I Galions-figurenes og Christiania-bohemens rike… :-)

Kan dette stemme overens da? Hvis man søker på ordet  “gallionsfigur”, så er det ofte definert som: “en fremskutt person” som egentlig ikke har noe makt.. Kongen må vel sies å være det i vår tid muligens..  

Christiania-bohemen derimot var jo en gjeng “freakere” på slutten av 1800-tallet som malte, drakk absinth og dro til Skagen for å male lyset. Det besto av gjengen rundt malerene Christian Krogh og Oda Krogh, og de kan vel sies å være den totale motseningen til fremskutte personer uten særlig reell makt? De var jo i opposisjon til alt borgerlig..

Så hva har disse to tingene til felles? Jo, begge har Hvitsten som fellesnevner. Jeg har skrevet om Hvitsten  i et innlegg tidligere også (les HER), og Christiania-bohemen hadde mange av sine sammenkomster og absinth-fester ved denne perlen som ligger ved Oslo-fjorden. Og når det gjelder gallions-figurer, VEL, da er det de mer FYSISKE gallions-figurene som befinner seg i Hvitsten… Hva DET er ? Jo, det er jo disse figurene som befant seg på seilskip ofte, før i tida… De var jo “fremskutte” de også, i fronten på skipet… Slike gallionsfigurer kunne fremstille mennesker, dyr eller åndelige vesener. De kunne være knyttet til skipets navn. De var på en måte tolket som skipets sjel, og var ment å skulle bringe med seg lykke og hell. 

Og i Hvitsetn ligger det flust av dem, rundt i parker, i skogen, på gress og ved kirker, donert av Fred Olsen. Dette er også her Fred Olsen (skipsreder) har et av sine hus, hvor han kan trekke seg tilbake, og Hvitsten har derfor fått mange av hans gallionsfigurer som pryd. 

Det er skikkelig gøy å gå å se på dem,og de er så fine mange av dem, så igår koste jeg og søsteren min oss med en svipptur innom og tittet på dem


En veldig vakker kirke også forresten


Herlig plassert i naturen

 

 


Denne er så vakker og måtte få litt ekstra oppmerksomhet 🙂


Vakker, elegant og noe religiøst over den…


Fin, ikke sant? 🙂

 

 

De passer så godt i naturen der..

 

Jeg anbefaler alle som bor i området rundt Oslo å ta seg en liten tur langs Oslo-fjorden og besøke perlene som ligger på rad og rekke der: Drøbak, Son og Hvitsten. Og i Hvitsten finner du altså disse 🙂

Har du vært i Hvitsten noen gang? Har du sett slike gallionsfigurer?

 

 

28 kommentarer
    1. Atle Winther: Jeg har hvertfall ikke noen slike bilder. Så vidt jeg vet har disse gallionsfigurene ligget ganske lenge i Hvitsten. Jeg husker det lå mange der nede i nærheten av boligen hans, fra for lenge siden. Så gøy at du kjente de igjen da 🙂

    2. Mange kjente figurer her på båter jeg har hvert på, som tilhørte Fred Olsen. Hvis jeg ikke husker feil har indianeren stått på M/S Bagdad. Og damen med fruktkurvene har hvert på M/S Balkis.
      Er det noen som har bilder av figurene mens de var montert på båtene hadde det hvert inntresant og fått opplysning om det.

    3. frokenfjeldberg: Ja, var ikke hun fin den skjøreste av dem .-) Synes det er så gøy med sånt som er plassert ut i naturen, og gøy at de har vært på båter før 🙂 Koste meg der ute i går med søsteren min 🙂 Klemmer tilbake <3

    4. Helge: Pytt i panne på en måte, ja det er godt. 🙂 Det kan faktisk jeg lage også, selv med mitt manglende husmorgen, he-he.. Ja, det jeg leste om det var at disse figurene skulle være skipets sjel, og skulle også være en slags beskyttere for skipet. Disse som er i Hvitsten legger og står der hele tiden, og har vel vært noe Fred Olsen har samlet opp igjennom siden han startet 🙂 Ha en fin kveld du også Helge 🙂

    5. I Hvitsten har jeg aldri vært men bør nok ta meg en tur etter disse flotte bildene. Det jeg forbinder med en galions-figur er slike man hadde på gamle store skip, en slags maskott. Ordet Galion høres fransk ut, men har ikke sjekka det. Har nok sett slike i virkeligheten men ikke så ofte, mest på museum. Men hvis man her heldig kan man se de i virkeligheten hvis man er i rett havn til rett tid. Snart blir det middag her og idag blir det, stekt løk sammen med salat, pølser, epler og ost i ei steikepanne. Ha en fin kveld.

    6. ladyaugust: Skal ikke du ri litt snart da? 😀 Jeg må få gjort det før jul, det var jo et av målene mine for 2013 😀 He-he Her er jeg akkurat ferdig med dagen, driver og ordner klart til jeg skal være borte neste uke… Klemmeflat <3

    7. lenaskrok: Ja, er de ikke fine 🙂 Ta deg en tur innom om du er i området ja, det anbefales 🙂 Ja, man kan tenke seg de som noen som går foran som godt eksempel 😀 Jeg leste litt om Gallionsfigurer på båter og de skulle liksom være en slags beskyttere 🙂 Koselig at du stakk innom 🙂

    8. Oi så morro 😀 Ja den var nydelig. Tror jeg ville hatt et troll fremme på min båt..om jeg hadde båt altså for da kunne den skremt vekk drauger og sjømonstre haha, ja dagen er i full gang, snart ut med engelen på ridning og så handle litt og så øte gutta såklart. Ha en nydelig dag søs <3

    9. takk for dette innlegget, gallionsfigurene var veldig vakre, og jeg vet at jeg skal innom hvidsten neste gang jeg er i oslo, som ikke er så lenge til faktisk 🙂 Å være en gallionsfigur- er jo inspirerende. Gå foran som eksempel, og vise vei, tenker jeg da 🙂

    10. ladyaugust: Det som er litt gøy er at jeg gikk på førskolen rett der hvor den aller siste står. Den sto ikke der da altså, han hadde ikke begynt å gi dem bort enda da, han Fred Olsen 😀 Men jeg fikk se igjen førskole-huset mitt i går 🙂 Ja, tenk om du skulle stått sånn, foran på en båt da 🙂 Men du hadde vært en fin gallions-figur da <3 Var ikke den med tu-tu-skjørt fin? Litt skjør, litt engleaktig nesten 🙂 Håper dagen din er igang GOD og fin 🙂 Stor klem til verdens beste lady- søs <3

    11. slike figurer er nydelige, tenl for en historie de bærer med seg. Riktig så glad for at jeg ike ble en slik en for sååå sjøsjuk som jeg er hadde jeg vært myyye grønn haha Klæmme fiin dag. Har ikke vært der du har tatt bilder, bare kjørt forbi <3

    12. MyVidaLoca: Ja, og det er jo ikke så langt utenfor byen 🙂 Bare en liten søndagssvipptur med bil 🙂 Veldig koselig, mest på våren selvfølgelig, men også på vinteren -hvis man skal se disse figurene 🙂 Ha en fin dag 🙂

    13. Fru Stussli: Ja, si han må ta deg med dit 🙂 Da kan dere kose dere. Fint å titte på om høsten også der nede, selv om det er litt høst ved fjorden 🙂 Emma synes nok også det er moro 🙂 Masse masse gallionsfigurer i hele Hvitsten 😀 Stor klem tilbake <3 Håper dere får en fin hjemtur min venn <3

    14. ritahobbyfoto: Så bra 🙂 Ja, kjempefint der 🙂 De gallionsfigurene er så fine:-) Det er jo MAANGE der også 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    15. Engla: Å ja, håper du tar en tur 🙂 Mye for Lykkeliten å se på også der 🙂 Ha en flotters mandag du også Engla 🙂 Go-klem fra meg <3

    16. Nydelig!!! Skal sende link fra bloggen fin til Hr S når jeg kommer hjem. Dit må han ta meg med :-))
      Nå er vi snart klare for å starte på hjemreisen ❤
      Har en strålende dag og uke
      Stoooor mandagsklem

    17. God morgen 🙂
      Jeg har aldri vært i Hvitsten, men må si jeg fikk litt lyst nå 🙂
      Flotte bilder og nydelige statuer <3
      Ha en nydelig mandag fine frodith!
      God morgen klem til deg fra meg <3

    18. inneuteferdig: Hvitsten ligger ca 4 mil utafor Oslo, en halvtimes tur når man kjører mot Moss f eks. Så man må litt ut av byen, men ikke lange. Masse sånne små steder langs Oslo-fjorden 🙂 Bitte små. Ha en flott dag du også 🙂 Klem <3

    19. Har sett slike figurer, men ikke i Oslo. Var ikke mange av parkene jeg besøkte da jeg bodde der. Ble mere lengre turer. Tror ikke jeg vet hva som er hvor der nede egentlig.
      Viktig at vi tar vare på arven vår og er stolt av den.
      Håper flere oppdager disse parkene etterhvert.
      Nyt dagen damen..:)

    20. Tante Jul: Ja, det burde du 🙂 Er så fint atte nedover hele 🙂 Og Hvitsten med disse figurene, brygga, og de små søte husene oppover.. <3 Ha en fin dag tante Jul 🙂

    21. Aldri vært der, men det stemmer virkelig det der med at det er mye å se på nedover her. Selv bor jeg jo i Sarpsborg, så strengt tatt skulle jeg tatt meg noen turer til disse perlene jeg også…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg