Det handler om øynene som ser…

Alt handler om øynene som ser… Ikke sant? Det handler hvem som er inne bak disse øynene, og vurderer det de ser… Ikke sant..? For hvem er det egentlig som avgjør HVA som er pent, og hva som ikke er?  For man kan godt si : ” It`s all about looks”…. At vi vurderer mange ting utifra utseende… Vurderer planter, dyr, frukt, mennesker etter hvordan noe ser ut… uten større vurdering av  indre egenskaper… Men det er likevel noe mer… For vi er jo så ulike… Vi vurderer jo så forskjellig…  Det handler hele tiden om øynene som ser……Gjør det ikke….?  For  hvem er det som bestemmer at 


Denne busken er penere….

enn 


Denne….?

Teller den liksom ikke lenger nå? Når den har felt bladene sine…? Og de ligger der på bakken… Hvem er det som har bestemt at disse nakne spede kvistene som står igjen IKKE er vakkert…?

 

Har du tenkt over at mange synes DENNE blomsten er pener, og mer verdt… 

 enn denne

… som bare har gjort jobben sin, er litt sliten, og har tenkt å ta kvelden snart… Hvem bestemmer at gammelt og slitent er styggere enn… nytt, ungt eller ubrukt…?

Men det er øynene som ser, ikke sant…? 

Noen napper den friske blomsten vekk, den gule fine toppen og kaster den dit peppern gror… for det finnes blomster som er MYE finere enn denne gule også..

Noen plukker den gule fine opp, setter den i en vase, og lar HELE stuen lyse opp…. For dem er denne gule det vakreste som finnes, fordi fargen gjør dem glad…

Noen, en liten guttepjokk kanskje… synes at den nederste, visne, er det fineste i hele verden… For HAN ser med andre øyne… Han ser vesenet BAK lyset og fargene… Han ser det morsomme med å blåse, og få frøene til å blåse avgårde i vinden…
 Det handler om øynene som ser, ikke sant?

Hvem er det som bestemmer hva som er vakkert, og hva som ikke er det?  Alt handler om øynene som ser , ikke sant?..

For hvem er det som bestemmer at dette


…. er mer vakkert enn 

 


… dette?

  Det handler hele tiden om øynene som ser…Det hanldler hele tiden om hvem som sitter bak øynene som ser… 

Noen vil hevde, at det nederste, grafittien, er det vakreste… fordi det handler om indre kvaliteter… det handler om gjenkjenning og tilhørighet til en gruppe… Det handler om  lysten  til å gjøre litt opprør, mot noe bestående, om å finne sin plass i en gruppe…

Noen vil hevde at det øverste bildet. er et tegn på AKKURAT det samme… Dette å like DEN kunsten, er kanskje like mye snakk om identiet…. for disse menneskene… de som liker DEN typen kunst.. 

 

Og til slutt, med et lite smil om munnen,  hvem er det som bestemmer at dette er et bedre bilde av meg

 

enn 

dette? …. (wæhh)
 

Det kommer alt an på øynene som ser…. gjør det ikke? 😉

35 kommentarer
    1. Min matgale verden: Ja, fint bilde ikke sant, og jeg valgte ikke det verste en gang 😀 Ha-ha.. Ha en fin kveld du også 🙂 Klemmeribøtterogspann <3

    2. Livsrom: Så du tror ikke babyene ville likt meg på det siste bildet altså? 😀 Ja, vi har jo opp gjennom livet blitt påvirket til å like noe… selv om også sikkert noe er medfødt som du sa, som babyer liker. Jg har hørt den teorien også 🙂 Sett programmer før også på tv. Og som jeg har diskutert, snakket med noen om under her…at man kan faktisk få andre perspektiver på hva som er pent, eller stygt, gjennomsamtaler med andre.. Og det er ganske interssant egentlig 🙂 Stor klem og fine kvelden til deg også <3

    3. Ja, du kan spørre du;) Det meste er nok lært, men jeg har sett baby-forskning som viser at babyer foretrekker symetriske ansikter. Vi skal også ubevist foretrekke symetri i anskit, derfor stiller du svakt på det siste bildet;)hehe
      Ellers forstår jeg at vi har forskjellige referanser. Det til tross for media og reklame gjør det de kan for å få oss inn i de spor de ønsker.
      Erfaring farger også synet vårt. Jeg kan av erfaring, ikke la løvetanna florere fritt i hagen, hvis jeg ønsker å ha andre mindre robuste planter der. Jeg synes ikke løvetann er stygt, men røsker den bort likevel. Ta en annen hage ting. Mose! Jeg har gjerne mose i plenen, jeg syns det er både pent og mykt, men mange andre hageeigere bruker tusnvis på å bli kvitt det.
      Joda, kjære frodith, det handler om øyne som ser, og vi er alle forskjellige. Takk og pris:D:D
      Ha en fin kveld:) Klemmer<3

    4. mirandashobbyhjorne: Ja, jeg fant ut at det kan godt være litt fjas på slutten 😀 Mye av mine innlegg har fjas i seg, men det er som regel noe jeg reflekterer over i tillegg, men man kan ta det opp med humor tenker jeg 🙂 Ha en fin kveld du også 🙂

    5. geEren: Ja, det er en annen måte å se det på 😀 Heldig vi som har øyne og ser, men samtidig slipper man mye av disse vurderingene, som ikke alltid er så greie… om man er blind. Da vurderer man på annet grunnlag hvertffall… Nei, jeg er VELDIG glad jeg ser 🙂 Og ville ikke vært det foruten, jeg er i tillegg veldig visuell, ser mye i bilder, lærer meg ting i bilder osv.. 🙂

    6. Et innlegg som gir anledning til refleksjon og ettertanke. Ja, heldigvis går vi alle med ulike sett av briller på. Det er jo så enormt mye som spiller inn akkurat da. Noe kan være fint en dag og ikke så fint den neste…. Men, alt er vel i utgangspunktet vakkert dersom man ser det fra rett vinkel?
      Digger det siste bilde, artig avslutning……
      Ha en fortreffelig kveld 🙂

    7. Helge: Ja, et øyeblikk kan være nok til betemme seg,men snakker med noen som har et annet syn, så kan man endre seg også, i synet på hva som er pent eller stygt. Har jeg vært med på :-)Ha en fin kveld du også, i regnværet 🙂

    8. Øye som ser – det kan minne meg om mangt som jeg husker men nok om det. Det spørs hva man ser på, om man syns det er pent eller fælt. Men et øyeblikk kan være nok til og bestemme seg. Ha en fin kveld.

    9. Dette synes eg var eit godt innlegg 🙂 Er viktig å reflektere litt innimellom 😉 MEN eg lo litt når eg såg det nederste bildet..søte gærne deg 🙂 🙂

    10. frokenfjeldberg: Ja, og i mørket er alle katter grå, og hvem er vi DA liksom 🙂 Så øynene får se, og lytte litt til alle og enhver, så ser vi kanskje ting litt anderledes etterhver vi også 🙂 Nyttig 🙂 Stor klem tilbake <3

    11. Aina: Ja, veldig verdifullt, og grått kan også være pent på en måte 🙂 eller nakenhet og den pjuskete døde blomsten… man må bare se det fra en annen vinkel 🙂 Så man skal ikke slutte å snakke om det liksom, men bare være åpen for de andre synenen også 🙂 Her kommer en god varm klem i retur <3

    12. Dette innlegget likte jeg,vi må ikke bli så opptatt av ytre skjønnhet og bekledning at vi glemmer at alt og alle har verdi og skjønnhet ved og i seg. Stor klem Froken <3

    13. Jepp, it’s all in the eyes of the beholder, som de sier så fint i andre land :)) Det gjelder jo her i Norge også. Jeg synes det er fint jeg – at vi ser så forskjellig på alt, og alle. Vi har alle våre egne sett med øyne, og jeg synes det er så supert. Når vi snakker om ting da, så kan vi lytte til andres måter å se ting på – og kanskje vi ser noen farger og nyanser som vi selv ikke kunne se før. Verdifullt! :))
      Gir deg en skikkelig god klem! <3

    14. cynaracardunculus (sosialreali: JA, det er den som sitter BAK øynene, eller det indre øyet ja, som vurderer det hele 🙂 og deilig vi kan gi hverandre litt ulike perspektiver på ting <3

    15. cynaracardunculus (sosialreali: Inspirasjonen kom vel egentlig når jeg gikk hjem fra jobb i går, og trærne var ribbet for løv, og himmelen var GRÅ… OG vi har kjempet mot høsten LEENGE, vi VIL det skal være sommer helst hele tida… mange av oss..Men til slutt går vi liksom med på at HØSTEN er FIIIN da pga alle fargene… og lyset… og så lovpriser vi den, jeg FØRST av alle… er helt med på den… Og så er DET liksom pent.. SÅ blir jeg gående sånn litt å tenke, og trekke paraleller til et innlegg jeg hadde tidligere… om ” It is all about looks”… for vi dømmer mye etter utseende.. f eks er en kattepus liksom litt lettere å like, enn en brunsnegle… osv.. Sånn går jeg og funderer… og da finner jeg ofte ut at det er så mange felles nevnere på alt… Noen liker det ene,og noen liker det andre…også.. Selv om noen prøver å hevde det er noen SANNHETER liksom.. Jeg var også på nippet til å trekke inn dette med lyset i det hele… for ville du sett forskjell på de to løvetennene, hvis det var HELT mørkt ute… Vet ikke om du ble noe klokere av denne forklaringen 😀 Ja, ikke sant jeg er vakker på det siste? Jeg måtte ha en litt mer løs avslutning fant jeg ut.. Greit å vise seg litt STYGG innimellom også 😀

    16. Hahaha ^^ Hærlig bilde på slutten her ..gummitarzan -å du er vakker.
      Undrer på inspirasjonen til innlegget jeg ..(?)
      Personlig føler jeg det er noe vakkert i det meste ,det kan være farge ,from ,lukt ,hvordan det er satt sammen ,kaldt ,varmt ..U name it -eller som en god quotenote jeg kjenner til : ”I have found so much beauty in the dark as I have found horror in light .”

    17. Lisbeth Pedersen: Fint med forskjellig syn på ting, og at man kan prate og diskutere, og kanskje få noen aha-opplevelser på hvordan andre ser ting 🙂 Ha en strålende dag du også Lisbeth 🙂 Stor klem <3

    18. ritahobbyfoto: Så bra du ble litt våken og i godt humør da 😀 Herlig det 😀 Ja, smaken er forskjellig, og det er så fint, og vi kan lære av hverandre også, hvordan andre ser ting, og få nye perspektiver 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer<3

    19. kommensalisma: Ja, ikke sant, det tenker jeg også, vi kan ble oppmerksomme på det vakre ved noe, som vi før ikke visste var vakkert. Helt enig med deg, at om vi lytter til andres perspektiv så lærer man mye 🙂 Klemmer <3

    20. He he du alså, jeg ler så jeg griner her hi hi hi hi hi.
      Det nederste bilde var jo det fineste av alle hi hi hi hi.
      Ble våken av dette innlegget ditt i dag . 🙂
      Det er sant det du sier, smaken er forskjellige, å heldig vis for det 🙂
      Ønsker deg en fin kveld .
      Klemmmm

    21. Fru Stussli: Ja, man kan se nye ting som vakkert, som man ikke gjorde før, også fordi man blir kjent med flere og for nye perspektiver 🙂 OG det er så deilig at vi ser ting forskjellig, det gir alle en sjanse egentlig 🙂 Ha en nydelig dag du også min venn 🙂 Stor klemm til deg <3<3

    22. lulltove: Ja, det er så sant, det er et gjensvar i hver og en, på heldigvis forskjellige ting, og det gjør verden ganske fin egentlig 🙂 Ha en nydelig dag i høsverdenen du også, her blåser det kattonga 😀

    23. Det handler heldigvis om øyet som ser! 🙂
      Og det er ganske lærerikt å lytte litt til hvordan andre ser samme tingen som man selv syns er vakker eller stygg… da kan man plutselig ende opp med å se den annerledes selv også – for man hadde ikke sett den på DEN måten 🙂
      Klemmer <3

    24. Ja det kommer an på øynene som ser og heldigvis for det! Hadde vært kjedelig hvis vi mente, likte og tenkte det samme:-) Det at etterhvert som øynene blir eldre gjør jo også at de forandrer litt mening om hva som er vakkert og hva som ikke er det 🙂
      Ha en strålende dag frodithvenn 🙂
      Stooooor klem

    25. Når sjelen gjenkjenner det den ser, så har alt levende en verdi og er vakkert 🙂 Ha en super glad og vakker dag i vår nydelige høstverden :)))

    26. inneuteferdig: Ja, da er det ikke så verst 😀 Bare å komme seg dit 😀 Nå må jeg fyke også :-)Spennende å se på utsiden her også 😀

    27. inneuteferdig: Ja, akkurat, det er så deilig at vi ser ting forskjellig :-)Det gjør verden mer spennende 🙂 Og man får kanskje noen oppvekkere innimellom 🙂 Her har jeg ikke tittet ut en gang ennå… så om det er særlig lekkert eller ikke her, aner jeg ikke.. Jeg får det vel i fleisen når jeg går ut 😀 Ha en flotters dag, tross pøset 🙂 God klem <3

    28. Jo heldigvis kommer det ann på øynet som ser. Jeg tenker med gru hvilken kjedelig vedren det hadde blitt om vi alle hadde likt det samme.
      Hadde jo vært kaos. Alt make, alle like…. Nei ish… Glad vi liker forskjellige ting, og at vi kan se skjønnheten i de ulike tingene.
      Riktig god morgen til deg. Her er det øs pøs idag, og det er ikke noe lekkert…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg