Små perler langs fjorden… :-)

Jeg har vokst opp på et lite tettsted utafor Oslo.. Når man vokste opp sånn, med bondegårder i nærheten og  tilgang på en ku eller noen høner, så var verden ganske god. Selv om lille Frodith var MER redd for dyr og fugler, enn den voksne er… så var det å ha TILGANG på dyr og natur veldig flott. Jeg tenkte ikke mye over det MENS jeg vokste opp.. Jeg tenkte at ALLE hadde en skog de kunne gå til å spise matpakka si, med hjemmesydd kjole og halvsokker, en tidlig vårdag i juni. Jeg tenkte ALLE kunne sykle langs landeveien, stoppe å plukke markjordbær på strå,  vei til en perle langs Oslofjorden som heter Hvitsten.. 

 

Jeg ttrodde ALLE kunne finne sin første forelskelse i Son,  bare en liten togtur unna sitt eget hjem… På et sted hvor husene stod trangt, trangt, og det var smale gater som på sørlandet, hvite hus og lukt av fjæra… Midt i en kommune mest kjent for bondegårder og rånere.. 

Så for meg var dette hverdagen… Og det som er hverdag, og for et barn helt dagligdags, kjennes ikke som noe spesielt idyllisk.. Det er myggstikk, pollenallergi, lang vei til stranda på en tung sykkel og man har tusen ting å klage på…. For verden bare ER jo sånn, for en godt vant, oppvoksende langbeint jentunge… 

Men NÅ, som voksen , vet jeg at jeg var verdens heldigste lille Frodith.. For hva er vel egentlig bedre enn å vokse opp på et sted, som ligger i nærheten av både skog og fjord… Når  DBS-kombisykklelen med 2 gir kan ,(i løpet av 20- 40 minutter med hard tråkking,) ta deg til den ene perlen etter den andre langs Oslo-fjorden… Det kunne bades, fiskes krabber, tittes på gutter og  nakenbades på natta, når man kom i DEN alderen….

Og i helga har jeg vært på en bitteliten overnatting i barndomshjemmet igjen.. Og lørdagen reiste  vi til Son. En plass,ganske lik både Drøbak og Hvitsten, som ligger ved Oslofjorden.. Det er sørlandsidyll og masse morsomme butikker og gallerier.. Og igjen var det noe artig kunst som var utstilt, som fanget min intteresse 🙂


Kunstneren er Finn Hald


Finn Hald- se de herlig øynene og uttrykkene på disse

 


Kunstneren Ole Martin Skaug


Ole Martin SKaug 

Både Ole Martin Skaug og Finn Hald har ofte noen figurer stående der 🙂 Men denne kunstsamlingen UNDER, var en ny utstilling som står i et rom hvor det stadig byttes ut

Kunstneren heter Eva Galligani


Herlige farger og former

pyntet med fargelagte skjell


Alt i keramikk

Har du vært i Drøbak, Hvitsten eller Son? 

Hvordan type kunst liker du best selv?

 

28 kommentarer
    1. Lisbeth Pedersen: Ja liker mye glade farger på ting og rare uttrykk jeg også 🙂 og ikke alt jeg kjøper, men liker å se på, må le og flire av noen av disse raringene 🙂 Nei, du har ikke vært på noen av de stedene,men drar du til Vestby for å kjøpe stoffer, så er Hviststen og Son veldig nære 😀 Ja, jeg har truffet Kjesti koselige timer sammen 🙂 Herlig dame 🙂
      Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    2. Der har jeg aldri vært 🙂
      Vokste selv opp i landlige omgivelser. Og her vi bor nå, som mine 3 barn har vokst opp, er enda mer landlig. Omgitt av gårder med både kyr, sau og hester.
      Så artig kunst da, masse glade farger. Ellers er jeg ikke så veldig på kunst.
      Ser ut som du skal treffe Kjersti i Oslo 🙂 Ønsker dere en strålende kveld.

    3. whatwouldnemido: Jeg tar gjerne et treff jeg 🙂 Sommerferien vår er jo lang 🙂 Kjersti er dødsens hyggelig, og Ladyen, og et par andre jeg har møtt 🙂 Koselig som bare det 🙂 Det er de jeg har kjent lengst her inne, og føles som man har kjent hverandre alltid når man treffes 🙂 Jeg tenkte ikke på oppvekstplassen min som så idyllisk DA, men NÅ 🙂 Jeg ser at det VAR jo herlig, men vi også synes det var for langt til stranda, og at det burde være mer enn EN buss til stranda om sommmeren, og EN hjem igjen.. de gangene man valgte buss.. Og jeg er enig i at etter vi var 15-16 var det ikke mye å gjøre for oss uten sport og speider-interesser.. men vi hadde fritidsklubben, og den ble VÅR arena. Jeg flyttet som 19-åring jeg også, og det føltes veldig greit 🙂 men NÅ har jeg litt tilbakeblikk og synes barneårene var herlige egentlig 🙂 Og jeg besøker jo mamma og barndomshjemmet rett som det er og blir minnet på små historier 😀 Vi avtaler et treff i innboksen en dag? 🙂

    4. Helge: Ja, jeg synes også det er mye jeg kan gå å se på, som jeg IKKE kjøper.. Bare syens det er hyggelig å se på, smile av og fotografere kanskje 🙂 I Hvitesten som er nevnt her, er det BARE bading. Ikke noen butikker og sånt. Men i Son e det litt av hvert av gallerier og kafeer og butikker,omtrent som Drøbak 🙂 ha en fin kveld 🙂

    5. ladyaugust: Ja, du bor på verdens fineste plass nå, og det har du jammen gjort før også 😀 Nord Norge og DIN plass er toppen, og jeg elsker NordNorge som du vet 🙂 Så der er det fint å vokse opp, med midnattsola og nordlyset <3 Ja, fine kunstnere ikke sant 🙂 Herlig han Skaug også, tøff hund 😀 Har hatt en superherlig dag med Kjersti, og vi har travet rundt omrking 😀 Håper du har fått isen din,her har det vært så varmt at jeg nesten trodde jeg hadde astma en liten stund i dag... 😉 Kose deg litt mellom slagene i dag da søs 🙂 Klemmepannekakeflatest <3

    6. Miriam: Ja, det er vel sånn at noe SNAKKER til deg 🙂 Jeg har likevel funnet ut at jeg tydeligvis liker litt sånn kunst med naive og barnslige uttrykk 😀 Ja du får ta deg en tur hitover. Men da må du si i fra 🙂 Klem <3

    7. Vokste opp på landet selv, så skjønner LITT hva du mener…. men sjøen var for langt unna til at barn kunne komme seg dit på sykkel. Busser gikk nesten aldri og sjelden når de skulle. Avstandene var store. Verden ble følgelig ganske liten. Et ganske fint sted å være barn (om enn ikke så idyllisk som det du beskriver), men aldeles håpløst etter fylte 12-13 for alle oss som ikke gikk i speider’n, sang i kor, drev med sport eller var med i menigheten. Jeg flytta uka etter muntlig eksamen på videregående og har aldri sett meg tilbake. Men liker fortsatt skauen. Og stjernehimlene. Og joda, Drøbak kjenner jeg litt til.
      PS! Så flink du er til å møte “bloggfolk”! Kjersti er sikkert dødsens hyggelig… akkurat som du..! Sukk, jeg burde møtt noen flere av dere jeg også… Skal vi ta en date en dag? 😀

    8. cynaracardunculus: Nei, jeg liker ikke sånne kuer på boks jeg heller, selv om det liksom ser for å sett fokus på noe. Jeg blir litt sint av sånt :-p Akkurat samme hadde jeg i forhold til når Christopher Schau satt i et butikk vindu en uke, eller 14 dager eller hvor lenge det var… som et eksperiment, for å innta DRIT i alle dagene, for å visse menneskets forfall.. Jeg ble fyrktelig provosert av det, og det var sikkert meningen.. Men jeg var BARE sint, og fikk ikke meg til å tenke meg mer om.. BARE sint 😀 Synes det er mye fine uttrykk på rare skulpturer, som jeg ikke kjøper, men koser meg med å se på 🙂 Jeg kjøper bare sånne bittesmå bilder til å ha i leiligheten 😀

    9. frokenfjeldberg: Jeg er glad for oppveksten min der ute, og er glad jeg ikke vokser opp nå. Jeg hadde nok en veldig god og trygg oppvekst, og ser det NÅ 🙂 Mye fine småsteder rundtomkring der jeg bodde 🙂 Ja, er ikke de stautene stilige 🙂 ? Jeg kan ikke ha dem hjemme,men mye er fint å se på uten å skulle kjøpe det også 🙂 Klem <3

    10. Har vært i Drøbak 3 eller 4 ganger, fantastisk søt små by. Men har aldri vært i de 2 andre stedene. Men det er jo ikke langt ditt og det er sikkert masse man kan oppleve der. En nabo av meg har visst barnebane i Son. Kunst kan være så mangt det, men enfargerik vase eller et pent bilde. Det er flere statuer rundt i byen her, og det livner opp i bybildet. Jeg kan like kunst og kjøper gjerne kunst hvis jeg har lyst. Så det er mye man kan se i butikkene av kunst man kunne ha lyst på, malerier og div pynteting. Kunst gir sjelen ro og kreativitet har jeg hørt.

    11. Verdens heldigste Frodith <3 Ja jeg skal ikke klage for jeg er oppvokst ute på ei øy i nordnorge hvor det snødde i alle retninger til og med sidelengs og oppover men når sommern kom var øya bada i midnattsol og det ble aldri natt, bare dag i flere måneder <3 Herlige kunstnere igjen <3 Kooose deg med dagen, her er det fullt trøkk, tror jeg trenger en stressened-is eller sjokkis nå snart <3 klæmmeflatpannekakeflat oi nå fikk jeg lyst på det også både klæm og pannekaker :DDDDD

    12. Har vore i drøbak ein gang for lenge siden…burde definitivt tatt meg ein tur på dei kanter igjen. 🙂
      Når det kommer til kunst så synes eg det er vanskelig å sette ein merkelapp på den eg liker best….blir litt sånn at enten fanger det oppmerksomheten min eller så gjer det ikkje det :p

    13. Kunst er kunst -til forundring,beundring og forargelse ,så lenge det engasjerer på en eller annen måte ,om det så ‘bare’ er for å få noe til å smile.Selv har jeg ikke sansen for parterte dyr plasert i formeldahyd vakumpakket i hardplast -ala Damien Hirst.
      Du har sansen for flott og kreativ kunst type brukskunst <3
      Aldri vært på noen av de nevnte stedene ...eller kanskje Drøbak,men husker ikke egentlig 😛

    14. Fru Stussli: Jeg er sikker på at du GIR dine barn den oppveksten, jeg MERKER det 🙂 De får mange opplevelser,som de husker for EVER 🙂 Jeg liker å SE på noe på gallerier og sånn, men ikke alt jeg kunne tenkt meg å kjøpe. Disse figurene på galleriet her er jo ALT FOR store til vår leilighet, men jeg elsker uttrykkene 🙂 Jeg skal møte Kjersti i dag, så dete blir en fin dag garantert 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klemmegnaskesåflat 😀

    15. Ja det blir mest bilder. Kunst handler jo nettopp om hva en liker, og det er så utrolig individuelt hva smaken er.
      Jeg er glad i figurer av alle slag i hagen, så der kommer figurene inn. heldigvis at det er slik.
      Glass er jeg også glad i, men helst i skåler, ting som henger i vinduene og slikt.
      Ja en riktig god dag til deg også. Kos deg i varmen.

    16. inneuteferdig: Jeg har også mest bilder på veggene, har EN skulptur, den sommerfugldamen, som du kanskje har sett 🙂 Men jeg LIKER å se på denne kunsten, liker uttrykkene til disse figurene 🙂 Jeg er glad jeg vokste opp når jeg gjorde, det er vanskeligere nå tror jeg, å vokse opp. Mer krav og mye press fra omgivelsene.. Ha en fin dag Vanja 🙂 Klemmer <3

    17. Hei på deg
      Jeg har aldri vært på noen av de stedene, kanskje jeg burde det.. Er ofte sånn at man bare kjører forbi på veien til noe annet.
      Høres ut som du har hatt en herlig barndom, i omgivelser ikke ulik min barndom bare myyyye lengre sør 🙂 En slik barndom som jeg drømmer om å gi mine barn.
      Elsker kunst som har litt humor og er fargerik. Og så foretrekker jeg figurativ kunst hvis jeg skal kjøpe for å ha det hjemme 🙂
      Ha en strålende sommerdag fineste frodith <3
      Klemme nesten flat 😉

    18. Det er slik en barndoms minnebok jeg har også. Ikke så nært Oslo da, men alikevell. By og mark nesten side om side. Tryggheten lyser liksom. Ikke slik jeg opplever det idag nei.
      Barn lever jo i nuet, og en kan vell si at en ikke var noe unntak der.
      Kunsten hadde ikke passet hos meg, mere bilder, og stål selv.:)

    19. Lithanna: Ja, morsomt å ha ting fra bloggfolk, blir mer nært da 🙂 Og andre som man kjenner. Kul kunst 🙂 Dagen i dag blir varm og deilig, og jeg skal møte Kjersti fra blogg, og det blir kos 🙂

    20. Min matgale verden: Ja, jeg faller også for øynene og uttrykkene til forskjellige skulpturer og bilder. Hva de uttrykker 😀 Sees snart 🙂 Klem

    21. Aldri vært noen av de stedene.:p
      Men vokst opp på gårdelige omgivelser har jeg. Vi hadde høns i mange år <3 Og omringet av Sauer, kyr og hester.
      Kunst - Har tegninger jeg har kjøpt fra bloggfolk da <3
      Kunst er kult!

    22. Der har jeg aldri vært. Men åh, så herlig de dyrene var. Elsket uttrykket i øynene til dem…. Kunne gjerne hatt en sånn hjemme. Sees om noen timer. Nå drar jeg på kamp:) klemklem

    23. Livsrom: Så morsomt at du er litt kjent rundt i de områdene 🙂 Mye fine små-steder der 🙂 Jeg hadde nok kanskje heller ikke kjøpt de til han skaug, men jeg LIKER de kjempegodt likevel. Og hadde jeg hatt et STORT sted, eller en liten hage, så kunne de stått der 🙂 Men passe ikke he. Men HALD derimot, der kunne jeg nok valgt både det ene og det andre 🙂 Ha en kjempefin dag du også 🙂 Klemklem <3

    24. God morgen! Siden jeg har en sønn som flyttet til Ås, og senere til Vestby, har jeg faktisk sett meg litt om i de traktene. Inntil for to år siden var det fullstendig uberørt mark for meg:)
      Herlig måte du beskriver barndommen:):) Det er nesten som jeg ser deg tråkke rundt på sykkelen.
      Kunst? Nei, ingenting på bildene hadde passet hos meg i hvertfall;)
      Ha en fin dag:) Klem<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg