Jeg har vært i bryllup… helt sånn plutselig… ;-)

Helit sånn plutselig har jeg altså vært i bryllup… Og sånn gikk jeg kledd liksom…  Du tror kanskje at JEG har giftet meg? Å, neida… Ikke jeg, da hadde jeg nok avslørt meg før… Jeg MÅ nesten avsøre sånne ting… Kan holde på andres hemmeligheter til graven.. Men har jeg noe jeg blir gira av på egen vegne.. vil jeg jo GJERNE i gang med gjettekonkurranser eller annet fjas… Fordig jeg har egentlig VELDIG lyst til å avsløre det 🙂 Og skal jeg gifte meg eller i andres fine bryllup, så pynter jeg meg LITT mer altså… Selv om håret var nyfarget…

Neida, jeg har vært i “Figaros bryllup” i operaen. Og det var gøy!! Jeg må innrømme at jeg er ikke veldig bevandret i opera, og visste bare at dette skulle være en opera av den mer lystige sorten.

 

Figaros bryllup  er en komisk opera i fire akter av Wolfgang Amadeus Mozart. Teksten er skrevet av Lorenzo da Ponte. Innholdet var i korthet masse intriger i kjærlighet og kjødelig omgang…. 😉 Hvorvidt det å skulle “ha seg”  med tjenerene skulle gjenninføres som en rett for grever og føydalherrer, og ellers en masse intriger tjenerne og grevskapet imellom, rent kjærlighetsmessig….. Dette var hvertfall det jeg fikk med meg.

Det er litt uvant når man ikke er ofte i opera, dette er min andre gang i opera bare. Man får operaen på italiensk, sunget, og så kan du får selve innholdet altså en slags teksting, på norsk, på en liten skjerm foran stolen din.   Og med Opera-mint i veska, med mamma og søster på hver sin side og med rimelig gode stoler så ble dette en herlig opplevelse en lørdag kveld. Operaen er jo en opplevelse i seg selv. Bygget, sceneteppe og atmosfæren 🙂 Så nå har jeg vært DER 🙂

 


Måtte ha bilde av vinduene og hvordan det så ut der denne uken. Dette er tatt innenfra, og bildet på glasset er reklame for en annen forestilling som har gått der denne uken..


Men du skjønner vel hvorfor JEG er så opptatt av dette bildet… ? Er jo så opptatt av disse skyggene da…

 


Litt vann og operamint og annen snacks som OPPVARMING….


Før start… Det berømte sceneteppe folk har snakket om… Og så fikk vi streng beskjed om ikke å ta bilder…

 


Men litt ulydig må man vel være….? Og det var helt uten blits…tror ingen så meg… 😉

 


Til slutt ble jeg helt “gal” og knipset dette, og tenkte at nå spiller det ingen rolle om de kaster meg ut…

 

 

Har du vært p opera noen gang? I Oslo? St Petersburg? Wien? Roma? Eller  et annet sted? 

47 kommentarer
    1. Catrine aka Cakki: Ja, Les Miserrables har jeg sett, som musical, og jeg er nok mer glad i musicals, enn opera. Men gøy å ha vært på opera også 🙂 Takk-takk 🙂

    2. Siv: Veldig deilige sko 🙂 Jeg har liksom bare joggesko nå… Går rett fra Sandaler og inn i støvletter med pels nesten jeg skjønner du. Og ellers har jeg bare joggesko, så da blir det DE 😀

    3. Oslopadde: Høres fint ut 🙂 Er litt bevandret i Opera du da 🙂 Nå er det en uke, og så høstferie. Det blir deilig 🙂 Sove godt du også 🙂 Klemmepaddeflat <3

    4. ladyaugust: Hvis du vil ha rødt, må du bare la det du har av ditt eget vokse ut , for da får du rødt som bare det når du farger, hvis du er lysere enn meg i utgangspunktet 🙂 Ja til høstferie!! Helt enig 😀 Skal sove sove 😀 masse 😀 Og litt tur-ting <3 Klemmerilangebaner <3

    5. Sist jeg hadde min hårfarge var det temmelig lyst men det er jammen leeeenge siden haha Håret mitt tåler ikke bleiking, da faller det av, så det er nok ganske så umulig for meg å få den fargen. Kostymer er gøy :DDDD korsetter er oppskrytt haha Jaaaaaa til høstferie og laaaange sovemorgenener 😀 klæmmeflat <3

    6. ladyaugust: Du er vel mer mørk enn meg i utgangspunktet kanskje? Jeg er mørk blond/brun som egen farge. Kanskje du må bleke litt først? Hadde vært gøy å se deg med rødt hår også 🙂 Jeg hadde ikke skjønt stort av handlingen jeg heller om de ikke hadde tekstet på små skjermer 🙂 Men herlige fine kostymer, korsetter og fjasete parykker og morsomme kjoler osv. OG Operamint og smil i veska 😀 Jeg er trøtt om dagen jeg også, og vil mest bare sove. Men neste helg skal jeg begynne høstferie, og DET skal bli godt <3 Klemmesøsklemmen <3

    7. Min matgale verden: Ja, du som er glad i teater hadde nok likt dette også 🙂 Neste sommer Kjersti, går vi i operaen når du er her ;-D Ikke sant? 🙂 Jeg er rød som en hane på hodet, og liker det kjempegodt selv 😀 Fin farge hun klarer å få til 🙂 Ha en fin kveld du også. Jeg har heklet ferdig det røde lureriet mitt… nesten ferdig ;-D Klemklem <3

    8. Så fiiin farge du har <3 Vil også ha slik farge, det eller blått 😀 Har aldri vært i opera for jeg får litt panikk for jeg skjønner ikke heeeelt opera. Ha en goood kveld kjære søs <3 Nå er det snart under dyna her for kroppen er trøtt som en dupp 🙂 Klæmmeflat <3

    9. Wow, du er sørnme tøff!! Jeg hadde sikkert ikke turt å publilsere bildene en gang, i frykt for represalier…som da jeg tok bilder av militærforlegningen på kreta. Men du bare dundrer på du, og det skjønner jeg godt, for med den lekre hårfargen kunne du viftet vekk enhver vakt som villle kaste deg ut. Lekkert! Skulle gjerne besøkt operaen, hørtes, og så ganske magisk ut:) Ha en herlig kveld. klemklem

    10. whatwouldnemido: Jeg har egentlig tenkt litt på deg som høykulturell av en eller annen grunn 😀 Jeg er ikke det jeg heller altså. Men jeg liker teater av forskjellige slag. Gjerne litt eksperimentelt teater. Jeg har spilt mye teater selv også, da jeg var yngre enn nå… 😉 Men det er veldig hjelp å lese litt på forhånd tror jeg 🙂 Opera ER pompøst, oppstylta, og langdygt 😀 Og SKAL være det liksom, men kjenner du innholdet litt er det DET som er moro liksom. Jeg koste meg med mamma og søsteren min og Operaminst, og hadde en opplevelse. Jeg liker å ha opplevelser som er litt nye for meg 🙂 Sånn innimellom hvertfall 🙂

    11. Næ, jeg har ikke vært på operaforestilling før (men snoket inne i Operaen – DET har jeg…). Jeg burde antagelig oppleve en opera en gang, men… sukk, det virker sånn kjedelig langdrøyt teatralsk og oppstylta! Jeg har aldri vært begeistret for teater, og innbiller meg at jeg vil føle en del av det samme med opera. Jeg er lite høykulturell av meg, er jeg redd 😉
      Men mulig jeg vil oppleve det positivt hvis jeg leser meg opp på forhånd? (om komponisten, handlingen, historisk og kulturell setting for handlingen, trekk ved samtiden, mer generelle “ting” om opera osv..)

    12. karenmarenmette: Ja, ta deg en tur for opplevelsens skyld 🙂 Jeg er ikke særlig bevandret jeg heller som du ser, og er mer vant med musicaler. Men det var en skikkelig opplevelse det hele 🙂 Det koster jo litt, men er absolutt verdt det 🙂 Og fint Operabygg er det jo også 🙂

    13. Oj.. Kor flott det høyres ut med operaopplevelse.. Eg er ikkje slik som kunne bli bitt av operabasillen, men flott å oppleve ein gong el to. Har vore på musikal fleire gongar i London på store, kjente scener. Og det er litt som du seier; kostymer, scena i seg sjølv, fantastiske kulisser er over halve opplevelsen 🙂 har berre sett eitt ballettstykke ein gong. Må få med meg korleis det er å vere i vår flotte, nye opera 🙂

    14. Tatt av kvinnene: Ja, vi måtte jo ha noe Opera-godterier, varer jo i 3, 5 time altsammen, og blir litt sulten underveis 😀 synes det var veldig gøy å se en forestilling. Kommer sikkert til å gjjøre det igjen, selv om jeg ikke er en som vanker der fast 😀 Så gøy at du har vært også 🙂

    15. Selv om jeg ikke liker musikken er det faktisk en veldig fin opplevelse 🙂 Har vært på opera to ganger før, en gang i Oslo og en gang i Verona. Så Flaggermusen i Oslo og Nabucco i Verona. Smart å ta med operamints, hehe!

    16. Desverre er det vått enda. Det må få tørket opp, sliter med de siste alså. Liker det ikke. Har ikke vært tørt nok der nede på snart en mnd, og det blir dumt…

    17. inneuteferdig: Ja, hvis du er glad i teater, og det er jeg også, så ER jo opera teater, og litt til liksom. JEg er MER glad i Musicaler, men dette var morsomt det også. 3,5 time inkludert pause inni 😀 FLotte kostymer 🙂 Ha en fin dag, er det tørt ute så du kan gjøre ferdig? Jeg skal gjøre jobb 😉

    18. Flaggermusvinger: Heh- 🙂 Du tok jo bilder med Vaniljeogpepper du 🙂 Det var tøft det 😀 Nei, jeg følte meg skikkelig ulydig der jeg holdt på 😀 Jeg har vært en gang i Karstad, Sverige, på opera, og en gang i St Petersburg,for 20 år siden.. det er min erfaring med akkurat opera 🙂 Men det var gøy med Figaros bryllup. Kan nok hende jeg går igjen 😀 Nei, jeg så ingen andre som turte ta bilder, mye eldre lydige folk.. Men jeg tenkte at hvis jeg ikke tar blits må det vel være greit 🙂 Ha en fin dag du 🙂 Stor klem <3

    19. ritahobbyfoto: Ja, det burde du prøve, bare for å ha gjort det 🙂 Var veldig koselig 🙂 Og fint stykke 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    20. frokenfjeldberg: Ja, du var virkelig i operaens hjemland liksom 🙂 Herlig 🙂 Her jobbes det med skole-ting-jobb… Må gjøre litt i dag, ellers gjøre jeg ALDRI jobb i helgene.. Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    21. Opera har jeg aldri vært på.
      Jeg har vært i teater, sett mange stykker nå etterhvert, og elsker opplevelsen det er.
      Opera har jeg lyst til å oppleve, men vet ikke når det kan skje.
      Det er som du sier hele atmosfæren. Det å oppleve dette sammen med andre.
      Drømmen er Italia og en flott opera..)

    22. Så gøy at du var i operaen! 🙂 Jeg var for første gang på opera da jeg så Carmen, og det var en uvanlig og interessant opplevelse. Ikke kjedelig, som jeg hadde vært redd for. 🙂 Bare annerledes, og fasinerende. Du var litt tøffere enn meg til å ta ulovlige bilder, hehe. Lurer på hvor mange som egentlig bryr seg om det forbudet…

    23. Fru Stussli: Det blir jo ikke noe bra bilder, for jeg tør jo ikke blits, men det var nesten mest for å ha fått NOEN selv-tatte også .-D Hi-hi.. Det var en kjempekoselig kveld, og det var mest for mamma sin skyld vi satte i gang det hele, for hun er glad i operasang. Morsom forestilling, selv om jeg ikke får med meg ALT 😀 En opplevelse liksom. Nice og opera høres bra ut ja 🙂 Stor søndagsklem tilbake <3 Her skal det gjøres skole-arbeid, og hekles litt 😉

    24. Marit: Jeg er nok ikke typen til å farte der HVER helg jeg heller nei… og det var mange med grått hår der, for å si det sånn.. Men det er en opplevesle å ha med seg 🙂 For det er storslått og morsomt, og flotte stemmer, selv om jeg liker annen musikk helt klart bedre. Figaros brylupp er mye mer fartsfyllt og komisk enn det traurige de viser på tv 😀 Da sovner nemlig jeg også… på de TV- overførte 😀 Ha en fin søndag Marit 🙂 Klemmer <3

    25. Åh så kult!
      Jeg har vært på operaen i Nice for mange år siden. Vi sier ofte at nå skal vi se å bestille oss billetter, men vips så er det glemt og operaen er ikke et sted man bare stikker innom…
      Du er en modig dame som tok bilder. Jeg er verdens feigeste på sånt!!!!
      Tusen takk for titten!
      Stooooor søndagsklem

    26. ninaoglivet:Nei, jeg har jo altså bodd her sammen med det huset i lang tid uten å ha vært der. Har vært en gang på opera i Karlstad, fordi mamma er glad i operasang. Og vi var på tur der. Og så forresten en i St Petersburg også, da jeg var på klassetur for 20 år siden… Det er kos å PRØVE det liksom, selv om det ikke er teaterformen jeg er MEST glad i. Det er likevel en opplevelse 🙂 Ha en fin dag 🙂

    27. Helge: Ja, jeg synes det er kos å oppleve det 🙂 De synger jo veldig fint da, på en litt annen måte enn jeg er vant med å høre på. Liker jo stort sett annen musikk. Men med kostymer og kulisser og alt rundt, er det ganske så gøy 🙂 Høres kos ut med skogstur med venner 🙂 Jeg skal jobbe litt for morgendagen, må ordne noe til elevene. Og så skal det hekles og strikkes litt 🙂 Ha en fin tur 🙂

    28. Hei på deg. :o) Høres jo litt kult ut å ha vært på opera da, men jeg har aldri opplevd det. Helt ærlig så frister det ikke så mye heller .. når jeg har kommet over noe sånt på tv synes jeg det er helt forferdelig. Hehe. Er nok ikke kulturell nok jeg da. :o)) God søndag til deg.

    29. Nei det har jeg aldri vært. og har egentlig ikke tenkt over det. Er er tiltak å komme seg til Oslo noen ganger, og ingen hadde villet være med meg heller. Har ingen kulturelle venner av meg heller 🙂
      Godt du hadde det hyggelig der da 🙂

    30. Opera er en fin ting, var på en opera en gang i Drammens teater, det var lokale krefter men fikk liksom en smak av det hele. De som er på scenen må være litt skuespillere og artister på samme tid. Og det kreves utrolig mye øving og synge på den måten. Den slags kunst er undervurdert, er glad i klassisk musikk og engang skal jeg i operaen i Oslo. Så langt har jeg bare vært på taket og på wc der. Men noe helt annet og være med på en forestilling der. Kan tenke meg det frister til igjentagelse. Her sitter jeg og hører på eldre sanger av Ole Paus. Men nå skal jeg smøre niste og pakken sekken. Skogstur med venner venter. Ha en fin søndag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg