Ut av hermetikkboksen…;-)

Når man er sykmeldt etter å ha vært på sykehuset og operert, så stenger man seg litt inne… Eller, i hvertfall så gjøre jeg det…. Litt småredd for hva som kan skje om man beveger for mye på operasjonssåret, om ANDRE kommer borti det… om det kommer skitt i det…  eller basselusker…så har jeg ruslet rundt omkring, NESTEN bare inne i leiligheten her… Fram og tilbake til kjøkkenet for å hente forsyninger,men for det meste har jeg sittet ganske PAL på sofaen, med lap-topen i fanget… Litt som fanget i en hermetikk-boks… for etter som dagene har gått, har det jo blitt litt trangt her inne… Og man titter bare så vidt littegrann gjennom teleskopet, for å se om noen går forbi… eller om det ellers skjer noe ute i verden… Jeg har hatt det fint med lap-topen og inne på nettet,  men man begynner jo å glede seg til at man kan rulle av taket på hermetikkboksen…. og SPRETTE OPP å si :- HER ER JEG!! Nå er jeg klar for verden i gjen!!…;-)

Da jeg forlot sykehuset sa de at man kunne gjøre som vanlig NESTEN med alt…  ettter et par dager hjemme… Men der har du ikke MEG altså… Jeg er nok ikke VELDIG vant med sånne sykehusting, for når de sier at man kan dusje nesten som vanlig  etter et par dager… og bare bytte på disse “stripsene”  selv… da ser jeg for meg allverdens grusomme greier under plasteret der… For jeg skjønner jo at OM man skal dusje i vei som vanlig, blir det såpe og vann overalt, det renner her og der… og stripsene er verken vanntett eller evig-sittende….  og med to hull rett inn i halsen er man jo nesten litt redd for å bli seende sånn ut , at det skal skli vann inn… og fylle seg opp….;-)


… og det ville jeg jo absolutt ikke….  og om jeg ikke ble fylt opp akkurat, så måtte jeg i det minste forholde meg til dette plaster-blod, sting-osv -greiene, og det turte jeg ikke…så jeg har drevet med noen øvelser for å dusje litt ..nederst..

…Og ellers har jeg bedrevet voldsom kroppsvask… Håret har dermed sett ut som et helvete… bare dyttet det inn i en strikk… og ventet på bedre dager..

Pga at hermetikk-tilværelsen betonte seg noe monoton, har jeg heklet på meg nesten sene-betennelse og noen veldig blåmerker har dukket opp siste uka… Så i dag spant jeg avgårde til fastlegen, for å høre om litt forskjellig. Og HAN tittet bak tapen på halsen, og dro den faktisk AV, den som har sittet helt siden operasjonen… fordi jeg ikke har tørt å røre verken den eller ha vann der oppe…

Men nå er det fjernet, han tok den, og jeg SÅ at jeg ikke hadde hull RETT inn, han satte på en ny annen tape, og i går kveld dusjet jeg verdens beste dusj EVER , over HELE meg 😉

 


Så nå er jeg NESTEN helt klar for verden igjen her 😀 Bare en deilig og rolig helg, med litt ekstra lading, henda i fanget, og mye dusjing- SÅ er jeg klar 😉

 

 Hva er dine planer for helgen?

 


40 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Jeg trenger heldigvis ikke ta noen sting, ikke en gang fast-legne gjorde det 🙂 Når jeg var der. For stingene forsvant av seg selv… er kun noen få rester nå…som løsner med de tapen som sitter oppå som arr-tape nå.. så nå er jeg snart helt fin igjen 🙂

    2. Det var ingen hyggelig opplevelse nei, en liten stund etter vi var ferdig hadde jeg jo ikke følelse i hånda, så alt kunne vært helt smertefritt. Menmen, vi fikk i hvert fall klaget på legen så håper ikke han har gjort noe slikt flere ganger.
      Det er ganske guffent det også. Såret ser som regelt litt blått og gult ut og hele greia er ganske ekkel. Var heldig og fikk bestemor til å holde tilsyn med mitt, det var godt å slippe. Men den dagen stingene skulle tas og hun kom med pinsett og saks var det nok. Haha, da dro vi heller til noen proffe!
      Det klarer du med glans! 🙂 Litt alvor må man jo også ha, liker at du har en fin blaning <3

    3. Tatt av kvinnene: Uff, stakkar!! Det må jo ha vært helt jævlig 🙁 Lille stakkars deg. Skjønner godt du har blitt litt engstelig etterpå da. Jeg er tøff med å ligge på sykehus,når det gjelder NOENTING… men når jeg skal forholde meg til å ordne opp i siste del av legings-prosessen SELV, ja da orker jeg altså ikke SE på noe som helst. Det får værr bak bandasjene sine, og ergo kunne jeg jo ikke dusje ordentlig 😀 Men nå gjør jeg det 🙂 SÅÅ glad at du blir glad av å komme hit. Det er det jeg håper, at folk skal bli i godt humør her inne 😀 Sånn stort sett da. Jeg har noen mer alvorsøyeblikk, som i dag morges,og de er vikitge også, for jeg liker å ha MENING, selv om jeg fjaser og tuller en del 🙂 KLem <3

    4. Du skriver så morsomt! Blir i så godt humør med en gang jeg titter innom denne fargesprakende bloggen 🙂 Litt godt å høre at det er fler som har litt små-angst for slike legegreier, det er ikke noe stas i det hele tatt med slikt. Måtte sy noen sting for en del år siden da jeg gikk i speideren, hvor legen startet å sy med en gang etter bedøvelsen var satt så jeg merket jo hvert eneste sting. Tror hele sykehuset hørte lille meg den kvelden, og etter det har jeg vært litt pysete. Hehe, heldigvis er det ikke så ofte man trenger å forholde seg til det da. Bra du endelig kan dusje som normalt og kanskje senke skulderne et par hakk ^^

    5. Livsrom: Jeg har heldigvsi litt avslappet forhold til dette med dusjing 😀 Har jo vokst opp i en tid, da det å VASKE seg telte ganske bra det også 😀 Og jeg har tenkt at håret tar jeg når såret er ferdig, det får bare være fett, ingen ser meg 🙂 Når jeg er for mye inni boksen, kjenner jeg at ting får feil fokus, for meg. Blir altfor opptatt av ting jeg ikke liker ha fokus på osv. Så nå rulles taket vekk, og vips, opp og hoppe, nå er jeg klar 🙂 Gleder meg til å se hva du får malt, du var veldig flink vet du 🙂 Stor klem <3

    6. Helge: Ja, heldigvis er det jo forbigående her 🙂 Jeg vet jeg blir fin igjen, derfor synes jeg ikke så VELDIG synd på meg selv. 😀 Men bittelitt fokus har det nok fått ja.. Nå som jeg bare har gått her rundt i leiligheten uten så mye annet å tenke på. Nei, jeg har så mye å glede meg over, så dette er bare litt små-surv fra en litt små-lei Frodith .:-D Ha en fin kveld Helge 🙂

    7. Mira: Jeg har ikke synes så veldig synd på meg selv, bare EN gang i løpet av de to ukene, bittelitt.. blir litt lei bare og på mitt mest pjuske, har jeg nok synes bittelitt synd på meg selv.. Men nå er det over snart. Nå gidder jeg ikke DET mer 😀 Men at det får mye FOKUS, når man bare går hjemme sånn, DET er helt klart.. 😛 Nå er jeg bare bittelitt plastret, ellers fin 🙂 kosemoser tilbake <3<3

    8. Benedicte Fjeldberg: Ja, det var rene himmelen nesten 😀 dusje-dusje-dusje… leeeeenge 😀 Deilig 🙂 Har liksom vært litt av noen øvelser 😉 Stor ren klem <3

    9. MOONBEAMSCORNER: Hørtes deilig ut med stor eske, tas i mot med takk neste gang 😀 Da vil jeg få det fint og kan kose meg vettu, med smågodt og alt 😀 Nå blir det greit å komme ut herfra snart hvertfall 🙂 Stor klem fra Frodithsen <3

    10. Hehe, herlige tegninger:) Jeg har stor forståelse for det med dusjingen. Når det gjelder operasjoner har jeg masse, masse erfaring. Jeg har hatt mange rare seanser i dusjen etter dem, til og med svimt av full av såpe i armene på mannen min (og ja, det var etter en operasjon der jeg trengte hjelp, altså););)
      Den første ordentlige dusjen er fantastisk:)
      Forstår det er deilig å komme ut av boksen, det vet jeg også litt om;);) hehe. Her er jeg på hjemmebane som du forstår.
      Helgen? Ingen planer, men må vel prøve med litt renhold av hus. Og så blir det sikkert litt maling. Det har jeg ikke rukket i dag;)
      Ha en superfin helg:) Stor klem<3

    11. Ikke så ofte man har slike vansker når man er i dusjen, oppdager hvor lett man kan klage. Det er sikkert mange som har slike hver gang de skal i dusjen. En slik hverdag er uvant for deg – må tenke litt sånn. Kommer fra en kaffeavtale med en eks-kollega nå. Mulig vi skal en svipptur til København snart, må sjekke litt priser osv iså måte. Ellers er det den vante gangen i helgene med div vask og en skogstur, kanskje jeg unner meg litt kultur samt litt lesing. Ha en fin kveld.

    12. Åå håper alt går bedre med deg <3
      Husker jeg opererte albuen jeg, høyre arm til og med..har vel aldri følt meg så handikappet noen gang ( jo forresten, når jeg brakk ankelen for helvete).. syns synd på deg jeg for jeg syntes synd på meg selv den gangen 😀 😀 Kosemoser <3 <3

    13. Skjønner deg veldig godt jeg. Blir jo ikke bra på en dag liksssom, så viktig å ta ting på din måte og i ditt eget tempo. Følelsene er dine og bare DINE. Ingen fasitsvar på det 🙂 Men uffda liker jo ikke å se fine deg inne i en sardinboks 🙁 du hører jo ikke hjemme deg. La makrellen i tomat bo der du, så skal jeg heller kjøpe en stor fin pappeske til deg neste gang du trenger å hjemme deg litt, en med luftehull og et lokk som spretter opp med en gang 🙂 Stoooooor skal den være og med en god pute og et teppe inni, en lommelykt, en god bok og en poste med smågodt og en iskald brus, så det så 🙂 Klem månestråle 🙂

    14. Så bra, jeg kjenner jeg blir helt svimmel av alle detaljene, er litt var på sånne ting :S Men ja, den bandasjen er vann og såpetett og puster.. Det er på rull som du kan klippe til selv, jeg kjøpte min på Boots apoteket på Carl Berners Plass.. Ja, du kan bade, svømme, dusje.. Du merker sikkert når du må bytte.. Men man skal ha en lite steril pad akkurat på såret da så man ikke limer bandasjen fast rett på, men det forklarer de nok på apoteket 🙂 Lykke til <3

    15. MyVidaLoca: Nå har jeg fjernet den skumleste, og det var alt det derre fjerne, bytte, se på sår… såre i sår…osv jeg ikke orket… Og nå er den vekk, og jeg skal bare gå med sånn brun bandasjetape en stund. Kan jeg dusje med den uten å skifte den etterpå? Er den vann og såpetett?? 😀

    16. hahaha, morsomt, jeg kjøpte vanntett og pustene bandasjetape på apoteket ifbm brannskaden min, du kunne jo evt prøvd noe sånt? Bare mens du dusjer mener jeg .) Lykke til! Ha en fin dag <3 klem

    17. Marit: Ha-ha, ja kanskje du dusjer for mye 😀 Du har jobbhelg ja, ufffda, men det er fint å få gjort noe kos på kvelden likevel 🙂 Jeg skal liten tur på kafe, og i morgen skal jeg prøve meg på liten fotosafari igjen 😀 Må komme meg litt ut i verden 🙂 Til uka er det full fres på jobb igjen 😛
      Ha en god helg Marit, uansett jobbing 🙂 Klemmer <3

    18. Nei, en sånn vannfylt kropp er ikke noe å trakte etter! Her er det riktignok bare beina som er fylt opp, men det kan være ille nok det også. Kanskje jeg rett og slett dusjer FOR MYE?? Det har jeg aldri tenke på før .. Skummelt med sånne inngrep, jeg er nok litt som deg der. Liker det ikke i det hele tatt og har absolutt ikke lyst til å skifte noe strips eller bandaser selv.
      Godt du fikk hjelp til å få det av da, så du fikk dusja deg skikkelig! God helg til deg. :o))
      Her er det jo jobbehelg. Men lørdag er vi invitert til noen “nesten naboer” på god mat og drikke. Må bare ikke bli så seint, for jobben kaller jo på meg igjen allerede søndag klokka tre.

    19. deveny: Nei, man vet aldri 🙂 Jeg ser noen ganger på bloggen. Har bare en mini-ide…. og plutselig har jeg skrevet massevis 😀 Det kommer nok flytende skal du se 🙂

    20. Helt herlig beskrevet. Jeg hadde et hul i hodet en gang, så jeg vet akkurat hva du mener…..:-)
      I dag skal jeg skrive på min nye bok. Planene er 5 sider, men det blir nok ikke mer enn 3. Har ikke ideer til mer, men man vet aldri…..:-)

    21. Lisbeth Pedersen: Ja, det er sånn det er .. plutselig er alt veldig FARLIG, som ikke er det ellers…. 😀 Stor fredagsklem til deg også 🙂

    22. Å så bra, da var det nok godt med en laaaang dusj 🙂
      Kjenner meg igjen der ja. Jeg er en pyse når det gjelder meg selv, men “tøffere” når det gjelder mann og barn.
      Stooor fredagsklem

    23. ritahobbyfoto: Uff, er det din tur snart? Ikke noe kos. Håper det er noe ganske ufarlig da 🙂 Det jeg gjorde har jo ikke vært noen STOR sak i følge legene. Men stort nok for meg. Håper du slipper og at hva enn det er du sliter meg ordner seg på annen måte 🙂 Jeg skal begynne å trene litt igjen forsiktig snart. Men blir mest GÅ først tror jeg .. Ja, nå er jeg ren og fin. Og skal på kafe,og ellers hvile armen min 🙂 Kos deg du også 🙂 klemmer <3

    24. He he , ja dursje uten øvelser er vel bra vill jeg tro.
      Man føler seg så guffent når enn ikke får dursje hele seg.
      Nå er det kanskje min tur snart å ligge i en hermetikk boks.
      Å ikke få dursje på noen dager osv, men hvet lite om hva som skjer fremmover.
      Ikke trent heller jeg da, grr hvordan skal dette gå. 🙂
      He he ønsker deg en ren dag å kos deg videre 🙂

    25. lithanna: De måtte jo lage hull et sted for å ta ut de skjoldbrukskjertlene… 😉 Men det har jo ikke vært store HULL,men mer små snitt… og de sydde meg jo sammen igjen.. men jeg var livredd for å få såpe etc inn der også… og at det skulle bli ekkelt.. så fikk heller ikke utsette det for det problemet tenkte jeg.. OG legen sa det var veldig pent grrodd, så jeg har nok vært flink jente .-D Og nå kan jeg dusje så mye jeg orker,man tåler en uke uten 😉 Man har da klut og såpe også 🙂 Ha en fin dag 🙂

    26. Engla: JA, det var det jeg tenkte også,mye såpebakterieer… trengte bare dusj-film mente de… men ingenting er SÅ sikkert… så kommer det såpe ned… og det kan jo IKKE være bra midt i sår som gror… da blir det bakterier… ELLER jeg må ta av etterpå selv… tape ny strips på osv… skal love deg at jeg ikke hadde taklet det… Har mer enn nok NÅ med å skifte den brune tapen nå, når det er CA ferdig der…. Så jeg er glad jeg holdt ut med bare litt vasking,og HELT fett hår.. mens ordentlig dusj fikk vente til i går.. Ikke rart man låser seg inne 😀 Kossemoseklem tilbake <3<3

    27. Fru Stussli: Ja, jeg var veldig glad at HAN åpnet opp første gang, så på det, smilte og sa: “Dette hadde grodd pent”… Jeg fikk se i speilet for første gang hos han, og det var veldig greit, i fall jeg skulle besvime litt 😀 Men det gikk fint.. Etter dusjen skiftet jeg den nye tapen selv… og det er fremdeles noe slags sting under der..noen få..som blir liksom borte nesten av seg selv.. skal ikke gjøre noe i forhold til det.. Ja,jeg er nok litt som deg, jeg er tøffere enn toget nesten med barna på skolen, medsamboer, mamma og søster og venner og… DA kan jeg være den tøffe, hvis jeg MÅ, og blir ikke det minste pysete.. Så er det meg.. og da er jeg mer pysete… LITT hvertfall… for egentlig er jeg jo ikke redd for noenting 😀 He-he.. Ja, jeg har likt å sitte her å kose meg med dere også jeg, og blir rart å være på jobb igjen..Men gleder meg til å se elever og kolleger igjen også 🙂 Så koselig med det kurset, det skulle vært i Oslo synes jeg 😉 Da hadde jeg kommet i en fei :-)og lusket utenfor der du skal være 😀 Klemmeflat min venn <3

    28. ladyaugust: Ja, den dusjen var himmelen altså 😀 nå liknker jeg et vanlig menneske på håret også… Jeg sto der og sto der..Og nå skal jeg en liten kafetur i dag, med venninne, for man kan ligge for mye inne i hermetikken også.. man tregner luft og impulser.. eller JEG gjør det hvertfall…. 🙂 Så det skal bli godt. Blir noe en rolig helg, men jeg skal ut å gå, og fotografere litt og mentalt forberede meg på at snart er det jobb.. 😉 Jeg skal IKKE hekle..armen fremdeles litt blå 😛 He-he.. Klemmersåhardtjegkan <3

    29. Uuuuh hull i halsen høres ikke noe deilig ut.
      Ugh. God bedring. Og nyyt mange deilige dusjer fremover. I hihihi.
      Jeg hadde litt den følelsen da jeg var innlagt også. Hadde masse ledninger, sonder og dill overalt så jeg kunne jo ikke gå en meter utenat jeg måtte ha med meg det der stativet vet du :p
      Ble ikke mye dusj den uken kan du si. .ugh…

    30. Åh det så veldig godt ut med en lang og herlig dusj etter hermeyikktilværelsen da vennen min 🙂
      Kjenner meg veldig godt igjen her, for jeg følte det nok litt på samme måte etter keisersnittet.
      Der satte det seg skumle bakterier, sånn at de måtte åpne såret og jeg måtte gå med det åpent i over to måneder.
      Det kom hjemmesykepleiere annenhver dag for å skifte og stelle med såret og helst ville de at jeg skulle fjerne bandasjen og lufte det før de kom. Men det ble alt for ekkelt syntes jeg, så jeg tenkte bare som så ute av syn, ute av sinn 🙂
      Kos deg og nyt det nye friheten din froditvennen min <3
      Kosemosekos fra Engla

    31. Så bra!! Leger er greie sånn. De bare røsker av plasteret og regner med at dette går fint. Mulig de er noen skikkelig pyser hvis det var de som hadde hull i halsen… Jeg er i allefall MYE tøffere når der Stusslbarna eller Hr Stussli det gjelder. Da bare fikser jeg og er trygg på at dette skal jeg klare 😀 Men er det fruen selv blir jeg en pyse. Hva om såret ikke har grodd og hullet er blitt mye større. Hvem skal redde meg hvis ikke jeg gjør det?? :-O
      Herlig at du snart er klar for the real life, selv om jeg må si det har vært veldig koselig å ha deg så tilgjengelig på blogg ofte 🙂
      Jeg skal gå kurs i Asker i helgen. Skal lære meg å være svømmeinstruktør for funksjonshemmede 🙂 Dette grugleder jeg meg til!
      Stooooor fredagsklem <3

    32. Vi kan jo ikke ha heeele deg overfylt med vann inni heller, jommen bra du er grodd sammen igjen og har fått deg en dusj 🙂 Det er kjempedeilig når man kan dusje igjen, faktisk herlig 😀 Det er ok å være litt sofadyr innimellom i alle fall om man har noe munngodt og noe å gjøre :)Ha en fin dag kjære søs, i dag er det bestedagen din og snaaart <3 lørdag <3 tilogmed :DDD Klæmmevarmklæmmen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg