I “skyggenes” verden :-)

Som du kanskje vet er jeg ganske opptatt av skygger.. Jeg hadde jo til og med en egen Peter Pan-utstilling i sommer.., til ære for ideen om skyggene.. Jeg synes det er spennende med tanker som:  at når solen og lyset forsvinner, så har vi faktisk ikke skygger.. Eller har vi det kanskje da også, men at vi kan bare ikke se dem?… Jeg liker å små-filosofere litt, ikke så DYPT, jeg er ingen Sokrates eller Platon…. Platon mente jo at det var VI, menneskene,  som var skyggene til det som var den EGENTLIGE verden: Ideenes verden!! Og SÅ dypt går jeg ikke! …  men jeg liker å tenke på hvordan ting er,og hvorfor det er sånn…OG om det kanskje kunne vært på en annet måte… med en litt annen innfalsvinkel..  Jeg liker tanken på at det kanskje kunne vært en eventyr-verden, der skyggene faller… Litt som i Alice i Eventyrland eller noe… Jeg TROR ikke på det altså, jeg er ikke GAL liksom.. men det hadde jo vært litt gøy… hadde det ikke? He-he..


Vi har skyggene som følger av lyset… men så har vi også på en måte skyggen som følger av SPEIL-bildet… Det kan være et vindu du går forbi, speilet om morgenen hjemme, som viser ditt sanne jeg… ELLER det kan være ting som speiler seg i vannet. Det ser perfekt ut, en dobbel verden, helt inntil vinden tar tak, eller det kommer en and flyvende og lander på vannflaten…. Så er illusjonen om et paralelt univers brutt 😉

Når jeg er ute og går er jeg ganske oppmerksom, og får derfor mange rare ideer og ganske mange morsomme bilder. Så også nå søndag 🙂

Når nettene blir lange… kan du være sikker på at skyggene blir enda lengre på den lille dagtiden vi har…

 


Hvilke vesener har disse skyggene…?

Jeg og min venninne, Oslopaddda,  hadde det moro med skyggene på søndag… eller var det de som hadde det gøy med oss?? 😉

 


Slik ser taket ut i en undergang ved Sinsen T-bane… Når sola skinner gjennom her gir det denne skyggen, eller effekten, som du ser under….

Tenk hvor mye lyset har å si… På regntunge dager er ikke veggen fylt glade farger… Hvertfall ikke som JEG vet 😉

 

A

Hvis jeg ikke hadde satt bildet DENNE veien men  heller sånn: 

 B

…..ville du visst hvor den virkelige verden var? Og hvor speibildet eller skyggen befant seg?

Er speilbildet i vannet på bildet A eller B ?

 


Hvem vet hvilken verden som befinner seg under overflaten her… 😉

 

Er du oppmerksom når du er ute og går?

Liker du å filosofere over rare ting?

Synes du det er gøy med skygger og speilbilder?

 

 

38 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: He-he, ja du så at det ene var vann ja 😀 Ikke så lett nemlig alltid å se det 😀 Jeg har blitt nesten mer interessert i det nå jeg,som “fotograf”, titter etter morsomme skygger som faller av seg selv, eller som jeg kan lage 😀

    2. Er kanskje litt for lite oppmerksom på slikt når jeg er ute, var nok mer fasinert av skygger da jeg var mindre. Da var det nemlig veldig gøy å se hvordan skyggen reagerte på ting jeg gjorde 🙂 Vil nok tro at bilde A er rikitg vei, med tanke på at vannet er i bunnen av bildet. Det var forresten veldig fint, kule farger og lys! 🙂

    3. Jeg har ikke lagt de ut 🙁 Det ble så mye annet rart i bakgrunnen, biler og sånn, så da droppet jeg det 🙂 Skal se om jeg får noen fine nok til å legge ut 🙂 Så sier jeg fra vettu 😉 <3

    4. muumimamma: Ja, ikke sant det er moro, alt sånt med skygger og avspeilinger av forskjellig 🙂 Herlig 🙂 Så gøy at du også leker med sånt 🙂 Moro med fotoapparatet 🙂

    5. Livsrom: Ja, jeg koser meg jeg og jeg skjønner hva du mener med ordene dine 🙂 Jeg vet du vil meg vel Liv 🙂 Stor klem til deg også <3

    6. Torde ikke annet enn å være forsiktig, forstår du. Skygge kan oppfattes negativt….Skyggeside feks., å være på skyggesiden er ikke positivt. Skyggenes dal…nei, huff!
      Vil jo ikke at du skal tro jeg kommer med negativ ønsker for deg;)
      Nei, jeg ønsker deg alt godt, så kos deg meg skyggene:):)
      Stor klem<3

    7. Helge: Så du går og filosoferer litt du også 🙂 Morsomt 🙂 Ja, når og hvor kom alt fra liksom. Jeg har drevet med noe av det på skole til elevene mine, men bare LITT. Asfalten visste jeg ikke om f eks. Og tenk hvordan alt så ut her FØR liksom.. sånne ting 🙂 Morsomt å filosofere, og morsomt å ta bilder 🙂

    8. Artig med slike bilder fra livets “skyggeside”. Tankene kan gå om litt av hvert når man går seg en tur, når oppfant alt liksom. Asfalt ble funnet opp i Skottland har jeg hørt, men ellers er alt sammensatt av ymse opphav.

    9. Vel etter at jeg har lest ditt innlegg, har jeg bestemt meg for å bruke skygger i teksten min. Det kan jo skape stemninger i enkelte situasjoner. Det er særlig et kapittel med Jeanette hvor skygger kan blir eksilente. Skygger fra månen. Skygger fra en delvis overskygget måne. Jepp…..dette blir bra….:-)

    10. Backside: JA, du gjør det litt nå 😀 Og det var jo litt gøy da 🙂 Jeg synes de blir så fine mange ganger, så jeg MÅ tenke litt på dem 😀 Og andre ting som er fint å ta bilder av 🙂 Da settes hodet i sving 🙂 He-he..

    11. deveny: Å ja, jeg vet du er opptatt av personer 😀 Jeg liker beste virkelige folk jeg også, men liker å leke med de visuelle tingen i livet også 🙂 Er ikke så opptatt av musikk, selv om det er fint å høre på, men mer opptatt av bilder altså det visuelle som oppstår rundt meg 🙂 Håper du har en bra dag Deveny <3 klemmer <3

    12. Skulle ønske jeg var halvparten så oppfinnsom og kreativ som deg!
      Vet ikke om jeg har tenkt over skyggen stort egentlig… Hihi:) gjør det nå da;)

    13. karenmarenmette: Ja, det er litt sånn litt av gangen her også 😀 Jeg går ikke så dypt i filosofien, men blir liksom gående å små-filosofere, og så tar jeg det opp igjen når jeg sitter og ser på bilder. Er så moro å ta bilder 🙂 Elsker å se verden gjennom et foto-apparat 🙂 Så gøy at du er sånn også 🙂 Klemmer <3

    14. Jeg syntes skygger var morsomme når jeg var liten. Pleide å leke med skyggene på veggen. Nå tenker jeg ikke så mye over saken, men det kan jo by på ganske så spennede tanker, bare jeg tenker etter.
      Er mest opptatt av personer jeg vet du…:-)

    15. outofoffice: Hi-hi, ja når skyggene blir lange om høsten får man morsom figur 😀 Litt artig med de skyggene hvor man blir bitteliten og tett også 😀 I det hele tatt, skygger er gøy 🙂 De lever sitt eget liv 🙂

    16. Lisbeth Pedersen: Det er gøy å titte på skygger/speling av ting, blir noen ganger fine møstre og alt 🙂 Jeg har begynt å se verden på en annen måte gjennom linsa 🙂 Man SER i naturet på en annen måte 😀 Selve filosoferingen tar jeg litt underveis, og litt når jeg blir sittende å titte på bildene etterpå 🙂 Ha en superfin dag du også, her er det sol og dvs skygge-fullt 😀 Stor klem <3

    17. Her var mange flotte bilder av artige skygger 🙂 Jeg er ikke flink til å ta bilder, må vist knipse litt mer når jeg er ute på tur. Hehe Kanskje jeg filosoferer for mye på tur med hunden at jeg glemmer å ta bilder 🙂
      Ha en superfin dag 🙂
      Klemklem

    18. Livsrom: Jeg tar gjerne en skyggefull dag jeg 😀 Med masse fine skygger:-D Og nå har jeg fått tips om Operataket, så nå må jeg dit 😀 Gøy å leke seg med dem,, og få fram fine bilder 🙂 Ha en fin dag, med eller uten skygger i 🙂 Stor klem <3

    19. Morsomme filosoferinger, og fine bilder:) Jeg tenker nesten aldri over skygger…….. Bortsett fra når de faller inn på et foto der jeg ikke vil ha dem;) Og da gjelder det helst skygge av fotografen;)
      Jo forresten, jeg studerer speilbildet mitt også fra tid til annen, hihi:D
      Ha en skyggefri, (eller vil du helst ha skyggefull;)) dag:)
      Stor klem<3

    20. Fru Stussli: Ja, det er deilig når naturen tar seg plass, det er vel derfor det er så deilig med å gå tur. Hodet får som regel fri etter en stund 🙂 Så kos med skygge-skuespill, det hørtes fint ut, man kan jo lage alt mulig rart så 🙂 Jeg elsker spillet i vannet også på samme måten 🙂 Ha en fin dag Bente :-)Storeklemmeriallevarianter<3

    21. lithanna: Nei, jeg filosoferer ikke så lenge av gangen jeg heller 😀 Er stort sett ganske jordnær, men får noen sånne rare tanker innimellom, i korte glimt 😀 Moro med skygger 🙂 Ha en fin dag Lithanna <3

    22. Her var det mange kuuuule skygger 🙂
      Noen ganger tar jeg inn det meste når jeg er ute og tusler. Andre ganger er hodet for fullt. Da kan jeg kjenne at jeg blir mer mottakelig jo lengre jeg går. Som om naturen bare dytter unna alt og tar seg plasse. Det er ganske deilig 🙂
      Emma og jeg pleide å leke “skuespill” med hendene vår som som figurer og taket som scenen da hun var liten. Skyggespill kanksje 😀
      Ha en strålende onsdag frodith <3
      Skyggeklemme og sånn vanlig klemme også

    23. Skygger er artig. Fascinerende med filosofi, en smule komplisert. Men spennende 🙂
      Hender jeg filosoferer men ikke så lenge om gangen :p
      Bilde nr var stilig. Litt kunstnerisk. Tre på hodet og all ting :p

    24. Vanja: Ja, merker jeg blir litt fjern innimellom, men noe av filosoferingen kan komme etterpå også, når jeg sitter der for meg selv.. eller de streifer bare forbi i øyeblikket..hvis jeg har selskap 🙂 Ha en god og filosofisk dag 🙂 Klemmer <3

    25. Ja det å filofisere over alt er typisk meg også. men helst når jeg tusler alene. Jeg blir ikke noe kjekt selskap helt i min egen verden liksom.
      Skygger er forbundet med magi? fra gammelt av, og magi ja det liker jeg.:)

    26. Min matgale verden: Ja, det er gøy med skygger 🙂 Og den konkurransen var kjempegøy, mye rart å se da 🙂 Jeg har så god tid ofte jeg. og spesielt helgene, så jeg titter mye rundt meg 🙂 Og får mye rart i gang i hodet 😀 FIne dagen min venn 🙂 Klemmeripåveimedfly<3

    27. passion4lifeandtravel: Takk for tips om skyggested ved Operaen, jeg kommer garantert til å ta turen dit nå 🙂 Det er så morsomt med skygger og speil-bilder. Har du lagt ut dine bilder fra Operaen? Ikke sett jeg som jeg kan huske…? Jeg har blitt veldig oppmerksom etter noe år med kamera, og finner mye rart, som også setter tankene i gang 😀 Ha en herlig dag Mette <3 Stor klem <3

    28. morsomt med skygger, som kan gi fantastiske bilder. Den var artig den fotokonkurransen:) Er for lite på foto-safari forstår jeg, går bare i full fart med Bonnie… Ha en nydelig dag. klemklem

    29. Så fint innlegg, og så mange spennende bilder <3 Ja, jeg liker skygger, vet du forresten hvor det er morsomt å lage skyggebilder...ved operataket, jeg har tatt massevis av skyggebilder derfra i sommer, også fra vår natt på operahotellet, tok jeg mange skyggebilder av andre som gikk forbi 🙂 I Nordmarka i sommer tok jeg mange fine bilder hvor naturen speiler seg i vannet, og i helgen på tur, så tok vi og skyggebilder 🙂 Ja! Jeg er oppmerksom når jeg er ute og går, har en med seg kamera, så tror jeg at en blir litt ekstra oppmerksom <3
      Ha en flott dag, fine deg. Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg