DEM og OSS- eller bare VI ?

Hvor stort behov har du for å tilhøre en gruppe? Er det sånn at vi alle har behov for å tilhøre en gruppe? Er vi nødt for å identifisere oss med noen ANDRE, for at vår egen person skal komme tydeligere fram? Jeg tenker litt på det om dagen,fordi jeg stadig møter folk som definerer DEM og OSS. Jeg snakker ikke her om noen spesielle grupper, men det er derimot alle mulige grupper som folk plasserer seg selv I eller UTENFOR.. Folk snakker om kristne eller ikke-kristne,muslimer -ikke-muslmer,  nordmann- innvandrer, døv-hørende, blind-seende, emo, pønker, vestkantfrue osv… Egentlig kan jeg bare fortsette, for egentlig har vi alle mulige grupper…

Og er det virkelig sånn at for å bli mer oss SELV, så er vi nødt for å enten definere oss UT eller INN i en gruppe? Er det sånn at er vi I en gruppe,og føler identiet og tilhørighet der, så har vi derfor definert oss UT av en annen? Jeg trodde en periode at dette var noe man sluttet med etter skoleårene, men jeg tror jeg ser at kanskje ting bare er litt tydeligere i ungdomsårene.. Enda mer synlig, i kles-kodeks og væremåte… Men ser man ikke også at i voksen alder er folk enten opptatt av å TILHØRE eller ta AVSTAND FRA enkelte grupper i samfunnet? Er det sånn som enkelte ledere i enkelte land har sagt, at “enten er du med OSS- eller så er du med DEM”… 

Er det ikke sånn at man faktisk kan være noe bare i seg selv, og faktisk ha et ønske om å være både med DEM og med OSS, altså være et VI? Alle sammen? Er det naivt å tro at man som voksent menneske burde kunne definere seg selv, å ha en identiet i seg selv, som ikke definerer deg verken UT eller INN i en GRUPPE?

 

 

 

Vi er vel noe mer enn det disse gruppene setter av begrensninger eller rammer? 

Jeg bestreber meg på nå i voksen alder å være en del av et VI..

 

Hva med deg?

 

48 kommentarer
    1. Siv: Men det kan likevel bli sånn at NOEN plasserer eller definerer DEG inn i en gruppe, ALERNATIV-type-jenta, og det er DET som er litt irriterende også. Man kan prøve å være seg selv, sånn at vi alle kan være en enhet og omgåes med alle. Sånn at det ikke blir sånn at man nødvendigvis er UTAFOR i noen grupper 🙂

    2. Jeg foretrekker ganske ofte å være en einstøing (eller noe i den duren) – jeg liker folk, men jeg liker å gå MIN vei og slippe å hverken drasse på folk eller henge på folk. Jeg liker å være fri til å gjøre det JEG vil gjøre!

    3. Oslopadde: Ja, ikke sant, det er iiriterende når andre definerer en UT av noen grupper.. Og egentlig er det derfor litt irriterende at det er så viktig for folk å være I en gruppe også… For med å si OSS, så sier man også litt: BARE OSS- og de andre DER… Men hvis vi heller kunne være alle VI 🙂

    4. Jeg syns det er ok, så lenge jeg selv kan definere meg MED i en gruppe. Jeg gjør det, i mitt stille sinn 🙂 I hodet mitt er jeg med i mange grupper, noen av disse gruppene har du selv nevnt i innlegget ditt, og jeg har andre grupper også 🙂 Det blir vanskelig først når ANDRE definerer folk UT, syns jeg. Man bør ha den kontrollen selv, å bestemme selv hvem man er, uten at andre skal vite det FOR deg! Så i mitt stille sinn er jeg medlem av en hel haug med grupper 🙂

    5. Tatt av kvinnene: Ja, det er SÅNN jeg mener.. Merkelappene og gruppe-merkingen gjør at vi går glipp av mye fine folk liksom… man er forutinntatt og ser ikke ordentlig etter folka “der inne”.

    6. Skjønner hva du mener og er enig i det! Man er ikke lik alle andre som er med i en gruppe. Alle (heldigvis veldig få) som stemmer FrP er ikke enig i det som skjedde 22. juli. Alle er heller ikke enige i alle de teite tingene Carl I Hagen lirer av seg. Likevel er det veldig lett å sette alle som stemmer FrP i samme bås! Bare et eksempel jeg kom på, merker dette veldig godt i klassen min at folk tenker litt i de baner.

    7. Tatt av kvinnene: Ikke på viddene, og man føler nok mer at man er utenfor gruppene mer som voksne. Men det er litt det jeg mener at andre folk gjerne putter en litt INN i grupper også.. Demonstranter f eks, det er liksom en type folk… de har det i hodet, og stempler ofte folk som er i mot pels, som en type folk. ER man muslim, så er man SÅNN, og er man kristen så tror folk at man er SÅNN.. skjønner du hva jeg mener? Folk glemmer å se etter indivdene i disse litt voksen-gruppene også, politisk eller religiøs tilhørighet blir ofte en gruppe, og folk glemmer individene og se BAK gruppene, hvem de er .. Ja, det var den filosofiske delen av meg :-D..

    8. Backside: Du så det veldig kort og godt egentlig 🙂 Det ER sånn, vi liker det ikke helt. OG du er inne på noe der, vi klarer oss, de fleste av oss voksne.. mens verre for barna.. Samtidig ser jeg at disse kristn-versus muslim, romfolk versus bofast, arbeidsledig , politiske båser, er ganske så stemplende og ekskluderende grupper å bli satt i de også. De drar noen INN og andre UT.. Og glemmer individene innenfor… og det er jo voskengrupper.. Men likte godt kommentaren din 🙂

    9. Spennende tema. Har egnetlig ikke tenkt så mye over det før, men det gir litt mening at det kanskje er viktigst å høre til en gruppe når man er ung. I hvert fall vet jeg med meg selv at jeg var mye mer usikker på meg selv for bare noen få år siden, og da var det veldig godt å føle at man tilhørte en gruppe man kunne identifisere seg med. Enten det gjaldt folk med lik musikksmak som meg eller folk som hadde samme hobbyer som meg.
      Nå som jeg er litt mer voksen (liker jeg å tro i hvert fall) så er kanskje ikke det like viktig lenger. MEN av og til kjennes det veldig godt vite at gruppene eksisterer og at man kan ta en “tur innom” når man vil. Som i dag under fakkeltoget var det en veldig fin følelse av å stå sammen som en gruppe mot et flelles mål. Mulig jeg er litt på vidden av hva du egentlig mente, men det er nå litt sånn jeg tenker rundt det 🙂

    10. Oi! Dette var ei tøff nøtt! Jeg tror nok absolutt at det er sånn. Men synes egentlig at det er synd… Og da kanskje værst for barn, som strever veldig med å finne både seg selv og sin gruppe!

    11. Mamma til 2: He-he, nei ikke noe sikkel her, bare gode klemmer som kom farende ut av skjermen 😀 smaske tilbake til dem OG en stor individuell klem til deg <3 Snakkes 🙂 Er så kos med deg 🙂

    12. Vi to er heldige som også ser andre grupper i samfunnet, du de døve bl.a. Jeg gir alle grupper like god behandling, jeg spør ikke og ser ikke deres livssyn eller grupperinger, for meg er de MENNESKER alle sammen, som jeg bare håper blir friske. Vi er enige, HELT voksne blir vi aldri, men det er en annen case, hi hi. Her får du en enda større lørdagsklem fra meg, fordi du er du :-)) Nå kommer tvillings nybadet av pappaen og smasker veldig på tante Frodith, det blir sikkel på skjermen min, håper det ikke blir det på din 😉 Snakkes en annen dag <3

    13. Mamma til 2: Jeg er også stort sett i gruppen, snill og grei, barnløs,samboer,lærer, osv. Men jeg er også hørende, lønnsmotaker, ikke-muslim, ikke-kristen… osv.. og det gjør også noe med en i disse dager. Folk lager masse regler for hvordan man er innenfor de ulike gruppene, og det er litt sånn det blir at er man ikke med DEM, så er man liksom med de ANDRE… og nå er det så mye rart i mediene hvor de trer det ene og andre over forskjellige GRUPPER, for grupper kan man lett TA.. men da glemmer man alle individene inni der.. Ja, jeg er visst litt filosofisk i dag 😀 Greit å ha noen sånne dager også.. Jeg har også vært med i mange GRUPPER, og merket “lappene”, men har blitt en ganske tolerant person av det også tror jeg 🙂 Jeg gjør alt jeg kan for å se FOLKA bak alle gruppene 🙂 og prøver også å være inkluderende 🙂 Ja, voksen er du nok blitt, men HELT voksne blir vi vel aldri 😀 Var vi ikke enige om det 😀 Stor, svær diger lørdagsklem til deg også <3

    14. Benedicte Fjeldberg: Ja, det er jo egentlig det jeg vil jeg også, at det skal være VI, som i alle sammen 🙂 Men det er visst lettere sagt enn gjort noen ganger. Noen vil gjerne sette folk i båser. politisk betinget, religiøst, sivil status, arbeidsløs eller ikke, døv, hørende, muslim eller krsiten.. med alle lappen får man så mye feil forventninger til seg innimellom også.. folk glemmer å se menneskene bak. Men jeg mener også det er et mål å være VI 🙂 Klemmer <3

    15. Hei på deg filosofiske Frodith 🙂 Jeg har vært i mange grupper siden videregående og ble ‘stemplet’ i grupper på en måte: Soss, Student, Nerd, Florence Nightingale, Kona til, no name liksom, Barnløs, så Mamma. Jeg har kommet gjennom alle fasene uten å bli ‘skadet’, men jøss, det har vært slitsomt når jeg tenker over det, og du fikk meg til å tenke. Nu går alt så meget bedre, kanskje jeg har blitt VOKSEN, ha ha. Jeg bryr meg iallfall ikke hva andre synes, men gjør mine plikter med glede både ute og hjemme – og er visst i gruppa Snill og Grei nå 😀 Lørdag kveldsklemmerrrr fra meg til deg <3

    16. Min matgale verden: Ja, man glemmer det individuelle ved folk, når man så lett plasserer folk sånn.. Han er kristen, hanr er sånn liksom, eller hun er muslim og SÅNN.. Alle hørende er SÅNN og alle døve er sånn.. Det blir mye begrensninger, og man får ofte konflikter av sånt, fordi det er lett å bli sint på GRUPPER og ikke folkene i dem… Jeg er skikkelig i det filosofiske hjørnet i dag 😀 Så vellykket julebord, med det opplegget og alt, kjempegøy :- ) I dag skal du bare sløve på sofaen da eller? 😀 Jeg har vært 3 timer i skogen i dag 🙂 Deilig. Med venninne. Ruslet og fått opp pusten litt igjen 🙂 vært på kafe 🙂 Ha en fin lørdag videre 🙂 Klemmer i bøtter og spann <3

    17. Lithanna: Ja, det å bli inkludert i EN gruppe, gjør at man ofte blir ekskludert ut av noe annet 🙁 Og jeg tenker at det er viktig å prøve å se folka bak alle sammen 🙂

    18. Ja, det har du rett i….vi plasserer ofte mennesker i grupper, og så er det sånn, men så var det kanskje ikke sånn det var likevel. Og vi har litt sånn gruppe-greie enda, hvor det er veldig viktig HVEM du inviterer på fest! For enten må alle, eller må ingen, eller bør du ha en annen god grunn… Ganske slitsomt, men vanskelig å komme unna. Nå er jeg hjemme etter en herlig tur til voss, og julebordet var så gøy at jeg kjenner det litt enda;) håper du har hatt en fin lørdag. klemklem

    19. Lithanna: Poenget er litt at når noen PLASSERER deg i kristengruppen, så har mange lett for å glemme å se etter hvem man ER, skjønner du? Litt sånn at at folk er litt forutinntatte da, med en gang.. Å, ja, hun er kristen… da er hun SÅNN…liksom.. jeg synes det er synd at vi så lett plasserer folk i grupper.. for det lager så mange begrensnnger, og setter mange utenfor..

    20. HAkke peilig om jeg er i en gruppe eller ikke. Tror jeg er i mange:p
      Hundemiljø gruppen
      Nerdegruppen
      Kristen gruppen
      Festegruppen
      Tegne/skrivegruppen
      Ehe…:3

    21. ladyaugust: Jeg orker sjelden ha noe i halsen…og NÅ er den så rar at nå orker jeg HVERTFALL ikke 😀 Men jeg var godt kledd ellers 😀 Dunjakke og turbukse 😉 Jeg har ikke kjøpt snop ennå 😮 DET må jeg gjøre!! KLemmeflat<3

    22. Enig med deg søs <3 Forskjellene det er de som gjør menneskene spennende 😀 Klæmmevarmtoglænge<3 Nå er snop-posen på plass og lørdagen<3 kan bare komme, neidi studio med meg *POFF* Ps du måå ha på skjerf søs, så du ikke blir syk.<3

    23. ladyaugust: Ja, jeg tenker også at det ikke egentlig handler om religion eller politikk, og jeg tenker at DET har blitt så mye snakk også om DE gruppene at jeg blir helt svett nå om dagen. Det er ikke enten eller ,svart eller hvitt, men mange nyanser i folk, og det er så lett å gi folk merkelapper og hvis du får DEN merkelappen så er du SÅNN,og får du DEN så er du sånn, det være seg religion, sykdommer, status i samfunnet,politisk tilhørighet, døv,hørende , blind, seende.. vi er noe MER, og vi må aldri slutte å se etter DET, uansett hvilke grupper det gjelder… NÅ er jeg tilbake fra skogen , og vært ue i 3 timer 😀 Deilig. Kald på halsen min nå.. 😀 Klemmerfatsombaredet <3

    24. zentia: Ja, sånne forhold som kommer til polititkk og religion og sånne ting, blir ofte enda mer ekstremt, og det kommer mye gørr utav det. Men også der hvor man blir definerte inn i vennegrupper, KAN noen ha lett for å stenge døren for andre som ikke likner helt.. Og det er jo egentlig synd. Hvis man er litt mer åpen vil man se at folk ULIK en selv kan tilføre en mye også, og det er ikke sikkert man får innblikk i det, hvis “dørene lukkes”, og man glemmer å se individene oppi det hele. Men jeg er jo også sånn som liker å kjenne meg igjen i noen, og jeg har ikke noen svar på diisse spørsmålene. Synes bare det er interessant å tenke litt over 🙂

    25. Problemet er ofte når store grupper er at de med liten stemme ikke blir hørt. I Norge i dag handler det snart ikke om Norge og landelt vårt med verdier som vi har hatt med så lenge. Stort sett er Nordmenn snille, vi tåler ikke utettfferdighet. I mange land i dag blir barn giftet bort, kvinner behandlet som eiendom, jenter lemlesta for livet, gutter omskjært og det er ok for relgionen er tolket slik, DET gjør meg forbannet. Med den politikken vi har i dag er det ikke lenge før nordmenn er i mindretall her i landet og disse verdiene som vi tar slik avstand fra kan fort bli legalisert for i Norge har alle stemmerett, DET gjør meg skremt. Jeg bryr meg ikke egentlig så mye om relgion, det viktigste er at menneskene er snille med hverandre. Men å være snillere med hverandre DET er det viktigste og bekjempe urettferdigheter og vondskap. Ha en fiin tur i skogen fineste søs <3 <3 <3 klæmmesåklart <3

    26. Vi er jo høyst sosiale vesner og har et flokkbehov. Men siden at vi som individer gjerne har veldig få som på en måte blir ens hjertevenner, så vil man drive mot andre som har flere likhetstrekk eller interesser. Om det er hekling, film, trening, humor osv. Så har man jo selvfølgelig den gruppen man blir født inn i. Jobb også. Slike grupper vil være der uten at det er negaitvt. Vennegrupper kan man jo ha flere av hvor noen er veldig like mens andre er det en ganske ulik gjeng. Det ser vi jo her på bloggen også. Vi er jo en gjeng som snubler innom hverandres blogg=D
      Men vi har jo type grupper som roter til hat. Se de store gjengene i USA som kun gjelder penger, drap og status. Eller de som mener en hudfarge eller religion er bedre enn den andre og handler ut i fra det. Det mistenker jeg alltid vil eksistere siden vi er sosiale og er født med behovet for å føle man har noe felles med andre og behov for å være sosial.

    27. ladyaugust: Ja, det er synd at ting blir å handle om bittesmå detaljer, og det er jo akkurat det jeg mener om dette med å dytte folk inn i gruppene.. Er du sånn eller sånn er du kristen, eller ikke kristen… er du arbeidsledig er du sånn, hører du godt eller dårlig er du sånn eller sånn.. og så setter folk en UT av en gruppe like mye som å dytte en INN i en annen. Det handler jo ikke om ører, kors eller lilla hår, men dette andre, som folk glemmer å se etter innimellom. Ja, vi skal være snillere med hverandre, og SE folk for de de er 🙂 Nå skal jeg bitteliten tur i skogen med venninne 🙂 Klemmersåhardtjegkan <3

    28. Helge: Ja, du husker kanskje den sangen også 😀 Ja, jeg tenker egentlig at man burde klare å være ALLE, tenke mer det og ikke putte folk så lett inn i båser. Håper du får en fin dag med tur og glede 🙂

    29. Det der er jammen et viktig spørsmål søs. Mange klikker seg sammen og gjør det umulig for andre å ha muligheten til å være en del av, og hvor synd erikke det liksom! Jeg digger den med å være vi for da blir verden så myyye lettere for noen som kanskje ikke har det såå greit. Jeg mener vi alle må gjøre noe og det skal ikke så mye til heller. Du er den beste vettu, så snill og inkluderende og det digger jeg deg for og er blitt så gald i deg <3 Det blir fort konflikter når grunnleggende ting endres og det har vært en storm i det siste faktisk om vi får lov å bruke korset her i landet. At man er inkluderende handler ikke om å gi fra seg grunnleggende verdier, da synes jeg man har dratt strikken for langt. Det hele handler om å være snillere med hverandre og ta bedre vare på de rundt <3 Ha en fiin dag søs <3 klæmmevarmtoglænge <3

    30. Du og jeg og vi to liksom – det spørs hva slags miljø man vanker i. Sjøl så er jeg med i ei turgruppe og da er vi ei gruppe. Men er man aktiv i f.eks i en menighet så føler man mere tilhørighet, man også tilhører et fotballag. Men det er veldig artig og tenke over slikt, så det er kanskje jeg, dem andre og oss to.

    31. lulltove: Nei, jeg føler meg ikke så ofte bås-satt innimellom jeg heller, men jeg opplever en del at ANDRE blir det, på en måte de ikke trives med. Og rundt en del grupper blir det ofte satt en del begrensninger, -Å, ja du er i DEN gruppa… arbeidsledig.. kristen… muslim.. you name it… og da er du plutselig ikke i den ANDRE gruppen.. Jeg bestreber meg selv på å prøve å kunne være MEG, og å se litt under eventuelle merkelapper folk har fått på seg.. Se litt BAK disse gruppene vi til mange tider må inn i… Deler ut en veldig individuell klem <3

    32. Jeg tror gruppetilhørighet er viktig for alle, i utgangspunktet. I urgammel tid var det helt sikkert nødvendig for å overleve, i disse dager er det ikke så viktig lenger, men siden dette er noe som ligger dypt forankret i de fleste mennesker, så er det lett å falle i den fellen at man inkluderer og ekskluderer andre. Tenker egentlig ikke så mye over det lengre. Opplever mer og mer at jeg føler meg forbundet med alle mennesker og har stor respekt for alt som lever. Da er ikke grupper så viktige lenger.

    33. Ja, vi tilhører nok alle mulige slags grupper. Det er slik hjernen vår virker. Lettere å holde orden på mennesker i grupper, selv om disse gruppene i mange tilfeller er meningsløse.

    34. deveny: Ja, ikke sant 🙂 Og det kan vi gjøre så mye vi orker,men likevel er det noen som vil sette oss I en bås.. en gruppe… selv om man ikke vil selv nødvendigvis 😉 Ha en fin dag <3

    35. Mariann Sæther Tokle: Jo, vi har mange svar 😀 som passer for OSS i det minste 😀 he-he..Ja, tør man å være utenfor så blir man som regel litt sterkere. Ha en nydelig dag 🙂 Klemmer <3

    36. Har ikke svar jeg heller, nå må vi skjerpe oss, har ikke vi svar på det aller meste,hehe. Til og med i bloggsamfunnet er det jo oss og dem, de som blogger og de som ikke gjør det, ulike sjangere osv:) Jeg føler likevel at nå tør jeg være meg selv om det innebærer at jeg står litt utenfor og jeg ser lærdommen i ting, st det å ha følt en står litt utenfor gjør en sterkere, hvis en ønsker det:)

    37. Livsrom: Ja, jeg er fullstendig klar over at det ikke er lett å unngå gruppene, og jeg har ikke noe svar på alle spørsmålene, Men man kan som du påpeker bli SATT i enkelte grupper, og definert ut derifra, uten at man egentlig vil være der.. Og det setter mange begrensninger for at folk skal se HVEM du er egentlig. Arbeidsledig… innvandrer… hørende…alternativ… Ja, man kan bare holde på, ikke sant.. Og ofte kan det bli litt sånn som du påpeker også, at man blir stemplet litt også… og folk slutter liksom å se litt etter hva som befinner seg bak merkelappen.. Det kan være ganske frustrerende innimellom, ikke sant? 🙂 Jeg takker for dine gruppefunderinger, og deler ut store individuelle klemmer <3

    38. Jeg tror at vi har lettere for å håndtere grupper enn enkeltindivider. Grupper har ofte færre særegenheter og kriterier enn et individ. Om vi liker det eller ikke er vi alle del av grupper, ja, faktisk mange grupper. At vi havner i grupper er ofte ikke noe vi ber om eller ønsker. Og ja, selvsagt kan grupper gi status.
      Jeg har havet i en gruppe som jeg hverken har ønsket, eller gir status, ufør. En gruppe som befinner seg langt nede på samfunnets rangstige.
      Andre grupper kan man jobbe, målrettet for å havne i. Og man kan havne i grupper utfra noe man eie, f.eks er jeg i gruppen bileiger. Og i gruppen blogger, men vi man havne i gruppen toppblogger, må man jobbe iherdig. Ofte gir grupper der penger er inngangsbiletten høyere status.
      Andre grupper jeg er medlem av er den store gruppen; kvinner, jeg er med i gruppen gift. Og jeg er sunnmøring, de skal visst ha spesielle trekk;);)
      Det var mine lille gruppefunderinger en lørdagsmorgen. Ha en fin dag:)
      Klem<3

    39. Mariann Sæther Tokle: Ja, jeg skjønner helt klart den, og jeg heller ingen SVAR.. jeg bare merker at det blir mye sånn at når man faller inn i en gruppe, faller man lett UT av en annen.. Og av og til prøver eller føler man seg ikke I en gruppe en gang, mens andre liker å plassere deg der.. Og da blir det lett sånn oss og dem- tankegang… og det skaper mye dårlig innimellom.. Men noe svar har jeg ikke, og klart det er godt med tilhørighet 🙂 Klemmer <3

    40. Veldig interessant spørsmål og vet ikke om jeg har riktig svar med en gang. Det jeg vet er at det er deilig å være i en gruppe av likesinnede innimellom. Det å føle tilhørighet. At andre mener som du, kanskje særlig hvis man har følt seg ofte annerledes. Når jeg er på kurs med åndelige temaer og vi er alle interessert i det samme og man snakker samme “språk”, så føles det godt, som å være hjemme. Kanskje det er den tryggheten folk føler. Jeg har stått mye alene også og står trygt der, jeg er ikke så opptatt lenger av det, at andre må mene som meg, men innimellom er det godt ja:)

    41. Hanne: Ja, det er ganske rart, og hvor mye noen liker å plassere oss, definere oss, utifra disse gruppene.. Litt lei av det kan man bli.. Og helt klart noen grupper GIR noe, og andre tar, jeg kommer løpende inn og titter på innlegget ditt 🙂 Kosemoseklemmer til fine Hanne 🙂

    42. Rart dette med grupper og tilhørighet.
      Jeg har jo opp gjennom livet gått ut og inn av div grupper.
      Noen grupper gir meg mye og andre ingen ting, men slik skal det jo være.
      Ha fin dag, se siste innlegget mitt,pluss avisartikkel så skjønner du hva jeg mener med grupper.
      Ha en fin koseklemmedag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg