What does the fox say- nå tilgengelig for ALLE…

Åååå, NEIIIII!! Ikke nå igjen! …. tenker du kanskje.. Nå har jeg fått den der FOX-en til Ylvis, langt opp i halsen.. er så lei atte… Tenk om du var i den situasjonen at du IKKE fikk tilgang på den du… DA, tenker jeg du skulle ønske du ble pepret da, på en måte og på et språk så du kunne forstå… 

Når en hel VERDEN faktisk går og gliser litt i skjegget, ser megetsigende på hverandre, nikker og sier : “Ja, de gutta der-de gutta… ” eller “det var foxen sin det ja… ” eller bare “paw-paw-paw-paw… ding-ding-ding -ding…” osv… Og ALLE er helt inneforstått med at dette er fryktelig morsomt og sinnsykt bra, og helt til å le seg i hjel av… Og man kan til og med tillate seg å bli litt LEI liksom.. Det er ikke gøy da å være den eneste i en liten gruppe som ikke vet hva “Paw-paw-paw-paw” betyr, eller ikke har anelse om hva et par helt alminnelige gutter fra Bergen er så utrolig kjent for…

Tenk deg at du heller ikke får tilgang når norske filmer går på kino,så du må ALLTID velge utenlandsk film… for de er de eneste som er tekstet… Hvor stor del av norsk kultru får du lov å være da? 

Tenk deg at hver gang hver gang det går et norsk  humor-show går på de ulike kanalene, så får du aldri tilgang samtidig med de ANDRE i Norge, men må vente til ting går i reprise M/ tekst  for at også DU  skal kunne le høyt og hysterisk av felles ting i kantina… Jeg tenker at du ønsker at du også  ville sette pris på å bli piss-lei Ylvis-sangen da… eller andre hysterisk morsomme ting på tv og radio..

Jeg snakker her selvfølgelig om gruppen DØVE, som ofte blir satt utenfor… Ikke fordi vi hørende  er så himla ondskapsfulle.. men fordi det bare ER sånn…  og fordi man i mange sammenhenger ikke har klart å tenke tilgjenelighet for alle… Det tekniske er ikke på plass ennå…

Beskjeder på jernbanestasjoner blir gitt over høytalere. T-baner med feil blir stående i tuneller og beskjeder blir gitt over høytalere, passasjerene forlater vognen og den døve som også er passasjer aner ikke hvorfor.. Det surrer og går info dagen lang,på tale,uten at vi letter på øyelokket en gang… det bare glir inn i ørene som står ut på hver sin side av hodet.. og ut igjen… om vi vil… Dette valget har ikke de døve..

Men- tilbake til Ylvis, og FOX-en deres, for nå er nemlig DEN gjort tilgjengelig også for døve, på tegnspråk, slik at de kan bli AKKURAT så lei som vi er 😀 Det er nemlig rett og rimelig at også de døve vet hva “the fox said, og kan bli skikkelig lei om de vil….. 😉  ( videoen er laget av tegnspråktolkene på Signo Grantoppen- bare for gøy som de sier selv 🙂 )

 

 

Og som en liten avslutning, så kan jo du prøve om du finner ut hva det står under her, på et språk ikke DU er vant til 😉 (må bare sies at dette er bare håndformer av hvordan hendene er når de gjør alfabetet,og ikke slik tegnspråket generelt utføres… Måtte bare sette sammen noen ord for å teste DEG 🙂 Trenger du hjelp så si i fra, så skal jeg gi deg håndalfabetet i ettermiddag 😉


Hva synes du om videoen? 😉
 

44 kommentarer
    1. Unnskyld, tok feil, men du kunne godt ha vært med, ikke ulik, hehe. Spøk til side, det er så godt at et pedagogisk miljø er så vitalt og velfungerende. Håper den nye regjeringen vil tilgodese dere med solide midler i årene som kommer.

    2. ErikAndersen: Ja, helt enig 🙂 Jeg er ikke med i videoen jeg da 🙂 Men de som er med er flinke. Jeg er tolk selv også,men ikke med i denne. Og tolker ikke noe særlig,men underviser døve 🙂 Det er en del av sanger som har blitt oversatt til tegnspråk, men det er mest amerikanske sanger, overstatt til ASL (american sign language). Veldig gøy at andre blir litt bevisst og har litt glede av denne videoen også 🙂

    3. Hei Frodith, jeg kjenner ikke miljøet slik du gjør. Glad for ditt svar. Du (og de andre) er bare utrolig flotte i videoen.

    4. ErikAndersen: Ja, fint med noen som gjør den til tegnspråk, så de også får mulighet til å bli like lei Ylvis som oss andre, det er en menneskerett 😀 Men hvilken søsterorganisasjoenr snakker du om? Jeg tror døvemiljøet er bevisst på denne, utifra det jeg kjenner til i døvemiljøet 🙂

    5. Hei, dette er kjempebra! Håper du formidler denne videoen til søsterorganisasjoner i resten av verden. Alle med hørselsvekkelse fortjener denne. Så livsglad!!!

    6. Ola Gisle: Jeg skal prøve å sende deg en mail når jeg får tid, om noen lure tips. Jeg har vært lærer for døve og undervist og har venner i døvemiljøet. Undervist på tegnspråk i 18 år 🙂 Kontakter deg på mail senere 🙂 Fint at du vil bli tolk.

    7. Hei syns det var utrolig bra at de lagde en musikk video for døve også jeg er ikke døv selv jeg er hørende men har en døv kjæreste og har lært litt tegnspråk og har liksom kommet meg inn i et sosialt døve miljøet og er sjikkelig spennende og har lært mye bare på et halvt år og venter nå på at tlketjenesten skal kontakte meg for og få lære meg litt mere tegn jeg er jo i døve miljøet og hørende miljøet og er veldig spennende og være i begge miljøene får jo veldig mye venner og blir mere moden for og ta kontakt med andre så dette syns jeg var rå bra og dette med og snakke og lære seg tegnspråk har jeg aldri angret på og dette har jeg tenkt ganske mye på og gå videre for og ta utdannelsen min som tolk men hører fra andre tolker at tegnespråk kurs er ikke så bra men å være i et døve miljø er bedre for da får du mere ut av det enn å få et kurs som bare varer i noen dager men jeg ser positivt på begge deler da men man lærer jo mere i døve miljøet enn på kurs da tusen takk for meg og måtte bare skrive litt hva jeg syntes om dette og hvordan det er men du har kanskje litt mere erfaring enn meg du vet det meste men har lagt inn min epost adresse til deg om du kan se den og anbefale hvordan jeg kan få en utdanning også kan jeg skrive litt om hvordan jeg kom meg inn i det døve miljøet du trenger ikke og stresse med og svare meg bare ta den tiden du trenger jeg går nå på første året igjen på videregående og jeg vet ikke hvordan linje jeg skal gå til neste år men jeg vet at jeg har lyst og bli tolk og hjelpe de andre som trenger hjelp jeg venter nå svar fra tolketjenesten på videregående men har enda ikke fått svar fra de enda jeg har ventet i 2-3 uker nå dette betyr mye for meg og andre som trenger oversettelse 🙂

    8. Tatt av kvinnene: Ja, de fleste av oss tar jo for gitt at vi har alle sansene i behold. Og det er jo ikke så rart. Men jeg jobber jo med døve hver dag, og ser hvor kjipt det er for dem å gå glipp av så mye som bare GLIR inn hos oss liksom helt ubemerket. Jeg elsker oversettelsen 🙂 De gjør den veldig bra og har funnet fine løsninger, der det nesten er helt uoversettelige ting, for hva betyr egentlig DING-DING-DING…osv 😀

    9. Så fint og morsomt påfunn! Slike ting er jeg for dårlig til å tenke over, og for dårlig til å sette pris på! Jeg synnes dog what does the fox say er ganske fengende, veldig kreativt!

    10. Mariann Sæther Tokle: Hi-hi, kan skru av lyden vettu, bare se på det vakre tegnspråket, fineste i verden 🙂 Artig å høre om de bekjente av deg 🙂

    11. Beklager, orker ikke å høre på:) Nok med 5 sekunder:) Jeg har et par bekjente som kan tegnspråk. En av dem var døvetolk og så møtte hun mannen sin og “tilfeldigvis” var han døv:) Og hans far og bror er døv så da var det praktisk å være døvetolk

    12. Livet har mojo: Ja, og det blir jo gjerne noen frivillige tolker som tar seg av sånt, og mye sånt må bli på den måten, men feks teksting av programmer på tv kunne det vært gjort mer av, norske programmer, norske filmer…sllik at man kunne henge med samtidig med andre liksom 🙂 Ja, fin video ikke sant 🙂 Det med teksting har vært en sak lenge, og blitt bedre. Det har gått på kostnader, og at man ikke tror at det angår mange nok, men det gjør det jammen meg, og egentlig spiller det ikke noen rolle om det er FÅ helle, det burde vært for ALLE på norske kanaler spes NRK som man betaler for. Og de HAR også blitt bedre faktisk… enn de andre kanalene 🙂

    13. Helge: Jeg sjekket nå, og det var kommet 🙂 Tusen takk :- ) Koselig at du ble med. Du kjenner jo hvordan jeg pleier å gjøre, så det blir avstemning og åpning på fredag tror jeg 🙂 Takk igjen 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    14. Jeg har også vært lei selve sangen en stund, men jeg digger Ylvis’ Pressure-låt og ene Intelevatorvideoen, hehe! Ler like mye hver gang, godt humør av dem 🙂 De er jo virkelig talentfulle!
      Men, over til tegnspråkdelen, som jo er viktigst i innlegget ditt. Jeg kjenner ingen døve, aldri gjort, så jeg har ikke tenkt over det du nevner her.. dessverre. Samfunnet prøver å legge så godt til rette for mennesker med synlige handicap, som rullestolbrukere, men har glemt de døve..? Det er trist, synes jeg.
      Selve videoen var veldig bra! Bra de døve har fått sin versjon, og det skulle bare mangle 😉

    15. Helge: Åå, jeg gleder meg til bildene begynner å komme inn 🙂 Jeg har fått noen, men veldig mange venter ofte LEEENGE 😀 og jeg blir jo så utålmodig 😀 Så gøy at du likte tegnspråkutgaven. Ja, sangen av Ylvis ble jo også laget på fleip. Det er oversatt NOEN sanger, mest i USA, men denne var jo så norsk, at det var fint noen norske tolker tok jobben 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    16. Herlig og se døveutgave av the fox. Ikke helt vanlig at man lager døveutgaver av en slik populær låt. Ble det lagd døveutgave av Take on me med A-ha? Neppe. The Fox er kjempefin låt, hørt at den bare ble lagd på fleip. Tipepr det som står under med døvetegn er; What does the fox say, tipper det pga antall tegn i hvert ord er like mange som når det snakkes. Ellers skal jeg senere i dag eller i morgen sende inn mitt bidrag til høstutstillingen. Ha en fin kveld.

    17. Oslopadde: Ja, ikke sant, det bør også ha muligheten til å bli lei den 😀 Ja, den nøtteoppgaven, den er en liten luring 😀 men du kan den jo -så fint at du ikke sa noe 🙂 Klemmepaddeflat <3

    18. frokenfjeldberg: Så bra at du likte den 🙂 Og litt bra at du døve skal få lov å bli dritt-lei den låten også 😀 ikke sant 🙂 Nå er jeg ferdig på jobb, kommer innom deg etterpå når jeg får kommet meg hjem 🙂 Stor klem tilbake <3

    19. Fin den 🙂 Og jeg er enig: døve og tunghørte bør få muligheten til å bli akkurat så møkklei som alle andre, de og 🙂
      Ang den lille nøtteoppgaven din, så må jeg si: moro at du valgte akkurat de bokstavene 🙂 hihi 🙂

    20. Fru Stussli: Ja, jeg tenkte det var gøy å vise hvordan de noen ganger lager tolkede versjoner rundt omkring, av forskjellige, sånn at døve kan få del i denne galskapen også 🙂 Ha en strålende dag du også, sy i vei 🙂 Fine slips :-)Stooor klem tilbake <3

    21. Min matgale verden: JA, lurt å ha sjekket alt, og være KLAR, det hadde jeg gjort også 🙂 Masseklemmeroppiskogenherfordijegikkefårsedeg <3

    22. Hele kjolen, meg og alle mine “flylidelser” kommet vel frem ja:) Nå planlegger jeg turen opp til nydalen, og flytoget til hjemveien…for jeg MÅ vite akkurat når det går;) Sånn at jeg kan ha god tid:) masseosloklemmerendajegikkefårsedeg:)

    23. Min matgale verden: Der er du innstallert ja 🙂 Bra, med kjolen, hår-rullene og alt? Jeg har liten pause nå 🙂 Kose deg masse Kjersti 🙂 Ja, ikke sant det er moro å se på tegnspråk også 🙂 Ha en herlig dag, klemmeribøtterogspann <3

    24. muumimamma: Så moro at du likte den også 🙂 Artig å formidle noe av det språket jeg bruker litt til daglig, selv om dette jo er litt spesielt da 🙂 Ha en fin dag 🙂

    25. inneuteferdig: Så koselig at du likte den :-), jeg synes artig å formidle litt av dette med tegnspråket også 🙂 Nei, det er lett å glemme å sette pris på disse tingene 🙂 Og lett at man glemmer at andre rundt faktisk ikke får med seg det samme. Ha en fin dag du 🙂

    26. Utrolig bra..
      Jeg kjenner jeg blir i godt humør av å se den slik også.
      Min sønn på 8 elsker sangen, og jeg kjenner at det er mye latter rundt den. Herlig følelse.
      At døve sliter med beskjeder er ingen tvil om, det er lagt opp til språk før hørende stort sett over alt. Ikke lett.
      Slik tenker jeg faktisk om blinde også. Tenk aldri oppleve farger, smaken av farger, og ikke minst å kunne beskrive de til den minste detalje.
      Vi som både hører og ser vet knapt hvor heldige vi er. tar det som en selvfølge. Ikke bra. Prøver virkelig å ta hensyn, men jeg som alle andre glemmer litt for lett dessverre.

    27. passion4lifeandtravel: Da kommer setningen nøtten om igjen,MED alfabetet senere i dag 🙂 Ja, viktig å tenke litt over disse tingene synes jeg. Jeg jobber jo med tegnspårk, og snakker ikke ofte om dette, men synes det passet sammen med denne fine videoen som er laget 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    28. Så flott at du belyser dette <3 Det er så mange ting en fort kan ta som en selvfølge <3
      Det lærte jeg da jeg i min ungdom jobbet frivillig med å være med blinde ungdommer på klesshopping...at det var like viktig for blinde ungdommer å se fine ut med riktige farger sammen satt som seende ungdommer, og å finne enn sånn ting som seende en gang ikke tenker på, for det er lett å ta det som en selvfølge , kan føles vanskelig for en tenåring som ikke ser det du og jeg ser.
      Ja...tenk bare hvor lett det også er å ta som selvfølge en beskjed på høytaler, om at det blir et ekstra togbytte...
      Ja...jeg synes de døve fortjener å bli like lei the fox som alle oss andre <3
      Ja, jeg trenger hjelp til å lese det du skrev...og gleder meg til tegnspråk i ettermiddag <3
      Ha en flott dag på jobben <3 Mandagsklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg