Huldrer og sjønymfer i Holmsbu :-)

I Holmsbu er det garantert både tusser og troll… Hvertfall har det vært det en gang… For her må de trives veldig godt.. Her ligger trerøttene veltet, mosen har små trær i seg, som skjuler SMÅ-troll… og trappene kledd i mose. Vi tok oss en tur til et billedgalleri her. Det galleriet er bygget oppå en plass hvor Henrik Sørensen (kunstner) har sittet å malt masse bilder i sin tid. Han var en av kunstnerne som kom rett i dønningene av Christiania-bohemen. Og galleriet er bygget i stein og går helt i ett med naturen. Veien opp der er full av fine ting… hvertfall synes VI det, vi ser foto-motiver overalt 😉 Jeg og min søster har dilla på å finne spennende motiver begge to, og det var et eldorado oppe i skogen der..

Etter besøket fant vi en fin plass, hvor alle Holmsbus hus lå, med herlige hager, epletrær og en liten kai, hvor båter lå lagt på vinteropplag. Og alt dette koste vi med oss bare FØR lunsj

 
På vei til Holmsbu bildegalleri, steinhuset i bakgrunnen.


Trappen til huldreland… 😉


Bilde av Henrik Sørensen


Ser ut som havbunen men er skogsbunnen… hos tussene..


En trerot kan inneholde mye rart… huldrer, tusser og troll

 


En tusse 😉

 


Langs fjæra…

 


I sivet.. Dukker det en nymfe opp?

 


Ved kaien og båter” lagt bort” til vinteren 😉


tittei..

 

Ellers ble dagen brukt på to treningsøkter, som var noe liknende “nær- døden-opplevelser”… Men vi holdt ut 😀 og etterpå boblebad, eukalytus steam-badstue og herlig sjoko på rommet før middag 🙂

Blir vel kanskje en aldri så liten fotosafari i dag også ;-), hvis jeg klarer  å gå, for jeg er støl som en gyngestol 😀

Har du noen plan for denne herlige søndagen?

 

 

 

30 kommentarer
    1. Oslopadde: Får sikkert lyst på en kaffetur, jeg er hjemme igjen nå,og skal bare noen småturer utover uka 🙂 I dag skal jeg ikke gjøre NOENTING,men i morgen må jeg vaske litt klær 😀 Ha en fin kveld padde-mor 🙂 Klemmepaddeflat <3

    2. Amorartis ~ Tegning og hverdag: Ja, ikke sant det er herlig å være ute å farte å lete etter fine fotomotiv, man får et annet sett med øyne på en måte 🙂 Ser nye ting rundt omkring, når man er litt ute etter å finne fine motiv 🙂 Hørtes ut som en deilig lørdag for deg 🙂 Jeg skal sløve i sofaen, har kommet meg hjem, og nå er det høstferie i uka som kommer 😉 Så mer kos på meg 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    3. frokenfjeldberg: Ja, det var absolutt en super ferie 🙂 Nå er jeg hjemme igjen,og må hvile meg litt etter ferien 🙂 Har jo vært så mye inntrykk, så man blir helt sliten 😀 Blir godt å slappe av her også 🙂 Klemmer <3

    4. Flotte bilder – ser ut som en fortreffelig tur 🙂 Jeg bruker søndagen litt til rydding i dag. Har plukket inn litt i hagen som skal tørkes, vasker nå vask nr 3, og har hengt opp nye gardiner. Tenkte å hente vintertøy på loftet etterpå. Full rulle på jobb i morgen, men roligere utover uka, dersom du får lyst på en kaffetur 🙂

    5. ååh, så masse fine bilder 😀 Elsker å gå i skog og mark og finne masser finne motiver å ta bilde av. 🙂 Så ut som en fin tur! Mine planer for i dag er å gjøre litt skolearbeid, trene litt og se på åndenes makt i kveld. ^^

    6. karenmarenmette: Helt perfekt helg synes jeg 🙂 Vi har kost oss så mye 🙂 Dette var en helt perfekt helg 🙂 Ha en herlig dag selv 🙂 Klem <3

    7. inneuteferdig: Har du sol? SÅ herlig, det fortjener du 🙂 Nå har vi gått i fjæra, mer bidler i morgen 😀 Vært skikkelig deilig formiddag, og nå drar vi snart hjemover 🙂 Sjekke ut kl 14 🙂 Ha en fin dag i hagen, og ta deg en tur hit en gang 🙂 Klemmer <3

    8. lithanna: Ååå fjelltur høres herlig ut, tenker de gjestene har fått kost seg skikkelig 🙂 Ja, det er deilig sted her, ta deg en tur 🙂 Ha en fin dag 🙂

    9. Min matgale verden: Ja, nå skal jeg ha høstferie i tillegg etterpå, jeg skal virkelig få ladet ja 🙂 I dag har vi kost oss i fjæra og tatt bilder. DU koser deg vel du også, bare husk kartet 🙂 Stor klem <3

    10. Fru Stussli: Veldig glad når du sier jeg har fine bilder, du som er så flink selv med kamera 🙂 Høres kjempekos ut med Emma på kino, selv,og du på utsiden med kaffe 🙂 For du er MED, skjønte jeg riktig 🙂 ? Ha en fin søndag du også, når drar vi hjemover snart. Vi har gått i fjæra og tatt bilder, blir nok noen i kveld eller i morgen 🙂

    11. kommensalisma: Ja, det lå så fint til det galleriet. Het Holmsbu billedgalleri, mange gamle hus der oppe også, hvor den kunstner-kolonien holdt til 🙂 I dag har vi godt på svabergene 🙂 BIlder i morgen. Drar hjem i dag 🙂 Høres deilig ut å gå å lade litt hjemme, med maling og tur 🙂 Klemmer <3

    12. ninaoglivet: Ja, Nina, du må dra hit og gasse deg en dag, helt herlig bare. Hele området 🙂 Hørtes deilig ut å dra på høstsuppe da, med sprellemannen rundt beina 😀 Nå har jeg startet høstferien helt rolig, og satt igang ferien liksom 🙂 Klemmer <3

    13. Helge: Ja, i dag har vi vært mer på tang og tare-safari 🙂 På svabergene og i fjæra, da kommer de bildene i morgen. Jeg visste ikke det om Henki Kolstad, så nå lærte jeg noe nytt i dag 🙂 FInt. DU må være sprek,ikke støl etter 8, 5 time på sykkel 🙂 Ha en fin søndag 🙂

    14. Hanne: Ja, idylliske Holmsbu 🙂 vi har vært på fotosafari nå på formiddagen også 🙂 Koselig. Vi ser fine bilder overalt 🙂 Gyngestolen har fått myket opp litt igjen, på svabergene 🙂 Kommer mer bilder i morgen tenker jeg 🙂 Ha en fin dag :)KLem <3

    15. Så flott natur,tusser og troll:) Fine bilder, trappen opp likte jeg godt. Høres ut som en herlig helg dette, og så tenke seg til at det er høstferie for deg og. Lykke:) Nå skal jeg se litt fotball jeg:) Ha en nydelig søndag . klemklem

    16. Herlig! Støl som en gyngestol. Da vet du at du har fått trent godt og det er litt sånn go-vondt det 🙂
      Flinke spreke dama <3
      Flotte bilder i dag også. Du er en skikkelig kunstner med kamera!
      I dag skal Stusslifamilien rydde hagen :-/ Frk Stussli skal på kino og da skal vel Fru Stussli drikke kaffe og strikke mens hun venter 😀
      Ha en finfin søndag!
      Stooor søndagsklem

    17. Jeg har aldri fått med meg det galleriet jeg… men gjett om jeg skal neste gang! 🙂 Det maleriet var stilig!
      I dag skal jeg lage fårikål, gå tur, male litt kanskje… lade litt rett og slett 🙂

    18. Det må da være den vakreste tussa som jeg har sett på lenge 🙂 Flotte bilder også. Ser så fredfullt og rolig der borte, så jeg får vel ta en tur etterhvert.
      Ellers i dag, så blir det å dra til foreldrene mine på høstsuppe, og “sloss” med Julian helt til faren er ferdig på jobb :))

    19. Mange røtter og greiner i naturen som kan se ut som troll. Fine bilder. Ikke bare Henrik Sørensen som var i Holmsbu men også det gamle skuespilleren Henki Kolstad(skomakern) hadde hytte der. Leste et sted at han malte litt han også. Men det vet du vel ifra fra før av. Snart tar jeg en skogstur, vandrer inn til Hellashytta og tar en vaffel + en kaffe, har traska rundt der mange mange ganger sommer som vinter. Beina er fine etter sykkelturen i går – det var deilig og komme vekk fra Drammen noen timer. Nyt søndagen godt i Holmsbu før hjemturen.

    20. Hallo!
      Fine bilder..idylliske Holmsbu.
      Det er det jeg har sagt, hard trening er ikke godt for kroppen. Blir til en gyngehest vil jeg si, for i tillegg blir du sulten som en hest etter melkesyretrening,.. Vondt også…hehe
      Kos deg, gleder meg til flere bilder..

    21. Der var det vakkert! Fredelig å rusle rundt på en slik plass. Planen for dagen er gudstjeneste og besøk hos svigers. Får se hva jeg orker. Jeg har blitt forkjølt (igjen) og det passer dårlig siden jeg skal på livredningskurs på onsdag ettermiddag/kveld og må være i bassenget et par timers tid. Det er i regi av jobb. Ellers skinner sola og det tegner til å bli en like fin dag i dag som i går 🙂 Ønsker deg en fin søndag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg