Når nettene blir lange…

Når nettene blir lange da kan så mye skje… Men sikkert er det da at det nærmer seg jul hvertfall.. Folk beynner å løpe hodeløse rundt i ring på kjøpesentrene, de slår og sparker for å få tak i det de synes er DERES i billighaugene i butikkene… det lukter svidd ved mini-banklukene… og noen får så høye skuldre at de griner hele formiddagen på julaften… MEN:

– For det meste er adventstiden en koselig tid, synes jeg.. Hvis man klarer å holde hodet kaldt, starte litt tidlig og tenke at det SKAL være en koselig tid, ja DA BLIR DET DET 🙂 

Man kan ha koselig adventskalender enten for ungene, kjæresten, elevene på skolen eller folk på bloggen. Man kan gå på julemarkeder, lage hjemmelagede gaver og kle seg ut litt for å overraske noen bittelitt.

Og i dag har jeg et lite tips om noe som kan lages eller kjøpes. Jeg har nemlig vært en tur ute på landet, nærmere bestemt VESTBY, ligger 4 mil sør for Oslo. På prestgården der hadde de julemesse,,  og jeg anbefaler en liten tur dit hvis du kjeder deg litt i høstmørket. Åpent i morgen mellom 12-16. Masse hjemmelagete ting, kaker, nek, og kjøring med hest for de som kunne tenke seg det..  Eller man kan lage seg noe av dette selv 🙂


Vin-skjulere, eller hva man skal kalle det… Pappvin, til å putte inni her… De kan man jo hekle og tove selv også?

Det gikk en del i vin-ting der ute.. Vin-flaske skjulere. Damer med flotte kjoler.. eller tovede votter til en kald øl-boks i kulda?


 Eller hva med å kjøpe eller lage en HAUG med bjørner til jul? Myke og gode 😀 Helt herlige spør du meg 😀

Nå har jo nettene blitt noe lengre allerede, og vi pusler oss mot desember, der rottene skal danse i ring… Og mens vi pusler oss dit kan vi jo hekle litt eller besøke et julemarked på veien, og ta med oss en liten gave eller to… sånn stille og rolig… uten de høye skuldrene 😉

 

Har du gjort noe hyggelig i dag ? 🙂

 


29 kommentarer
    1. Jeg lagde en slags sjokoladeblanding som jeg satte på pinner før de stivnet, til slutt tredde jeg innpå en marshmallows. De ble veldig popluære, faktisk veldig gode! Skal definitivt legge ut oppskrift på disse en dag :)) Det er første og siste gang jeg har gjort noe sånt da, men kunne godt tenkt meg å gjøre det igjen. Satt der å stikket skjerf med de andre damene da det var lite folk ^^ Du har jo absolutt masse å bidra med på en slik messe 😀

    2. Tatt av kvinnene: Varm-klakao på pinne?? Nei,det skjønte jeg nesten ikke heller tror jeg…? Moro å være med med egne bidrag da,på en messe 🙂

    3. Julemesse er koselig, man finner liksom alt mulig der 🙂 Julen for to år siden solgte jeg kaker og godis ved en julemesse der jeg egentlig kommer fra. Og det gikk unna faktisk. Hadde ikke så veldig mange tradisjonelle julekaker da, det sto de litt eldre damene for. Jeg hadde med sjokoladekjeks, cake-pops og varmkakao på pinne. Sistnevnte ble en stor slager! Det burde jeg kanskje legge ut oppskrift på 😀

    4. Vanja: Ja, det er kjempekoselig det da, du elsker å pusse opp og det har du gjort 🙂 Og ingenting er som å ha familie og venner rundt seg 🙂 Det er en perfekt helg spør du meg 🙂 Ha en fin søndag også 🙂

    5. Ja jeg synes i alle fall at det er hyggelig. Jobbet på rommet til sønnen min, laget taco som familie og venner har nytt godt av. Ei koselig helg rett og slett..)

    6. Benedicte Fjeldberg: Nei, ikke stresse, det skal ikke jeg heller 🙂 Men du kan jo kjøpe noe fint i Spania du 🙂 Kose deg masse 🙂 Stor klem til flyet 😀

    7. Hanne: Jeg skjønner.. Jeg er litt omvendt om dagen. MYE jeg har lyst til å lage, men armene har nesten senebetennelse… Og jeg må få ferdig litt mer til kalenderen også.. men jeg har en del heldigvis 🙂

    8. Helge: Ja, det er bra, noen som trenger det får pengene og ofte er det jo noe fint der også 🙂 Og man får litt mer julestemning enn på kjøpesentrene liksom 🙂 Jeg driver i tillegg med noe lureri i forhold til kalenderen min, på noen av dissse stedene 😀 He-he..

    9. Mira: Er du sovedyr om dagen? Egentlig jeg også 🙂 Mest lyst til å sove og sove 😀 Men innimellom det drar jeg noen turer og titter på ting, og hekler litt 😀 Stor klem tilbake <3

    10. Julemesser er en bra ting hvor inntektene går til noen som trenger de. Men det er så mange slike messer. Så den første her om dagen den lokale NKS-forenignen hadde et lite bord på et handlesenter ikke langt unna. Der satt de med de lille de hadde men ut må de hvor folk er.

    11. Jo jeg håper badet blir ferdig fort. Men vi har litt ekstra arbeid med betonggulvet som må knuses opp først. Så må ny betong legges før varmekabler og fliser. Håper å bli ferdig om ca 14 dager.

    12. Lisbeth Pedersen: Ja, det er noen ideer der til ting man kan lage liksom 🙂 Jeg kjøpte ikke, men fikk litt ideer 🙂 De damene med kjolene også 🙂 Fine 🙂 Skulle nesten ønske jeg skulle ha marked selv 😉 Skjønner at du ikke rekker være med, da må du jo holde igjen vesker. Og DET kan vi jo ikke ha noe av 😀 Plutselig trenger jo VI dem 😀 Dere har ikke planer om å gjøre ferdig før jul eller? Badet? Ha en fin kveld du også 🙂 Klemmeri bøtter og spann <3

    13. Livsrom: Jada, julen kommer uansett, og jeg gjør ikke stort jeg, ikke baker, ikke pynter, og lite annet, men likevel er det lett å bli slått ned på shoppingsentrene nesten 😀 i alt maset 😀 he-he.. men jeg skal begynne litt i morgen 🙂 Med gaver, så da har jeg startet LITT liksom 🙂

    14. Her var det jammen masse fint håndarbeid 🙂
      Jeg har ennå ikke vært med på verken julemesse eller torgdager. Har blitt spurt om å være med for å selge vesker, men de blir solgt før jeg rekker å være med.
      Vi tilbringer både helgen og hele neste uke med riving av badet som vi skal pusse opp. Badet er fra huset ble bygget i 1972, uff ekkelt og stygt. Har ikke prioritert det før nå, pga vi har to rom til med bad og toalett. Skal bli godt å få det ferdig.
      Ha en fortsatt fin lørdagskveld
      Klemmer i fleng

    15. Koselig med julemarked:) Det bliiiir jul, ingen grunn til å stresse. Julen kommer uansett;) Venter i hvert fall en stund før jeg begynner med det, hihi
      Hyggelig i dag? Ja, det må være; plukket blomster, og så har jeg hjulpet mannen min å partere hjort;)
      Ha en fortsatt fin kveld:) Klem<3

    16. Hanne: Det hørtes da hyggelig ut synes jeg 🙂 Både gubbe og mor 🙂 Ja, det var skikkelig mye fint der, får du ikke lyst til å tove deg en sånn rotte eller lage en bamse Hanne? 🙂

    17. Fru Stussli: Ja, jeg begynner så smått litt nå. De hadde noen høner der ute også, som man kunne ha over vinflaskene 😀 som liknet på Høne-Pøne 😀 Ja, dere må få unna dette julemarkedet dere styrer med og vandring og ALT som krever dere fullt ut FØRST 😀 Og konfekt også 🙂 Slurp 😀 kanskje jeg må på julemarked i Kongsvinger 😀 Mye fint å kjøpe og <3 Skjønner dere sitter og gaper nå altså...jeg gaper litt jeg også 😀 Stor gapeklem 😉

    18. Ja, si det om det har vært hyggelig. Tror det.. Har vært med min gamle mor på handling. Jeg og Gubbelure har spist og hygget oss hele ettermiddagen. De rottene var fine 🙂

    19. Så mye koselig du fant! Gleder meg til jeg får tid til dette. Nå er vi over på tidsbestemmelsen før og etter julemarkedet her. Fra i morgen begynner jeg å lage konfekten som skal selges.
      Men ETTER julemarkedet skal jeg bare kose meg og selv dra på julemarked osv 🙂
      Var en travel dag hos oss, så nå sitter jeg bare her og gaper 😀
      Ha en finfin kveld vennen

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg