Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 16 – Kom inn, bli med ;-)

I går ble faktisk en dag med mye SANG etterhvert… etter å ha fått revet de to molefonkne jentene bort fra vinduet, pusset snuter og tørket nebb for litt sørgmodige drag…

og lovet de pepper-kaker på senteret om de hoppet kjekt og greit ned i sekken… litt fort.. 

Nå vet jo du at de var fort ute av sekken, på T-banen, hvertfall Vaniljeogpepper


… og at jakten på nissen var i gang.. Men det fikk jo opp humøret  deres da… Og nede i fra sekken kunne jeg flere ganger høre.fnising, og humorisktiske toner i frra lanngt nede i der..:

“Så går vi rundt om en halv oste-biiiit, halv oste-biiiiit, halv oste-biiiit…. så går vi rundt…”  skvaldret de i vei… en i dur og en i moll… Og jeg kan jo ikke annet enn smile selv om det er aldri så lite pinlig også…

” Goooooe hjul- syyyyykel-hjul- jæi er  ikke en liiiiiiiten fugl….” sang Høne-Pøne av full hals…

” Du grøøøøønnne, sliiiiitne tre hurra, velkåååååmen du til vår julestjerne….”, sang Vaniljeogpepper. med sin rotte-stemme, som ikke akkurat har vunnet 1. plassen i “The Voice” liksom…

Så stemningen var god, vi hadde sett masse luer, og de var klare for å gå rundt juletre og synge julesanger egentlig… Men problemet er bare at HVER gang vi møter på et juletre, så er de VIPS, høyt oppe i trærne, blant greinene… Der står eller sitter de og synger… De har ikke skjønt at man skal gå RUNDT treet… eller i det minste prøve å bevege seg nede på bakken i sirkler rundt treet… 

Som på Presegården i Vestby f eks


…. full fart opp på en grein…. “Glaaade jul….”

Og i treet langs Akers-elva…. “Hellige jul….. engler….”


… på Byporten shopping…. ” ..daler ned i skjul….. “


Og NÅ,sist i går…. På Storo-shoppin i OSlo…  Pilte RETT opp liksom og ropte på Høne-Pøne…. “Kommer du? Vi skal synge til treet..”

Og det treet som kunne skjule nissen HIMSELF, som du så i går,…  Der var det jo ingen tvil… HER skulle de opp… Vaniljeogpper først… sikter mot toppen, i det hun synger… “Når nettene blir lange, og musa setter viiiin….” Hun svingte seg fra gren til gren, men jeg GREP tak i henne, før hun hadde fått Høne-Pøne med på ugagn og sprell, og jeg fikk forklart dem at når man synger julesanger så skal man gå RUNDT treet,ikke oppe langs grenene.. men NEDE på bakken..

Så jeg plukket dem ned satte de klare, viste hvordan de skulle holde hverandres hender når de gikk ,og så kunne de synge… 


Og hadde det ikke vært for at noen måtte ta bilde også, så kan du jo skjønne at JEG også hadde gått der med dem… “… gooode…hjul…., herlige fuuuugl…”  De kan jo ikke sangene på ordentlig… Men det kan kanskje du??? For her kommer nemlig dagens oppgaver som så klart er SANG, de EKTE julesangene 😉

 

Da klarer du nok å svare på denne lille quizen 😉 Det gjelder altså julesanger.

og nummer 

6) 

Hvem er nissen i dag? 

Så- hivs du kan svarene på dissse 6 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 16. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3

Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂

Jeg har 8 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)

 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂

 

Lykket til og ha en fin dag :

 

 

57 kommentarer
    1. Flaggermusvinger: Ja, da skal jeg ikke ha noen kalender igjen på en stund…. hvertfall ikke før på et år .-D Moro er det , men krevende 😉 Kos du kommer innom 🙂 Klemmer <3

    2. Jammen var jeg litt seint ute, du! Men koselig å komme på besøk likevel, og lykke til alle sammen.
      May the odds be ever in your favour! 😀
      Og ha en fin kveld og natt, Frodith-mor, tenker det blir godt for deg når jula kommer og julekalenderen kan senke skuldrene litt! Klem <3

    3. ladyaugust: Ja, hodene jobber vel litt hele tida de 🙂 Men godt med ferie for alle tingene nå.. kjenner jeg også… ligge langflat og spise… Uff, hørtes nesten litt kvalmt ut.. Må få opp futten litt mer også jeg 😀 Skal nok bli noen turer i marka med søsteren min… Hun andre 😀 Hi-hi.. Klemmesøsklemmen <3

    4. Jepp nå er vi ferdige før jul og da er det juleferie eller låtskriving er det jo selvfølgelig selv om liksom 🙂 Ha en fiin kveld kjære søs <3 klæmmeflat 🙂

    5. Puh…tror jammen jeg rakk det i dag også jeg 🙂
      Mitt svar er: nissen, engler, rottene, 4 år, katten og Prince Charles
      Ha en fortsatt fin kveld fineste frodith <3
      Stoooor go´klem fra Engla

    6. Lisbeth Pedersen: Ha-ha, ja du tror det 😀 Akkurat i går var det faktisk en SMULE flauere enn de andre dagene… for det var så MYE folk utpå 😀 Masse folk liksom… og jeg var alelne, ingen venner med meg… og da er det litt mer flaut 😉 Måtte skynde meg veldig 😀 Ha en fortsatt fin kveld du også 🙂 Klemmer <3

    7. Så flotte bilder. Folka som sitter med overvåkningskameraene på kjøpesenteret, koser seg sikkert masse ved å følge med deg og rottene i juletrærne 🙂
      Nissen, Engler, Rottene, 4 år, Katten og så er det Prince Charles
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂
      klemmer

    8. TuridB: Men du rakk det fint likevel 🙂 Så kos at du kommer i dag også 🙂 Ikke rart om man ikke rekker sånt i denne farta vi har nå om dagen hvertfall 😀 Ja, da er det trekking om en halvtimes tid 🙂 Håper du har gjort noe kos i dag 🙂

    9. 1) Nissen
      2) Engler
      3) Rottene
      4) 4 år
      5) Katten
      6) Prince Charles
      Har vært ute på farten i dag så dette er nesten i siste liten 🙂

    10. aldrialene: Hil-hi, ja han er vel en NISSE han 😀 Blir hvertfall aldri konge ser det ut til 😉 Så fint dere kommer med svar i dag også 🙂 V får krysse fingrene for at dere vinner en av dagene 🙂 Koselig at dere gjør det sammen 🙂 Ha en herlig kveld så lenge 🙂

    11. 1) Nissen, 2) Engler, 3) Rottene, 4) 4 år, 5) Katten. Nissen (i dobbel forstand?) må da være Prins Charles. I hvertfall er vi ganske sikre på det 🙂

    12. Min matgale verden: Uff, det høres kjent ut.. jeg FØLER faktisk hvordan du har det, det er jo LITT likt vi har det på en måte… selv om du har flere og som hører.. Men alt det “anderledes-maset” som er i sånne dager… LIker det ikke så godt jeg .-D Kan være moro,men veldig slitsomt.. Det går oftest greit med sånn underholdning 🙂 Lykke til 🙂 Kose deg litt nå,og slappe av. Dagen min ikke så verst… men sto en time i kø nesten i post i butikk for å sende noen juelgaver etc. Litt sliten jeg også. Men i morgen er det lille-fredag, ikke sant… og det blir så bra så 🙂 Pynte oss litt 🙂 Klemmergodklemmen <3

    13. Nissen, engler, rottene, 4 år og katten. Og så han der prins charles…. puh! I dag er jeg sliten, regn, gå til og fra jobb, flere syke på jobb, og i morgen er det nissefest, med underholdning fra meg og en annen, vi har nesten ikke øvd…men det går nok bra. Hvile nå:) Håper du har hatt en fin dag. klemklem

    14. miastorp: Katter er utrolig morsomme, og har alle hver sin personlighet synes jeg 🙂 Søsteren min sin katt sitter inntil veggen med “ryggen”,og på rumpa liksom, sitter som en MANN 😀

    15. Ja Leo Pard er katten i vinduet 🙂 Han anser seg som sønnen eller barnebarnet i familien. Han synes dyr er dumme men kan til nød leke med mus. I påsken hadde vi en ivrig hunkatt på besøk og da ble Leo helt oppgitt over at hun aldri gikk hjem. Han fikk jo ikke gått ut så lenge hun var der. Ja Leo er en rar katt men veldig god.

    16. whatwouldnemido: He-he, du lot deg ikke forvirre av all masinga til de to “små-rollingene” 😀 Nei, du har nok øvd fælt du , og kan vel alle på rams… Jeg kan IKKE 😀 vi synger ikke så mye på skolen vår 😉 Takk for svar, ønsker deg lykke til. “Når nettene blir lange…og musa setter vin… ” 😉

    17. miastorp: Hei hei 🙂 Så kos du er klar for nøtter igjen 🙂 Leo er katten din? Han i vinduet ? Liker han INGEN dyr, ikke å spise selvfølgelig… det skjønner jeg veldig godt ;-D Ha-ha.. Ha en superduper kveld du også 🙂

    18. … etter SÅ mye øving med småtasser, er jeg EKSPERT på julesanger. Blir ikke en gang forvirret av all feilsynginga til Vaniljeogpepper og Høne-pøne (men falt pladask for “Når nettene blir lange og musa setter vin… :-))
      Julesangene er: 1) Nissen, 2) Engler, 3) Rottene, 4) 4 år (og kjint ei jinte som var nesten 5), 5) Katten.
      Nissen er kronprins Charles.

    19. Da er jeg tilbake i hovedstad og klar for dagens svar 🙂
      Nissen, engler, rotter, 4 år og katten (men ikke Leo for han liker ikke dyr 😉 )
      Og så er det Prins Charles som gjemmer seg i nissesjegget i dag 🙂
      Ha en superduper kveld :-))))

    20. frustrertfrueihouston: He-he.. ja nå begynner dyra og bli litt slitne.. 😀 Men de holder til jul 😉 Ja, du sliter vel litt med å komme i form etter den flyturen. Jeg har aldri gjort en sånn lang tur. Håper du kommer deg til julaften 😉 Takk for svar 🙂

    21. Jeg er i topp form i dag. Sitter og kokkelurer med snedige plott planer……:-) Dette blir så bra så….:-)
      Du får riste litt på hodet så våkner du kanskje, eller en sterk kopp med java…..:-)

    22. deveny: Hei-hei 🙂 Der er du 🙂 I dag er det mørkt ute, og man våkner liksom aldri helt.. Men du er våken ser jeg 🙂 Noterer fine svar og ønsker lykke til 🙂 Klem <3

    23. Hei. Etter mange timer med søvn, rett på shopping og så litt rydding, så ble det tid til litt adventskalenderoppgaver. 1-nissen 2-engler 3-rotter 4-4 år 5-katten 6-Prins Charles.
      Det tar nok noen dager å snu døgnrytmen, og så er det så mørkt her. Dagslyset er også mye mørkere enn i Houston. Der er det mørkt fra kl 17.30 til 07.00 på morgenen. Like spennende å følge de to dyrene hver dag!

    24. Tatt av kvinnene: Ja, det låter NYDELIG altså 😀 Ha-ha.. Og ja, de er ikek spesielt gode på tekst 😀 Men det er dere 😉 ha en ifn dag du også 🙂 KLemmer <3

    25. ladyaugust: Siste øvingsdag før jul?? Hm…Kose deg masse hvertfall da 🙂 Ta i litt ekstra 🙂 Ja, der er du med svarene dine, og jeg håper du synger bedre enn de to rabagastene 😉 Hi-hi 🙂 Klemmeflatsåklart <3

    26. Kan tenke meg de har fine sangstemmer begge to ^^ Kreative til å omformulere sangene var i de i hvert fall 😀
      Mine svar i dag er:
      1) Nissen
      2) Engler
      3) Rottene
      4) 4 år
      5) Katten
      Nissen må vel være Prins Charles.
      Ha det fint i dag <3

    27. Haha og fiin dag søs <3 Nye gåter såklart i adventskalenderen 😀 Og i dag kan jeg jo alle sammen, tror jeg i alle fall hihi Her er svarene: nissen, engler, rotter, 4år, katten, Prins Charles
      Kooz deg her er det øvingsdag såklart, siste før jul og det skal bli gøy 🙂 Kozmoz <3

    28. muumimamma: Ja, ikke sant 😀 Og skikkelig aktive stort sett… 😀 Takk for svar 🙂 Så sees vi i kveld kanskje 😀 Ha en fin dag 🙂

    29. Det var da noen veldige skrålebøtter du drar med deg rundt i sekken, hehe! Kan levende forestille meg lyden av Vaniljeogpepper og Høne Pøne von Bentasil 🙂
      Og her er mine svar for dagen:
      1) Nissefar 2) Engler 3) Rottene 4) 4 år 5) Katten 6) Prins Charles

    30. Kristin: Så koselig .-) Håper dagen din er fin som bare det 🙂 Og takker for svar. Nå er det 8 luker,og 8 gaver igjen, så får vi se i kveld 🙂

    31. I dag er jeg tidlig ute, for en gangs skyld 😉 Her er mine svar:
      1) Nissen
      2) Engler
      3) Rottene
      4) 4 år
      5) Katten
      6) Prince Charles of Wales
      Ha en fin dag! <3

    32. torun uglebakken: Hi-hi, ja det var kos du synes det 😀 Kanskje du vinner også, for alt vi vet 🙂 Ha en fin dag Torunn 🙂 Klemmer <3

    33. Fosenpadde: Kose deg masse, her regner det masse og snøen forsvinner sikkert til du kommer hjem. Koselig at du gjetter litt i fra tantes maskin 🙂 Jeg gir svarene til Høne-Pøne og VP som du kjenner 😀 Klemmepaddeflat <3

    34. Hanne: Hei Hanne-mor, Hallllooooo! Håper du har en fin dag i regnværet… Her regner det hvertfall 😀 Ikke mye jule-stemining.. Men vi prøver så godt vi kan likevel 😉 Jeg noterer svarene dine :-)Ha en fin dag <3

    35. Hei fra Fosen 🙂 jeg er på besøk hos min tante, men prøver meg på en kjapp julenøtt fra maskinen her 🙂 jeg er nemlig offline noen dager, egentlig. Nissen er vel Charles, kanskje – han som er på vent på overtid (egentlig pensjonist, vel, etter normale beregninger?). Julenøttene må jeg jo også prøve meg på 🙂 Nissen satt på låven, engler daler ned. De som skotter er rotter, og en skulle vøri 4 år i romjul’n. Nissefar henter katten hvis rottene ikke gir seg, tror jeg :-), og stakkars rottene da! Men jeg heier vel mest på katten, er ikke sååååå glad i rotter, jeg 🙂 Håper dagen din blir fin-fin 🙂 Jeg skal BARE kose meg 🙂

    36. Fru Stussli: Så flink du er Emma, nei han manne var ikke så lettt, og greit med litt mammahjelp da 🙂 Hilser tilbake fra Høne -Pøne og Vaniljeogpepper, der er med på jobb 🙂 Ha en fin dag Emma, og Bente 🙂 Klemmer <3

    37. Helge: Litt greit å hoppe i det noen ganger også 😀 Ja, de er noen rabagaster, og man vet ALDRI hva de finner på liksom ;-)Ha en fin mandag du også 🙂 Her regner det nesten, og fønvind ute… snart jul..

    38. 1) Nissen
      2) Engler
      3) Rottene
      4) 4 år
      5) Katten
      6) Charles Prince of Wales
      Jeg svarte på ale selv. bare ikke han gamle mannen til slutt. han måtte mamma si hvem var. Han er en prins.
      hilsen Emma O. hils hønen og rotten

    39. I dag er jeg våken. Så jeg hopper på svarene med engang uten pause i dag, kanskje optimist men den som intet våger intet osv… Uansett her er dagens svar fra meg 1. Nissen 2. Engler 3. Rotter 4. Fire(4 år) år 5. Katten 6 Prins Charles. Morsom lesing om hva slags ablegøyer dyra dine finner på i Oslos handlesentra. Ha en fin mandag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg