En katt trenger ikke være grå i mørket… :-)

Hvorfor er det sånn at alle katter er grå i mørket? Alle vet jo at det har noe med lyset å gjøre…. Og at kattene ikke nødvendigvis trenger å VÆRE grå når det blir mørkt… De bare ser sånn ut…  Hvorfor er det sånn at det samme lyset også farger sinnet vårt? At mye lys gjør oss glade og gir energi, mens mye mørke og spesielt natten får i oss en tyngre stemning?  Det har visstnok sin helt naturlige og vitesnkaplige forklaring dette også… Og vi kan vel bare medgi at det faktisk SKJER… 😉

Men hva er grunnen til at hele forretnings-Norge mener at vi også trenger å SE fargeløse ut når mørket og høsten er på vei? Jeg har vært innom diverse butikker i det siste, i håp om å sette litt farge på høsten med noen nye spenende plagg… Men jeg ser at de grå kattene har inntatt alle butikkhyllene.. Men det er kanskje like greit, for lommeboka tåler ikke stort mer nå…

I håp om å forlenge sommeren og lyset litt,  faller det seg helt naturlig for meg å rive med noen fargeglade bunter med garn ned i handlekurven min..  Og de siste veskene og luene viser preg av det 🙂

Når man bor midt i hovedstaden og skal prøve å lage spennede framstillinger og bilder av det man har laget, så får man tåle at naboene glaner… ;-D Her farter Frodith fram og tilbake på asfalten, i dagslys og under gatelampene, med favnen full av vesker, som danderes rundt omkring.. Og det må innrømmes at det glanes litt gjennom gardinene her….;-)


Turkis pompadour. i bomull, heklet.


Lilla heklet veske i ull. Med trehanker.


Og så til slutt danser de begge i lyset fra lyktestolpene…   😉

 


Til slutt luen som jeg strikket til Eljos- ferdig i går. Den var en premie på en liten konkurranse, og hun har ønsket seg en sånn en liten stund 🙂

Jeg skjønner at jeg kanskje må i gang med noen flere sånne til julekalenderen min 😉

 

Holder du på å farge høsten din fargerik nå om dag?

Holder du på med noen kreative sysler i hverda

50 kommentarer
    1. Wow, så mange gode forslag du fikk inn! Folk er jo så kreative 🙂 Likte forresten det første bildet av deg godt, utrolig morsomt 🙂
      Skal nok prøve meg neste gang du har en slik konkurranse ja! 🙂

    2. Tatt av kvinnene: Jeg hadde en rett før du havnet på vennelisten min, en fotokonkurranse hvor Skyggebilder var motivene. I Peter Pans fotspor…. ;-)Hvis du har lyst til å se kan du finne den Her:
      http://frodith.blogg.no/1376112924_galleri_frodith_har_p.html Ellers har jeg også hatt foto/bildeutstilling over “skrik”- temaet for å feire Edward Munch-jubileet 😉 Noen tegnet og noen hadde bilder. Veldig mrosomme de også. Jeg har ligget på rundt 17-18 deltakere hver gang 🙂 Veldig fornøyd med deltakelsen, det er moro når folk er litt MED 😀

    3. Hehe, skjønner at det blir litt glaning ja 🙂
      Så kult, synes det er så gøy med folk som lager ting selv! Alt kan jo lages 🙂
      Det hadde vært veldig morsomt med en fotokonkurranse, foto er jo veldig gøy 🙂

    4. Tatt av kvinnene: Hi-hi, ja jeg synes jeg ser deg med fotoapparat og selvutløser og ene antrekket etter det andre 😀 Ja, vi har en morsom og rar hobby. Ja, nå blir det en av disse veskene som blir premie i logo-konkurransen da 🙂 Morsomt å lage ting selv, som er premier i konkuransene min 🙂 Jeg har hatt mange fotokonkurranser også, så neste gang får du bli med 🙂 Ha en fin dag 🙂

    5. Er helt enig at det ikke er mye farger å rope hurra for om høsten, men så kan jeg ikke annet enn å bli litt småforelsket i burgunderrødt og militærgrønn, det hører liksom høsten med. Heldigvis har butikker som Gsport og andre sportskjeder masse kult treningstøy i alle mulig farger. På trening synes jeg det nesten er obligatorisk å være fargerik og fin 🙂
      Søte vesker du lager forresten! At naboer glaner er det ingenting å bry seg med, det gjør de her også. Spesielt om jeg står utenfor her med stativ og selvutløser for å ta “antrekksbilder”. Må bare le av de, det er jo bare en litt spesiell hobby, som alt annet 🙂

    6. Ja burde nok det. Er bare det at jeg føler jeg er på en gyngende grunn. Dette er ikke noe jeg kan alt med, og dermed faller jeg litt av… Kanskje bare følelsen, men utrolig kip følelse.. Vil jo så gjerne få det til.:)
      Kravstort beist det er det jeg er…

    7. inneuteferdig: Ja, du er kanskje litt som meg, forventer for MYE av deg selv, skal gjøre alt så VELDIG bra. Det er en fin egenskap, men det er som folk sier: Det JEG gjør,om jeg hadde gjort halvparten er likevel mer enn dobbelt så mye som andre gjør ut av jobben sin.. 😉 Så vi burde senke skuldrene litt vi 🙂

    8. Dagene bringer mye….
      Ikke helt som forventet, og andre ting som gjør at det danser litt rundt meg.
      Kjenner at det ikke er så mye glede som forventet. Tror det kommer av presset på meg selv, og alt jeg håper og oppnå.
      Vet at det er meg selv som krever så fr vi se om jeg ikke klarer å slappe litt mere av og at det kommer mere av seg selv.:)

    9. frokenfjeldberg: Så fint du synes det 🙂 Koselig som alltid at du kommer innom 🙂 Du driver med oppgaven din regner jeg med :-)Stor lykke til klem <3 Jeg kommer innom etterhvert hvis du har lagt ut noe 🙂

    10. inneuteferdig: Ja, det er veldig sant 🙂 Jeg kjørte på med turkise skjorten fra Kroatia i dag, minner om turkise havet, og er delig og jeg kler den fargen godt 🙂 Og jeg blir veldig glad av den fargen 🙂 Håper dagen din har vært bra 🙂 Og at gårsdagen gikk bedre enn forventet 🙂 Stor klem til deg Vanja <3

    11. Helge: Ja,, det er jo fine farger nå, og klær i høstfrager er jo kjekt, men jeg så bare grått, graått jeg… Og det synes jeg var veldig høst-trist.. Men det kommer kanskje noen med de fargene på bladene snart 🙂 Og DE er jo fine 🙂 Ha en fin høstkveld 🙂

    12. Farger er og blir farger. De er så viktige. Jeg har lovet meg selv nå denne høsten at jeg skal bruke farger hver dag. Om jeg bruker en mørk bukse skal jeg ha en fargerik genser. Det hjelper på humøret.:)

    13. Når det er høst er det fine farger ute, og de fargene tar man seg med når det gjelder kleskjøp. Det er alltid litt mere artig og se på en fargerik genser eller kåpe. For min del må jeg skaffe meg noe nytt innen klær snart, mulig fra en billigbutikk eller Fretex, bare det er masse høstfarger i tøyet.

    14. Nemi Rebella: Nei, det er akkurat som om noen slukker lyset når høsten begynner liksom…Full fokus på grått, brunt og svart liksom.. Nei, vi som er glade i farger får hvertfall bare kjøre på med de sommerklærne vi har en stund til 😀 Ja, du får nok ånden over deg etterhvert igjen 🙂 Klemmer <3

    15. Fatter ikke voffor høst og vinter-kolleksjonene skal være så grå og kjedelige jeg… Det er jo virkelig da man trenger farger!
      Ingen kreativitet her enda… det må vel bli etterhvert ;P
      Klæmma <3

    16. ninaoglivet: Ja, turkis er en herlig farge 🙂 Jeg velger den så ofte jeg kan på klær 🙂 Har det på diverse plagg i dag også 😀 Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    17. Åh denne turkise fargen minner meg om havet nede på Kypros og jeg blir GLAD å se denne fargen 🙂
      Synes flere burde bruke knallfarger, så smilet kommer frem hos alle. Merker jo at farger påvirker humøret 🙂
      Ha en flott dag videre, søta 🙂

    18. Mariann Sæther Tokle: Ja, de kan bare glane 😀 Jeg koser meg jeg, så jeg bryr meg ikke veldig 😀 Men det er liksom litt forskjellen å ha egen hage eller gård å ta for seg av fin natur i når man fotograferer… jeg må liksom drive på i offentligheten 😀 Men som sagt, bare kos det 😀 Håper du har en fin dag 🙂 Klemmer <3

    19. eljos: Ja, nå kan du glede deg 🙂 Håper den passer. De tegningene legger seg kanskje som google-bilder? Og jeg må vel ha navn på skal jeg unngå kopier. Men det gjør ingenting, synes nesten det er litt hyggelig hvis noen har likt dem jeg.. 😀 Håper du har en bra dag Eljos 🙂

    20. Engla: Hi-hi 🙂 Ja du er helt inne i dette med fredagen 😀 Herlig 😀 Ja, høstfarger er jo veldig fint,og jeg må kanskje i gang med noen høstfargete jeg også, vesker eller luer altså 🙂 Eller kanskje en liten heklet tunika eller noe 😉 Ha en fin dag Engla 🙂 Håper du og Lykkeliten koser dere i dag 🙂 Klemmeflat <3

    21. Åååå så fin, gleder meg gleder meg…….men jeg syntes jeg så en av dine tegninger hos noen andre på fjesboka faktisk. Ei som løper, og hjertet stikker liksom ut, og hun har på seg lilla jakke, turkise sko og rødt hår. Dette er på siden til en lukket gruppe. Men det er ikke fint å stjele, og jeg mener denne har virkelig Frodith-signatur!

    22. ritahobbyfoto: Jeg hekler eller strikker ALDRI etter oppskrift, må finne på selv jeg underveis 🙂 Og det er kjempekoselig å være kreativ,og få ideer underveis 🙂 Spent på å se fillerye etterhvert 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    23. Hanne: Nei, jeg kan deserre bare tre typer masker forløpig, ikke lært meg rosetter, kanskje til helgen. Da skal jeg med søsteren min igjen på et fint sted, og da kan vi hekle. Lære nytt 🙂 Så foreløpig er det kjøpte rosetter. På Panduro 🙂 Ååå, du får nok svingen over kroker og pinner snart igjen, kjenner jeg deg rett 😀 Ha en kos dag du også 🙂 Klemmer <3

    24. Flaggermusvinger: Så deilig med smoothie 🙂 Det er jeg kjempeglad i 🙂 Hadde det bare ikke vært så mye styr med blenderen… Jeg kjøper ferdig-smoothie 😉 Godt det også 🙂 Nei, du sørger nok ikke 🙂 Du lyser av farger her inne hvertfall, selv om du er kledd i grått aldri så mye 🙂 klemmer <3

    25. Lisbeth Pedersen: Jeg er kjempespent på hva du får til av klær, gleder meg til å se 🙂 Du får nok ta bussen inn å handle 🙂 Jeg skal i gang med noe lite og rødt snart 😀 Ha en strålende dag Lisbeth 🙂 HÅper du får dratt på stoff og stil. Store klemmer <3

    26. Flotte ting i herlige farger <3
      Akkurat nå er det veldig fargerikt og vakkert ute her, men vips så ligger det på bakken og råtner og da trenger ihvertfall jeg noen fargeklatter.
      Her har høstfargene inntatt stuen min, så jeg trives veldig godt både inne og ute om dagen 🙂
      Kos deg og nyt fredagen din fineste frodith <3
      Klemmer til deg fra Engla

    27. Ååååå fine farger 🙂
      Elsker lilla farger, turkis også er jo så fin.
      Oppskrift på dette da ?
      Jeg har begynt å hekkle fillerye, men ting tar tid når man er i jobb og har barn og skal være flink å trene også, å selfølgelig blogge også. Da har jeg ikke mye tid til overs 🙂

    28. Sååååå fine..
      Jeg har mistet piffen, hard helg som skal fordøyes tror jeg..
      De rossettene som du har på veskene, har du hekla de også?
      Ha en kos dag…

    29. Så koselig med noen fargeklatter på benken. Ja, kan du skjønne hvorfor vi skal kle oss i sørgeklær hele mørketiden..? Sier jeg, som stort sett alltid har gått i sort og grått, hehe! Men jeg sørger ikke likevel! 🙂 Og akkurat nå drikker jeg en veldig fargeglad smoothie, så! 🙂

    30. Fine bilder av fargerike flotte luer og vesker 🙂 De nysgjerrige kikkerne i vinduene beundrer nok bare disse vakre fargerike tingene dine, liv i den grå hverdagen.
      Nå vil jeg på Stoff og Stil, men har ikke bil før butikken er stengt grrrrr, og ingen langåpning før torsdag.
      Tror jeg må finne fram bussruten. Sånn er det, jeg har sååå lyst å prøve å sy en jakke eller noe andre klær, desperat.
      Ønsker deg en strålende dag
      Klemmer

    31. Jepp i dag skal jeg være i bassenget fra 16.00 til 20.00 😉 Så da er det i verste fall 2 paracet og hostedempende 😉
      Blitt en skikkelig spa-diva <3 Er det full pakke med pedikyr, ansiktsbehandlinger, massage, varme steiner, gjørmebad osv?? Så kommer noen å mater det med druer og gir deg grønnsakssmootie mens du ligger på oppvarmede håndklær og bare gaper? Høres unektelig skikkelig festlig ut!

    32. Fru Stussli: Ja, artig å styre med fotografering, selv om folk synes jeg er veldig rar som setter vesker midt i trappoppgangen fra trikken, på benken deres osv. Er rett i nabolaget, og de kjenner jo ansiktet 😀 Men det gjør ingenting 😉 I går var jeg ute etter mørkets frembrudd, og styrte på 😀 Så koselig med prinessekrone-pannebånd da, som hun SOV med 🙂 Søtt <3 Og noen dager orker vi bare ikke være kreativ, eller håndverksdamer, men er bare helt "almimmelige" sofasløvere eller husmor-lookalike 😀 Ja, håper du er helt fin i dag, du som skal på svømmingen og alt. I ettermiddag det? 🙂 Ja, nå er jeg pyntet og klar for første-fredag 🙂 Og neste-ekte-fredag skal jeg på Spa igjen 😀 Diva-Frodith 😉
      Ha en nydelig fredag du også <3 Store digre klemmer <3

    33. Fiiiiiine bilder av fiiiine ting 🙂 Moro hvor sterke fargene på veskene dine blir når resten av verden er grå :-)))
      Jeg har et håp og en plan om å komme meg ut i hagen og grave opp georginene og ned med tullipan og krokusløker i dag. I dag våknet jeg helt feberfri og har en plan om at det skal holde seg slik resten av dagen. Har ikke tid til dette syktullet!
      Håndarbeidet har stoppet litt opp. Genseren er kjedelig å strikke på… Heklet et prinsessekronepannebånd til lilleprinsessa i huset over hekken i går. Det var morsommere. Mammaen sendte melding på kvelden og sa prinsessa sov med krona på <3
      Nå skal jeg finne meg te med honning og stelle pent med meg selv. I kveld må jeg være frisk!
      Ha en strålende førstefredag <3
      Klemmer-helt-uten-smitte

    34. Min matgale verden: Det er vår fredags-tirsdag Kjersti 🙂 Er ikke DET deilig?? Pynta meg og alt, og på den EKTE fredagen skal jeg gjøre noe veldig deillig 🙂 Ha en flott dag 🙂 Klemmeribøtter på vei med flyet <3 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg