Min første skoledag…

Ja, så står jeg her igjen da…..med den gule ryggsekken.. Vel, jeg er ikke 7 år lenger, håret er ikke lenger flettet i harde, stramme fletter og ranselen er ikke akkurat GUL… Men det er noe av samme følelsen foran hvert skoleår.. Når elevene kommer for første dag…  Noen av de samme sommerfuglene er fremdeles på plass nedi der. Det er snille sommerfugler som er der nå, i motsetning til den gangens  første skoledags altfor slemme sommerfugler, som resulterte i spy-posen i den ene hånda, som du leste om her for noen dager siden….

 

Men jeg står her på trappa også i dag, og lurer på hva dette året vil bringe… Selv om jeg nå står på andre siden av kateteret og er den som venter på “eplet” fra lille Per, så har jeg alltid disse sommerfuglene.. For det er jo ikke Per som skal skape dette skoleåret, og det er heller ikke MEG. Nei, det er oss i sammen som lager hverdagene og læringen. Og hvis det ikke blir noen læring, så er det som regel ikke Pers skyld, men MIN.. Dette er mine tanker om læring hvertfall..  At det er JEG som må legge det slik at det BLIR læring.. Og klart man har sommerfugler da… For det er superspennende… Å lære bort, og å lære noe tilbake.. For det gjør jeg hvert år.. Jeg lærer minst like mye som dem. Og det tar jeg med meg videre, til neste gjeng jeg treffer…

Som du forstår, og som du kansje vet, så ELSKER jeg jobben min.. Jeg elsker tegnspråk, jeg elsker å undervise og å se at læring kan foregå selv der ingen trodde det var særlig muligheter.. Og egentlig var det likevel så tilfeldig på et slags vis, at det var lærer for døve jeg ble. Jeg skulle jo bli skuespiller eller forfatter… Og hvis jeg kunne gå tilbake, ville jeg endret noe? Hvis jeg hadde muligheten, og noen sto foran meg å sa: “Du kan få lov å være med i en stor Hollywood-film, i hovedrollen “, ville jeg valgt det da? Og forsaket lærerjobben min? Hvis noen sa at jeg kunne få lov å sitte å skrive en bok, at jeg allerede hadde avtale klar med forlaget om skyhøye salærer i lang tid framover… Ville jeg gjort det da? Ville jeg gått ut skoleporten og sagt: “sorry,men dette ble for kjedelig!” : 

 

Nei, jeg tror ikke det, for det er ikke kjedelig i hele tatt!! … Jeg er på så HIMLA rett plass egentlig, det er her jeg blomstrer og ser andre blomstre… Og OM jeg skulle få lyst til noe annet enn dag, så mener jeg at jeg ALDRI er ferdig med å bli det jeg skal bli… Man har alltid muligheten til å fortsette sin “utdannelse”, i min oppfatning.. Jeg har heller ikke evnen til å ANGRE meg særlig, på alle de andre valgene jeg IKKE tok.. Det er bortkastet energi i min øyne, og det er aldri for sent å snu som sagt…

Så jeg tar nå den gule sekken min, som ikke er gul, og tusler opp veien til skoleporten… Lukker døra stille opp, og gleder meg til å se forventingsfulle øyne fra elever i ungdomsskolen, i år igjen.. 

 

Så da lurer jeg: Hva ville du gjort om du fikk muligheten til å endre på fortiden? VIlle du gått i en annen retning, eller ville du valgt akkurat likt igjen? 

 

 

41 kommentarer
    1. Siv: Jeg visste heller ikke hva jeg skulle når jeg var ferdig på videregående 🙂 Jeg surret et par tre år, med litt jobb og prøvde diverse, så litt tilfeldig og LITT med noe tanker bak, fant jeg ut at LÆRER ville muligens passe ganske bra 🙂 Og det gjorde det… Og kankje mer enn jeg hadde trodd 🙂 Du finner nok ut du også Siv, og du blir noe FINT tror jeg 🙂

    2. Jeg håper at jeg en dag klarer å velge å jobbe med noe som gir meg glede. Det hadde vært det aller fineste!! Foreløbig vet jeg ikke helt hva det skulle vært, men jeg finner nok ut av det etterhvert! Dette skoleåret ser derimot ikke til å bli så ille som antatt! Og DET er jo bra! Ett år igjen, så er det universitet, wæææ!

    3. Ja, håper på det 😀
      Så fint å høre, det er jo ingenting som er bedre enn å være glad i det man gjør! 🙂
      Bekalger litt sent svar, det er så mye å gjøre om dagen at jeg glemmer litt av hvert 🙂

    4. outofoffice: Jo, absolutt 🙂 Jeg prøvde litt da jeg var 20. Skrev et helt år, noveller og dikt. Sendte til forlag, og fikk alt i retur 😀 Var nok veldig ung, og hadde kanskje litt for stor tro på meg selv i forhold til evner akkurat DA… NÅ derimot, ha-ha, NÅ er jeg mer klar.. Nei, tull til side… Jeg mener det litt også. Jeg har mye bedre skriveferdigheter, utviklet humor, og evne til å beskrive ting NÅ enn da… Og det er jo ikke rart 😀 Lest mer,erfart mer og lært meg mer selvironi i løpet av livet 😀 Men det var gøy å prøve den gangen. Prøvde aldri nnoen ukeblader og sånt. SÅ gøy at du har gjort det da!!! 🙂 Herlig! Ja en gang skal vi leie en øde øy, og sette oss der i stillheten å skrive 😉

    5. Den boken skal jeg lese! Jeg har skrevet litt tidligere, noen noveller som ble publisert i ukeblader osv. Har mange bokideer, men kommer liksom ikke i gang. Har vurdert et skrivekurs. Også, leie et hus et sted i ensomheten og bare skrive. Hadde vært fint, ikke sant?

    6. outofoffice: Nyt dagene du også 🙂 Hvis man trives NÅ, ikke noe er bedre enn det 🙂 Og da trenger vi jo ikke endre på noe 🙂 Man vet aldri på en måte hva som hadde skjedd om man hadde tatt andre valg heller. Jeg er sikker på at EN dag, skal jeg nok skrive en bok OGSÅ 😉

    7. Det lyser at du trives med det du gjør. Jeg hadde kanskje valgt noe annet, men samtidig har jeg det helt topp der jeg er i dag. Livet smiler 😉 Nyt dagene fremover.

    8. Engla: Jeg tenker også at jeg får skrevet mye her, og fantasert og vært kreativ skriftlig, så jeg er egentlig ganske fornøyd med det 🙂 Og på jobben er teater eller det å “være” enkelte roller en del av grammatikken i tegnspråket, så jeg får utfoldet meg daglig på DET planet også på en måte 🙂 Og senere, hvem vet, kanskje jeg skriver en bok en dag også 😉 Men da må jeg få ånden over meg… og foreløpig har jeg bare VELDIG ånden over meg for å skrive små fjasete innlegg her 🙂 Så deilig at du trives her og nå, det er det viktigste 🙂 Og hadde vi endret noe på fortiden NÅ, så hadde vi kanskje ikke likt oss så godt som vi gjør nå… hvem vet 🙂 Ha en fin kveld du også fine Engla :.-) GO-klem til deg <3

    9. Så bra at du har havnet akkurat på riktig plass fineste frodit <3
      også er du jo litt forfatter her da, du skriver ihverfall mange fine, inspirerende og engasjerende innlegg <3
      Hvis jeg virkelig kunne ha endret på litt hadde jeg kanskje gjort det, men jeg stortrives HER og NÅ og hadde det ikke vært for fortiden hadde jeg jo ikke vært der jeg er NÅ.
      Ønsker deg en fortsatt fin kveld <3
      Stooor god klem til deg fra meg

    10. Tatt av kvinnene: Så bra at du er fornøyd så langt. Hvis du er det, så endrer det seg nok ikke 😀 Da har du funnet ut det som antagelig er riktig for deg. Og det er herlig 🙂 Og NEIDA, ikke bare elever med sommerfugler nei… det skal jeg love.. Jeg har enda noen små sommerfugler igjen, og jeg har undervist i 15-16 år nå, men jeg har fremdeles spiriten og gløden for yrket mitt. FOr jeg LIKER jo så godt det jeg gjør 🙂 Ha en fin kveld du også 🙂 KLem <3

    11. Det er altså ikke bare elever som har sommerfugler i magen den første dagen, godt å høre! 🙂 Etter bare 21 er det ikke mye jeg ville endret, i hvert fall ikke større ting. Er så fornyød som det går an med hvordan jeg har lagt opp utdanning og jobbing så langt i livet. Håper det fortsetter slik. Ha en fin kveld <3

    12. Helge: Ja, ikke sant 🙂 Det er aldri for sent 🙂 Men man må jo ha litt pågangsmot, og øknomisk er det vel ikke så lett å sette igang å studere NÅ for mange.. Men det GÅR, hvis man virkelig vil 🙂 Jeg tenker at jeg kanskje skal gjøre noe annet SENERE… MEn ikke nå. Jeg er på så riktig plass som bare det akkurat nå 🙂 Ha en fin kvled du også 🙂

    13. Ja, jeg hadde gjort anderledes hvis jeg hadde vært ung idag. Hadde vel satsa mere på skiving kanskje og blitt journalist eller noe i den retningen eller møbelsnekker. Men jeg var vel kanskje ikke helt klar over hvilken muligheter som lå foran meg, lot meg påvirke av andre, og lot det stå til. Men gjennom livet lærer man av erfaringer. Men det og gå på skole i dag er noe helt annet enn på 1970-åra. Så jeg vill ha valgt en annen vei tror jeg nok. Men det er aldri for sent så det er bare og hoppe i det hvis man har pågangsmot til det. Man lever bare en gang og det vet man ikke før man oppdager det. Ha en fin kveld.

    14. passion4lifeandtravel: Ja, be om forslag til navn på bloggen. Du ser jo hvor folk engasjerer seg 🙂 Jeg fikk 14 navneforslaag til det lille dyret jeg laget 😀 eller egentlig flere, men fra 14 personer 🙂 Så spennende med eget firma, VELDIG spennende 🙂 Klemmer <3

    15. Mamma til 2: Jeg gledet meg nok litt jeg også, men jeg var ganske redd for mye som liten, og de sommerfuglene tok ofte litt overhånd og for mye plass 🙂 Men jeg ble VELDIG tøff etterhvert skjønner du 😀 Nå er jeg ikke redd for NOENTING som du vet… bare noen små bagateller 😉 Håper du har kost deg ute i sola i dag. Jeg er akkurat ferdig med elevene for i dag, så nå skal jeg hjem etterhvert å lage middag, og kanskje gjøre noen småting til, til i arbeidsdagen i moren 🙂 Ha en fin ettermidag 🙂

    16. Takk, dagen min har vært ganske fin så langt…hadde noen viktige og litt kjedelige møter tidlig på dagen, men de ble fort glemt med arbeid som forberedelser til jeg starter mitt nye firma.
      Bare et stort hodebry…klinikken har ennå ikke fått noe navn…så jeg kan ikke begynt å lage facebookside eller hjemmeside :-(…får kanskje lage et blogginnlegg om forslag til den:..
      Godt å høre at du har hatt en fin første skoledag 🙂 Klem

    17. edelirosa: Ja, det er så riktig som bare det!! 😀 Og det merkes nok på meg, at jeg er engasjert også 🙂 Lettere å få med seg elevene på diverse saker da 🙂

    18. passion4lifeandtravel: Første skoledag gikk helt fint 🙂 Jeg kjenner de jo litt fra før, men et par av dem er nye for meg, og det blir spennende framover 🙂 Ja, vi har mye å være takknemmelig for, hvertfall føler jeg det sånn også 🙂 En fin jobb og derfor en deilig hverdag stort sett 🙂 HA en fin dag du også 🙂 Klem <3

    19. Hanne: Er veldig enig med deg, gidder ikke angre, og HVIS jeg kunne endret, så VILLE jeg ikke gjort det 🙂 Liker de valgene jeg har tatt og trives med dem 🙂 Jeg klager heller ikke det minste 😀

    20. Lisbeth Pedersen: Flere som har den samme opplevelsen som du snakker om, med å bli påkjørt, og hvordan det ville vært uten den opplevelsen. Deilig egentlig at vi ikke VET hverken hva som kunne vært, eller hva som skal skje. Men koser oss med det som er 🙂 Ja, tenk din yngstemann på videregående.. Sikkert spennende 🙂 Her har dagen gått fint, og jeg har min første pust i bakken 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    21. Lykke til med dagen og det nye skoleåret:)
      Ja, jeg valgte helt klart feil yrke. Jeg hadde aldri blitt sykepleier om jeg skulle velge på nytt. Yrket har sine positive sider, men er helt klart lite meg.
      Jeg hadde sikkert kunnet brukt mine evner innen realfag, det er det mest realistiske, helst kjemi, tror jeg. Eller jeg kunne blitt gartner/ anleggsgartener/ blomsterdekoratør:) Ingentig å gruble over gjort er gjort, og jeg hadde mine grunner da;)
      Klem<3

    22. Jeg gledet meg vilt til første skoledag, tenk å få gå med sekk 😀 Min onkel, som var forlovet med en lærer på skolen jeg skulle starte på fulgte meg inn skoleporten, og da var jeg trygg 😀 Da jeg kom hjem hadde mor og far laget i stand ‘fest’ med is, pølser og brus, he he. Jeg ville nok ikke forandret fortiden, jeg bestemte meg tidlig hva jeg skulle bli, men tok tilleggsutdannelse, jeg TRIVES 🙂 Ha en fin dag på skolen og i sola, den skinner her, så nå blir det trilletur 🙂

    23. For et herlig innlegg, du er så skjønn, heldige barn som nok et år får deg som lærer, og lykke til med et flott nytt skole år.
      Jeg er veldig takknemlig for studier jeg har valgt, yrkesvalg, og det er ingenting jeg ville ha byttet ut, men jeg kunne også ha tenkt meg 10-15 andre studievalg, og yrkesvalg, så hadde jeg valgt noe annet ville jeg nok ha blitt lykkelig med det og <3
      Vi skal være takknemlig for at vi gjør noe vi liker, ikke minst er friske nok til å gjøre det.
      Det er noe jeg synes er så deilig med å leve, en har så utrolig mye å være takknemlig for <3 <3
      Ønsker deg en fantastisk første dag på skolen <3 Stor klem <3

    24. Jeg ville kanskje unngått den veien jeg ble påkjørt på for 10 år siden. En trafikkulykke som gjorde at jeg måtte bytte yrke.
      Men kanskje jeg ikke ønsker det ugjort, for man vet jo ikke hvordan det hadde vært i dag uansett.
      Ellers er livet herlig og jeg ville ikke endret på noe 🙂
      I dag starter yngstemann sin første dag på videregående skole.
      Ønsker deg en strålende dag <3
      Klemmer

    25. inneuteferdig: Du koser deg jo så mye med hobbyen din du 🙂 Så, så sant man fyller det meste av livet sitt med ting man trives med, så har man jo det godt 🙂 Ha en fin dag Vanja 🙂 Stor klem <3

    26. Så herlig skrevet av deg. At du gleder deg så mye til jobben, og vet at dette var rett for deg. Ikke mange som sitter igjen med en slik følelse så mange år frem i tiden.
      Jeg vet at jeg valgte feil, og jeg har jobbet med alt mulig egentlig etterpå. Markedsføring og kontor er nok ikke helt meg nei. Jeg liker jo å jobbe med hendene, liker å møte mennesker, og ikke minst et større tempo.
      Så nei, jeg valgte feil, og det er desverre ikke noe jeg kan gjøre med det. Nå koser jeg meg med vissheten om at jeg har det bra alikevell.:)

    27. Fru Stussli: Nei, det er ikke lett å vite om ting ville blitt HELT anderledes hvis man hadde tatt noen andre valg.. Om vi hadde likt livet vårt noe bedre DA eller ikke 🙂 Så koselig at du følger henne bort i dag også, og jeg kan se henne for meg hoppe og sprette 🙂 Jeg håper hun fortsetter med det noen år til 🙂 Ha en fin dag dere også,på første skoledagen 🙂 Ha en herlig dag fine Bente 🙂 Store klemmer herfra <3

    28. Jeg ville kanskje ha ungått den veien jeg kjørte på den dagen jeg ble påkjørt, men på en annen side så liker jeg livet mitt i dag også…. Vanskelig å velge når man ikke vet hva det valget ville medført.
      I dag skal jeg følge min Frk Stussli til skolen selv om hun begynner i 4 klasse. Ikke alle mødre har muligheten til det. Vi gleder oss begge til å tusle bort. Hun med den nye grønne skolesekken (som hun har pakket 100 ganger de siste dagene) på ryggen, skravlende, sprudlende, forventningsfull og jeg ved siden av, så stolt og rørt at jeg nesten sprekker…
      Ha en strålende første skoledag flotteste Frodith <3

    29. ritahobbyfoto: Du kan jo fylle på litt ekstra senere om du vil 🙂 Ja, i dag har jeg gul skjorte i stedet for, for å hylle resetene av sommeren 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    30. ladyaugust: Ja, nå er vi oppe og i mandags-hverdags-modus igjen søs 😀 Her er det bare å stå på 😉 Jeg er også trøtt,og ikke helt i slaget ennå,men det kommer nok 😀 VI må jo venne oss litt til dette igjen. Ja, ikke sant, du sitter og skriver på en bok en dag. Kanskje jeg også 🙂 elelr jeg er med i en stor Hollywood-film, for det er aldri for sent hvis man vil noe 🙂 Ha en fin dag du også fineste søs :-)KLemmeflatklemmen <3

    31. Nei jeg hadde ikke forandret mitt yrke, men kanskje fullt på litt ekstra.
      Men det er bra du har det så godt på jobb da, og det er viktig.
      Ønsker deg en fin første skoledag uten gul sekk 😉

    32. Tenkpå det at du er der du vil være, hurra for det 😀 Jeg digger den innstillinga du har om at det aldri er for sent for det er rett som i sukkerert 🙂 Tenk så mange som har det vanskelig i dag første skoledag og selv om du hadde med spypose og første dagen var pyton, så fikk du en erfaring som er gull og gjør at du har muligheten til å skjønne de som ikke har det så greit litt bedre. 🙂 En dag søs sitter jeg på ei lita øy ute i havet og skriver bok sånn er det bare 😀 Det er sååå mye nytt å lære hele tiden og såååå spennende, jippi 😀 meeeen nå er jeg trøtt som i mandagsmorgentrøtt så nå er det en til våknekaffe, ha en fiiin dag søs <3 klæmme 😀

    33. Husfruen: Lykke til du også, med alle de små 6-åringene .-D Det blir spennende. Jeg har elever som har gått hos oss i mange år, og jeg kjenner dem litt. Mn spent er jeg likevel 🙂 Vi skal nok ha en fin dag 🙂 Kos deg 🙂

    34. Jeg gleder meg til i dag. Jeg får muligheten til å ta imot 20 seksåringer på deres store dag. En dag som de kommer til å huske resten av livet. Jeg får alltid klump i halsen når jeg ser de små. Jeg gleder meg til et skoleår med disse små og store:) tenk hvor heldige vi er, vi lærerne! Ha en strålende første skoledag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg