Tålmodighet er noe faenskap… ;-)

 Den overskriften sømmer seg vel ikke særlig for en lærer i grunnskolen, gjør det vel?… Vel, det får ikke hjelpe, for sånn er det bare av og til… Er det ikke?

På en skala fra 1-5 hvor tålmodig er DU for eksempel? Hvis 5 er veldig tålmodig og 1 betyr ikke i hele tatt?  Jeg har alltid trodd at jeg var verdens mest tålmodige egentlig…  5 over hele fjøla…At min mor har påpekt noe annet i mange år, gikk liksom bare inn det ene øret og ut det andre.. Ikke kunne jeg skjønne hva hun mente… Men i voksen alder har jeg funnet ut at jeg kanskje ikke er fullt så tålmodig allikevel…

Når det gjelder køer f eks, butikk-køer… jeg KLARER å stå der uten å skrike, selv om armene blir lange som spaghetti, før du når fram til den kassa-mannen DU har valgt ut… Når køen i kassen ved siden av beveger seg i lynests hastighet, og de du kom inn sammen med er ute av døra og folengst begynt å lage middagen sin hjemme før du når fram til kassa-mannen, DA må jeg innrømme at jeg skriker litt, inni meg… For du som kjenner meg litt vet jo at jeg ikke er noe flink til å skrike høyt og si i fra HØYT, men INNI meg kan jeg skrike ganske så  høyt mange ganger.. Og det gjør jeg i sånne tilfeller… Skriker lydløst fordi jeg har havnet i feil kø, skriker lydløst fordi noen prøver å komme foran meg.. skriker lydløst fordi jeg er så skikkelig lei av å stå i kø… Så da er jeg vel kanskje på en 2-er eller noe på tålmodihets-skalaen…

 

 På en skala fra 1-5 er jeg vel en 1-er når det gjelder å følge oppskrifter, bruksanvisninger osv…  Selv om jeg i går hevdet jeg var veldig visuell….her er likevel noe som stanger litt… Jeg KAN IKKE følge oppskrifter, blir veldig utålmodig hvis jeg ikke forstår med EN gang..  Jeg blir nesten aggressiv hvis noen prøve å forklare meg bruksanvisningene og jeg ikke skjønner det med EN gang også… Og velger derfor å gjøre alt mulig på frihånd… Det gjør at ting får en merkelig og morsom utforming innimellom, men det gjør meg også inmari kreativ 😉

 

Når deg gjelder å vente på ting er jeg helt elendig… Vente på folk? Skikkelig sur, hvis folk er for sene… mener de misbruker min tid.. Og det koker ganske ille i toppen innimellom. Jeg er nok en 1-er der også… Og det bunner vel i at jeg er ofte tidlig ute, og jeg blir derfor sittende en stund å vente. Og jeg har ventet en del i mitt liv, og det er jeg LEI av.. Så derfor piper og koker jeg som en gammeldags kaffekjele, hvis det begynner å nærme seg 15 minutter for sent.. Nå har jeg begynt å GÅ om folk ikke kommer innen en viss tid… sender en melding og sier JEG GÅR.. Litt utålmodig ja… kanskje..

Men når det gjelder undervisning og barn og elever, DA er jeg tålmodig da!! Og det er helt sant! Der er jeg muligens en 5, eller kanskje 6. For når elevene spør meg for hundrede gang om 8 x7 er 54,  eller om 2+2 = 5, så er jeg faktisk like blid… Jeg VET hvor problemene ligger, jeg skjønner HVORFOR det er vanskelig, og jeg vet også at å bli irritert hjelper ikke det spøtt. Så jeg bare foklarer en gang til, kanskje med en ny vinkling.. Og til sist så lærer de det 🙂

En dag på skolen...

 

Dagen etter….

 

På en skala fra 1-5, hvor tålmodig er du?

1 er IKKE tålmodig, og 5 er VELDIG tålmodig.. 😉

 


45 kommentarer
    1. Vanja: Hvis du samler sammen er du en 2-er? 😀 Jeg klarer ikke samle… for jeg er veldig 5-6 i noen sammenhenger, og veldig 1 i andre sammenhenger… Nei, ikke lett å være tålmodig alltid, men med barn er det lettere 🙂 hvertfal med NOEN barn 😀 Hi-hi

    2. SaraK: Ja, det er jo llitt mer verdt å stå i en kø for en konsert enn en mat-bit, jeg er HELT enig 😀 Du kan ikke bare GÅ fra konsert-køen og finne en ny. Men det kan du med butikk-køen 😉 Jeg er også veldig varierende på det der 🙂 Noen ting veldig tålmodig på, andre ting ikke i hele tatt 🙂 Ha en fin fredag du også 🙂 Klemmer <3

    3. Tålmodighet….
      Bare ordet gir meg frysninger…
      Jeg er tålmodig med ting jeg vet må gjøres feks. ta bort tapet på veggene og få et fint resultat.
      Jeg hater å måtte vente på mennesker. Det er bare ikke meg litt engang. At andre bruker min tid. Nei det går ikke.
      Tålmodig med barn, ja til en viss grad tydligvis.
      Jeg tror jeg blir en 2…..

    4. Dette varierer veeldig etter dagsformen min, er jeg i litt dårlig humør skal det ikke mye til før jeg blir utålmodig. Og hvis det er køen på butikk klarer jeg nesten ikke vente, likevel kan jeg stå mange timer i kø før en konsert 🙂 blir jo utålmodig da også, men det er liksom verdt det 🙂 ha en fin fredag <3

    5. Livsrom: Ja, hvem er DE egentlig? For alle synes vi at vi står i feil kø… Men du ser på tegningen, de er jo så fort ut døra at man kan ikke se hvem de er en gang 😀 FØler meg veldig 1 i mange sammenhenger jeg også, på innsiden… 😉 Men er også 5 faktisk i en del ting ja 😀 Håper du har fått kost deg skikkelig i dag, på bytur 🙂 Stor klem og ha en fin kveld videre <3

    6. Hvem er egentlig de som står i den andre køen? Den rett? Både jeg og de jeg har nevnt det for stiller seg i samme kø som deg. Jeg fatter det ikke;)
      Jeg er 1, ingenting å diskutere. Det tror jeg gjelder over alt i livet, om jeg kan VIRKE tålmodig er det bare fake! Så enkelt er det. Selv om livet har prøvd å lære med div lekser i tålmodighet, har det ikke nyttet, ikke innerst inne;);)hehe.
      Ha en fin kveld videre:) klem<3

    7. Benedicte Fjeldberg: Ja, det blir litt sånn med oss alle ser det ut til 😀 Litt En 1 innimellom, med kokepunktet nær… og plutselig er vi litt 5 i andre sammenhenger… Ikke mange på 3-4 her i dag egentlig 😀 Stor klem tilbake <3 Jeg tegner og hekler 🙂 Har lest en del i boken jeg fikk <3

    8. ladyaugust: Har du fiiine dagen? Og gooood mornings-koppen? og ingen som skal ha dem, så vil jeg hvertfall veldig gjerne ha et par 😀 Kan få dem når vi treffes <3 Kooosmoooz med sjoko i munnen 😀

    9. Håper du blir heeelt bra på en svipps søs <3 haha kos deg med lørdagen du og andresøs 😀 Tror jeg har noen kopper igjen ennå men nå begynner det å bli få 🙂 Klæmmevarmtoglænge <3

    10. ladyaugust: Spennende med studio og nye greier. Jeg gleder meg til det kommer så langt at vi får høre, enten på konsert eller annet 🙂 Jeg ser for meg hula di, jeg husker jo hvordan det så ut der 🙂 Joda, ikke så verst her, jeg er fryktelig utålmodig på å bli frisk, men har fått beskjed om at det hovne i halsen kan være sånn i ukesvis- så jeg får finne meg i å ha adamseple noen uker til 😛 BLÆH, og DET er jeg ikke noe tålmodig på… Men ellers har jeg det ganske fint jeg egentlig 🙂 Skal kjøpe noen julegaver og dra på fotosafari med hun andre søsteren min på lørdag. Og så lurte jeg på om du har noen flere kopper igjen? Tror jeg må kjøpe noen når vi treffes, til julegaver. Og denne gangen må jeg gi de bort 😀 Klemmevarmt <3

    11. Ja vi bor litt i studio, det er lang vei fra ide til ferdig produkt og jeg blir regelrett pepra med nye riff og snutter så jeg jobber så svetter spruter 🙂 Er nok mer tålmodig når det kommer til studio for der er det førstav myyyye venting, men ikke nå for nå jobber jeg i hula mi og der er det full fart og trøkk for tiden 🙂 Klæmmevarmtoglænge <3 Brrr det er jammen kaldt i dag, har du det bra søs? <3

    12. ladyaugust: Dere er masse i studio nå om dagen? 🙂 Kose deg 🙂 Der må du vel være tålmodig DER tenker jeg 😀 omigjen og omigjen osv. Så du har nok tålmodighet du også 😉 Kommer bare an på hva vøttø 🙂 Lager dere nye sanger? Spent 🙂 Klemmersøsklemmen <3

    13. hehehe tålmod er jeg født uten altså 🙂 Er nok på minus-siden jeg fliir 😉 Ha en fiin dag søs, her skal jeg strax stupe ned i studio igjen <3 klæmme 😀

    14. outofoffice: Nei, det er nok noe mindre tålmodighet her også med voksne folk 😀 Det med å kjøre omvei, er vel litt som med meg når jeg stikker varene tilbake med et klask på et hvilken som helst stativ i butikken, fordi to tyggegummi-tyggende jenter heller står og prater enn å ekspedere 😛 Da går jeg 😀

    15. Kjenner meg godt igjen, og det verste er bilkø. Jeg kan kjøre mil i omvei bare for å slippe kø. Blir helt gal av bare å sitte helt rolig. Jeg er veldig tålmodig med håndballjentene, og forklarer og lytter (de forteller myyye rart og bruker laaaange setninger), ganske tålmodig med døtrene, ikke alltid veldig tålmodig med mannen.

    16. Hehe 😉 Enda godt eg kan være til hjelp på ein onsdagsformiddag 😉 Har vært tålmodig i ganske mange år ja, og til tider mister eg tålmodigheten totalt! Men det er lov innimellom, det viktigste er rett og slett å hente den fram igjen 😉 <3

    17. Miriam: Du vet å få fram smilet til folk altså 😀 sitter her og ler av halve kameler og kamelføtter 😀 Ja, jeg vet du er gjennom masse og at mye venter også. Jeg tenker at du sikkert er en mye mer tålmodig person enn meg, for du har vel vært ganske tålmodig LEEEENGE nå 🙂 Stor varm klem til deg 🙂 <3

    18. Det er veldig kjekt å være tilbake og 😉 Har hatt nokon veldig utfordrande veker og har ei utfordrende tid i vente. Tålmodigheten min kommer nok til å bli satt på ein kjempe stor prøvelse. Eg skjønner at du er utålmodig etter å bli kvitt “kamelen ” din, men du får huske på at det går over. Tenk at det snart kanskje berre føles som ein halv kamel, også berre ein kamelfot kanskje !?! 😉
      Stor klem <3

    19. Ellers så er de valdig tålmodig sammen med deg…..og du merker ikke deres svake punkter….fordi de liker deg.
      Bare en tanke…:-)

    20. deveny: Ja, vi er vel i begge sider av skalaen de fleste av oss 🙂 Men noen mennesker er jo 5-ere hele tiden merker jeg 😀 Og noen er konstant utålmodige… Så vi har alle typer 🙂 Litt moro 🙂

    21. Kommer an på situasjonen og om jeg liker personen. Er det en jeg kjenner så er jeg utrolig tålmodig, men er det en personen eller situasjon som jeg misliker, vel så gidder jeg ingenting…..:-)
      Så jeg er som deg både 1 og 5….:-)

    22. Hanne: Så deilig det hørtes ut Hanne, å ligge å lade opp litt 🙂 Det gjør du rett i 🙂 Jeg skjønner hva du mener med det med være utålmodig med det med å bli frisk, nå har jeg fått smake den.. Og jeg er IKKE tålmodig heller. Vil være helt tipp-topp NÅ, med en gang, og SENEST til helgen liksom 😀 Kose deg med dagen Hanne. Stor solskinnsklem fra Oslo og Frodithsen <3

    23. karenmarenmette: Ja,jeg liker ikke å stresse, har aldri gjort når jeg var liten heller. Så jeg har heller hatt et kvarter ekstra å sitte å vente på, enn å komme for sent. I starten satt jeg pent og pyntelig og ventet på folk som ikke kom, før 15-20 minutter for sent osv… men etterhvert har utålmodigheten min vokst… og når går jeg om de ikke er der. Jeg har andre ting å gjøre JEG også, hvis DE har det 😀 Men som oftetst kommer jo folk i tide da, så ikke stort problem 😉 Ja, godt å endre på dumme sider om en klarer 🙂

    24. Miriam: Så utrolig koselig å se deg igjen Miriam, har savnet innlegg fra deg, og vet du har hatt masse å drive med. Håper du har det bra 🙂 Er du hjemme igjen 🙂 ? Jeg er veldig utålmodig i forhold til å bli frisk etter operasjonen. De sier det tar uker, kanskje måneder før halsen ikke føles som jeg har en kamel på tvers nedi der….og DER har jeg ikke mye tålmodighet kjenner jeg… MEN , må bare ha det 😀 Stor god klem til deg 🙂

    25. Oslopadde: Hei padda mi 🙂 Har du vært på siden med skyggen vår da 🙂 ? Den ligger på skyggenes verden… Ja, det kommer helt an på hvorfor man må være tålmodig også, det er jeg veldig enig i 🙂 Jeg tror jeg BARE er 5-6 i forhold til barn og ungdommer og undervisning. Guttevalper på trikken er jeg ikke så tålmodig for 😀 Ha en fin torsdag selv lille grodan 🙂 Klemmepaddeflat <3

    26. ikke med meg sjøl nei, slik som å bli frisk, smerter, få til ting osv…
      Eller så tar jeg livet med ro, mennesker som ikke gjør det de skal eller ikke har ansvar sjenker jeg få tanker, slike får bare suse, det blir verst for dem..
      Jeg tar livet med ro enda, er i senga nå for å lade opp . hehe

    27. Hanne: Er du ikke tålmodig med deg selv? 😀 Jeg er mest tålmodig med barn jeg. Ikke så mye med folk som aldri dukker oppi tide… eller hvis jeg venter dag etter dag at noe skal bli gjort av noen andre,som har sagt de skal gjøre det… og ikke gjør det… DA er jeg utålmodig da.. Og akkurat nå er jeg veldig utålmodig på å bli HELT frisk,og der kjenner jeg at jeg IKKE er god. Jeg er utålmodig og sur, og kan ikke smøre meg med tålmodighet selv om jeg har fått beskjed om å gjøre det 😀 Men jeg skal skjerpe meg 😀 Køer kan gå greit noen dager, men som oftest bare tramper jeg ut i fra butikken hvis det er for ille.. Men som du vet så sier jeg ikke så HØYT i fra.. Det er mest inni meg det meste skjer.. I dag er jeg jo på jobb, og her er jeg den mest tålmodige av alle 🙂

    28. Lisbeth Pedersen: Nå er jeg på jobb, og da er jeg 5-ern 😀 Og det er ganske deilig, har en spesiell tålmodighet for barn og ungdommer altså. I klasserommet hvertfall 🙂 Ikke så tålmodig for guttevalper som HYLER på t-banen kanskje 😀 Men sier ingenting, lider i det stille 😀 Skjønner det der med folk som ikke blir ferdig, at DET er irriterende.. Sirup liksom 😛 Og man har mye man skal ha gjort… i stedet for å vakte på dem.. Ha en supertålmodig dag du også 🙂 Og stor tålmodig klem herfra 🙂 <3

    29. Mht datamaskin er som ikkje gjer som eg vil har eg sånn klikketendens. Ellers er eg vel ganske tålmodig. Symaskina er eg heller ikkje so tålmodig.. Men øvrcmef heile tida og syns det har hjelpt veldig. Øver meg på å puste med magen, telle til ti osv. Syns det faktisk har hjelpt masse med åra 🙂 mtp vente på andre er er enig. Har tidlegare vore ein som kom i starte liten, forseint ute. Men øvd masse på å halde tida, vere ute ute i gid tid so server eg blitt gid på. Ikkje for å tekkes andre. Er ute i god tid for mi eiga helses skyld.. Blir stressa og utilpass av alt det inneber å vere i siste lite og stadig forsinka. Godt å kjenne at ein klarer å endre seg 🙂 mestre sine dumme sider..

    30. God morgen 🙂 Jeg tror jeg er som deg: har litt mer eller mindre tålmodighet avhengig av situasjonen. Av og til en 5’er (eller 6, som du), og av og til en 1’er. Og av og til litt midt i mellom. Det spørs på HVORFOR det kreves tålmodighet av meg 🙂
      Ønsker deg en finfin torsdag 🙂

    31. Kommer an på.. med meg sjøl er jeg ikke tålmodig, ligger nok rundt 1 til 2 der.
      Men med andre folk er jeg på topp. Køer bryr jeg meg ikke så mye om, blir i allefall ikke irritert..
      Ha en fin og tålmodig dag .)

    32. Jeg også er mer som deg. Tålmodigheten spørs litt på situasjonen.
      Kan begynne kake bakingen med tålmodighet på 5, men havner fort på 1 om jeg roter med baksten.
      Uff på bruksanvisninger er min tålmodighet på 2-3.
      Akkurat nå er jeg veldig utålmodig, sånn 3-4. Elektrikeren er her og legger varmekabler på badegulvet og det er meldt fint vær og strålende sol, så jeg veeeenter på at han skal bli ferdig så jeg kan gå ut på jule shopping av julegaver.
      Når det gjelder kø så spørs det litt på dagsformen, her kan tålmodigheten variere fra 2-5 kanskje.
      Men når du snakker om tålmodighet på å vente på folk, da er jeg dårlig da grrrr. Om jeg har invitert middagsgjester til bestemt tid, og de da er forsinket, middagen står i fare for å bli kald……da er min tålmodighet garantert på 1 🙂
      Ha en superfin tolmodighets dag 🙂
      Klemmer på vei

    33. venkesstrikk: Hi-hi, på minussiden til og med 😀 Jeg er veldig dårlig å vente på noe kos også jeg, men da skriker jeg ikke altså, da bare mer trippper jeg… F eks postmann som jeg vet skal komme meg gave til meg fra noen eller noe sånt.. Trippper og sjekker og litt glede- seg- utålmodig:-)
      Ha en fin dag, rolig og tålmodig som oss snille damer er 😀

    34. Jeg er nok ganske delt jeg også. Å vente gjør meg også veldig utålmodig. Der er jeg på minussiden, mens om jeg venter på noe godt kan jeg godt vente litt ekstra. Køer stiller jeg meg alltid feil i som du og koker innvendig for jeg er jo opplært i janteloven og snille damer gjør det med stil

    35. Fru Stussli: Ja, du kan hvertfall lese oppskrifter, ingen tvil om det 🙂 Men jeg vet også at du blir sinna ja, koker litt 🙂 Hi-hi.. Jeg kan også opptre ganske som en unge i butikkene, hvis det skjer noe frekt eller no i køsammenhenger, eller hvis jeg bare må vente, og folk står og prater f eks. SInt! Kaster fra meg 😀 Kose deg med dagen, kostymer og husvask.. Det siste er kanskje litt vanskelig… Men håper du har en pålitelig postmann for da kan jo dagen bli LITT bedre 😉 Store digre Frodithklemmer på vei <3

    36. Jeg tror jeg er litt som deg. Veldig 1 eller veldig fem, med noen litt midt på 😀 Jeg kan lese en oppskrift og følge den, men du verden hvis noe ikke går som planlagt underveis. I går hadde jeg en plan om å kaste symaskinen ut vinduet etter en “uenighet”, men heldigvis ringte min mor og fikk snakket meg fra det… Hun har reddet flere prosjekter og ting 😀
      Når det kommer til unger og katter er jeg derimot tålmodig. Tar det uker og månder å temme pusen, så er det meg som hver dag ligger på gulvet, snakker, venter og leker tålmodig.
      Skal jeg stå i kø kommer det veldig an på dagsformen hvordan jeg tar det… Jeg kan slenge fra meg til å bestemme meg for å handle andre steder eller ikke i det hele tatt. Ikke at jeg skriker eller no, men de kan sikkert se det ryker av topplokket 😀
      I dag er det husvask på planen før kostymejobben på amatørteatret venter på kvelden. Er “litt” utålmodig fordi jeg venter på postmannen i dag. Litt sånn 3-4 kjenner jeg… Han BØR være her før lunsj….
      Ha en strålende dag fineste frodithvenn
      Stussliklemmer i fleng.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg