Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 18 – Kom inn, bli med ;-)

Som du vet har jeg to “jenter” her som synes det er blodig urettferdig om det ikke blir julebord for DEM før jul… Nå har de hørt tyting og masing fra alle og enhver om disse julebordene, de har sett folk på Tv som pynter seg, ordner negler og alskens Spa-behandlninger før julebordet.. Og de har også skjønt at det vi var på for to uker siden bare var en familie-sammenkomst… hjemme hos noen…og ikke et julebord… Når de forstod det, tok de til å gnåle igjen, og snuten har ikke stått stille på Vaniljeogpepper siden da… “Vi må ordne julebord!!” Og som du så i går kveld, hadde de nå funnet sted, og trodde vi kunne ta det på sparket sånn…


Jeg fikk slept de med meg fra denne plassen, men lovet at vi skulle komme tilbake en annen gang kanskje …. og ta julebordet vårt der… Når vi var litt bedre kledd for denslags.. Og en av måtene jeg fikk lokket de med meg på, var ved å fortelle at  jeg hadde en overraskelse… Vi skulle nemlig FOTOGRAFERES i går… Hos ordentlig fotograf, så klart.. Og jeg hadde skaffet dem matchende kjoler også. Og gleden var stor!! De eslker jo slike Photo-shoots 😉


Først kastet Vaniljeogpepper seg frampå… hun er jo litt mer aktiv som kjent…


Så var det Høne-Pøne sin tur, og hun var i form hun også… og flakset og bruste med fjøra…


Til slutt tok fotografen et av dem sammen…

Dette blir årets julekort som skal skrives snart… Og de er utrolig stolte av at de skal få være på julekort..

Gleden var også stor da de skjønte at dette var kjolene de skulle ha på julebordet til helga, uansett om det ble Sushi eller annen restaurant.Så når vi nå snakker om mat,  julebord og annet i samme sjangeren… Nå kommer dagens nøtter, og de handler også om mat:

Hva står på menyen på årets julebord?



4)  Og hvem er nissen i dag?



Så- hivs du kan svarene på dissse 4 tingene, så skriv de i kommentarfeltet, så er du med i trekningen om kalendergave 18. desember <3 Da regner jeg med det ikke blir FOR vanskelig i dag heller <3

Alle som vil kan være med. Har du ikke blogg, så skriv mailadressen din i det ene feltet(der med navn etc, (bare jeg som ser maildadressen), så jeg får tak i deg om du vinner 🙂

Jeg har 6 kalendergaver igjen som jeg gjerne vil gi bort- så bare sleng deg med .-)

 

Alle svar må være inne hos meg innen kl 22 i kveld,, for da trekker jeg rett etterpå 🙂

 

Lykket til og ha en fin dag 🙂

 

 

 

70 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Nei, fremdeles ikke i nærheten av klar jeg.. :-/ Men hvertfall ferdig på jobb nå, elever dratt og nå har jeg fri, så da får jeg gjort litt mer.. 😀 Spent på hvilke søtsaker du skal lage 🙂 Klemmer <3

    2. Engla: Åi, har han bursdag i morgen 🙂 Også 17 år da 🙂 Snart myndig 🙂 Spennende 🙂 Da krysser vi fingre for deg i dag min venn 🙂 Og så ser vi hva Vaniljen gjør 😉 Klemmerihaugeroglass 😀 <3

    3. Å så fine de er <3
      Nydelig julekort av to søte små <3
      Tenk at det allerede er det 18, i morgen blir min elste sønn 17 år...fytti katta så fort tiden går sier nå jeg.
      Men så var det mine svar da:
      ribbe, surkål og potet, riskrem og rød saus, marsipangris og Charlie Chaplin
      Ha en fortsatt fin kveld fineste frodith <3
      Stoooor klem fra Engla

    4. aldrialene: Takk for svar 🙂 Ja vi får håpe på full pott i dag 🙂 Jeg bare digger at det har vært en sånn familie-greie, det gjorde stussli.blogg.no også, og de dro hjem en seier til slutt 😀 Jeg har jo 6 gaver igjen, så det bør gå en av gangene 🙂

    5. Min matgale verden: Det hørtes knall ut å være i den barnehagen altså, få mat av Kjersti og kan tenke meg de koste seg ja, med all den gode maten 🙂 Julebord på en måte der også 🙂 Ja, det er jammen ikke lett å få tak i kjoler i str xxxxxxxxxs altså…. Og på skolen finnes bare EN 😀 og hysj -hysj, den ble brukt to ganger… men ikke si det til noen…d et er bare EN kjole 😀 ha-ha 🙂 Men fint kort ble det ja 😀 Klemmer <3

    6. Jaaaaa…jeg klarte det, Ribbe, surkål og potet, riskrem med rød saus og marsipangris så klart! I barnehagen var riskremen klart litt mer pop, enn karamellpudding og sitronfromage. Og så var alt hjemmelaget, og det var koselig. Barna har til og med fått være med og stikke nellikspiker i sylteflesket, og jeg så i hvert fall et barn spise sylterull:) Koselig var det 🙂 Men Charlie Chaplin må jeg ikke glemme… Og så….kjolene….selveste Laura Ashley kjolene….de var jo….ja…søte….eller kanskje ikke helt søte….de var….de var ….på en måte veldig blomstrete! Ja! Det var noen skikkelige blomstrete kjoler jentene hadde fått!! Og et skikkelig blomstrete julekort ble det! Du er heldig som har de to der, for jammen er de søte. klemklem

    7. whatwouldnemido: Åja,… denne var litt vrien i dag altså 😀 det ante jeg ikke 😀 I morgen kommer en helt i din gate 😉 Hi-hi Da noterer jeg deg opp for dagens kalender, og sjekker med Høna og rotta hva de synes, om den er godkjent 😀

    8. Du vi’kke TRU hvor lenge jeg sto fast på den riskremen! Det hjalp ikke akkurat på selvfølelsen da jeg oppdaget at du rett og slett hadde skrevet ordene baklengs og ikke “knota det til på vanskelig vis”… Men jeg løste dem i hvert fall alle til slutt 🙂
      1) Ribbe, surkål og potet,
      2) riskrem og rød saus,
      3) marsipangris
      Nissen er Charlie Chaplin, jeg er nesten brennsikker!

    9. Heidi Bente Hansen: Så koselig de kommer noen nye inn her :.-) Ja, her er det bare å slenge seg med 🙂 Hele kalender-tiden har det handlet mye om disse to rakkerne.. 😉 Men jeg skriver om mye RART til vanlig også 🙂 Da skriver jeg opp dine svar og så er jeg tilbake kl 22 med dagens vinner .-)

    10. Kjempemorsom blogg, kjekt og følge med i julestria deres 🙂
      Ribbe. Surkål og potet.
      Riskrem og rød saus
      Marsipangris
      Charlie Chaplin

    11. TuridB: Så fint at du liker den, jeg blir veldig glad for å høre at du gleder deg til hver dag. DET er koselig det 🙂 Jeg krysser fingrene for deg i dag, hadde vært kos om du vant en dag, for du har vært innom hele veien nesten 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    12. Tatt av kvinnene: Ja, er de ikke FIIIIIINE 😀 Nå tenker jeg de blir glade, når de får høre de likner kongelige 😀 Måtte jo fotograferes før jul 😉 Noterer dagens svar og ønsker deg en fin kveld 🙂 Er du ferdig med gavene og alle forberedeleser? 🙂

    13. Heisann, her har du mine svar for denne dagen
      Koselig julekalender du har, gleder meg til kvar dag 🙂
      1. Ribbe, surkål og potet.
      2. Riskrem og rød saus.
      3. Marsipan.
      4. Charlie Chaplin.

    14. Næmen så koselig det kortet ble da ^^ De ble jo riktig så fine med matchende kjoler! Hønepøne så nesten ut som et medlem av kongefamilien i “tre nøtter til Askepott” 🙂
      På menyen står det:
      1) ribbe, surkål og potet.
      2) riskrem og rød saus
      3) marsipangris
      Dagens nisse er Charlie Chaplin 🙂

    15. torun uglebakken: Hei-hei, der er du igjen 🙂 Så kos 🙂 Og gjetter og greier 🙂 Gleder deg til god mat i jula kan jeg tenke meg 🙂 Jeg gleder meg aller mest til fri og det skjer fra fredag 🙂 Juhuuu! Deilig 🙂 Ha en fin ettermiddag i høye nord Torunn <3

    16. frokenfjeldberg: Ja, håper du blir bra snart altså, for nå har du vært syk en stund jammen meg. Og snart er det jul og alt. Ligge langt under dyna du, nå er du ferdig med fæle tannlegen i det minste 😀 Uff, jeg skal etter jul… gruer meg… pga ekkel i halsen min fremdeles.. :-/ Men etter jul skal jeg være HELT bra har jeg bestemt.. Klem .også frøken positiv 😉

    17. Mariann Sæther Tokle: Å ja… helt klart… de svinser jo rundt som bare det.. med sånne kjoler på, går på Cat-walken liksom 😀 Hi-hi

    18. Hehe hehe ja under teppe med nesespray og papir innen rekkevidde..Hihi hihi men bedre det enn ute i snøen som vi ikke har fått enda frysende ikke sant? hihi hihi klem froken positiv<3

    19. frokenfjeldberg: He-he, ja kanskje jeg skal ta de med på julebordet 😀 Synes du? 🙂 Over nyttår, det EKTE 😀 Noterer dagens svar. Og ha en herlig kveld Benedicte-mor 🙂 Klem <3

    20. Ribbe, surkål og potet. riskrem og rød saus, marsipangris og Charlie Chaplin..Fantastiske disse to jentene altså, de finner på mye tull og tøys..Skjønner jo at de også ønsker julebord, men de får kanskje vente til over nyttår? Da skal vi kanskje få til noe? Eller, utrolig morsomt å lese om deres små sprell..;O);P Stor klem herfra<3

    21. cuskima: Ja, det hørtes jo LITT bedre ut hvertfall 😀 Jeg var oppe kl 6 i dag… men da er det deilig med å avslutte litt tidlig hvertfall 🙂 Ha en fin arbeidsøkt 🙂

    22. Det var han jeg tenkte på og det var det flere som var enig i ser jeg. Her er mine svar
      1 ribbe surkål og potet
      2 riskrem med rød saus
      3 marsipangris
      4 Charlie Chaplin(1889 – 1977)

    23. Trondheimspadde: Så koselig du skal gjøre i dag da 🙂 Her er det stille og rolig faktisk, akkurat nå 🙂 Jeg skal også til byen etterpå, må få kjøpt de siste gavene tror jeg, men kan nok ta noen på fredag også 😉 Her er himmelen helt grå og det kommer vann fra den… 🙁 Ha en herlig dag i Trondheim 🙂 Klemmerpaddeflat <3

    24. Hei på deg 🙂 Jeg tror det er ”ribbe, surkål og potet”, ”riskrem og rød saus” og ‘marsipangris”. Nissen i dag er kanskje Charlie Chaplin? 🙂 Det er fantastisk flott himmel i Trondheim, og i dag skal jeg treffe ei venninne i byen til en kaffe, før konsert i kveld 🙂 F E R I E, nemlig 🙂 Ønsker deg en fin onsdag 🙂 Paddeklem

    25. karenmarenmette: Koselig du er med Karen, jeg krysser fingrene for deg 🙂 Nå har jeg 6 gaver igjen 🙂 Stor god onsdagsklem tilbake. Håper du har en fin-fin dag 🙂

    26. Lisbeth Pedersen: Ja, ikke sant, alle skal pynte seg 😉 Og det er jo ikke lett å gjøre disse to mer lekre enn de er,… men likevel 😉 He-he. Takk for svar, og ønsker deg lykke til i kveld, kanskje er det din tur i kveld, hvem vet? 🙂 Ha en flotters dag. nå har jeg bare 1, 5 dag igjen
      🙂 Stor klem til deg <3

    27. deveny: Ja, det er noe med smaker som sitter igjen ekstra.. Er ikke ALT jeg heller husker fra jeg var liten, men noen lukter og smaker sitter ekstra godt 🙂 Og minner om noe jeg har gjort som er spesielt 🙂 Takker for fine svar og ønsker deg lykke til i kveld 🙂 nå er det 6 gaver igjen 🙂

    28. Mariann Sæther Tokle: Ja, det er nok det 😀 eller det er det man kaller den eneste dukkekjolen jeg FANT her på jobben.. noe som lå igjen her.. Ellers er dt litt stort det meste 😀 Men hos en fotograf skal man være litt overdådig, skal man ikke ? 😉 Takk for svar 🙂 Og han en smashing flott dag 🙂

    29. muumimamma: De skal kose seg masse på julebordet, men det får bli til helgen… har ikke tid ennå jeg til å ordne 😀 Men vi skal gjøre noe annet koselig da 🙂 i kveld.. Skriver opp svarene dine og ønsker deg lykke til 🙂 Stor klem 🙂

    30. Hanne: Hei og hopp Hanne 🙂 Snart jul, og nisse-far er klar 😀 Og nå er jeg klar også og tar i mot dine fine svar 🙂 Ha en fin dag i adventsverden 🙂 Klem <2

    31. frustrertfrueihouston: Ja, ikke sant smashing jenter i matchende jule-kjoler 😉 Ha en super dag du også, håper du skal gjøre noe koselig i dag 🙂

    32. Fru Stussli: Gooood morgen Bente 🙂 Hei-hei 🙂 JA, nå skal det bli godt med ferie, og koselig med julaften:-) Jeg synes det er veldig deilig med mye fri, og å gå lange turer å ta bilder 🙂 Sløve formiddager med skravling og dvd med samboeren 🙂 Kos 🙂 Ha en strålende dag du også min venn <3 Skal høre med dyra hva de sier om svarene, men dere har jo hatt veldig mye riktig da 🙂 Klemmeradventsklemmenmedsukkerpårundtiringhurra 🙂 <3

    33. Så fine de var i kjole 🙂 litt nye selskapsklær til de også, må jo til 🙂
      1.Ribbe, surkål og potet.
      2. riskrem og rød saus.
      3. marsipan.
      4. charlie chaplin.
      Ha en superfin dag 🙂
      Klemmer

    34. Her er mitt svar:
      Ribbe, surkål og potet
      Riskrem og rød saus
      Marsipangris
      Charlie Chaplin
      Riskrem og rødsaus husker jeg fra barndommen tror jeg. Heimkunnskapen. Husker litt vet du…:-)

    35. 1. Ribbe, surkål og potet.
      2. Riskrem og rød saus.
      3. Marsipan.
      4. Charlie Chaplin.
      Så fine de var i kjolene sine! Håper de koser seg masse på julebordet i kveld da :))

    36. Dette var et fantastisk julekort! Tenker de to jentene er stolte i julekjolene sine.
      Så var det oppgavene; ribbe, surkål og potet
      Risikere og rød saus
      Marsipangris (så langt høres det ut som vår julaften)
      Charlie Chaplin
      Ha en super dag 🙂

    37. 1) ribbe, surkål og potet
      2) riskrem og rød saus
      3) marsipangris
      4) Charlie Chaplin
      Gooood morgen frodith <3
      Åh nå er det ikke lenge igjen og jeg kjenner det kribler i magen. Så koselig og herlig det skal bli med jul nå. Om en uke sitter vi sammenkrøllet i sofaen og juletreet lyser. Emma skravlende og lekende, broren sovende i kjelleren og Hr Stussli oppe. Jeg sitter i stolen med med en stor krus kaffe og bare nyyyyter. Om ikke lenge lager jeg diger julefrokost og Emma vekker gutta. Så spiser alle sammen og planer for dagen blir diskutert. Vi går helt sikkert en tur utpå dagen. Alle driver med julegavene de fikk. Kanskje det blir tid til litt kosesøm... Ikke mere stress, bare kos, gode lukter, god mat og familien 🙂
      Åh som jeg gleder meg <3 <3 <3
      Ha en strålende dag fineste frodithen vår!
      Store nå-er-det-like-før-klemmer-med-sukker-på

    38. miastorp: Ja, ikke sant de var lekre 😀 Hos fotografen vettu 🙂 moro. Takk for svar 🙂 Ja, litt sørgmodige filmer før i tida… spesielt om man var liten og så sånt. Ha en fin dag du også, snart jul, og da skal jeg sove lenge og slappe av VEEEELDIG 🙂

    39. Så fine de var 🙂 synes de skulle ha kjole hver dag jeg. Så til dagens svar : ribbe, surkål og potet. Så var det riskrem og rød saus og til slutt marsipagris 🙂 synes faktisk personen var godt dekket til men de karakteristiske øyene avslørte han 🙂 Charlie Chaplin. Husker fremdeles min første film med han. Da var jeg ikke gammel, kanskje fem år.. Og jeg gråt og gråt. Vel, du får ha en super dag med jentene!

    40. lithanna: Du har altså en god morgen 🙂 Så bra 🙂 Ikke verst her hekler, men blogg no køer litt, får tilgang bare innimellom… irriterende. Men jeg noterer svarene dine for dagen 🙂 Ha en fin dag 🙂

    41. ritahobbyfoto: Herlig du er med til siste opprop på flyplassen 😀 ha-ha Kose deg max på tur! Ja, var de ikke fine hos fotografen 😉 Stor klem til deg <3

    42. Matrettene var jo lette men jeg fundrer litt på nr 4. Det kan jo være Charlie Chaplin(stumfilm) men jeg tror det er en levende kjendis. Her må det tenkes idag, kommer tilbake.
      Ha en fin dag.

    43. 1.Ribbe, surkål og potet.
      2. riskrem og rød saus.
      3. marsipan.
      4. charlie chaplin.
      rakk å se dem i kjole før jeg setter meg på flyet.fine di var.
      ønsker dere en god jul. Klemmer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg