Brilleslange?… eller dame med briller…. ? ;-)

Det er rart dette med identitet egentlig… Vi har liksom et voldsomt behov for å HØRE til et eller annet sted.. til en eller annen gruppe..Du vil kanskje ta på deg  voksen-masken nå og si at:  NEI, vi er da så voksne og selvtendige at vi har ikke noe behov for å føle samhørighet med noen gruppe nei!! Vi er da evig nok som vi er, med bare oss selv.. Vi er selvsikre, og er ikke lenger på en evig jakt  etter   bekreftelse på oss selv… Og det er noe sant i det.

Jeg føler meg rimelig selvsikker, tenker positivt om meg selv, tør å stå for min egne valg, behov og avgjørelser, og er veldig selvstendig. Men det er nå en gang sånn, at de fleste av oss lever jo ikke i et vakum… Vi er vant til å treffe folk hver dag, forholde oss til disse og “å speile” våre handlinger, ord og tanker, i forhold til disse, som det så fint heter i psykologien 🙂 Så det gjør altså at de fleste av oss, liker jo følelsen av å LIKNE noen, å være en del av en gruppe som vi føler har de samme  verdier og holdninger som oss… Vel, dette er jo på et litt dypere plan..

Men man kan ha mange forskjellige identiter… Eller identifisere seg med forskjellige grupper…Og det kan være på et dypere eller litt mer overfladisk plan 😉

Jeg slet for eksempel ganske mye da jeg sluttet å røyke… Ikke med selve sluttingen.. det gikk ganske smertefritt.. og har sluttet i 5 år nå… Vel, her kommer akkurat poenget.. “Jeg har sluttet i 5 år”.  Altså, problemet er at jeg aldri blir ferdig med å se på meg selv som en RØYKER. Jeg har fremdeleles en røyke-identitet.. Når jeg ser folk står å røyke rundt omkring, så tenker jeg at det er MIN gjeng liksom… Det frister ikke lenger å røyke, og jeg løper ikke bort til dem og stiller meg liksom… Men INNI hodet, er jeg fremdeles litt en av dem… Jeg er en røyker, UTEN røyk liksom..  

 

I det siste har det dukket opp noe som gjør at jeg kanskje må “skaffe meg” en ny identitet… Eller jeg må kanskje GODTA at jeg plutselig tilhører en gruppe som jeg i mange år strittet i mot å bli identifisert med:: Brilleslangene! ;-D

Jeg tillater meg å bruke det begrepet, da jeg er født med en synsproblematikk selv, og som innfødt i “brille-slange-gruppen” har man LOV til å tulle med sånt.. Altså: jeg er født med både skjeling, overlangsynthet, ikke samsyn og noe annet småtteri.. 1980-tallet, med store Ingrid Bjørnhov-briller, hjalp ikke det spor på selvtilliten.. Og i en alder av 16, rev jeg brillene av og hadde store planer om å bli kul og mystisk, og ikke den snusfornuftige “brilleslangen” jeg hadde vært til da.  Jeg levde godt som brilleløs i mange år… Og jeg SÅ helt greit også, så det gikk forsåvidt ganske fint.. Inntil for noen år siden…..

 For det er nemlig sånn, at DEN DAGEN man runder 40 år, så skjer det noe med øynene dine.. VIPS, så er det HELT umulig å se noenting av skrift uten briller.. Først kommer det litt snikende, og man tar opp brillene bare i ny og ne….. og siden er du helt “hekta” og må bare ha de konstant i nærheten…  Og NÅ er det altså nesten umulig å se teksten på den 42 tom store TV-en, som jeg synes var så ENORM for 3-4 år siden…. Brillene er på, OPPÅ hodet som et par solbriller, HELE dagen… For jeg trenger dem jo egentlig ikke! Jeg er ikke en sånn som går med briller nemlig, jeg bruker de bare bittelittegrann, når jeg skal lese noe greier… Og det trenger jeg jo ikke så ofte, gjør jeg vel….. Brillene er av slaget progressive, dvs de har både lesestyrke OG vanlig -GÅ- glass…. Så jeg kan gå med dem hele tiden  også jeg om jeg vil… Men jeg er jo ikke en brille-bruker… Så jeg går fryktelig tøff rundt omkring, med brillene på hodet, og velger meg en bitteliten bukse i str XS, til over 1000 kroner som SLETT IKKE passer, fordi jeg ikke ser merkelappen på plagget….  Så suser jeg inn i døra på shoppingsenteret, med et smell, så glasset nesten spruter…  

Jeg har liksom ikke godtatt helt ennå, at jeg nå er en av brillebrukerne igjen… Jeg må altså skaffe meg identiet som” brilleslange” igjen, fordi det er hos DE jeg hører hjemme… 


SÅNN…

Og ikke sånn….

45 kommentarer
    1. Catrine aka Cakki: Nei, jeg mener det som tøys her,og fordi jeg SELV har briller og er født med briller nærmest, tillater jeg meg å tulle med det. For å ufarliggjøre det litt 🙂 Jeg har jo hatt samme opplevelse med det, følt meg stygg og rar i ungdommen, og fikk vel en del kommentarer for dem, og det er på en måte derfor jeg tar det opp. Jeg LIKER dem fremdeles ikke.. Men det er en helt annen opplevelse nå likevel, fordi jeg er voksen. Jeg bare liker ikke å måtte være avhengig av dem hele tiden 😛

    2. jeg har brukt briller siden jeg var tre år gammel jeg! antagelig født med dårlig syn siden jeg er eller var prematur barn. Liker ikke ordet brilleslange siden jeg ble mobba med det som liten men skjønner du ikke mener det sånn i dette innlegget 🙂 jeg er vandt med briller men av en merkelig grunn føler meg meg penere uten dem. (ikke at jeg syns selv jeg er så pen altså). folk liker meg med briller siden sånn jeg er så da 🙂

    3. eljos: Skal se hva jeg kommer igang med til helga ja 🙂 Det gikk fort forrige gang, så det er nok gjort i en fei når jeg begynner 😀

    4. Fru Stussli: Takk-takk 🙂 Hyggelig at folk synes jeg kler dem 🙂 Jeg liker dem ikke så verst selv heller, bare jeg kan slippe å ha dem på HELE tida 😉 Jeg er liksom bare hun som bruker LITT briller, og ikke trenger dem HELE tida liksom 😀 Ja, blogger-gruppa er vi stolte av, det skal være visst. Kuleste gjengen i byen ;-D OG du, ja du er jo ikke 40 ennå, så kan jo slippe brillene, men SNART er det din tur også, he-he.. 😉 Stor skvise-klem sendes din vei <3

    5. Hei på deg 🙂
      Du kledde jo briller så godt. Disse synes jeg du kan ha på hele tiden.
      I stussligjengen er det bare fruen som ikke har briller. De kule har altså briller og da er jo du kul også 😀
      Dessuten er vi bloggere og det er jo en gruppe vi kan være stolte av å være en del av 😉
      Ha en finfin kveld fineste frodith <3

    6. ladyaugust: Jeg kjøpte brillene først, og så kjøper jeg klær som matcher til 😀 Sånn må det gjøres 😉 Men briller som matcher trusa, ja det må du ha 😀 Og jeg kan se for meg deg i røde ja 😉 Veldig mange kule røde briller <3 Ja, vi må se opp for haiene i farvannene rundt Drøbak ;-D Forresten tror jeg vi må ha et bad, før høsten setter inn for alvor 😉 Klemmesøsklemmen <3

    7. De brillene er jo perfekte til lua :DDD De røde potter-brillene blir det litt værre med meeeeen de går perfekt til badetrus, ikke at man trenger briller når man bader men det kan jo være praktisk om man skal titte litt under vann at det ikke er en hai der liksom :DDDD Ha en fiiin da <3 søs

    8. Mamma til 2: Koselig at du er innom og leser hos meg 🙂 Jeg skriver om det meste her på bloggen 🙂 stort sett ting folk kan kjenne seg noe igjen i tror jeg 🙂 Jeg er RAM på å plukke ut lærere, også de ATYPISKE… men jeg er ikke flink med de andre yrkene 😀 Ha en fin kveld du også 🙂

    9. Fornøyelig og interessant lesning, he he he. I helsesektoren, hvor vi jobber begge to, kan en ikke se på utseendet hva vi er lenger 🙂 Før var sånne som meg ‘hvitskura’ med hektiske roser i kinnene, og det var ikke rouge. Gutta så strenge og alvorlige ut og gikk alltid med raske skritt. Nå sminker vi jentene oss og tar på litt smykker til glede for de syke bl.a, og får komplimenter av dem for det 🙂 Vi så et TV-program i vinter hvor kjendiser skulle gjette nettopp yrker på personer, vi klarte det ikke, det ble mest bom, he he. Jeg har visst mange blogginnlegg du har skrevet å lese, men TTT 🙂 Ha en fin kveld og nyt den før jobbstart i morgen 😀

    10. Mamma til 2: Hi-hi, godt å høre jeg ikke er noe læreraktig 😀 Jeg skrev et innlegg 25. januar om det, det heter “lærertryne?” Hvis du får lyst til å titte på min defenisjon 😀 Når du tok lappen,var jeg ute og reite på interrail, og brukte alle pengene på det 🙂 SÅ det BLE aldri noe. Alle venninnene tok lappen, ikke jeg.. Angrer ikke egentligl heller, jeg angrer aldri på noe 🙂 Men skal ta den NÅ i steet for da 🙂 Ja, du får slippe inn Askepotts mus og fulger, de ordner opp. Men er de borte-vekk nå, så må du kanskje i gang selv ja 😀 Ingen småtasser til “hjelp” heller 😀

    11. Du ser absolutt ikke læreraktig ut, tror jeg skjønner hvordan ‘de’ ser ut 😉 Synd du ikke kan bruke linser. Det eneste jeg må passe på er å ikke ta en liten pause i godstolen og sovne, da kjennes det ut som jeg har sand i øynene og det går ikke over før jeg har skylt øynene og satt i nye linser. Lappen klarer du helt sikkert, den er god å ha 🙂 Jeg fikk min nesten på 18-årsdagen, faren min øvelseskjørte med meg hver helg, ellers hadde det nok tatt litt lenger tid. Nå er pappaen ute og triller i oppholdsværet og jeg burde støvsuge bilen eller kanskje slippe inn en flokk fugler 😀 Småtassene spiser ikke kjeks, de gnager, he he. Jeg får ile til verket, ser ingen fugler nå, dessverre 😀

    12. Mamma til 2: Jeg sitter PAL her med brillene på i dag 😀 Og det går helt fint 🙂 Jada, lærere skal ha briller, og så lenge jeg ikke ser læreraktig ut på ANDRE måter, så får DEN biten være grei 😉 Jeg ønsket veldig å kunne bruke linser, da dette dagligsynet begynte å tulle med meg 😉 Og jeg prøvde VIRKELIG 😉 Men det gikk ikke, så mye verre med dem enn uten noe som helst. Enda kjøpte jeg et måneds forbruk i dags-linser, som ligger og håner meg inne i skalpet 😀 Ja, hvis du har en jobb du må lese journaler og sånt så er det fatalt om man ikke bruker “lese-redskap” (la oss kalle det det 😉 ) , hvis man trenger det. Journaler må leses skikkelig 🙂 Jeg kjører ikke bil ennå, men det SKAL jeg. Planlegger lappen i høst…kanskje… Og da må jeg jo ha briller 😀

    13. Jeg synes du kledde briller, lærere skal ha briller, he he, litt mer myndige liksom 😀 Måtte gå over til kontaktlinser, og tåler dem, briller og babyer er dårlig kombi, fint leketøy, det kan bli dyrt. Linsene er et must for meg, det kan bli fatalt å lese feil i journaler, stange nesa i vindusglasset, he he – bilkjøringen min ville nok også gått dårlig. Ha en god søndag med brillene på om nødvendig 🙂

    14. Lisbeth Pedersen: Ja, jeg er kommet dit hen at jeg ikke ser konturene i MATEN min godt lenger heller 😀 Men det er jo ikke så farlig da 😀 Vil helst bare ha dem i handa 😀 Ja, kjenner kun igjen folk på GANGEN jeg ikke ansiktet 😀 Ha-ha

    15. Det er nok slik med meg også, en brilleslange 🙂 Jeg bruker de kun når jeg ser på tv og kjører bil. Burde også gå med de ellers når jeg er ute, folk tror jeg er overlegen når de passerer meg, men egentlig så ser jeg ikke hvem det er. Så på med brillene.
      Men er ikke farlig for deg å gå med briller, du var jo kjempefin med de 🙂 Hihi dessuten er briller på mote

    16. ritahobbyfoto: Jeg sluttet også bare tvert!! Og ikke røyket mer LITT en gang 😀 Men jeg føler meg fremdeles som en av DEM… 😀 rart..
      Ja, brillene må jeg bare han nå, uansett, om de sitter mye oppå toppen av hodet innimellom 😉

    17. Støvkorn: Nei, det var kanskje litt tidlig med skolen.. Ja, se framover du <3 Jeg er ganske klar for et nytt skoleår, litt rusten kjenner jeg, men det går seg til snart 😀 Ja, det er noe av det tantete jeg ikke liker også tror jeg 😀

    18. Fin men briller og uten.
      jeg har også sluttet å røyke for 5 år siden 🙂
      en dag stå jeg opp og bestemte meg for å ikke røyke mer.
      Har aldrig tatt i en røyk etter dette..

    19. Ååå, jeg hater briller selv, jeg syns jeg ser så klein ut i de, som en streng tante eller noe… men de er gode å ha når øynene blir slitne av linsene, men helst går jeg med de kun her hjemme!
      PS. Det ble ingen skole på meg, men jeg ser fremover! Håper du har hatt en kjempefin sommer og at du er klar for ett nytt skoleår <3

    20. Livsrom: Ja, ikke sant, det er greit med briller, på alle ANDRE liksom 😀 Den var god 🙂 Jeg kan ikke gjøre det i skjul lenger en gang jeg 😀 må bare ha de klar oppå toppen, for de skal jo ned og brukes HELE tiden 😉 Nei, linser funket ABSOLUTT ikke, og gammelmanns-syn kan jo ikke laseropereres etter det jeg har skjønt… må bare ha lesebriller da.. 😀 Takk for herlig kommentar 🙂 Ha en fin søndag du også 🙂 Klem <3

    21. kommensalisma: Ja, det er jo så mange fine briller nå 🙂 Og mange går jo faktisk med briller uten styrke, fordi det er jo nesten litt moderne nå 😀 så vi er de litt moderne-folket tror jeg 😀 He-he.. Jeg har også både vanlige briller og lesebriller, det er jo derfor det blir så kaos i veska mi 😀 Mange ting å holde styr på liksom.. Jeg synes de turkis-grønne brillene jeg har er en ganske fin ramme jeg altså 🙂 Jeg liker bare ikke taken på å være brilleslange HELT igjen liksom.. 😉

    22. Ikke noe i veien med å være brilleslange! Andre kler jo å bruke briller, men ikke jeg!;) Fikk vel mine første i løpet av det første skoleåret mitt. Siden har jeg gjort det meste for å slippe. Mysing, mye mysing, x antall førsøk med linser som ikke låg i ro på øyet, og sist men ikke minst laseroperasjon! Pr i dag har jeg nok lesebriller på plass på nesen, jeg også;) Det er umulig å fornekte lenger. Derfor må jeg alltid ha et par i vesken som jeg smyger på meg i skjul når jeg handler, ingen må se dem så klart, men av og til må jeg se hva jeg kjøper;);) Hihi.
      Ha en fortsatt fin søndag:)
      Klemmer<3

    23. Hanne: Herlig Hanne!! 😀 Jeg lo høyt her 😀 Nei, hvor skal det ende 😉 Alt bare blir mindre og mindre likosm. Tenk hvor stor jeg synes den TV-en var… og nå altså nesten som en reise-tv å regne.. 😉 Ja, vi står sammen i tykt og tynt med brillene på snei 😉

    24. frokenfjeldberg: Ja, da er du også en av OSS 😀 ha-ha, en brillebruker. Og vi må bare bruke mer og mer, men det er jo nesten sånn at folk kjøper briller uten styrke i glassene, så det er jo litt moderne nå 😉 Klem <3

    25. Min matgale verden: Hi-hi, ja det er lov 😀 DU så meg jo LIVE med briller også, og hvordan jeg roter og herjer med brille-etuier og hode-brille-plassering osv 😀 Ikke sant? Ja, jeg husker du også ikke ville være helt MED på dette med briller, men du kunne i det minste se noen prislapper etter som jeg husker? 😀 Ha en brilleløs dag du 😀 som KAN det 😉 Klemmer <3

    26. Jeg har vært avhengig av briller siden 7 klasse, men så fort jeg ble 18 gikk jeg over til linser og har brukt det siden.
      Men du har så rett i at det skjer noe når man blir 40 😮 For jeg måtte også krype til korset og bli brilleslange igjen i fjor.. LESEbriller i tillegg til linsene og snublebrillene (snublebriller = brillene jeg har hatt ved siden av linser i alle år, men bare brukt når jeg skal snuble til doen på natta 😉
      Nå har jeg begynt å bruke snublebriller og LESEbriller om hverandre hele tiden egentlig, mer enn linser.. føler meg egentlig fin og fjong med de, fin “ramme”, hehe 😉

    27. Velkommen i gjjengen <3
      Du sier at du ikke ser teksten på tv`n uten briller.... jeg er snart 60, jeg ser ikke engang teksten med briller.. så hvordan dette ender det må gudene vite. Men du vet brillegjengen er som røykerne de står sammen..

    28. Kule briller og kul dame. Jeg bruker briller selv,ikke hele tiden men har merket behovet denne sommeren for å benytte brillene mer. Behovet for samhørighet og fellesskap vokser vi vel aldri fra,slik er vi som mennesker…Klem <3

    29. Jeg lot meg faktisk avspore av lua jeg og. Den var utrolig kul!! Måtte se engang til på hvilket bilde du hadde briller;) Og du KLEDDE brillene da!! Men jeg må si jeg kjenner meg godt igjen…..sist jeg satt her på pc`en og hørte en av kameratene til guttene komme ned trappen, da rev jeg av meg brillene jeg bruker her på pc`en, og satt altså her uten briller når jeg hilste på gutten;) Men når man kler dem så godt som du gjorde, så tror jeg det går seg til:) Ha en brille-fin dag! Det er lov å si for oss brilleløse..ikke?? 🙂 Klemklem

    30. zentia: Ja, jeg prøver egentlig det jeg også. Jeg er som sagt operert for skjeling, og gikk med briller til jeg var 16, og trivdes IKKE med det. Men jeg har begynt for noen år siden igjen nå, men var ikke noe glad for å skulle bruke dem HELE tida.. Synes de er vonde også.. Prøvde linser, men det gikk IKKE!! Helt tørr på øynene og vondt. SÅ dårlig også.. Og DET er jo ikke poenget. Så jeg skjønte at jeg MÅ begynne med briller igjen, hvertfall til en del lesing… OG det blir jo mer og mer ser jeg av DET.. Så de er PÅ stort sett nesen hele dagen, men en del på toppen av hodet 😀 Men jeg synes jeg fant verdens fineste briller egentlig 🙂 Herlig farge 🙂

    31. Jeg har vært brilleslange siden 5.klasse. Og er så nærsynt at i all våken tid må de være på=) Jeg ser på det som et smykke til ansiktet mitt=)

    32. eljos: Ha-ha, den var jo litt søt da 🙂 At luene mine avsporer 🙂 Det er bra, for da kan jeg heller lage flere luer, og tilhøre lue-gruppen ,og slippe være brilleslange 😉 hi-hi 🙂 De luene var jo veldig lette og lage, gikk fort, og ble fine 🙂 Liker du turkis? Skal jeg lage en til deg? 🙂

    33. inneuteferdig: Ja, har du begynt med brille-time, og kjenner LITT behov for briller av og til, da er veien VELDIG kort til HEKTA nemlig… da er du snart i gruppen brilleslange, med meg 😉 Hi-hi 🙂 Ja, du har jo gruppen duracell-kanin også du 🙂 Det er mange i den også 😀 De aktive og effektive 🙂

    34. Flaggermusvinger: Ja, du får litt å “handskes” med framover 😀 Mange grupper du må identifisere deg med 😉 Ja, veskegruppa er en egen gruppe også.. De er veldig voksne liksom 😉 Og med briller så MÅ du bare ha.. Det er ikke plass til TO brillhus i lommene dine 😉 Ja, du er velkommen i brilleslange-gruppen og veskegruppen om en bitteliten stund 😀 Fint du gleder deg da 😉

    35. Jeg har jo som sagt passert 40 jeg og. Brillene er jo ikke noe jeg har gått til innkjøp av enda, men det er nok ikke langt unna. Jeg har behov for å ta turen innom, og ikke minst fikse en time.
      Katogorier kommer og går i livet, jeg har vært innom en del nå, og den siste er jo Duracell kanin.

    36. cynaracardunculus: Det er de brillene jeg går med nå, jeg er veldig glad i dem altså 🙂 Men jeg liker bare ikke tanken på å trenge dem HELE tida… Liker best å være brilleløs, og bare bruke dem litt innimellom 😀 MEN de er som sagt mer og mer på 😉

    37. Du er da like flott og kul og mystisk både med og uten briller! 🙂
      Jeg har blitt 40. Nå må jeg altså snart få både briller OG veske (så jeg har et sted å legge alle brillene når jeg drar ut av huset). Så jeg må få to nye identiteter, på en måte. Menge meg med både brilleslanger og veskedrassere. Ja, men det er jo bare fint, for da føler jeg helt sikkert en mye sterkere tilhørighet! Jeg har jo vært ganske alene i gruppen “veskeløse”, så det er litt ensomt. Gleder meg nesten litt. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg