“HOLD DEG ROLIG!! HELT ROLIG!”… ;-)

Nå har jeg altså fått rett! Jeg visste det helt fra jeg gikk på ungdomsskolen, og skulle ha valgfag: maskinskriving , som egentigikke var store valget, vi hadde ETT valg.. MASKINSKRIVING!…Ja, du kan jo selv høre hvor skummelt DET høres ut.. Jeg var jo nesten litt redd bare for DET.. Det var maskiner… og maskiner, de var farlige… De ville nemmelig TA OVER verden i mine øyne.. Jeg var faktisk en oppegående 14-åring, men tanken på maskiner og speseilt data-maskiner, som skulle komme inn å avhjelpe med diverse ting, se DET så jeg bare på som noe faenskap…Ble det for mye datamaskiner, ville man helt sikkert ikke trenge folk lenger tenkte jeg ….De ville ETE oss opp, sluke oss hele, gjøre oss overflødige og være til mer skade enn nytte. Det var MIN tankegang.. Og NÅ viser de seg jeg at faktisk hadde rett…. 

 Jeg har egentlig alltid sett på meg selv som en veldig rolig dame.. med full kontroll på ting.. hvertfall ting som i MINE øyne er viktig å ha kontroll på.. Om det ligger noen kaniner under sofaen, og klesvasken må vente en dag eller 4 ekstra, se DET er jeg ikke så nøye på… Men sånne andre ting har jeg stort sett hatt kontroll på.. Og jeg har FULL oversikt inne i hodet, over jobbting, avtaler og livet mitt,  og folk som kjenner meg mener nok at jeg er sindig, rolig, som tar det MESTE med fatning… Og det gjør jeg nok fremdeles.. Men nå har det kommet noe inn i livet mitt, som driver litt og gnafser små biter av meg og til tider tar en stor jafs… Det er ikke snakk om  midd eller andre typer “husdyr”, neeeei, det er “duppe-ditt-helvete” som har tatt overhånd.. Og er du jente og leser dette ,så skjønner du hva jeg mener med duppeditter.. Det er alle dingsene som vi har fått mer og mer behov for i livene våre.. Alle maskinene som jeg var så redd for.. Før ville jeg bare ikke HA dem..skydde dem, og nektet for at utvikling var en nødvendighet… På et eller annet tidspunkt kapitulerte jeg bare, og skjønte at NOE måtte jeg ha.. Det ble datamaskin, lap-top.. og i det siste har det også blitt nettbrett og smartphone.. Jeg var til og med så tøff at jeg startet en blogg, som gjorde at disse duppedittene  bare MELDTE seg som nødvendigheter.. Men nå har de bare tatt overhånd skjønner jeg… de har blitt for mange… Og de vil spise meg, fortære meg levende… som jeg trodde i 8.klasse på maskinskrivinga.. For dette som skjer nå  er ikke MEG egentlig…. 

Jeg har nemmelig begynt å HERJE  frenetisk med alle dingsene.. De er for mange…. FØR, i veska mi, var det liksom mobil, nøkler og DET VAR DET liksom… Nå er det et evig kaos av ting jeg tror jeg trenger… Jeg har mobil, nettbrett, to par briller, fotoapparat, digert nøkkelknippe og lommeboka.. Der jeg før sindig og rolig ruslet mot t-banen, eller et møte med noen i byen, står jeg nå med rumpa i været og hodet konstant nede i veska.. Jeg haler og drar i fotoapparater, moviler og brilleetuier.. Jeg svetter og får åndenød, og sjekker for N`te gang at lommeboka og nettbrettet virkelig er i det rommet jeg la dem, og VET jo at jeg nettopp så det.. Men plutselig trenger jeg brille-etuiet, og det er bare FULLSTENDIG forsvunnet i den muligens ALT for store vesken.. Så er det samme leksa igjen… : ” så jeg ikke de brillene her i stad? Jo, de var da her… men hvor er de NÅ?? Og forresten HAR jeg virkelig mobilen nedi der? Den så jeg ikke ved siste sjekken… Kanskje jeg la den fra meg, når jeg dro fram alle tingene???”…

Sånn holder jeg på, og svetten blir kraftigere, og pusten tyngre… Og dette er SLETT ikke meg! Det var venninnene mine som holdt på sånn, ikke jeg…. Jeg hadde full kontroll… Det jeg har kommet fram til er at ENTEN er vesken alt for STOR, eller for dårlig organisert og satt sammen… siden ikke alle tingene lar seg SE med en gang… ELLER så er det bare blitt altfor mange ting å forholde seg til, det er for mange KOLLI, som skal være med hver dag… 

 Så når jeg står der med rumpa i været og med kraftig åndenød, fordi en av “greiene” har byttet plass i veska igjen… Elller fordi jeg har glemt PIN-koden til en av “dingsene”…. da roper jeg HØYT til meg selv… INNI hodet mitt…: “hold deg rolig!! Ingen grunn til panikk”….. Så setter jeg meg stille ned på en benk, tar to ekstra innpust… og leter igjennom vesken en gang til… Der er mobilen, puste-puste.. DER er nett-brettet… pust-pes.. DER ligger fotoapparatet.. Og DER kan jeg gå inn på nett og finne PIN koden til alle greiene, om igjen…

Så ordner det seg som regel… MEN, det er blitt en ny hvedag må jeg innrømme….Og jeg har skiftet personlighet en SMULE 😉

Har du mange tekniske duppeditter som har overtatt livet ditt?

Og som gir deg åndenød når det blir noe “sykdom” med dem?

 

 

32 kommentarer
    1. Du er morsom, du! Men ja, det er stress når tingene roter seg bort. Og når vi har så mange ting. Vi er jo så moderne av oss, altså!

    2. Helge: Ja, i skogen vil jeg også være uten ALT!! Bare høre lydene i skogen.Jeg hører ikke så mye musikk heller,det er mer visuelt her, SER på alle greiene, blogger, wordfeud-spilll osv… Men prøver å venne meg av med å ha med ALT 😀 Ha en fin kveld 🙂

    3. ladyaugust: Hi-hi, full kontroll du liksom 😀 Jeg har vært og møtt Kjersti noen timer igjen:-) Skikkelig koselig 🙂 Og i dag har jeg hatt full kontroll på alle greiene mine. Kjøpt en mindre veske, og da kan de ikke stikke av så langt.. 😀 Klemme-kjempeflat 😀 <3

    4. Hadde endel skrivemaskin som valgfag på ungdomskolen husker jeg og takk for at bokstavene er på samme plass enda, ellers så hadde jeg 2-3 walkman husker jeg, en med radio. I dag er mobilen med overalt nesten mens pc-en står hjemme. Igrunn mere og mere vanlig og se folk med en eller flere ledninger som er putta i ørene, musikk og telefon er viktig i dag, alle slags høreapparater, folk går der i sin egen verden. Sjøl så greier jeg meg fint uten “ørepynt”. Vil høre lyder rundt meg, lytte til stillheten i skogen uten all verdens tekniske lyder

    5. haha du får sagt det liksom 😀 Her er det full kontroll, eh , nesten alltid 😉 Ha en fiiin dag søs og ikke rote vekk brillene nåda 😉 klæmmeflat <3

    6. Hahahaha 😉 😉 Kjenner meg så igjen i det du skriver. Veska er blitt eit duppeditt kaos :p også er eg sånn som dobbeltsjekker om ting er der og finner eg det ikkje er det lit panikk før eg endelig klarer å grafse det til meg nede i veska. Hahah 😉 😉

    7. Livsrom: Ååå,jeg er så glad over høre at jeg får fram smilet hos folk 🙂 DET er hyggelig det! Ja, man burde ha en veske OPPI veska kanskje 😀 For problemet er hvis noe ikke ligger der det PLEIER, men pllutselig har byttet plass… Og det gjør det jo lett når man stadig driver nedi der og leter… 😀 Æsj… Skal ut en tur med veska mi og møte Kjersti etterpå, og da er det pån igjen 😀 Klem <3

    8. Hehehe, der traff du meg gitt;) Det har vært noen runder ut og inn av bilen, opp og ned trappen for å være SIKKER på at alt er med. Skrekk og gru om noe mangeler. Må ha veske i vesken, men det også blir rot om jeg gjemmer å legge tilbake på plass…Vi har virkelig surret oss godt fast:D
      Kvar skal det ende tru??;)
      Ha en fortsatt fin dag:) Du fikk frem smilet i dag også:D
      KLEM<3

    9. Lisbeth Pedersen: Ha-ha, jeg ringer ALDRI lenger jeg.. bare sms og sånt. Og jeg er skikkelig sms-kjerring.. Eller VAR hvertfall.. Men nå blir det så mye blogg at jeg rekker jo ikke sms nesten 😀 Jeg har en data-mann.. Og var selv livredd datamaskiner.. Jeg MÅTTE jo bare til slutt.. Siste i klassen på tolkesutdiet med mobil.. men da skjønte jeg at hvis jeg skulle jobbe som tolk MÅTTE jeg ha.. Og da jeg ble LURT inn i bloggverdenen.. da kom jo alt annet også.. Måtte jo ha nettbrett når jeg var på landet f eks.. barndsomshjemmet data-løst.. og jeg har vært mye der ute i perioder… Så FIKK nettbrett av kjæresten.. Og nå strever jeg livet av meg med å holde orden på alt sammen 😀 Ha en fin dag du også 🙂 Klem

    10. Jeg liker ikke forandringer. Spessielt ikke hvis det går for fort.
      Men, klart det blir en nødvendighet. Desverre.
      Må ha mobiltelefonen. Smartphone ja. Med meg overallt. Har laptoppen som er ganske gammel etter dagens standard. Tegnebrett og kameraer overallt. Mannen er jo hobbyfotograf så.
      Og enda mer duppeditter på jobb.
      Fancy verden:p

    11. Ja er litt lik deg her ja 🙂 Ville ikke ha noe mob eller data, men måtte gi etter til slutt.
      Pc skulle jeg hvertfall IKKE ha, min mann sa: du er nødt å ha pc og den biter deg ikke.
      Hihi jeg kunne ikke fortsette å jobbe som lønn og regnskapsansvarlig uten pc.
      Men i ferien klarte jeg meg med kun mob, den ble brukt så mye til kamera og pc at det ikke var strøm til å ringe med. Hehe ringe med mob? er vel det jeg bruker den minst til
      Ha en fin dag 🙂
      Klem

    12. inneuteferdig: Jeg er forløpig litt dårlig på dette med å overføre bilder til pc fra mobil…. har kanskje noe å lære der,som gjør verden lettere med færre duppeditter 😉

    13. inneuteferdig: Jeg skjønner at poenger er en mindre veske egentlig… eller ikke veske i HELE tatt 😀 Men jeg MÅ jo ha kamera… finner så mye fint å ta bilder av 🙂 Men hvertfall ha en veske med færre lommer… så jeg ser litt lettere hvor ting er, når jeg driver og roter nedi der for ørtende gang… 😀 Ha en herlig dag Vanja 🙂 Klemmer <3

    14. En fin fin start på denne dagen innlegget ditt.
      Jeg var ganske lik deg i forhold til hva jeg måtte ha tidligere. Fikk min første mobil for snart 19 år siden. Min mann vill at han skulle kunne få kontakt når jeg løp rundt gravid… Jeg la jo den fra meg overalt, og brydde meg svært lite om den. To år senere overtok jeg en rød mobil av ei venninne. En Nokia. Den ble en del mere brukt, men ikke mye.
      Endringene kom sakte men sikkert da jeg begynte å jobbe i Telebutikken. Da måtte jeg kunne alt om alt, og dermed ble det plutselig kjekt.
      Jeg har Ipone,pad,og mac. Kameraet jeg fikk til jul, kodebrikken også. Telefonene er med i vesken, og den er så liten at det er kun plass til kort og telefon. Problemet er løst. Resten ligger hjemme, så fremt jeg ikke skal på ferien. Da er det en litt større veske, og ikke minst padden er med.
      Stresser om jeg ikke finner det jeg leter etter uten tvil. Er nemelig fæl til å legge telefonen fra meg, og da leter jeg… Finner den på de utroligste plassene kan jeg love deg.
      Så ja jeg kjenner meg igjen i åndenøden din, men er nok veldig flink til å bare gå ifra alt. Noe jeg angrer når gode motiver kommer opp.:)
      Ha en strålende dag videre.:)

    15. Amorartis ~ Tegning og diverse: Du klarer jo å gå flere dager uten å blogge også du, så du er HELT rolig i mine øyne 😉 Og klare gå ut uten mobilen er en lur øvelse også, og sikkert nødvendig litt innimellom… jeg får øve litt snart 😀 Ha en herlig dag 🙂

    16. Fru Stussli: Ja, det er kjempelurt uten veske 😀 Men jeg tar SEKK også jeg skjønner du, hvis det blir ENDA flere ting som må med… og verre og verre blir det 😉 Jeg har ikke hatt Smartphone før nå etter Dubrovnik jeg skjønner du, hadde bare en elendig gammel mobil, og da var kamera for dårlig også… så da måtte ALT med… OG jeg liker nok best vanlig kamera enda… er jo litt REDD for det andre kameraet vettu 😉 Shorts er en god investering nå 😀 Klemme<3

    17. Kjenner meg litt igjen her ja. 😛 men så lenge jeg klarer å gå noen timer uten å måtte sjekke mobilen, mailen min eller noe annet ser jeg ikke på det som så alvorlig. 😛 Er ikke alltid jeg tar med meg mobilen ut engang, og det er jeg litt stolt av. 😉
      Men å stå med rompa i været og pese ned i veska har jeg likevel gjort en del ganger. xD

    18. Nå jeg går ut er det bare iPhonen stort sett som får bli med. Kamera på den får greie seg. Dessuten er jeg en dame som ikke helt får til det der med vesker… Så hvor skulle jeg putta iPad og kamera? Kanskje min veskeløshet har reddet meg fra mer kaos en det jeg allerede har??!!
      Nå skal jeg ut og kjøpe meg en shorts. Sommersalg passer bra med Barcelonatur 😉
      Trippeldippelklemme

    19. Fru Stussli: Nei, vi MÅ ikke… -) Men det er VELDIG fristende.. ha-ha.. Ja, jeg hadde jo store planer om å IKKE blogge i Dubrovnik-ferien.. DET gikk jo ikke,.. men jeg la den også fra meg LITT, og følte meg LITT flinkere.. 😀 Her hjemme også har jeg begynt å legge fra meg brettet hvis jeg skal ut… trenger ikke svare på kommentarer før jeg er hjemme igjen.. SE dem gjør jeg jo likevel, på mobilen 😀 Ha-ha-.. MEn det verste er KARVINGA som jeg nevner.. den evinnelige LETINGA nedi veskene.. fordi jeg ikke har kontroll på alle tingene.. Kameraet er jo OGSÅ alltid med, sikkert mye pga bloggen… tror du ikke? 😀 Og jeg leter og leter i veska, og starter om igjen… 😉 Og jeg var virkelig ikke sånn før 😀 Ha en nydelig dag Bente-venn 🙂 Stor klemmeflatklem <3

    20. Jeg er ikke så ulik deg. Siste mann av alle til å skaffe seg mobiltelefon. Til slutt fikk jeg en i gave fra ei venninne som mente det var umulig å få tak på meg. Så mobilen pakket jeg lydig i lomma, men gadd ikke slå den på..
      Nå har jeg Mac og iPhone og er helt avhengig :-/ Sånn at jeg føler de er en tidstyv. På Rhodos låste vi iPhonene i safen på morgenen og tok dem ikke ut før på ettermiddagen. Det var skummelt og nakent den første dagen og etterpå bare helt deilig! Her skal Stusslifruen bli flinkere. MÅ jo ikke sjekke bloggen 14 ganger om dagen, eller må jeg?? Hmmm
      Ha en strålende dag med K på spennende steder 😉
      Husk kamera!! 😀
      Klemklem

    21. frokenfjeldberg: Ja, stressende… Jeg DRIVER likesom på…. Leter og leter… og leter om igjen.. 😉 Ja, jeg følger med 🙂 Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg