” Øynene i vinduskarmen…..”

“Ute uler vinden… Ved vinduskarmen, i det grå huset som ligger oppe på åskammen, sitter en hvithåret dame og nipper lett til kaffen… Hun stryker katten, Missy, som sitter på en pinnestol ved siden av… lett over ryggen… Lange strøk… Stryker og stryker… Hun hører vinden ule… ser bladene som  nesten fullstendig har forlatt bjørken hennes på tunet…fyker avgårde i vill fart bortover…. først NED på bakken,så en sving opp igjen…. før de i full fart  svinser nedover lia… på vei mot den åpne plassen der nede…  Der, hvor alle veier møtes… der hvor ungdommene møtes i smug…. for bytte hemmeligheter…. eller et og annet stjålent kyss….  

Hun ser den åpne plassen ligge der ganske øde…  idag… Ikke at det undrer henne… regnet kommer ned nesten vannrett… og det blåser “kattonga” som de sier her på plassen… Ingen ønsker seg ut i et slikt vær…hvertfall ikke hun ved vinduskarmen… Hun stryker en grå hårlokk litt på plass, snurrer den rundt fingrene litt… tar en slurk til av kaffen og føler freden i huset…. stryker Missy over ryggen… igjen og igjen… DA,  plutselig får hun øye på noen der ute…. som med stort strev  beveger seg over den åpne plassen…. En paraply truer med å reise til værs… mens noen har dratt regnfrakken tett om seg… i sølepyttene, -de små vanndammene som blir i hvert spor etter denne personen-, hopper en liten hund… glad og fornøyd… stanger mot vinden… men med en leken hale, svingende… fram og tilbake… fram og tilbake… 

NOEN rusler med tunge skritt…. drar føttene etter seg… holder regnjakken hardt sammen..Lener seg med all sin tyngde mot vinden… med paraplyen…..”

 

Vel, sånn kunne vel en novelle eller en liten historie begynt… kunne den ikke? Fikk litt inspirasjon her på morgen-kvisten… til å lage begynnelsen på en liten historie… til det lille maleriet jeg laget i går.. 🙂 (vet ikke om jeg er ferdig ennå… ;-D )

Det er Acryl-malingen som jeg fikk av Lady August-søs, i posten, bare fordi hun var så snill. Nå ha jeg fått prøvd den ut, og det var SÅ moro!! Blir nok mer maling nå som jeg er sykemeldt, må få tak i flere pensler, og lerreter 🙂

 

 

 

I dag skal jeg ut i været… i høsten.. Møte søsteren min og dra på foto-safari…  Så da får vi vel bare si “Pilt først…” ;-D Ha-ha..

Hva skal du gjøre i dag?

 

 


42 kommentarer
    1. Nemi Rebella: Skal prøve å pelle 😀 Alt jeg kan 😀 Og splæsjing, grising og klining høres fristende… så jeg MÅ jo bare komme 😀 klemmeflat <3

    2. JESS; vinterferien blir supert ^_^
      Meeeeeneeeeehhhh, da sier vi det da? Du peller deg ned hit i vinterferien og jeg holder lokalet til splæsing, grising og klining 😀 HUZZAAAAAAAH!

    3. Nemi Rebella: Ja, jeg har fremdeles store planer om å komme en tur jeg.. men vet ikke når jeg kan få det til.. Vinterferien er nok mest sannsynlig, 🙂 Og gjerne lære litt maleteknikker. Jeg har bare gått ETT kurs, oljemaling på friundervisningen en gang for hundre år siden.. Vi lærte mest om akt og sånn. OG jeg malte mest kropper sist da jeg malte 🙂 Men det er veldig fint nå å kunne male litt, har en uke til sykmeldt jeg da, og kan jo ikke bare hekle og blogge 🙂 Fint med litt maling også 🙂 KOOOOSER meg!

    4. Tjihi, hun minnte meg litt om Lille My eller Lille Frodith <3
      Åååååååh, tenk om du og Hanne kunne hivi dere sammen og kommet ned hit, hun har babbla om malekurs leeeenge og det selv om jeg har sagt at jeg suger på og lære bort, ha ha 😀 Men det hadde jo vært gøy og malt sammen da! Ååååh, da må jo Ladyen åsså være med, tenk sååå kos <3

    5. Nemi Rebella: Hi-hi… ja, er vel litt rusten kjenner jeg.. 25 år siden sist tror jeg.. har jo bare tegnet i det siste.. Og jeg kjenner jeg trenger mer pensler… hadde for store pensler til den personen.. med rød paraply 😀 Ha-ha. .-D Det mest morsomme var selve prosessen, at jeg kjente at jeg VIL få til dette igjen… etterhvert.. Dette var en liten rask prøve, og fikk catchet noe høstlig, og det mest morsomme var nesten at den trigget litt skriving hos meg igjen også.. jeg skrev jo mye før… og nå fikk jeg litt lyst til det igjen.. har en mulig oppfølger her.. Jeg synes det er morrrrrro å male .-) Skal kjøpe større lerrerter også, disse er ganske små 🙂 Og HERJE litt, ser så moro ut sånn som du gjør, med forskjellige instrumenter og tykkelser osv… men det har jeg aldri gjort før 🙂

    6. Tatt av kvinnene: Ja, det kan kanskje bli noe spennende eller noe trist… ikke godt å si.. Jeg får se om jeg få ånden over meg og gjjør den ferdig.. Må male ferdig først… tror jeg… noe mer… 😀 Moro å male 🙂

    7. Livsrom: Jeg gror i vei .-D Jobber med saken 😀 Begynner å klø litt under plasteret nå, og snart skal jeg bli tjukk i halsen, inni,og bare spise suppe igjen.. Når arrvev dannes…eller noe sånt.. 😀 Så blir vel tynn ette dette 😉 Gjør ikke noe,så ha jeg litt å gå på etterpå 😉 Jeg lar meg vel kanskej rive med litt igjen, og får ut en fortsettelse på historien 😀 Kanskje hvis jeg maler litt først… ;-D Det minner litt om sånn jeg gjør på bloggen også.. Av og til er det ideen til en tegning som starter alt, og blogginnlegget kommer etter…Av og til er det innlegget først, og tegningen som følger på etterpå 🙂 Så deilig fo deg å komme litt i gjenge igjen der, selv om jeg skjønner du har hatt en herlig tur. Det fotjente du jammen meg 🙂 Ha en fin lørdagskveld du også 🙂 Klemmer <3

    8. Jeg leser masse krim så jeg såg for meg både det ene og det andre jeg……;) Riktig skummelt ble det. Uuhhhhhuh…
      Flott maleri du har laget:)
      I dag har jeg ryddet på plass alt pikk-pakk fra turen, hentet pakke på posten fra Johanne og meg selv. Slikt som ikke fikk plass i kofferten, men mest julegaver som Johanne glemte å sende med far sin hjem i bilen;) Og så har jeg vasket klær. Nå prøver jeg å lese litt blogger, og komme i gjenge igjen her hjemme.
      Du får fortsett å gro sammen alt du klarer;) Ha en fortsatt fin lørdagskveld:) Klem<3

    9. Engla: Håper det kommer noe mer på den historien da 😀 Da tror jeg at jeg må male litt mer på bildet også… så kommer det kanskje i gang noe mer… Det er litt sånn når man setter seg… så dukker det opp de rareste ting… 🙂 Deilig opplevelse 😀 Ja, vi koste oss med litt svanebilder, og kake og kakao på en landhandler-kafe etterpå 🙂 Sånn gammeldags en 🙂 Kommer nok noen bilder i morgen 🙂 Deilig med litt luft og med treff med søster 🙂 Stoooooor klem tilbake fine Engla <3

    10. En spennende historie og ett flott bilde flinke frodith <3
      Jeg vil gjerne følge med videre på historien din, så nå venter jeg i spenning 🙂
      Ønsker deg en superduperfin kveld og håper du har hatt en fin fototur 🙂
      Stoooor klem fra Engla.

    11. MyVidaLoca: Ja, noen av de man treffer føles det som man har kjent hele livet.. At det er veldig naturlig og kjent når man treffes 🙂 Så kos hvis dere får til London-tur da 🙂 Kose deg <3

    12. Lithanna: Moro når man kan male,og etterpå få litt inspirasjon til å skrive en liten snutt.. 🙂 Både skrev og malte mye før, men sikkert 20 år siden… 😛 Men det var gøy å komme igang igjen nå, koste meg veldig mens jeg holdt på 🙂 Kos at du synes det var litt fint 🙂 Pilt føst 😀

    13. Så koselig! <3 Jeg skal kanskje møte en bloggvenninne jeg også, vi fantaserer om å dra på bloggvenninne treff til London for å shoppe sammen 🙂 Hadde vært gøy! Kos deg masse hjemme med malingen, du får snekre deg et lite stativ eller stafli eller hva det heter, hehe.. KlemKlem <3

    14. MyVidaLoca: Ja, det er kjempekoselig 🙂 Vi er bloggsøstre 🙂 Hun er adoptert av meg 😀 Skjedde etter vi traff hverandre første gangen, hi-hi. Og ble SÅ glad når jeg fikk det i posten. Jeg malte litt før, sikkert 20 år siden… Og da med Olje.. men moro å prøve Acryl også 🙂 Så dette blir det mer av på kjøkkenbordet 🙂 Stor klem til deg 🙂

    15. Så koselig liten historie til bildet 🙂 Blir spennende å se om det kommer mer, hihi.. Og så snill Lady August er som har sendt deg gave <3 koselig med sånne små gleder i hverdagen 🙂

    16. Hanne: Nå har jeg så god tid en ukes tid, og uten å kunne gjøre så mye store sprell fysisk, så da er det ypperlig å kunne male litt 🙂 Koste meg veldig med å male litt. Gjorde det mye før, men det er 20år siden 😀 Og da var det mest kropper og sånt.. Nå bare satte jeg i gang, og så hvor det bar etter hvert 🙂 Det var veldig moro underveis, og ikke så nøye med resultatet 😀 Skal herje litt mer i morgen tenker jeg… Og det bildet der, trigget litt novelle-skrivings-lysten min igjen også 🙂 Kommer kanskje mer 🙂

    17. deveny: Ja, det håper jeg også.. kanskje jeg må male litt mer på bildet først… så ser jeg hvor veien går 🙂 Hi-hi.. veldig gøy, både å skrive og å male 🙂 Ha en fin ettermiddag du 🙂

    18. I fjor skrev jeg en julehistorie for barn som min mann gav ut i sitt julehefte. Mystisk jul i Kongsvinger. Er jammen ikke så lett å skrive sånne historier, men moro.
      Klemklem

    19. frokenfjeldberg: Gleder meg til å ta bilder. Blir nok bare en LITEN snute-lufting 🙂 Ha en fin dag du også Benedicte 🙂 Klemmer <3

    20. ladyaugust: Ja, veldig gøy å holde på 🙂 Ikke så farlig med produktet, skal ikke leve av dette ;-D Nå er jeg på toget, til andre søstra 😀 Ut å fotografere 🙂 Pilt først 😉 Kose deg masse med favorittdagen 🙂 Klemmeraltjegkan <3

    21. Fru Stussli: Når jeg var i 20- åra ville jeg bli forfatter, og sendte en novellesamling til forlag. Fikk jo såklart ikke solgt den 😀 men prøvde meg hvertfall. Nå i dag har jeg ingen planer hverken om å bli maler eller forfatter, men koser meg med å gjøre tingene, selve prosesen. 🙂 En herlig hobby liksom 🙂 moro å gjøre litt forskjellig 🙂 Takk for ros 🙂 Ha en herlig dag min venn 🙂 Klemmeriposerogsekker <3

    22. Du er så kreativ! 😀 Fiiine historien og fiiine bildet 😀 Det er jo såå morro når man bare kommer i gang 😀 Ha en fiin dag søs og koooz deg masse <3 kozmoz 😀

    23. Herlig bilde! Så flink du er.
      Min svigermor driver å maler. Hun har gått mange kurs og dette er hennes håndarbeid, slik jeg syr, hekler og strikker 🙂 Kjempemoro!
      Novellestarten var også fin. Jeg viste jo du var flink til å skrive for det ser vi jo her inne, men ante ikke at du skrev noveller og ting også. Så spennende!
      Du er en virkelig allsidig jente <3
      Stoooor søndagsklem!

    24. Helge: Det er JEG som ha malt bildet 🙂 Jeg fikk malingen av henne 🙂 Men har malt selv.. og skrevet den lille novellen :-)Kos deg på tur ut i verden, jeg skal ut å fotografere 🙂 Ha en fin lørdag i finværet 🙂

    25. Mamma til 2: Ja, jeg fikk veldig sånn ensom-følelsen selv også… tusle i stormen og kulda.. Får se om jeg får skrevet noe mer 🙂 og malt noe mer 🙂 Da skal vi kose oss med søstrene våre begge to ja 🙂 Ha en fin by-lørdag, uten kamera 😀 Nå må jeg løpe snart også 🙂 Stor klem fra lufteklar Frodith <3

    26. Fin tegning du fikk av LadyAugust, dyktig hun. Det var tomt for egg på min lokale kiwi så derfor må jeg til en annen butikk og finne det. Min lokale kiwi er så liten så det var mye anna som ikke var der også, fy og skam. Snart er det klesvask her og div. Ute blir det bra vær så en bytur blir det. Ha en fin lørdag.

    27. God morgen forfatter og kunstner Frodith 😀 Novellen MÅ du fortsette på, det ble som om noen hadde herpa boka jeg skulle lese, alle arkene med fortsettelsen var borte 🙁 Bildet du malte fikk meg til å sette navn på det med en gang: “Ensom”. I dag blir det møte-søster-dag på oss begge 🙂 Vi skal tusle rundt i sentrum og avslutte med kafebesøk, uten kamera, he he. Ha en fin fotoshoot og kos dere masse, det skal vi 😀 Lørdagsklemmer fra meg <3

    28. Min matgale verden: Det var veldig gøy å male her i går 🙂 Som en start 🙂 Mine malesaker har vært pakket bort i 25 år kanskje.. derfor veldig glad for å begynne igjen: Da malte jeg med olje.. Nå acryl 🙂 Snille Ladyen som fikk meg igang igjen 🙂 Moro å sitte å skive litt kreativt til det også… kom bare dalende noen bilder i hodet 🙂 He-he.. får se om jeg fotsetter… både med bildet og historien.. 😉 Ha en nydelig lørdag min venn <3 med eller uten kaker 😀 Stor, diger lørdagsklem <3

    29. Backside: Ja, kanskje det blir noe mer.. 😉 Mest var det noe som fulgte maleriet mitt 🙂 Koselig å skrive, koselig å male 🙂 Ha en fin høstdag du også 🙂 Her skal det fotografees i den fine sola.. Klem

    30. Åh…..mer mer! Hva skulle han?? hvorfor kom han?? Hvor kom han fra?? Er den gamle damen i fare?? Eller setter hun bare på kaffen?? Et spennende bilde du har laget. Utrolig gøy å male, mine malesaker er pakket vekk for tiden…..men åh, så gøy det er. Du må bare fortsette, sånne flotte bilder som trigger fantasien er besnærende…. Ha en fantastisk lørdag, du kreative flotte Frodith! klemmeflat:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg