I mørket er alle katter grå…

Er det ikke rart at alle katter ser grå ut i mørket? Uansett hvilken farge de har fra naturens side, så blir de seende ganske like ut når natten faller på… Men dette uttrykket sier en del mer etter min oppfatning.. Det er ikke bare det at ting fysisk blir mørkt og grått om natten, som for noen timer siden hadde en fin og frisk farge, et fint og friskt utseende….. Er det ikke også sånn, at lyset påvirker oss såpass mye at våre mentale bilder også endres en del?? Er det ikke sånn at hvis du våkner midt på natten, rundt 03.00, eller har sittet oppe til da, og ikke fått sove… er det ikke sånn da att verden virker litt tyngre, litt vanskeligere??…. Eller når sommerren har takket litt for seg, og nettene blitt litt  “lengre”,at vi tenker tyngre tanker enn før?….

Lyset er viktig for fargene, både de rent fysiske- som farger tingene rundt oss…. Men også for de “mentale” fargene, hvis du skjønner hva jeg mener… 🙂 Lyset påvirker fargene i sinnet vårt…

Så kom deg ut i solen eller daslyset…..Og la det farge lørdagen din i en  herlig farge 🙂 
Selv skal jeg på landet  å kose meg 🙂

 Slik kan en nyheklet veske se ut i mørket…kun lyssatt av en lyktestolpe..


Og slike kan den se ut i dagslyset…

 

 

 Nå ting ser mørkt ut på natten….


…ser det helt anderledes ut på dagen i lyset…

 

Ha en fin-fin lørdag, uansett hva du skal gjøre <3

 

 

24 kommentarer
    1. karenmarenmette: Så bra du likte det 🙂 Jeg har mye tull og fjas på bloggen min, for liker å spre glede, men det er ofte noe dybde bak også 😉 Ha en fin dag, klem <3

    2. Kjempe fint innlegg om fargar, lys, mørke, tankar, og følelsar.. Det rare er at om ein våknar på natta, er lei seg, redd, har det vondt, blir usikker, så hjelpe det ikkje so mykje at det ligg ein person ved sidan av alltid og søv.. Det er sjeldan det føles rett ut å vekke han fordi eg er våken..Det føles nesten meir ensomt ut å ligge inntil ein annan person å føle seg ensom, eller ekstra trist å vere trist tett inntil eitt anna sovande menneske. Rare tankar, men reelle tankar.. Godt å få dei ut innimellom, så føler ein seg kanksje ikkje så rar som føler det slik, likevel..
      Takk for fine tankar og beskrivelsar om mørket og følelsar iallefall, frodith..

    3. frokenfjeldberg: Ja, og det er stor forskjell på de veskene i mørket og i lyset 🙂 Og stor forskjell på OSS også i mørket og i lyset 🙂 Klemmer <3

    4. outofoffice: Her er det heldigvis ingen kjeller 😀 Jeg bor i blokk 🙂 Og i byen er det ikke så skummelt,men hvis jeg er i hytter etc alene en eller annen plass litt øde, DA er jeg nok litt mørkeredd fremdeles ja 😀 Ha en fin kveld 🙂 Klemmer <3

    5. outofoffice: Ja, det er litt de jeg snakker om også 😀 Altså, alt vi opplever som ekkelt i mørket, som ikke er det så veldig når dagen kommer 🙂 Lyset gjør mye med oss. Jeg var mye mørkeredd når jeg var yngre. Jeg er ikke DET lenger egentlig, men jeg kan nok fremdeles føle at ting er litt VANSKELIG midt på natta, hvis jeg har noe spesielt å tenke på i en periode. Når dagen kommer er det borte som dugg for sola 🙂

    6. eljos: Mamma kaller timen rundt 4-tida om morgenen, for hundevakta 🙂 Hun sier det er et uttrykk som heter det 🙂 Nå er er jeg på landet og skal kose meg med søster og mamma og nevø, i det fine lyset. Og så har jeg begynt på luen din 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    7. Katten har mye mystikk rundt seg unna seg, man har hørt at og luske rundt på kattepoter er lurt men det er ikke så lurt og kjøpe katta i sekken. I syklistenes verden er det ei lykt som kalles kattøye. Slik kunne jeg ha fortsatt, dyrenes inntog i verden er verdt en studie. I var har jeg besøkt mine foreldre, hjem via apoteket med tannpirkere fra Sunstargum.com, anbefalt av tannlegen. Nå blir det 1,5 time med vaskekluten frø jeg går en tur. Ha en fin lørdag.

    8. så sant så sant. ja du vet hva det kalles, den timen når man våkner om natta/på morgenkvisten før det blir lyst? Morgenangsten er det noen som kaller det. Vet ikke hvorfor. Jeg har også tenkt på det mange ganger, hvorfor alt er så mye vanskeligere i mørket. Men det er jo det. Ja jeg skal gå ut i lyset, nå straks……

    9. kommensalisma: Gleder meg til å se, hvis du maler litt 🙂 Kanskje jeg skal prøve å jogge litt imorgen…hm… tenke litt på den…ikke i dag hvertfall ;-D Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    10. Fru Stussli: Ja, jeg også 😀 Tenker at jeg skal prøve å gjøre litt i huset PLUSS å late meg..Som regel rømmer jeg så jeg slipper å se huset og det som BØR gjøres… Eller jeg rømmer inn HER, så slipper jeg også å se det 😉

    11. Riktig og viktig! Det er jo en grunn til at dagslys ofte brukes i terapisammenheng.. (fysisk få pasienter ut i dagslys.. ) – fordi vi trenger det for ikke å “visne”..
      Alt ser annerledes ut, alt ER annerledes 😀
      Ha en fin dag på landet! Jeg skal gå en tur i dag (i dagslys! 😉 ..og ellers bare sulle litt rundt.. lage pannekaker, hente tenåringen på jobb.. male litt kanskje..
      Klemmer <3

    12. Jaggu litt spent jeg også, for til nå har jeg bare dilla her inne og les blogger og pinterest 😀
      God plan å late seg i morgen, men kjenner jeg meg selv rett våkner jeg med lyst til å gjøre masse på søndag også 😀

    13. Fru Stussli: Deilig med mange planer 🙂 Av og til 🙂 Jeg har lyst til mye i dag også,og i morgen vi jeg bare late meg 😀 Spent på hva du velger å gjøre i dag 🙂 Stor lørdagsklem tilbake, med lys på <3

    14. Ja sånn er det! Ting forandrer seg i lyset/mørket.
      Så flott fotomodell du hadde. Glade fine farger 🙂
      Jeg har så mange ting jeg har lyst til i dag. Sy, trekke puff, strikke,hekle, gå tur, spise lørdagsgodis, cafe…
      Stor lørdagsklem

    15. Tove: Ja vi har også alt i hvitt her 🙂 Deilig 🙂 Lyset og dagen er viktig, lampene gjør liksom ikke samme nytten 🙂 Ha en fin dag Tove <3

    16. enig ja. Lys og sol er best for kropp og sjel. Derfor jeg har valgt å ha hele leiligheten min i hvitt og ikke gardiner på stua, siden jeg vil ha mest mulig lys inn og jeg ikke har gjenboere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg