Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 10 – Kom inn, bli med ;-)

Det er ikke moro å være syk rett før jul… Og noen bare blir det likevel… De holder tappert ut, snyter og spyr, hoster og har hodepine… det er noe vi alle kjenner til.. Og akkurat før jul, har man egentlig ikke tid til det i hele tatt..  Man ønsker seg super-krefter og styrkedrikker, for  å komme seg gjennom uker med stress, mas og og endeløse rekker av forberedelser, endeløse køer i butikkene og endeløse lister med gavekjøp….

Ikke rart  Høne-Pøne ble sur som et råttent egg, da hun våknet her “syltet” som en agurk i går tidlig.. Det var FULL forkjølelse og “tett-i -desa” med en gang… Og snørrete og tufs lå hun under pleddet da vi gikk i går tidlig.. Hun hadde kun noen juleblader og en nesespray å hjelpe seg med… Og hun som hadde så mye hun skulle ha gjort mente hun… 😉

Noe annet var det med Vaniljeogpepper… Etter å ha kommet seg gjennom det litt skumle besøket i søplehuset… (Les HER).. ble hun strålende fornøyd når hun så all snøen som var samlet seg opp  på jobben.. Så mens jeg var fullt opptatt med undervisning, så drev hun ute og ” BASTE i snøen”.. Det var trolsk stemning der ute, i det blå lyset,  så hun må jo ha kost seg noe helt enormt..

Først full fart opp mot stubben….


Gjøre seg klar , se skummelheten i hvitøyet… ta sats… og kaste seg ut i det hvite…. Weeeee!!!


….kiler i magen før man lander…. 


Ny runde…. opp igjen…. 


… satse igjen… full fart framover… kaste seg uti det igjen…


…OG lande med et PLASK i snøen… full av snø… Le så man nesten dør… Ha-ha-ha-… hoste snø.. og være HELT våt… på bare sekunder…

Dette er livet liksom.. :-)Så hun hadde en storveis dag.. 

Jeg må berømme henne for å ha blitt litt moden i løpet av adventstiden.. For hun klarte å skjønne at det var IKKE noe gøy for Høne-Pøne å høre om dette… Så da vi kom hjem, eter jeg var ferdig på jobb… etter å ha blitt tørr i tøyet,og etter å ha fått stoppet latterkrampa… så sa hun INGENTING om det hun hadde holdt på med… Hun mumlet noe om kjedelig dag, matte, norsk og sitte stille på stolen… for liksom å trøste høna, som lå der som en hønse-stek… i feber..

Da jeg laget middag… hm… varmet opp noe ferdigmat heter det vel…. Så satt de så koselig der side om side… så på tv, og ventet forgjeves på julefilmer…

 For er det ikke julenissen, marsipan, klementiner eller julehefter…. så er det JULEFILMER som står i hodet på dem… “Husker du i fjor….”  “Husker du DEN liksom…”, sånn kakles det dag ut og dag inn… Og de har litt problemer med å skjønne at det er ADVENT nå… Vi må VENTE…. det er to uker til jul… og ikke en julefilm i sikte ennå..

Derfor var jentene fryktelig interessert i å teste deg litt, for de kan ALT om julefilmer… OG nå vil de vite hva DU kan.. Så dagens første oppgaver er..:

Hvilken julefilmer er dette?

1)

2)

 

 

3)

 

Og også i dag må vi ha med en nisse….

4) Altså: Hvem er nissen i dag?

 

 

 Så- hivs du kan svarene på dissse 4 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 10.  desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3

Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂

 Jeg har 14 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)

 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂

 

Lykket til og ha en fin dag 🙂

 

 


62 kommentarer
    1. Mariann Sæther Tokle: Det var ikke i går 😀 men i dag tidlig, dagens nøtt.. men nå vunnet av Myvidaloca. Ja, bra du får med deg småpikenes eventyr.. Hvis du ser på kveldens også, så ser du hva de drømmer om…;-) Nettopp lagt ut 😀

    2. Ja, disse kunne jeg, men det var i går, henger litt etter her noen dager, men må ha med meg småpikenes eventyr, stakkars høne pøne, Du må bare ikke sende henne på egglederkonferanse på Hønefoss når hun er i den formen der:)

    3. Engla: He-he, ja der var du og du har GOOOD tid 😀 Høne -Pøne er i fin form igjen, var med på jobb i dag, og får høre mer om det i morgen . I dag har vi moret oss.. men også i kveld et lite blaff fra dagen 😉 Så da noterer jeg dine svar og hører med gjengen. Ha en strålende kveld min venn:-) Klemmer<3

    4. Kommer innom i sisste liten igen jeg 🙂
      Bedre sent enn aldri har jeg hørt :p
      Tre nøtter til Askepott, Grevinnen, hovmesteren og Tante pose.
      Dagens nisse tror jeg er Sylvester Stallone 🙂
      Ønsker dere alle en herlig kveld og håper at hønepøne er i frisk og rask igjen i morgen <3
      Stoooor go´klem fra Engla

    5. Hanne: Halla påræ 😀 He-he.. Jeg har informert Vaniljeogpepper om at du har vært her, så her hilses det med begge potene 😉 Takk for svar 🙂 Klemmer og ha-d 🙂

    6. Min matgale verden: Hi-hi, elsker lange meningsløse kommentarer om vis-vas 😀 Det gir mening for meg på en merkelig måte… jeg skjønner du er sulten, jeg skjønner at du kan slippe løs litt meningsløshet her inne og det liker jeg.. det betyr at du slapper av 😀 Og ikke noe er bedre.. Her skal man ikke trenge å finne opp kruttet for å komme inn 😉 Jeg driver med ville herjinger i sofaen her med de du vet… Til i kvel, til morgendagen…til torsdag morgen… osv… Har det nemlig litt travelt noen andre dager…:-D Men kalenderen må gå sin gang… Og da får jeg lage klart…SÅ nå er det masse fotoshoots i hele dag 😀 for en tirsdag!!! 😀 Hi-hi.. Og du har vært flink og levert svar 🙂 Ta deg en pølse 😉 Stor klem med mening tilbake 🙂

    7. Oj oj, jeg gleder meg til tre nøtter til askepott….Hovmesteren ser vi alltid, og da har roen senket seg, og julen kan bare komme…tante Pose har jeg alltid LYST å se, for jeg synes den er litt sånn gammel-koselig og morsom…. Sylvester Stallone var kul i gamle dager, og…nei, det var jo ikke flere, jeg måtte opp og se etter. I dag var jeg flink! Og nå er jeg sulten…heldige meg har rester fra søndagens butter-chicken…gutta og gubben skal ha hot-dog, og den kan de ha i fred…eller vil jeg kanskje ha en pølse?? Vi ser jul i skomakergaten i barnehagen, ungene liker det faktisk. Og idag var skomakeren hos fru eneberg på torget…og spiste pølse i lompe..og da fikk jeg så lyst på pølse altså… Men egentlig liker jeg ikke pølser. Ikke så veldig godt hvert fall. Og hvorfor skriver jeg en milevis lang avhandling om pølser til deg?? Stakkars deg, nå øser jeg hele pølse og sultenhistorien over på deg, bare for jeg er sulten….Dette ble en ganske lang kommentar….en ganske lang og meningsløs kommentar, men hva hadde livet vært uten litt meningsløst vas innimellom:) Stor klem med mening i!!

    8. frokenfjeldberg: Veldig koselig med sånne løpe-innomklemmer <3 Lese og være flink jente da 🙂 Og bli frisk som en fisk :- ) Jeg kommer innom deg etterpå, men ikke smitte meg 😀 Har nok med halvsyk høne her... 😉

    9. cuskima: Da krysser vi fingre og tær og alt, for alle som deltar i dag .-D Og jeg gir mine svar til sjefene, så får vi se hva som skjer 😀 Ha en fin kveld 🙂 Klem <3

    10. MyVidaLoca: Hi-hi, ja der er du 🙂 Høna er frsik som en fisk igjen vettu, var bare i går.. Det er fordelen med å være høne… forkjølelsen sitter kort i et nebb 😉 Takk for svar, jeg gir dem til “jentene” 😀 Klemmer <3

    11. OMG alle favorittene eg har på min juleliste på bloggen
      3 nøtter til askepott -popelku
      Hovmesteren og Grevinnen
      Tanta Pose
      and the one and only mr Sylvester Stallone -the italian Stud 🙂
      Da går eg på jobb og krysser fingrene <3

    12. Da er jeg her igjen :)) Svarene i dag er: Tre nøtter til Askepott, Grevinnen og hovmesteren og Tante pose. Og nissen er Sylvester Stallone.. God bedring til Høne-Pøne! <3

    13. Oslopadde: Full fart 🙂 Fint 🙂 Jeg tar i mot svarene dine og sender de videre til jentene 😉 Hilse fra dem 😉 Ha-ha.. Ha en fin ettermiddag padda mi 🙂 Klemmepaddeflat <3

    14. Hei på en ettermiddag 🙂 kjappe svar i dag: er det ”3 nøtter til Askepott”, ”Grevinnen og hovmesteren” og ”Tante Pose”? Den siste er jeg litt usikker på, for jeg har aldri sett den filmen, men jeg vet at det er noe folk ser på, så jeg TROR det er den 🙂 Og nissen er kanskje Sylvester Stallone? 🙂
      Snakkes 🙂

    15. frustrertfrueihouston: Hun “kom seg” fort skal du få se i morgen 😀 vært med på jobb i dag:-DTakk for svar 🙂 Vi får høre med jentene, hva de sier 😀 Nå er arbeidsdagen min nesten over og jeg skal bevege meg ut i verden 🙂 Ha en fin ettermiddag, så sees vi kanskje til kvelden 🙂

    16. Ikke greit å være syk før jul, men koselig for Høne-pøne å ha Vaniljen som selskap etter jobb. Du skal se hun trengte noen timer alene i ro og fred, så kanskje hun blir fortere frisk? Her kommer mine svar:
      Tre nøtter til Askepott
      Grevinnen og Hovmesteren
      Tante Pose
      Sylvester Stallone er julenissen.
      Ha en fin dag. Ser ut til at det blir en fin dag her, selv om det fortsatt er kaldt (4grader)

    17. Gry Elisabeth: Hi-hi, gleder meg til å se noen julefilmer 🙂 Og her ventes deg veldig altså 😀 Takk for fine svar, Håper du har en fin dag 🙂

    18. Hei, disse filmene er jo nesten standard, men tante pose er det lenge siden jeg har sett he he.
      1 3 nøtter for askepott
      2 Grevinnen og hovmesteren
      3 Tante Pose
      4 Sylvester Stallone

    19. ladyaugust: Mye fine julefilmer, og de sitter hver kveld og venter spent hjemme 😀 Kommer det nå liksom.. Her skal det ikke ryddes en pøkk… kanskje lille julaften ;-D Jeg noterer svarene og gir til sjefene 😉 Klemmeflatsomeipannekaketilbake

    20. deveny: Ja, prøver meg på noen eventyr 😀 He-he.. jukse litt ja, helt i orden, jeg tenker at SÅ alvorlig er dette ikke, så det må være lov 😀 Ha en fin dag du 🙂

    21. Peppermint Mayhem: Hei-hei, så koselig å se deg 🙂 Ja, jeg syns å huske at dette er en av dine favoritter 😀 Jeg noterer svarene, koselig at du er med idag. Får høre med Vaniljeogpepper hva hun mener om svarene 😀 Håper du har en fin dag også 🙂 Klemmer <3

    22. haha tre nøtter til Askepott(den ser vi hvert eneste år og gleder oss like mye hver gang, så er det hovmesteren og tante Pose, den siste er Sylvester Stalone(tror det skrives slik 🙂 Ha en finfin dag kjære søs, her skal det ryddes litt, skal bare.. hahaha Klæmmeflatsomeipannekake nommi gjett bare hva jeg fikk sååå lyst på nå :DDDD

    23. Lisbeth Pedersen: Ja, nå er hun frisk og på beina igjen, er med på jobb i dag 😀 Sånn er det med høner nemlig 😉 og ingen av oss syke så langt 😀 Takker for svar og gir dem til sjefs-jentene 😉 Ha en herlig dag du også 🙂 Klemmer <3

    24. Flaggermusvinger: Hi-hi, koselig du er innom 🙂 Lykke til med siste eksamen 🙂 og takk for godord om at jeg er verdens beste julekalendermaker <3 Ja, høna er faktisk bedre i dag.. 😉 Heldigvis.. Ha en fin dag 🙂 klemmer <3

    25. Bestemors godstol: Hei-hei 🙂 Ja, du kom deg gjennom du, nå leverer jeg svarene til sjefs-jentene, og så får vi se hva de sier 🙂 Hi-hi Ha en fin dag du 🙂 Klemmer <3

    26. passion4lifeandtravel: Ja, stakkar snørr-høna 😀 Men bedre i dag da .-)Ja, de styrer fælt nå i jula disse to jentene, og er opptatt av pynt, bakst, gaver og alt som jenter flest ;-D He-he Jeg noterer svar, kjempekos at du er med i dag Mette 🙂 Herlig 😀 Stor klem til deg <3

    27. Du forteller hele eventyr du…..:-) i adventskalenderen din, tøft.
      1) Tre nøtter til Askepot
      2) Grevinnen og hovmesteren
      3) Tante pose
      4) Sylvester Stallone
      Jeg måtte jukse litt i dag…..:-)

    28. Hei på deg <3
      1.Tre nøtter til Askepott
      -eller 'Tři oří?ky pro Popelku' (russisk# eller 'Drei Haselnüsse für Aschenbrödel' #tysk#. Filmen hadde både tsjekkiske og østtyske skuespillere, og er lansert i en tysk og en tsjekkisk utgave.
      En ting er helt sikkert ,aldri en jul uten denne filmen her i heimen #det er tilogmed oppført som en felles klausul i barnas samværavtale for julen ''barna hentes etter ,tre nøtter til Askepott'' ,hehe ^^ .Vi har tilogmed kjøpt den på DVD i tilfelle NRK bestemmer seg for å ikke sende den mer.
      2.Grevinnen og Hovmesteren.
      3.Tante Pose.
      4.Sylvester Stallone.
      Håper jeg du har en fin dag <3

    29. Stakker hønepøne som er syk, bare hun ikke smitter dere andre til jul da 🙂 god bedring til henne.
      Mine svar i dag
      1. Tre nøtter til Askepott
      2. Grevinnen og Hovmesteren
      3. Tante Pose
      4. Sylvester Stallone
      Ha en strålende dag 🙂
      Klemmer

    30. Stakkars høna, glad det ikke er meg!
      Når det gjelder konkurransen; jeg er som vanlig enig med fru Stussli. Og de andre.
      Jeg har nå bare en eneste eksamen igjen, så nå hiver jeg meg tilbake over bøkene i en ukes tid til. Ha en riktig fin dag, verdens beste julekalendermaker! 😀

    31. 1. Tre nøtter til Askepott
      2. Hovmesteren
      3. Tante Pose (vet ikke om filmen heter det, men dama spiller henne)
      4. Sylvester Stallone
      Ja da kom jeg meg gjennom i dag og da vennen :))

    32. Dakkars hønepøne, så trist å være syk før jul <3
      Svarene er:
      1. Tre nøtter til Askepott.
      2.Grevinnen og hovmesteren
      3.Tante Pose
      Dagens nisse må jo bare være Sylvester Stallone.
      Helt herlige bilder på bloggen din i dag <3 Så julefin vaniljeogpepper er <3 Ha en herlig dag <3 Klemmer <3

    33. Jeg er mere våken enn på lenge i dag. Tenkepausa er alt over så her kommer mine svar
      1. Tre nøtter til askepott
      2. Grevinnen og hovmestern(ingen jul uten den og sprø svor)
      3. Tante pose(film produsert i 1940 basert på en fortelling av Garbiel Scott)
      4. Sylvester Stallone

    34. miastorp: Takk for svar 🙂 Jeg forteller sjefene hva du sier, så ser vi hva DE sier 🙂 Har med gaven din som skal sendes etterpå i dag 🙂 Tror kanskje du blir fornøyd 😀

    35. lithanna: Ha-ha, du må se på ALLE julefilmene skjønner du 😀 Men jeg noterer svarene i tilfelle ingen skulle klare alle.. 🙂 Høne -Pøne litt på bedring her 😉 Ha en fin dag 🙂

    36. Vanja: Ååå, så spennende 🙂 Skjønner at du har sommerfugler da ja 🙂 Må få høre mer senere 🙂 Jeg noterer de svarene du har, i tilfelle… 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    37. 1) Tre nøtter til Askepot
      2) Grevinnen og hovmesteren
      3) Tante pose
      4) Sylvester Stallone
      Her bidro hele gjengen 🙂
      Ha en strålende dag frodith :-))
      klemklem

    38. Ny dag og nye svar 🙂 tre nøtter til askepott ( eller vaskebott som datteren min sa) grevinnen og hovmesteren og så er det tante pose (?) dagensjulenisse er sylvester stalone 🙂 ha en super dag 🙂

    39. Te nøtter til Askepott.
      Hovmesteren.
      Den tredje der husker jeg ikke i det hele tatt.
      Sylvester Stallon.
      Riktig god bedring i heimen.
      Jeg skal på kurs idag. Sommerfugler i magen.:)

    40. Stakkars Høne-Pøne som er syk :/ Håper hun kommer seg fort! Tror dagens nøtter er Tre nøtter til Askepott, Grevinnen og hovmesteren ogTante pose 🙂
      Dagens nisse må vel være Sylvester Stallone 🙂
      Ha en fin dag, klem <3

    41. Leit at Høne-Pøne er syk – skulle nok tatt på seg mere klær før aketuren nylig. Dagens nøtt var jo lett hvertfall del en. Men det er hvertfall en pose med i svaret + div ting. Kommer tilbake senere idag. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg