Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 9 – Kom inn, bli med ;-)

Gårsdagen var herlig altså.. Med fine snøen som vekket oss om morgenen. En tur i akebakken, var ikke til å komme utenom liksom.. Og etter å ha skiftet på våte fjær,tørket snuter og høne-kammer,dro vi på shopping… De har skjønt at jeg ikke er vanskelig å be,nå i denne adventsstunden, så de får lurt seg med på ALT vi skal gjøre..

Og i dag sto julegaveshopping og kafe-treff med Oslopadda på programmet . Oslopadde er min venninne, og også en av de bloggløse bloggerne inne hos meg 🙂 Høne-Pøne og Vaniljeogpepper kjenner henne godt,og vi har vært på flere utflukter sammen før..

T-baneturen er kort, og heldigvis for det…for nede i sekken begynte det å romstere…. ganske så fort… av to som ville ut… og det fortere en svint!! Så da vi ankom kafeen på Storo- shopping, så var de ikke sene med å klemme seg ut av sekkåpningen, og opp på bordet.. Der fikk de øye på noe fryktelig spennende, hilste knapt på Oslopadda…. før de smatt opp i en hylle, hvor Vaniljeogppper mente det var noen hun kjente..

 
Hun fikk Høne-Pøne med seg i en fart, og rettt opp på jule-dyrene så forr som bare det… ” Og rundt omkring står alle de små RÅÅÅTTER… og de SKÅÅÅTTER… ” Slik sang de av full hals.. Jeg og min venninne Oslopadda, satt med ryggen til og lot som vi ikke kjente dem…. flaut liksom..

 


…Vaniljeogpepper hadde noen julehemmeligheter å utveksle med en av sine fettere… 😉 Kusinen på toppen spilte VIKTIIG, og lot som hun ikke var innteressert overhode.. Etter litt kaffe og fløte,som rotter og høner er veldig glade i, hadde fått bein å gå på… tok vi turen innom noen butikker  for å kjøpe gaver.. Men Vaniljeogpepper var mer opptatt av seg selv…og av å speile seg overalt 🙂

 

“Jeg kan da vikrelig ikke HA denne genseren lenger… jeg MÅ ha noe nytt” …. maste hun i vei….


Men da vi fikk øye på denne karen var alt maset om nye juleklær glemt…Nå var hun SIKKER på at hun hadde funnet riktig Nisse… Den EKTE nissen.. 🙂 Og ville nesten ikke gå igjen… Hun er VELDIG opptatt av om det blir noen julegaver til henne i år…


Enda større var gleden da vi fant dete treet… Vaniljeogpepper ELSKER jo glitter og fjas… og her lyste det jo gull og glitter… Hun ble ståede i lang tid… falt litt “i staver” som vi sier..


“Den som hadde hatt et sånt”…. 

jeg tror jeg må kjøpe et lite juletre i år altså… et bittelite, med masse glitter på 🙂 Som små jenter kan få beundre i all stillhet på julaften…

 

Vel hjemme, litt slitne, fant jentene hvert sitt blad og satte seg og leste…. Og det brringer meg inn på dagens oppgaver. Alle har vi vel et forhold til juleblader? Det som vi forkorter ventetiden med… Halvt liggende i en sofa kanskje.. når ribba står i ovnen… Noen juleblader som lager stemning, og minner oss om at DETTE er en gang i året… og kun DA… Julebladene de siste årene, har vært en del nytt,men også endel av de gamle gode,som mange av oss over 40 vokste opp med… Men de er FORTSATT i salg… 🙂 Så oppgaven i dag er altså: 

Hvilke juleblader er dette?

1)

2) 

 

3) 

 

Og i dag også må vi ha med en nisse 🙂

4) Hvem er nissen?

 

 

Så- hivs du kan svarene på dissse 4 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 9.  desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3

Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂

 Jeg har 15 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)

 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂

 

Lykket til og ha en fin dag 🙂

 

 

 

50 kommentarer
    1. Engla: Nå er den HEEELT ferdig altså 😀 koselig 🙂 Jeg har stort sett jobbet,men fått UNNA litt der 🙂 Og det var godt 🙂 Stor klem til deg <3

    2. Dagen svar er : Knoll og Tott, Tommy og Tigern, Finnbeck og Fia og Bill Clinton.
      I dag har jeg malt ferdig stellekommoden til lykkeliten, juhuu endelig etter ett halv år 🙂
      Ønsker deg en herlig kveld min venn og håper du har hatt en super dag <3
      Klem fra Engla

    3. MyVidaLoca: Noen ganger må man bare skulke litt for å få gjort noe hyggelig 😀 Jeg er klar med innlegget jeg, bare venter på de siste, og så skal jeg trekke 😀 Innlegget ellers er klart… 😉 Må jo gjøre unna litt i støytan 😀 klmmer <3

    4. God kveld 🙂
      Jeg titter innom for å avgi mine svar på dagens nøtter:
      1. Knoll og Tott
      2. Tommy og Tigern
      3. Finbeck og Fia
      4. Bill Clinton

    5. Jaa, her er jeg og venter i spenning, men får vel smøre meg med tålmodighet fram til kl 22 :)) Så bra! 🙂 Jeg har hatt en veldig rolig dag og kveld, skulket lesesalen i dag for å spise lunsj m en vennine 😛 hihi.. KlemKlem <3

    6. MyVidaLoca: Men der var du igjen 🙂 I full fart inn og leverer 😀 Ha-ha, sånn skal det gjøres 😉 Håper du har en fin dag 🙂 Min har vært ganske ok 🙂 KOse deg utover kvelden. Jeg er tilbake kl 22.06 med svar og trekningen 😀 He-he.. klemmer <3

    7. Da er jeg her igjen :)) Kjempe fine bilder! 1) Knoll og tott 2) Tommy og tigeren 3) finnbeck og fia. Og dagens nisse er Bill Clinton :)) Ha en fin dag! Klem <3

    8. Helge: Deilig med fotpleie sikkert .-) Jeg er veldig lite på sånt, men det burde man unne seg 🙂 Takk for svar, nå skal jeg avgårde å sende flere pakker 🙂 Og så blir det trekking kl 22 som vanlig 🙂 Ha en fin ettermiddag 🙂

    9. Hanne: Hei og hå Hannemor 🙂 Kos du kommer innom med dagens svar 🙂 Ha en herlig dag du også 🙂 Jeg styrer nå på her med jentene etter arbeidstid 😀 Du skal vel trene med Petter ;-D

    10. muumimamma: Hi-hi, ja noen synes det ene er kjent og noen det andre 😀 Det er NOEN av juleheftene jeg ikke kan i hele tatt.. Men disse kan jeg 🙂 Takk for svar Muumimamma, koselig at du er med synes jeg 🙂 Klemmer <3

    11. frustrertfrueihouston: JA, det er bra 🙂 Jeg synes du bare skal lese blogger 😀 det er mye morsommere 😉 Ja, ikke sant jeg må ha juletre 😉 et mus-jule-tre 😀 Ha en fin-fin dag 🙂 Jeg noterer svarene 🙂 og kommer tilbake i kveld 🙂

    12. Fikk time hos fotpleier 2 januar 2014 og det skal bli deilig. Og her er mine svar på dagens nøtt,
      1. knoll og tottt
      2. tommy og tigern
      3. finnbeck og fia
      4. bill clinten

    13. 1. Knoll og Tott
      2. Tommy og Tiger’n
      3. Finnbeck og Fia
      4. Bill Clinton
      Kjente tegneserier ja 🙂 Selv om Tommy og Tiger’n nok er av litt nyere dato enn min barndom 🙂

    14. God morgen! (07.40 her). Du må nok innvestere i et lite juletre til jentene, ja. Da kommer de til å være stum av beundring julaften! Her er mine svar; 1 Knoll og Tott, 2 Tommy og Tigern, 3 Finnbeck og Fia, og nissen på nr 4 er Bill Clinton. I dag blir det “husmorjobbing” her. Har et hav av skjorter som må strykes, så der går de første timene. Gjesp. Må jo ha litt å fylle dagene med, kan ikke bare lese blogger- men du ser rekkefølgen på hva som er viktigst ha ha 🙂

    15. cuskima: Så kos at du synes det 🙂 Veldig moro at folk koser seg med både nøtter og historier 🙂 VI har en luring på gang til i kveld 😉 Jeg noterer svarene dine og hører med SJEFENE ;-D

    16. Knoll og Tott!!!!
      Min Favoritt Tommy og Tigern
      Finbeck og Fia
      Og Bill Clinton 😉
      Som alltid veldig morsomme nøtter du lager og eventyrene med VP og HP er superbe ;D

    17. Gry Elisabeth: Det går nok i en del humor, men tegner mye illustrasjoner til innleggene mine 🙂 Hvis du titter litt på oktober -november f eks får du en anelse 😀 Hi-hi

    18. Gry Elisabeth: Hei, så koselig, det blir litt moro etter jul, når du får se litt mer av hva ANNET jeg skriver om også 😀 jeg holder jo ikke BARE på med rotter og høner til vanlig.. 😉 Selv om disse kjenner noen folk litt allerede 😀 Takk for dagens svar 🙂 Jeg noterer ned. Og ønsker deg en herlig dag så lenge 🙂

    19. Lisbeth Pedersen: Det er så synd det skal bli slaps med en gang igjen… Her snør og snør det… og det ligger an til noen snømenn og snøballkriger tror jeg 😀 Håper det blir liggende her faktisk, selv om det betyr noen snøballer i hodet muligens.. Jeg håper du får en kos dag Lisbeth 🙂 Jeg har notert svarene dine 🙂 Og så krysser vi fingre 🙂 Klemmer <3

    20. ritahobbyfoto: Bare å være med hver dag, det er bare kos 🙂 Mange som har vært med etter de har vunnet 🙂 Og det er jo mye annet å lese her også 😀 Hi-hi

    21. Oslopadde: Nei, DU var ikke flau hvertfall, og det er jammen bra 🙂 For de kan lage mye tull, og da er det godt med noen som ser helt KUL ut ved min side 😀 NÅr man er to er det litt lettere å takle de RARE blikkene ikke sant 😀 Da noterer jeg svarene dine, og så får du bare krysse fingre og tær <3 Klemme paddeflat og ha en grode-fin-dag <3

    22. Fru Stussli: Hei og hå, og hurra meg rundt 🙂 Så godt det hørtes ut med nøtterundstykker.. Nam-nam.. Men husarbseid hørtes IKKE gøy ut.. Og det vil IKKE jeg 😀 Ja, jeg håper jammen meg den blir litt spennende også… men mest av alt ønsker jeg den skal bli stille og rolig 😀 Liker det altså 🙂 Stor hurra-meg-rundt-klem-med snø-på 😀 <3

    23. Så koselig bytur da 🙂 og snø ja, vi fikk snø i massevis, varte ett døgn så kom øs-pøs-regn og vi sitter nå med massevis av slaps 🙂
      Disse juleheftene er kos i julen. Den første tror jeg er Knoll og Tott, så Tommy og Tigern, Finbeck og Fia, Bill Clinton.
      Ha en superfin dag
      Klemmer

    24. miastorp: Hei og hopp, så godt det var kjent 😀 Ja, Oslo er ikke det samme, hvis IKKE det er fullt kaos nesten 😀 Sånn er det her.. Elever som kommer skikkelig sent med drosjer etc.. Ja, man må bare smøre seg med tålmodighet da 😛 Hvis man klarer.. jeg er litt dårlig der 😀 hi-hi Noterer svarene dine 🙂 Og er tilbake i kveld 🙂

    25. Benedicte Fjeldberg: Hei-hei Frøken 🙂 Der er du tilbake på gjettern 🙂 Koselig det, håper jo du skal vinne en av de tingene jeg har laget 🙂 Og her noterer jeg svar så tastene flagrer 😉 Og kommer tilbake i kveld 🙂 Stor mandagsklem til Frøkna <3

    26. ritahobbyfoto: Ja-ja, sånn er det av og til, man klarer ikke ALT 🙂 Men du vant jo igår. KOselig du er innom og gjetter litt uansett 🙂 Klemmer

    27. TuridB: God morgen 🙂 Ja, vi har også hatt tegnseseritradisjon, og beholder den 🙂 Den går litt videre til generasjonene under ser det ut til 🙂 Søsknene mine sine barn 🙂 Koselig det 🙂 JEg noterer svarene dine, fint lite bidrag 🙂 Ha en fin dag 🙂

    28. Min matgale verden: Å jada, de treffer kjenninger overalt de.. ;-D Vi driver liksom litt med de juleheftene ennå vi, i vår familie 🙂 Her snør det og snør det, og det er store skavler, og ligger an til en snømann 😀 Stor tørr, varm klem, for jeg er inne 😀

    29. Helge: Ja, vi får satst på at du kommer på det :-DDU har en travel uke ser jeg, og det er jo koselig av og til, hvis det ikke er mye STRESS-ting i det man skal. Håper du har en fin dag i snøføyka 🙂

    30. Å ja – det var en fin tur 🙂 Jeg var ikke såååå veldig flau – de fleste som hørte sangen til jentene bare lo og smilte til oss, men …. det er klart…. Det blir jo litt oppmerksomhet rundt dem, og det er flaut når folk stopper opp og GLOR, som om Høne-Pøne og Vaniljen er rare som vil ri på en basthest, liksom! Jeg blir gjerne med på flere turer, jeg 🙂 Men først vil jeg knekke nøtter 🙂
      Bladene tror jeg er Knoll og Tott, Tommy og Tiger’n og Fiinbeck og Fia 🙂 Lenge siden jeg har lest alle tre, mulig jeg må ta meg en tur til en kiosk en dag, og fylle opp litt med sånt før jul! Og jeg tror nissen din i dag er Bill Clinton.
      Ønsker deg en fin-fin mandag 🙂

    31. 1) Knoll og tott
      2) Tommy og Tigern
      3) Finbeck og fia
      4) Bill Clinton
      Er Stusslisvaret i dag :-))
      Dagen i dag skal brukes til å bake nøtterundstykker og svømme litt, åsså sånn kjedelig husarbeid da…
      Håper du får en spennende dag!
      Stooor hurra-meg-rundt-klem fordi-det-var-så-morsom-klem-i-går

    32. Hei og hopp 🙂 i dag var det masse kjent! Knoll og tott, Tommy og tigeren, og finnbeck og fia. Og dagen nisse er Clinton 🙂 hvor har han gjort av sigaren sin? Under sjegget ? Ha en super dag i snøen. Utrolig men sant og hvert år er det det samme. Oslo stopper opp med litt snø. Får bare sitte i ro og lese blogger for det tar tid med buss i dag 🙂

    33. God morgen!
      Koselig med tegneserie-tradisjon i jula.
      1. Knoll og Tott
      2. Tommy og Tigern
      3. Finnbeck og Fia
      4. Bill Clinton
      Ja, dette er mitt bidrag på morgenkvisten 🙂

    34. God morgen. Så koselig at vaniljeogpepper traff kjenninger i byen da. “Ja det er trivliig med jula, for dessa som er små” 🙂 Jeg husker godt juleheftene. Den første er enten Kapteinens Jul, elller knoll og tott….hm….og så tommy og tigern, finbeck og Fia og Bill Clinton – i did NOT…osv Tror jeg da, men jeg hat jo tatt feil før jeg så…. Ha en trivlig mandag da:) Her øser regnet ned, og snøen er nesten borte…snufs… Klissvåtklem…

    35. Tegneserier hører julen til, ligger vel hen haug med Blondie på loftet hos foreldrene mine, kjøper ikke lengre de. Men vil prøver meg seinere i dag. Dagens nisse var jo her i Norge engang og ble motatt bl.a av en statsminister som vokste opp i Molde. Tenker jeg rett så har jeg riktig navn både på tegneseriene og nissen senere i dag. I løpet av denne uka skal jeg hjelpe foreldrene mine litt, til Oslo, ny dose thaimat på onsdag og litt kultur på lørdag. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg