“Hvis jeg var en fugl…..” ;-)

Husker du sangen som vi lærte som små…? Som Anita Hegerland sang, og vi hermet med lang,strak hals så høyt vi kunne…” Hivs jeg var en fugl, med vinger og fjær…”  Så hva er det med meg og alle disse dyre-temaene da…?   Jeg har ikke hatt mindre enn 5-6 innlegg bare i sommer…. Om alt fra klegg og humler, til skjærer og øyenstikkere…

 FLaggermusvinger. blogg.no må nok ta  noe av skylden altså, hun har fullstendig smittet meg med dyre-dilla, med alle disse herlige innleggene sine om dyr, alt fra grevlinger til høner… Men noe av skylden er nok også LITT min egen, fordi jeg er en litt undrende og lattermild type, som liker å sette ting i litt komisk lys.. Og nå er det jo noe med dissse dyrene, som gjør at man bare MÅ undre seg og le…..

Den dagen vi reiste på Harry-handel over grensa fikk vi se noe merkelige greier nemlig..  En flokk fugeler drev å reiste sydover allerede… Eller… det nekter jeg egentligi litt på, fordi vi kan da ikke være med på at de reiser allerede..??? Det er da sommer fremdeles? Men, uansett, denne gjengen er muligens noen som velger å reise litt før de andre, sånn at det ikke skal bli forr mye KØ…. ELLER de driver kun og ØVER til reisen senere… Hvertfall kunne vi fra bilen plutselig se denne gjengen oppe på den blå fine himmelen..

 Jeg er jo ikke så veldig bevandret verken i dyre eller planteriket, men jeg tror vi ble enige om at det muligens var en type gjess… Store var de hvetrtfall.. Den ene fuglen hang litt langt bak… de andre drev og la seg i formasjon… de flakset og fløy… og gled nærmest innimellom bortover den lyseblå sensommerhimmelen… Vi fikk plutselig øye på en liten kar som hang litt etter… Han var litt bak de andre.. og jobbet på for å prøve å ta igjen de andre… Men plutselig stoppet han litt opp, og så nesten sånn ut


Det var noe som ikke stemte på en måte… Han så ut som et levende spørsmålstegn der han gled litt nølende framover…. Og plutselig stoppet han HELT opp, og jeg ser sikker på at det var DETTE som gikk gjennom hodet på han: ” Heh….. helt merkelig…. det er jo ikke DENNE gruppa jeg skulle reise meg… det ser jeg først nå…??”

For idet de andre fortsaatte sin fine V-stil framover mot det som garantert var  et Syden-land..så “bråsnudde han på en femøring” som vi sier, ga blaffen i hele Syden-gjengen og flakset avgårde alene… mot en gjeng som var litt lenger unna, og på vei en HELT annen retning. Man kunne nærmest se han tenke og høre han rope… Selv om jeg ikke kan gåse-dialekten, så forsto jeg at det han ropte antagelig var: 

” Hei- gutter.!!… Vent på meg!! …”

Det er mulig jeg overfortolker litt, men jeg begynner hvertfall å tenke litt… Er det sånn at det er faste grupper som reiser sammen? At det er gjenger som vanligvis reiser i sammen? Og at det gikk opp for denne karen at han hadde jo forvillet seg inn i feil gruppe, og plutselig ikke kjente igjen noen av de andre…? Eller er det sånn at han merket han  ikke klarte å holde tritt med dem… Og at de egentlig reiser med hvem som helst, men man må være flink nok til å fly… Og da han oppdaget at de var litt tøffere enn han, så snudde han og tenkte han fikk vente på “neste fly” på en måte…?

 

Hvis jeg var en fugl…. så hadde jeg visst alle disse tingene, men jeg er jo ikke det…… jeg undrer meg bare litt… hvordan det egentlig er? 😉 

 

 

32 kommentarer
    1. eljos: Hi-hi, ja vi har hatt mange teorier på han etterslengeren 😀 Og du mener de ØVER ja 😀 Ja, de må vel kanskje det, ikke sant…? Ta noen runder, hvor de avtaler formasjoner, bytte av tet-plassen, gjør klart systemet liksom, før det drar på ORDENTLIG 😀 De etterhngerne er vel ofte fugler i LITT dårlig form… men han her jeg snakker om, han bråsnudde virkelig og dro motsatt vei gijen… til gjengen lenger bortpå himmelen.. 😉

    2. Jeg tror nok det er de samme fuglene vi også ser fra båten vår i Singelfjorden, det er omtrent ikke langt fra der Svinesundbroene er. Jeg har også studert dem litt, og ja de øver nok, for de har slett ikke reist enda……og de som henger etter, det er et lite mysterium. Men jeg tror de klarer å henge med til slutt, kanskje i en annen flokk

    3. Flaggermusvinger: Så herlig at jeg har deg 🙂 Her fikk jeg en ordentlig og fin forklaring på dette med den tidlige avgangen hvertfall… var redd det var høst på gang… men er bare grågåsa som var FERDIG tidlig liksom 😀 Og den raringen… ja, kanskje som du sier, at han tenkte i det han sto der oppe og flakset : ” herre-gud, hva er det jeg tuller med… jeg kan jo bare BLI HER” 😀 Takk for fin info, og god klem til deg også 🙂

    4. Nå har jeg lest gjennom både innlegg og kommentarer, og har virkelig kost meg med alle de gode forslagene du har fått som forklaring. 😀 Mye å lære her, hehe!
      Siden jeg er en kjedelig faktaorientert person, så googler jeg både ofte og titt. Og da finner jeg at grågåsa har funnet det for godt å trekke tidligere nå enn før i tiden. Det kan være pga at våren er litt tidligere, for de kommer før til Norge nå enn før, gjør seg ferdig med sine ungekull, som jo er grunnen til at de gidder å fly opp hit, og så drar de tidligere.
      Så egentlig er de tidlige trekkfuglene kanskje et tegn på at vi har tidligere og varmere vår enn før? 🙂 (kilde: Lista fuglestatsjon).
      Forresten kan enkelte gjess overvintre i Norge, så det kan tenkes at den som snudde kanskje ikke helt hadde bestemt seg, ikke vet jeg… 🙂 God klem til deg! 🙂

    5. Helge: Nei, jeg har fått litt info i dag, og de bytter visst på fordi de er så tungt å fly i front… men han bakerste her, han bare skjønte at han ikke kunne være med i hele tatt… antageligvis.. mener noen her.. At han ikke klarer reisen, og det skjønner han selv.. Ja, det er fint med fugler i naturen, de er fine å høre på også 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    6. frokenfjeldberg: Ja 🙂 Flakse, flakse ….lande… Men han her var bare “flakse, flakse- flakse…. oops… feil gjeng… flakse, flakse…. jeg skal jo med andre gruppa”… liksom 😀 Veldgi rar, og litt søt… hvertfall på tegningen 😀 Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

    7. Trekkfuglene drar alltid sammen i V-form, men er det alltid den samme fuglene som flyr først, med GPS og radar når det gjelder uvær og lukt? Men det er mange ganger jeg har blitt kaløt både Gjøk, sissik og Dompapp. Men kjært barn har mange navn trøster jeg med iså måte.
      Har egentlig aldri brydd meg noe om fugler men mange, deriblant min far, skriver opp datoen hvert år når han ser årets første Stær. Men fugler er fine i naturen og skogen hadde vært fattig uten.

    8. Haha haha ja det kan man lure på. Noen ganger stopper fuglene opp i lufta og det er gøy å se på..=O) Synes de er flotte jeg da, når de flyr i V sydover..Flakse, flakse..=O) Klem <3

    9. Mamma til 2: Ja, jeg har også hørt om noen fugler,og at de faktisk venter på hverandre… Noen typer hvertfall… Men dette var kanskje av typen som IKKE venter når noen må hvile litt… Det som var litt rart var at han hadde full fart, og dro i retning den ANDRE gjengen 😀 Han gikk ikke NED.. Ja, du bør sove litt da, hvis du skal på nattevakt, hvis ikke blir det fælt.. Jeg har vært nattevakt på avlastningshjem tidligere, og jeg slet voldsomt hvis jeg ikke sov i forkant :-/ Lykket til og god vakt 🙂

    10. Dessverre, men fuglene har allerede begynt å samle seg for chartertur til syden 🙁 De flyr i V-fomasjon for da sparer de 40% energi, har googlet på det, he he. Fuglen som virret rundt og så rar ut, han var det synd på, han visste nemlig at han ikke klarte flyturen og måtte nødlande 🙁 Synes det var trist jeg, er glad i alle dyr skjønner du 🙂 Fortsatt god tirsdag, jeg skal sove litt i ettermiddag, hvis jeg klarer, skal på nattevakt 🙂

    11. Nemi Rebella: Ha-ha, ja ikke sant 😀 Litt lei av det systemet liksom… “jeg drar bare litt bak her jeg… litt på egenhånd liksom…” 😀 Ja, man trenger litt sånne urokråker også ,for å bryte opp litt i alt det tørre, kjedelige… 😉 Håper du er på bedring,og at det flyr noen artigkarer forbi vinduet ditt 🙂 Stor klem <3

    12. ritahobbyfoto: “Inneuteferdig”, som er kommenatren over deg, hadde et svar på dette 🙂 Det ER en gjeng som drar fast sammen, og han må bare ha forvillet seg litt 😀 Første skoledag var topp 🙂 Og denne ser ut for å bli fin også 🙂 Ha en fin dag 🙂

    13. inneuteferdig: JA, jeg tror egentlig de bare “øvde”, for det er da ikke høsten.. Ok, da visste du litt om dette 🙂 Så fint 🙂 Og han oppdaget plutselig at han var kommet med i feil gjeng liksom, he-he.. Ja, jeg tenkte også det måtte være noe sånn… At man har EN gjeng man skal dra med…Lurer på om det er slekt.. eller helt tilfeldig hvordan de BLE denne gjennet 😀

    14. Stakkars liten tenker jeg. Ikke lett å holde følge med på hvem en hører til. I følge en del naturprogram så er det bestemte grupper som reiser sammen. Han hørte nok ikke hjemme der vil jeg tro da. Må jo være litt av et syn da…
      En annen ting. Når de reiser slik, ja da er høsten ofisiell….

    15. Oslopadde: Ha en herlig tirsdag du også 🙂 Jeg er på plass, og har tidenes letteste tirsdag ser det ut til.. 😀 Mye forberedelsetid <3 Snakkes snart, kanskje fredag? 🙂

    16. Det eneste jeg vet om slike formasjoner er at de bytter på hvem som skal fly fremst. Da det er den fremste fuglen som har det tyngst. Med tanke på luftbryting og slikt 🙂

    17. Min matgale verden: Ja, rett og slett bare diltet med, og så plutselig oppdaget han det… HVA. HER KJENNER JEG INGEN! Tirsdagene ser ut for å bli nesten som fredager i år, uten at jeg trenger å avskaffe tirsdagen, hvis du skjønner? 😀 Ser kort og fin ut, og det hjelper 😉 Ha en kvitrende tirsdag, i riktig gjeng 😉 Klemmeflat <3

    18. Fru Stussli: Ha-ha 😀 ja noe sånt må det være 😀 Han var så rar atte, bråstopper og ser helt forfjamset ut.., eller i det minste tror jeg han så ut sånn… jeg ser jo litt dårlig 😉 Så bråsnudde han og FOR andre veien 😀 Ha en herlig tirsdag, de ser rimelig korte og lovende ut foreløpig 😉 Stor klem <3

    19. Hi hi, tipper han plutselig var i feil reisefølge ja, blitt en sånn “sau” som bare følger etter, og plutselig oppdager at han er kommet helt feil:) Stakkars:) Eller kanskje han reiste tilbake til kjøttmeisen han hadde forelsket seg i?? Hvem vet?? Ha en flaksende flott tirsdag….tirsdag ja…er tirsdagen fremdeles like svett?? flaksendeflottklem på vei:)

    20. Det der er sånn typisk gjesscharter. Han fremste var helt klart reiseleder og de flyr i slik formasjon for at alle skal få høre og se hva reiselederen forteller og viser frem. Han fremste sa nok “der nede ser dere en rødhåret-menneksesnuppe på vei til Harryhandel hos svenskene” og da fikk han bakerste øye på deg ble så innmari forelsket at han kom helt ut av flygerytmen og glemte helt hvilken chartergruppe han tilhørte. Så hvis ingen av reiselederne har forbarmet seg over han flakser han vel enda rundt der og letter enda…
      Snipp snapp snute
      Stoooorklem

    21. Hanne: TIdligoppe du også 🙂 Ja, ikke vet jeg, det så helt rart ut :.-D Bråståppet plutselig, og forlotgjengen… og kavet i vei mot den andre gjengen liksom.. 😉 Jeg er snart på vei på jobb, og du også kanskje ? Tirsdagen i år, er rene drømmetirsdagene 😀 Foreløpig ;-)Ha en fin dag <3 klem

    22. Gooood moooorgen! Jeg tror han fikk jetlegg, ble svimmel og ville spy..
      Stakkar, men tror også at han hadde en snev av seprasjonsangst, ville ikke reise fra landert…
      Nå skal jeg nette litt, ha en fin dag<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg