Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 3 – Kom inn, bli med ;-)

Når katten er borte danser musene på bodet… Det er det et uttrykk som heter… Og i disse tider fram mot jul, blir det også en del snakk om mus…. Vi har muse-mor og musebestemorer…. og vi har rotter på låven som terger nissen… Dette har du vel ikke glemt… Jeg vet at mus og rotter ikke er det du forbinder mest med jul kanskje… og at for de fleste er julen mest nissen, engler eller jesus-barnet. Og det er viktig å tenke på… Men vi har også ,her til lands i det minste, en lang tradisjon med å synge rare sanger, mens vi vandrer rundt et grønt tre som vi har tatt inn i huset og pyntet… Vi synger sanger om nisser og engler, men OGSÅ om rotter og mus.. Og DET er det ei som er veldig glad for her altså…og i den neste sangen som blir laget til jul skal de også få med ei høne… Det skal JEG sørge for 😉

Så når vi var ute og handlet kaker og forskjellig i går, tenkte jeg ikke over det med en gang…. regnet med at handlingen skulle gå smertefritt…. og rolig for seg… med de Vaniljeogpepper og Høne-Pøne i sekken… Vel… det var helt til vi hørte noen som spilte julesanger inne på senteret der… Opp av sekken spratt de… I en fei… Snuter og nebb gaulet i vei… Og plutselig sprang de avgårde og opp i et tre..

Og her ble de sittende, og det skulle nesten ikke være mulig å få de med seg hjem igjen…

Vel, jeg fikk strakt meg så lang jeg var , opp mot de høye grenene,og fisket de ned… mens de sang og kaklet: ” På låven sitter nissen….. ” …….. “når nettene blir lange….. “… og andre sanger..

Jeg sto der helt rød i “mopsen”… og dyttet de alt jeg kunne ned i sekken igjen..

Vel- i dag er “katten” eller “nissen” på en måte littegrann borte…. Og da danser jo selvfølgelig DE TO  veldig på bordet her hjemme..  Og det er jo sånn det skal være, de holder orden på julekalenderen de 🙂 Om jeg ikke får kommentert før litt utpå dagen 🙂

Så med litt julesanger i øret kan du kanskje gjette llitt på første del

Hva står det her: (du må nok stokke om bokstavene litt på forskjellig vis…)- det er strofer i en julesang 🙂

Og hvem er disse nissene under her?

 

 
 

Så- hivs du kan svarene på dissse 5 tingene,   så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 2. desember <3 Da regner med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3 Alle som vi kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet, så jeg får tak i deg om du vinner 🙂 Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da avsløres riktige svar og vinneren trekkes 🙂

Lykket til og ha en fin dag 🙂

 

 

64 kommentarer
    1. aldrialene: Ja, du rakk det akkurat du 🙂 Og det er kjempfint at du vil være med 🙂 Moro med engasjement før jula her 😀 Hi-hi, ja nå får du snart høre om min dag, når det trekkes om noen minutter. Gjort klart det andre, kun trekking som gjenstår 🙂

    2. MyVidaLoca: Ha-ha, du rakk det i grevens tid i dag også .-D Det er koselig 🙂 glad du er meg, moro med så mange med 🙂 Nå kastes du ned i lua med de andre, og trekkes skal det snart 🙂 KLemmer <3

    3. Puh, jeg rakk det akkurat! Vært på gruppemøte, så her ble det knapt med tid! Fortet meg så jeg rakk hjem i tide til kalenderen!
      Første strofe er – så sier vesle musemor til ungeflokken sin
      Andre strofe – hun sitter der og gynger på en stor potet.
      De som prøver seg som nisse er
      Dronning Elisabeth
      Michael Jackson
      Kong Harald

    4. Ansiktene er dronning Elisabeth, Michael Jackson og kong Harald 🙂 Og så sier selve musemor til unge flokken sin og hun sitter der å gynger på en stor potet. Klem <3

    5. Weeee!
      I morgen er vi jentene hjemme alene så da får vi klare oss alene med kalenderoppgavene 🙂
      Du kan regne med oss. Alle her synes dette er et høydepunkt på dagen 🙂

    6. Fru Stussli: ÅÅåå, så bra du rakk det, jeg sjekket igjennom om igjen og fant deg ikke 😀 Og NÅÅÅÅ var du der 🙂 Her! Så fint 🙂 I morgen er en morsom en som Emma nesten burde være med på om dere rekker 😀 Hi-hi. Nå skal jeg løpe inn og høre med dyra hva de tror om svaene dine 😀 Stor klem i full fart oppover mot Kongsvinger <3

    7. Engla: Så bra du prøver lykken i dag også 🙂 Det er kjempekos 🙂 En dag er det kanskje din tur også 🙂 Jeg har jo 21 gaver som skal ut herifra. Så det er bare og prøve. Jeg noterer dine svar og undersøker med de to om det går gjennom 😀 og snart er det trekning 🙂 Klem fra meg til deg <3

    8. Iiiik her er svarene fra Stusslifolket!
      1) Så sier vesle musemor til unge-flokken sin
      2) Hun sitter der og gynger på en stor potet
      3) Dronning Elizabeth
      4) Michael Jackson
      5) Kong Harald
      Klemklem

    9. Prøver lykken i dag også jeg 😀
      Så sier vesle musemor til ungeflokken sin, hun sitter der og gynger på en stor potet, Dronning Elisabeth, Michael Jackson, Kong Harald.
      Herlige bilder av dere frodith <3
      Håper du koser deg og har en fin kveld!
      Klem fra Engla

    10. ladyaugust: Hi-hi… ja på en måte.. 😉 Jeg er egentlig litt sliten etter utflukt til videregående med elevene i dag, men litt kreativ måtte jeg jo være etterpå så… 😀 Du får se etterpå om du er våken rundt kl 22, og det er du vel kanskje 😀 Ha-ha. KLemmerflatest <3

    11. ladyaugust: Du rakk det kjære beste søs <3 Gjør ikke noe om man er sen, bare man kommer før 22 🙂 Og noen dager KAN man kanskje ikke en gang, men jeg er veldig glad NÅR du kan da 😀 For jeg synes jo det er veldig moro 🙂 Og aller morsomst er det å lage alle historiene 😀 Og jeg har laget to her nå.. For det har vært et lurveleven her i dag, mens jeg var borte 😀 Forteller på kveldsinnleget...Hi-hi. Du hadde bare EN feil i går da 🙂 Stor, varm klem tilbake til deg søs <3

    12. Takk:) Det hjalp med litt luft i meg igjen. Og klart jeg må innom deg, tenk så kjedelig morgenen min hadde blitt ellers;) Nå tar jeg meg litt mer sjokolade….for vi fortjener sjokolade idag, når vi har hatt en slitsom tirsdag. 🙂

    13. åååå jeg er sååå sein i dag atte og i går tok jeg jo heeelt feil 😉 haha men i dag er det?: 1. så sier vesle musemor til ungeflokken sin 2. Hun sitter der og gynger på en stor potet. og så første bilde er hun dronning Elisabeth, så Michael Jackson og Kong Harald 😀 Rakk jeg det? Klæmmevarmt <3

    14. Min matgale verden: Så koselig at du tar deg tid til å titte innom oss her i stua likevel 🙂 Jeg har hatt en tirsdags-tirsdag av gode gamle sorten i dag.. Mer om det i trekke-innlegget… Sliten som en klut jeg også.. Hyggelig men slitsom tur med tog og videregående skole-besøk 🙂 Jeg putter svarene og deg i lua, hvis de godkjennes av dyra… Og så ser vi kl 22, hva som skjer 😀 Kose deg å slappe av nå, og deilig med fri i morgen 🙂 Klemmerlittluftidegigjen <3

    15. Så sier vesle musemor til ungeflokken sin, hun sitter der og gynger på en stor potet. Dronning Elisabeth, Mikael Jacson og kong Harald….Puh, jeg husket alt. Og idag er jeg helt utslitt, etter en lang dag, med laaaang tålmodighet….juleverksted etter jobb, med full fart, veldig koselig, og veldig trøtt nå:) Håper du har hatt en fin dag på utflukt:) Og jeg skal tenek på at jeg har fri i morgen. God kveldsklem:)

    16. Gry Elisabeth: Så morsomt at du liker historiene mine, det er liksom halve moroa for MEG hvertfall 😀 Så får vi se hva kvelden bringer av kalendergaver og til HVEM 🙂 Koselig du er med 🙂 Jeg avslører vinner og riktige svar kl 22, ca… 😉

    17. Ha,ha du skriver veldig bra og morsomt, jeg elsker å lese de små historiene dine :D. Forøvrig er svaret: 1 Så sier vesle musemor til ungeflokken sin
      2 Hun sitter der å gynger på en stor potet.
      3 Dronning Elisabeth
      4 Mikael Jackson
      5 Kong Harald

    18. TuridB: Jeg noterer meg svarene dine,og håper du kommer og ser i kveld hvem som vinner, siden du ikke har lagt igjen noen e-mail-adresse, for da får jeg ikke tak i deg HVIS du skulle vinne 🙂

    19. foreignerat50: Så bra at du liker å lese historiene om dem, for det er litt av moroa det synes jeg da 🙂 Å fortelle om dem 🙂 Koselig at du er med og gjetter. Det kommer jo forskjellige oppgaver, og noen er lettere enn andre 🙂 Ha en fin kveld. Jeg avslører vinner, og forteller littegrann i dag også,for det har vært noe tøys med dem i dag også.. 😉

    20. Elin Slåen: Åå, så fint at du rakk i dag, og ikke har noen på besøk som distraherer deg 😀 Jeg noterer hva du har svart 🙂 Og overlater resten til de to gale… jeg må vel vekke dem til kvelden, for de ligger strødd her… forteller senere 😉

    21. Helge: Hei-hei 🙂 Jeg har vært på utflukt i dag med elevene, og da har det vært hara-ball her.. (som vi sa hjemme før…) 😀 He-he.. mer om det i kveld.. 😉 Jeg noterer svarene du har kommet til 🙂 Ha en fin kveld så lenge 🙂

    22. deveny: Hei-hei 🙂 Der var du ja 🙂 og her er jeg.. Jeg har vært borte mens det har vært lurveleven her i huset… 😉 men nå endelig hjemme og skal ha middag. Skal ta en titt på blogger også før middag 🙂 Og SÅ…. nærmer det seg etterhvert trekking og avsløringer 😀

    23. muumimamma: Jeg har helt måttet legge fra meg dette flau-greiene altså 😀 for det gikk nemlig ikke… og fly rundt flau med de to dyra og plassere her og der … ;-D Men, joda LITT flau… men har hatt med andre folk som regel…. akkurat som det er litt mindre flaut da 😀 Jeg har notert svarene dine, og overlater resten til de to galningene 😀 Ha en nydelig kveld du også 🙂

    24. Kristin: Ja, der var du endelig med:-) Og det er kjempekoselig altså 🙂 Synes det er så gøy at så mange vil være med 🙂 Det blir jeg glad av, og de to små-rakkerne elsker å ha litt å drive med.. 😉 Noterer meg svarene dine,så får vi se i kveld 😀 Kl 22 avsøres det 😉

    25. Mariann Sæther Tokle: Ja, ikke sant de begynner å bli litt ustyrlige.. Hm… Jeg har aldri hatt de to her sammen i jula… det er jammen en ny opplevelse 😀 og en hektisk en.. Og de blir ikke akkurat mer rolige etter som dagene går.. Hrmf… Mer om det senere… 😉 Ha en fin kveld så lenge, sees kanskje kl 22 🙂 hvis du følger med 😀

    26. frustrertfrueihouston: Så du ER virkelig en av mine utenlandsvenner altså, og en ekte frustrertfrue i Houston? 😀 Hi-hi.. Så koselig at du er med, og tidlig på morgenkvisten 😉 Jeg avslører vinneren kl 22 her, men da er vel du i form 😀 Og jeg skal legge meg snart 😉

    27. Siv: Er luke 3 vettu, 3. desember i dag, men du skjønner vel at du må innom her litt framover 😀 He-he.. Har kuttet ned på boggingen du ..? Jeg avslører vinner og riktige svar senere i dag 😉 Ha en fin kveld Siv, klemmer <3

    28. 1. Så sier vesle musemor til unge-flokken sin
      2. Hun sitter der og gynger på en stor potet
      3. Dronning Elisabeth
      4. Michael Jackson
      5. Kong Harald

    29. Hanne: Ho-ho-ho… der var du ja 🙂 Her har det vært full rulle, og jeg på tur med elever, så her er det sene kvelden før jeg kommer meg til laptopen 😀 Men jeg sitter nå og noterer så blekket spruter hva folk har svart, og leverer til mine to hjelpere i kroken her… De har laget grisehus her mens jeg var borte… mer om det senere… Ha en fin kveld så lenge. Jeg er på tur på bloggene etterpå 😀

    30. frokenfjeldberg: Synes du det var lett? 😀 Hm… får vri hjernen litt for å få opp vanske-graden etterhvert… Akkurat nå er jeg litt tom.. men skal nok komme på noe grusomme greier 😀 Men vi får først se da, om hvem som har rett og hvem som vinner 😀 Stro klem til Benedicte 🙂

    31. outofoffice: Ja, her er det julestmining HVER dag fram til 23. desember, og 2 gaver er allerede sendt, så får vi se hvem som vinner luken i dag 😀 Koselig at du er med også 🙂 Jeg noterer hva du har svart og avslører om det er rett og hvem som vinner, kl rett over 22 🙂 Ha en fin kveld <3

    32. Vanja: Nei, snill nei… Litt synd på henne innimellom, når hun sitter sånn og venter på nissen, men jammen ikke bare grei nei 😀 Eller litt vilter hvertfall 😀 Og du har svart på alt og.. så ser vi om det er rett etterpå 😉 Hi-hi 🙂 Klemmer <3

    33. Tatt av kvinnene: Ja, de er ikke gode å ha i hus alltid, og i dag har jeg vært utenbys, og du skulle ikke tro hvor de har holdt på her… Samoberen har ikke kustus på dem 😀 Hi-hi 😉 Jeg har notert svarene dine, og så ser vi hva som skjer 😀 I dag har jeg sendt gave 😉 Håper den passer litt til deg 🙂 Klemmer <3

    34. Bestemors godstol: HI-hi, ja alltid imponert over deg vettu 😀 SÅ får vi se hvor imponert dyra er etterpå da, over deg. Her har det vært Hurum-hei, mens jeg var borte nemlig 😀 stor klem til deg <3

    35. Da er jeg med, for nå har besøket dratt! Ha ha..
      1- Så sier vesle musemor til unge-flokken sin….
      2. Hun sitter der og gynger på en stor potet….
      3. Jeg har veldig lyst til å si Dronning Elisabeth?
      4. Vår døde Konge, Michael Jackson.
      5. Og vår nåværende Konge, Kong Harald.

    36. Er kommet til disse svarene, Så sier vesle musemor til unge flokken sin – Hun sitter og gynger på en stor potet. Ansiktene er, Dronning Elisabeth, Michael Jackson og Kong Harald

    37. Haha! Tenker det var flaut å drive med Vaniljeogpepper og Høne Pøne von Bentasil i det treet når du hadde fotoshoot 🙂
      Mine svar er:
      1: Så sier vesle musemor til ungeflokken sin
      2: Hun sitter der og gynger på en stor potet
      3: Dronning Elisabeth
      4: Michael Jackson
      5: Kong Harald
      Ha en nydelig aften 🙂

    38. Hei! Endelig er jeg ute i rett tid til å svare – jippi! 😉
      Mine svar:
      -Så sier vesle musemor til ungeflokken sin.
      – Hun sitter der og gynger på en stor potet.
      – Dronning Elisabeth II
      – Michael Jackson
      – Kong Harald V
      Ha en strålende dag videre! 🙂

    39. Nå begynner de å bli villøftige:) Hvordan skal dette gå:)
      Så sier vesle musemor til ungeflokken sin.
      Hun sitter og gynger på en stor potet.
      Dronning Elisabeth ,Michael Jackson og kong Harald

    40. God morgen! Koselig med litt hjernetrim på morgenkvisten (her er kl 07.10), tror jeg har svarene. De to første er fra Musevisa til Alf Prøysen; 1- Så sier vesle musemor til ungeflokken sin, 2- Hun sitter der og gynger på en stor potet. Bildene tror jeg er 3. Dronning Elizabeth II av Storbritannia, 4- Michael Jackson og 5- vår egen Kong Harald V

    41. Ååååå jeg er så sjelden på blogg, men får iallfall med meg luke to 😀
      1 “så sier vesle musemor til ungeflokken sin”
      2 “Hun sitter der og gynger på en stor potet”
      3 Dronning elisabet
      4 Michael jackson
      5 Kong Harald
      HURRA!

    42. Svar på dag3..
      1) Så sier musemor til ungeflokken sin…
      3) hun sitter der og gynger på en stor potet.
      4) Donningen i England Elisabeth
      5) Michael Jackson
      6)Kong Harald—-v

    43. SÅ sier vesle musemor til ungeflokken sin, hun sitter og gynger på en stor potet. Dronning Elisabeth, Michael Jackson og Kong Harald.. Denne var ganske lett Frodith..Klem på en tirsdag<3

    44. Her er det julestemning i dag, og dette vet jeg, tjolabing.
      Så sier vesle musemor til unge-flokken sin.
      …hun sitter der og gynger på en stor potet
      Dronning Elisabeth, Michael “King of Pop” Jackson og Kong Harald

    45. Så sier vesle musemor til unge flokken sin.
      Og hun sitter og gynger på en stor potet.
      Dronning Elisabeth nr 1
      Mikael Jakson ne 2
      Kong Harald nr 3
      Måtte tenke meg om før jeg fant sangen, men bildene var greie du.:)
      Den rotta di er ikke bare snill heller da.:)

    46. Du har med et par små rampete dyr å gjøre 🙂 Men de er veldig søte da ^^
      I dag tror jeg det skal stå “Så sier vesle musemor til ungeflokken sin” og “Hun sitter der å gynger på en stor potet” De kjente fjesene ikledd nissekostyme tror jeg er Queen Elizabeth, den andre er Michael Jackson og den siste er kongen vår Harald V 🙂 Ha en fin dag <3

    47. Julesanger:
      “så sier vesle musemor til ungeflokken sin”
      “hun sitter der og gynger på en stor potet”
      Bilder:
      Dronning Elisabeth
      Michael Jackson
      Kong Harald
      Imponert nå vennen…hahahaha

    48. Første delen var lett men den siste blir kanskje ei nøtt. Men med hjelp av Fisherman`s Frind, kaffe og friske hjerneceller finner jeg nok et svar iløpet av dagen. Så jeg kommer tilbake med svaret mitt. Ha en fin dag.

    49. Oslopadde: Jeg hilser til de to når jeg kommer hjem, er på tur 🙂 Noterer svarene dine, så får vi se i kveld 😀 Ha en fin dag paddemor 🙂 Klemme paddeflat <3

    50. Håh! Jeg tror jeg vet 🙂 Det første er fra musevisa: ”så sier vesle musemor til ungeflokken sin…” og ” hun sitter der og gynger på en stor potet…” På bildene tror jeg det er dronning Elisabeth 2., Michael Jackson og kong Harald. Hils til Vanilje og pepper og til Høne-Pøne når du treffer dem igjen – det var en trivelig tur 🙂 Tirsdagsklem fra vondtihodetpadde.

    51. Dagens svar 🙂 så sier selve musemor til unge flokken sin og hun sitter der å gynger på en stor potet. Ansiktene er dronning Elisabeth, Michael Jackson og kong Harald 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg