Husker du den gangen…?

I går var jeg og beveget meg utendørs med en av mine aller beste og første venner. Møtte hverandre på førskolen, og har vært venner hele veien oppover. I går tok vi tur i skogen, og det var utrolig deilig. Godt å ha sånne venner som kjenner deg HELT. Det fikk meg til å mimre litt over tider som er borte… Over snøen som alltid var mye høyere før…. var det pga at jeg var så liten…? Eller var det pga at det faktisk SNØDDE  mer før… og ble liggende? Jeg husker snøen LUKTET mer også på den tiden… alle luktene av KALDT, av snørr som stivnet i nesa, av svovel fordi noen hadde tjuvstartet på kinaputter fra Sverige…

Nå er vinteren mer sånn at jeg er våt på beina mesteparten av tiden, fordi det regner hver dag når jeg går hjem, og det er ikke vintertøvler men gummistøvler jeg egentlig skulle hatt..  Det lukter mer av  hundebæsj, som noen har “glemt” å ta opp pga det var snø da morgenen startet, men sørpevått og avslørende da jeg kom hjem…. 😉

 Jeg husker at sirkusene var kjempestore, med enormt mange rader og gigantiske telt.. Jeg husker pompøs musikk og at stemningen var i TAKET…  Jeg husker lukten av sukkerspinn og elefanter… Jeg husker klovner som var så morsomme så vi trillet av de fantastisk deilige stolene… Jeg husker glitteret og glamouren, som blinket meg i øynene, med sterke farger og flotte stråler…og fikk meg til å ha et sterkt ønske om å ville bli sirkus-aritst..

Men VAR det egentlig sånn… Eller var det noe jeg opplevde fordi jeg var liten og fordi sansene tar inn alt på en annen måte da?…. Når jeg var på sirkus som 25-åring, var det mer følelsen av en pinglete lirekasse som spilte opp til dans i et 4-mannstelt… Hvor kjøkken-stolene til mamma var lånt for å gi folk sitteplass.. 😉

 
Jeg husker turer til Sverige i pappas gamle hvite Cortina, med karbonader på brød, vafler i en spennende boks, sukker i en tupperware-sak og kaffe og saft på termos… Jeg husker teltene ved Svinesund som solgte LAAAANGE salamipølser og gummistøvler side om side, og lakris-snører så langt øyet kunne rekke.. OG det var mengder med telt.. Og det var mengder med vafler… i denne boksen.. Og vi “rastet” hvertfall to ganger på vei til Svinesund, for det var LAAAANGT dit…  

 Eller var det egentlig sånn? Var det kanskje færre telt, færre vafler og kortere vei til Svinesund? Men fordi jeg var så liten så føltes det sånn…? Nå er hvertfall Svinesund bare en time unna, det er ikke et telt igjen og man spiser maten på Mac-ern på kjøpesenteret… men lakris-snørene er DER også… 😉

 

Jeg husker 17-mai, med horn-musikk, masse pølser, brus og is. Jeg husker jeg ble sliten i beina og at ting kunne være ganske så skummelt for en liten Frodith, utenfor gjerdet der jeg bodde… SELV med mamma i nærheten..

Nå er 17. mai ofte byen fylt med fulle folk, og altfor lite doer, køene til pølse og is-bodene er kjempelange, og hvis man har beveget seg utendørs så er det nesten så man angrer.. 😉

 

Husker du den gangen? Da verden var helt ny?

Var alt mye bedre før?

Eller opplevdes ting muligens litt anderledes, fordi man var liten? 😉

 


 

 

31 kommentarer
    1. Lisbeth Pedersen: Ja, alt var STORT 😀 Jeg husker som sagt sirkus som noe gedigne greier, og ROM som store.. så kommer man tilbake som du sier…lenge etterpå.. og det er bittelite der 😀 Sirkus er jo skikkelig mini-greier… 😉 Men jeg får nesten lyst til å prøve igjen nå, på sirkus, med litt større entusiasme 😀 Ha en herlig søndagskveld du <3 Stor klem <3 Og nå har jeg fått meg fin veske du 🙂

    2. Herlig innlegg 🙂
      Enig med at tingene virket større før, men er nok for at vi var mindre.
      Vær påsketur på fjellet husker jeg at brøytekantene var kjempehøye, og det tror jeg de faktisk var, syntes ikke det er så mye snø nå.
      Når jeg var liten vokste jeg opp i en enebolig der jeg syntes jeg hadde kjempesvært soverom, og for å ikke snakke om de stooore innvendige bodene :)) Hihi helt til jeg i voksen alder fikk mulighet til å komme på besøk i mitt barndomshjem. Jeg lo godt, rommene og bodene var jo minismå.
      Og hvordan i all verden klarte min mor å få med seg 4 barn på bilferie i Norge, i en Mini Morris :))))) og alle uten sikkerhetsbelte uff.
      Jaja en herlig tid å tenke tilbake på.
      Ha en superfin søndagskveld
      Klemmer

    3. juliaamyklebust: He-he, ja det skjønner jeg godt 😀 Og jeg sier ikke at ting var noe bedre DA egentlig jeg heller. Det er mer det at ting føles så anderledes når man er LITEN, det husker sikkert du også. At noe føltes VELDIG flott, veldig stort og veldig veldig moro, mens hvis vi hadde opplevd det samme NÅ, når man er blittt eldre (du også) , så er de samme tingene ikke så STORE og flotte på samme måte 😀 Det var litt sånn jeg tenkte 🙂

    4. Livsrom: Deilig å mimre litt, ikke sant? 😀 Jeg vet ikke om det var BEDRE jeg heller, bare at det var anderledes, at man oppfattet det anderledes kanskje MEST.. Jeg husker også den lille hvite Cortinaen. Jeg er nesten sikker på at pappa røyka i bilen, og bilbelter nei.. ikke tale om… før langt oppe i barneskolealder 😀 VI var også 5 i den lille bilen,sengen til lille Frodith på taket, og teltet i basjerommet 😉 He-he.. Herlig!! Og det var alltid varmt, og sol, og alltid mye snø på vinteren. Se på meg på bildet da, du SER jo det var mye snø…jeg måtte jo måke..;-)
      Ha en herlig søndagskveld Liv. Jeg har gått lang tur, med kald hals 😉 Men svanen er på vei tilbake.. Klemmer i massevis <3

    5. Sara Karlengen: Ja, ikke sant været var anderledes før? Ha- ha 😀 Man gikk jo barbent, i sommerkjole hele sommeren, og som sagt vinteren hadde MER snø, og HELE tiden 😀 Hi-hi… TROR jeg da.. 😉 Men det har jo vært litt klimaforandringer også, så.. noe er nok som du sier 🙂 Klemmer <3

    6. Noe var bedre før, man lang fra alt. Jeg husker føreldrene mine stappet 5 unger bak i en liten fiat, og tok den lange turen til Sunnfjord der far min kommer fra. Ingen bilbelter den gangen, nei. Jeg husker far min ba oss om å prøve og beskytte hodet hvis vi krasjet, hihi. Veiene i Norge er dårlige i dag, men den gangen var det ett kjørefelt mange stede, møteplasser og grusveier. Jada, jada jeg drar på årene det forstår jeg når jeg begynner å mimre, og se tilbake:D Hehe Heldivis var vi små;);)
      Mye ble nok oppfattet annerledes, vinteren var kaldere og mer stabil, og sommmeren var pussig nok varmere, og solen skinte alltid;)
      Ha en strålende søndagskveld:) Klemmer<3

    7. Engla: Vært ute på en liten trim-tur nå 🙂 Gått til byen og buss hjem. Er hvertfall 5 km helt til dit jeg gikk 🙂 Deilig, friskt og mye å se på 🙂 Ikke funnet ut om BLÅ, de hadde satt opp sperringer den veien jeg kom,så får sjekke litt på nett i stedet jeg 🙂 Klemmer <3

    8. Det der har jeg lurt på mange ganger selv faktisk. Aller mest med tanke på været! Da jeg var liten husker jeg sommeren var varm og solfylt, og vi kunne bade ute fra første dag i ferien til siste. Nå er det nesten alltid regn, vannet er kaldt og sommer er ikke så idyllisk som jeg alltid vil det skal være. Nå har jeg faktisk hørt (et eller annet sted) at det faktisk var flere soldager for noen år siden, så kaskje akkurat det ikke var en liten jentes oppfatning. 🙂

    9. Engla: Ja, tiden er en merkelig ting, vi synes innimellom at tiden går veldig fort. Samtidig går det også veldig sakte innimellom synes jeg… hvis jeg venter på noe eller kjeder meg… litt som da jeg var liten nesten 😀 He- he.. Nå venter jeg på rundstykker fra ovnen, sånne til å varme opp.. Så skal jeg ut en tur å fotografere litt, må skynde meg før lyset går ned…men rundstykkene steker jo så SAKTE… Jeg skal sjekke tidene på BLÅ i dag også tror jeg 🙂 Når det er julemarked <3 Ha en herlig dag Engla 🙂 Klemmersåhardtjegkan <3

    10. Herlig innlegg fine frodith <3
      Jeg har desverre også glemt mye fra jeg var lita, men jeg føler nok i likhet med deg at ting var så annerledes.
      Husker bilturer ble veeeeldig lange og at jeg hele tiden spurte hvor langt det var igjen. Når min datter var lita stilte hun de samme spørsmålene, men enda oftere og ville ha enda tydeligere svar 🙂
      Er det mer eller mindre, eller akkurat fem minutter til vi er fremme??? Hvor lang tid er det nå???
      Rart det der hvordan verden forandrer seg når vi blir eldre. Det jeg egentlig legger mest merke til er at tiden går så veldig mye fortere nå enn den gjorde da jeg var tennåring...
      Ønsker deg en herlig søndag videre <3
      Klem fra Engla

    11. ladyaugust: Vi kjenner nok ikke så veldig godt etter mer..altfor sjelden hvertfall. OG når jeg var 25 og skulle i sirkus, så var det så nedtur.. Men kanskje jeg burde prøve litt igjen NÅ? For NÅ er jeg jo mye flinkere egentlig, til å glede meg over mye forskjellig 🙂 I dag skal jeg gå meg en tur alene tror jeg 🙂 Og ta bilder. Jeg har skiftet tape på halsen,og den kjennes nesten ut som en svanehals igjen.. Til vinteren skal jeg oppleve vineteren som på bildet der. Jeg skal være LITT mindre tjukk og rund,men jeg skal ut å spa, gå på ski og lage moro, så det blir fint å være voksen på vinteren også. Da må du komme å besøke meg søs, og så kan vi skli på poser i dalen her ;-D Håper du får en fin søndag, jeg skal grue meg en del til jobb igjen.. men det blir fint som bare det når jeg kommer igang.. bare litt uvant. Og mye papirarbeid jeg IKKE liker.. Klemmermimreklemmervarmesomensommerdag <3

    12. Heeeeerlig innlegg søs 😀 Såklart alt var myyye bedre før, bare at jeg glemte helt å kjenne etter da men nå vet jeg jo at det var bedre da 😀 Eller er det fordi jeg glemmer å kjenne etter nå..? 🙂 haha ikke godt å si egentlig fliir. Nyyydelige bilder! <3 <3 <3 Når man er liten er tingene store men når man blir stor oppdager man jo at verden er større enn hagen utenfor 😀 <3 klæmmevarmt <3

    13. frokenfjeldberg: Ja, du har vel drevet med mye mimring i det siste også, med flyttingen og ryddingen, og jeg så jo så søte bilder av deg atte 🙂 Jeg liker fra tid til annen og huske de tingene, og jeg husker noen småting til ganske langt tilbake. Situasjoner også mener jeg 🙂 Nei, om verden var BEDRE vet ikke jeg heller,jeg synes jo den er ganske fin nå også jeg så 🙂 Ha en fin dag snuppa 🙂 Klemmer <3

    14. Elin Slåen: Nei det er helt klart hvertfall, at noe er forandret der .-D Og du skjønner da jeg var liten, altå 20 år før deg igjen… 😛 Så var det nemlig masse sånne små-telt-boder som sto på rad og rekke nede der rett over gamle brua. Når man kom over til Sverige siden, så var det liksom litt yrende folkeliv på den første lille plassen der.. og på venstre siden oppover et eller annet sted ved veier der, som det nå er litt skog… der var det hauger av telt, sånne bod-telt-aktig, som stod bortover, og de solgte gummistøvler og lakris i samme boden gjerne 😉 Jeg kan ikke huske det STORE teltet.. det var nok en periode fra jeg var LITEN og til jeg ble 35 hvor jeg ikke var der..;-) Moro å høre dine minner også 🙂 Koselig å utveksle minner 🙂

    15. Det er rart hvor fort tiden går, blir minnet på det som var når man titter i album. Vet ikke om verden var bedre før, men det er artig å tenke på hvordan man ser på verden når man er liten. Alt er stort og annerledes og spennende og nytt..hehe hehe..Koselig å mimre fra tid til annen..;O) Klem fra meg til deg<3

    16. Jeg trur det var MYE mer snø da jeg var liten også- kanskje det er derfor jeg ikke liker snø i dag, fordi jeg ALLTID er våt på beina, jeg liker meg best i joggesko. Når snøen er “tørr” kan man faktisk gå i joggesko om vinteren- det kan jeg absolutt ikke nå lenger… he he..
      Jeg liker ikke sirkus- var på det en gang jeg var rundt 9 år- ikke spesielt imponert. Og så var jeg der en gang jeg var ca. 13 år, kanskje, ikke spesielt imponert da heller.
      Og når jeg var liten bodde jeg på Svinesund, nesten 😛 Vi har hus, eller, jeg trur broren min er eier av det nå, 3 km opp i skoen på oppsiden av Svinesund. Altså til venstre i rundkjøringen, i stedet for høyre ned til Svinesund 😉 Jeg savner teltet! Det var så stort og hvitt, og det luktet telt på insiden, blandet med lukt fra sko, klær, leker og alt det som var inne i der 😀 Og alle hyttene og teltene som folk sov i, siden det den gang var en Camping. Og bassenget de begynte å “bygge”, men som aldri blei klart, fordi de som eide Campingen solgte og alt dermed blei revet for å bygge Maxi Mat, Euro Cash, Burger King og Gottebiten (det er i alle fall de butikkene som ligger der nå), og så har det lille senteret kommet, der hvir det store hvite teltet sto.
      Vel, Svinesund er i alle fall ikke slik det en gang var… :p he he

    17. deveny: Nei, mye skyldes nok fysisk størrelse, men en del skyldes også erfaringene tror jeg.. man har mindre erfaringsgrunnlag, og lukter, lyder og alt blir forstørret mye.. Og man husker det etterpå som DIGERT, HØYT osv.. 😉

    18. Hanne: Ja, det er veldig den følelsen jeg har også, de luktene, de størrelsene på ting. Jeg ble ganske skuffet over det sirkuset som voksen.. Og andre sånne ting jeg har gått på etterpå… som liksom har krympet så veldig… og det er ikke BARE pga den fysiske størrelsen, men også pga erfaringene som du sier 🙂 Helt sikkert det 🙂 Ha en fin dag Hanne 🙂 Klemmer søndagsklemmen. I morgen er det jobb for meg 😮 lenge siden…

    19. Min matgale verden: Ja, man skal ikke tre gamle dager over barna som vokser opp NÅ 🙂 Og jeg tror også at de minnene våre som sagt er forstørret opp, også litt på grunn av størrelsen på både oss selv, og på vår erfaringsverden. Det sirkuset var virkelig noe pinglete greier altså, når jeg var der som voksen… Skulle aldri ha gått da… tenkte etterpå at det DER kunne jeg ha gjort også 😀 Håper du får en voksen og fin dag, i fred for alskens pianomenn ;-D DIger gammeldags knuse-klem <3

    20. Det er klart at det var stor. Du var jo så liten. Jeg mener brøytekantene gikk til skuldrene, når du bare er 1 meter høy. I voksen alder kommer de ikke høyere enn til hoftene, og det er ikke så ille….:-)

    21. Ikke godt å si. Tror nok at alt var mye større på grunn av at jeg var mindre og hadde erfart lite. Etter som vi blir erfaren blir alt i mindre målestokk.

    22. Helge: Ja, der hadde du mye minner, fint å kunne trekke fram innimellom. Vi er heldige som har dem, minnene. Feriene og somrene var også mye mer STERKE når man var liten. Lydene, luktene, alt opplevdes litt kraftigere på en måte 🙂 Ja, det med at man som barn i dag ikke får mulighet til å kjede seg litt, gjør vel at de mister noe også.. vi ble veldig kreative, og fulle av eget-initiativ av å måtte sette i gang selv 🙂 Ha en fin søndag du også 🙂

    23. Ja, jeg skjønner hva du mener, alt var liksom så stort og flott før, alt var så spennende og nytt, eller var det egentlig det?? Jeg tror vi skal huske det sånn som vi husker det, men og huske på å IKKE prøve å proppe unge mennesker full i at alt var så mye bedre før, men heller tenke at for DEM, er denne “storhetstiden” nå, og blir deres ,minner, når de vokser til… åh…sånne tankerekker du setter igang på en søndags morgen:) Gøy:) Ha en strålende søndag. god-gammeldags-megasvær-klem:)

    24. Litt mimring har ingen vondt av. Husker godt at jeg gikk på musikalsk barnehage i Drammen, det var mye musikk i min oppvekst, søstrene mine var på pianoundervisning, idag synger de i samme kor, bror min og jeg spillte i samme korps som storesøster men ikke til samme tid. Minnes også fine turer til fam på sørlandet, hvor det var garnfiske og bading, fikk visse erfaringer med brennmanhet. Vi hadde både mor og far som lærere på barneskolen og hadde lærere som naboer på det lille stedet vi bodde, leika gjemsel og kyss-klapp-klem med jentene og ping-pang blekkboks i nabolaget. Det var mye moro før – og det skapte vi sjøl. I dag skal alt via digitale ting. trist for ingenting kan erstatte den fyssiske bevegelse det er og leke sammen ute. Ha en fin søndag.

    25. deveny: Nei, da er det ikke så lett å sammenlkine. Jeg tror imidlertid at mye av det jeg opplevde ble veldig veldig stort, og vakkert,og ekstra sterkt, fordi man var liten Det er ikke så liknende nå , når man sjekker etter 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg