Her kommer jeg! Tøffe Frodith på vei! ;-)

I oppkjøring av et nytt år, bør man vel tenke seg om littegrann… det er hvertfall det mange gjør, og jeg også har bestemt meg for å tenke litt, planlegge bitte-litt… Og planen er å ta fram TØFFE- Frodith… Jasså, du synes du har hørt den før? 

Det har seg jo sånn at jeg egentlig ikke er redd for noenting… … Bortsett fra litt småtterier da… som hester, edderkopper, svaner, øyenstikkere som “flyr på meg”, og noen andre bagateller…  Så sånn sett trenger jeg jo ikke bli stort tøffere på DET området.. 😉 

Jeg er jo også fryktelig tøff når det gjelder å ta folk fatt… Hvis noen gjør urettferdige ting, hvis noen behandler meg dårlig, hvis jeg mister trikken… eller…. Jeg er jo den første til å skrike ut… med høy og kraftig stemme at: “Hei! Ikk bit meg i leggen din kjøter….”  eller liknende ting… SÅ der har jeg jo IKKE problemer… 😉

Når det gjelder å bryne meg på nye ting så er jeg nærmest Supermann… Jeg går løs på skumle oppgaver som å finne ut av “tekniske duppeditter” med oppbrettede ermer og lyn i øynene…  Så sånne ting er jeg jo IKKE redd for…

Så hva er det så jeg prater om da? Ha-ha… du har nok skjønt ironien i det foregående…. Så nå skal Tøffe Frodith på banen!!

Jeg skal ta noen små hverdagsutfordringer, og tøffe meg opp bittelitt.

1)- Når det gjelder disse småtingene som jeg er BITTELITT redd for, så er HEST en av de største småtingene.. Og skulle gå nær dem, å skulle klappe dem, men meste av alt er det å skulle RI en kjempeutfordring.. Så i fjor til nytt-år, så lovet jeg litt høylydt at jeg skulle RI PÅ HEST i løpet av 2013… Hmrf….Og hvordan gikk det med den saken…? Heh… ikke ridd et skritt jeg… Så det er et nytt mål for 2014. Og jeg vet om NOEN som er like redd som meg, så de skal jeg utfordre etterhvert, til å gjøre det sammen med meg 🙂

2) -Når en hund små-biter meg i leggen, så har jeg lov til å hyle litt og kjefte høylydt på eieren, også med en stemme som høres utenfor mitt eget hode… Når noen dytter meg, fordi de skal først på T-banen, så har jeg lov til å dytte igjen, eller i det minste slenge litt med leppa.. Jeg skal ikke bite i meg alt, for nå er Tøffe- Frodith på vei!

3) – Så kommer det til “duppedittene”… Og her er det MANGE å ta av… Jeg synes jo alle nye duppeditter er skumle, alt fra ny mobil, ny datamaskin eller nytt kamera…Alt som krever at jeg må lære meg noe teknisk, nytt som jeg ikke kan i hele tatt.. Det går ned haugevis av vegger, rett foran øynene på meg, og jeg skjønner ikke opp ned på noenting… før etter en stund… Det er helt utrolig at jeg har en blogg f eks. Og vegringen for å lære disse tingene er stor…

Jeg var som UNG -Frodith så ille at jeg til og med fryktet  maskinskriving valgfag..  

Men nå skal Tøffe-Frodith fram, og jeg startet i går: 

Noen har kanskje fått med seg mitt sinne overfor dette automat-regimet som har overtatt overalt? Ja, for DA klarer jeg faktisk å bli bittelitt sint.. inni meg hvertfall… Jeg irriterer meg på at man MÅ bruke automater enkelte steder for i hele tatt å komme seg fram. F eks med tog. Du må kjøpe billetter enten på automat på stasjonen ,eller på en DINGS du har på mobilen..

Når det samme nå begynte å presse seg fram i enkelte av matbutikkene våre: SELVBETJENINGS-kasser… da var frustrasjonen stor.. Og jeg har hardnakket stått i den LAAAAANGE køen foran “menneske-kassene”, fordi jeg mener det er både teit og feil at vi skal måtte bruke de selvbetjeningskassene hvor det likevel står  ansatte ved siden av for de MÅ hjelpe… Og mange har synes som meg, for det har vært fullt foran menneske-kassene.og nærmest tomt foran selvbetjeningskassene.. Og hvorfor har jeg vært så sint…hm… det kan jo muligens ha NOE med min duppeditt-frykt … Jeg KAN jo ikke disse kassene..

Inntil i går…. Jeg motet meg skikkelig opp… og GØYV løs på en sånn kasse.. FIkk selvfølgelig forsikret meg om at en kassa-hjelper likevel kunne hjelpe meg med nesten alt… 

Men nå har jeg altså PRØVD. Jeg har gått løs på faenskapen, med krutt i blikket. Jeg er nemlig Tøffe- Frodith, klar til å ta fatt på nye utfordringer ;-D

 

Har du noen store eller små utfordringer du skal prøve deg på i nærmeste framtid?

Er du redd for  tekniske ting?

Eller er du som meg, og nesten ikke redd for noenting? 😉

 

 

 

 

47 kommentarer
    1. Hehehe, du ser det for deg ganske riktig! x) Folk må tro det skjer en grusom forbrytelse når jeg møter padder (og kanskje når du møter øyenstikkere, hester eller edderkopper) 🙂
      Hehe, maskinen hjelper ikke akkurat med å stresse ned heller, den begynner jo å pipe hvis man ikke legger ting på riktig plass til riktig tid. Det gjorde de i hvert fall hele tiden i London x)

    2. Tatt av kvinnene: Ha-ha, her lo jeg godt av paddefrykten din altså 😀 Jeg ser for meg deg stå og hyle med en padde-sverm som truer med å angripe 😀 Du ser på dem akkurat som jeg gjør med øyenstikkerne, edderkoppene og hestene, at de helt plutselig skal begynne med de ukontrollerbare greiene sine 😀 Ja, det er det jeg fant ut med de kassene, at de kan jo gjøre meg mindre stresset,når jeg først har lært dem. For da slipper jeg stå i den køen. Men nå er det forerløpig ganske slitsomt og stressende,redd jeg må forte meg, slenger briller veggimellom i uhell, og har altfor mye å holde styr på av egne ting, mens jeg holder på 😀 vesker, bager, briller, mobiler osv.. Ha-ha

    3. Så bra du tok utfordringen med de skumle kassene! Du er tøff 😀 Du kommer nok til å få bukt med tekno-frykten din i løpet av null komma niks 😀 Akkurat sånne tekniske ting er jeg veldig glad i, hvis jeg har muligheten så bruker jeg alltid elektroniske kasser, egentlig mest for å slippe køen da, men det er jo litt gøy å pipe sine egne varer x)
      Når det komme til andre småting så er jeg redd for padder. Jeg så utrolig redd for de store klissete klumpene som hopper ukontrolert i alle retninger. Tenk om den plutselig skulle finne på å dumpe ned på foten min!? Ikke vet jeg hvordan jeg skal bli kvitt frykten heller for akkurat nå vil jeg helst bare gå laaange omveier hvis jeg ser en padde (eller stoe skumle blader og steine som ser ut som padder). Pyse med stor P her med andre ord!

    4. MyVidaLoca: Ha-ha, nei møter aldri, så kan jo fint gå gjennom livet uten en hest i sikte nesten… men PLUTSELIG så kommer du opp i en situasjon hvor du MÅ liksom og da er det greit å ikke være svime-ferdig av redsel 😀

    5. Ahh, ja, det tenkte jeg ikke på, men møter du hester så ofte da? Hvis man ikke oppsøker de så skjer det jo ikke noe, hehe.. Neida, bare tuller, skjønner at du vil overkomme frykten.. Håper det ordner seg, masse lykke til 🙂

    6. MyVidaLoca: Hi-hi, de KAN bite… og det er frykten min… at de skal bite meg og løpe fort avgårde med meg på ryggen.. uten at jeg har det minste kontroll 😀

    7. MyVidaLoca: He-he, ja det kan nok bli spennende 😀 Jeg er hvertfall i gang med mye duppe-ditt-saker… skal lære meg litt, gyve løs på litt duppe-ditter med dødsforrakt 😀 Og HESTEN skal også “til PERS” i løpet av året 😀

    8. Siv: Ja, ikke sant 😀 Det er stressende, det er rette ordet. Og det liker jeg dårlig.. stress.. Men hvis jeg KAN det litt bedre, så kanskje det blir litt mindre stressende tenker jeg.. 😀

    9. Min matgale verden: Jeg tenkte faktisk en del på deg da jeg skrev dette, din flyplass-skrekk, for det er jo akkurat samme tingene 🙂 Rekke å få med seg alt, har jeg tatt av belte, sko, metall før sikkerhetskontrollen.?.. klarer jeg dette med innsjekking? Er det nok med 2 timer til å gjennomføre alt? osv… så for meg deg. Du hadde sikkert ikke likt den selvbetjeningsgreia på Ica, for alle stirrer på deg når du går dit, nesten som de ufarlige sauene 😀 Hi-hi.. Neida, vi er ikke redd for særlig mye.. bare noe småtteri vi to 😀 Tøff klem tilbake til HELT uredde Kjersti 😀

    10. Livsrom: Utordringer ER litt skummelt skjønner du, i min verden 😀 Jeg gjør dem , og vil, men er fryktelig nervøs i forkant. Og noen ting gjør jeg IKKE. Automatene er jeg ikke REDD, men mer vegrer meg litt bare, fordi det er litt vanskelig. Men hester er jeg virkelig REDD 😀 Og de skal “til pers!” de også, som vi sier der jeg er vokst opp 😀 Ha en fin helg du også :- Klemmer <3

    11. frokenfjeldberg: Nei, du ER virkelig ikke redd noe du altså? 🙂 Ja, jeg er jo det da…men bare for noen småting 😀 Klem til frøken F på en fredag 😀

    12. Wohoooo!!! Du er supertøff du!! Stilig! Jeg bruker sånn kasse på Ikea, for det er de eneste stedene i nærheten som har sånne… Men ellers er jeg som deg…litt redd. Jeg trodde minst jeg skulle bli arrestert i oslo, da jeg kjørte fly-tog ved bare å dra kortet gjennom en leser….fordi damen sa jeg skulle gjøre det..uten billett liksom! Men vi kommer oss, og det er jo litt “kult” å være en av de moderne;) Ellers er jeg ikke redd for noenting, akkurat som deg, jeg er ikke engang redd for sauer som stirrer med ondskapsfullt blikk og stamper med tynne føtter jeg….ehrm… Ha en fin kveld, tøff klem fra Bergen til tøffeste Oslo-dama:)

    13. Det er rett innstilling!!! Ta utfordringene! Mye av det man tror er skummelt, er det jo ikke når det kommer til stykke. Vi har vel alle litt frykt for det ukjente….?
      Men automater og tekniske duppeditter er lite skummelt, det ser jeg stort sett på som utfordring. Men det kan være tidkrevende å sette seg inn i. Det er en annen sak;)
      Ha en fin helg:) Klem<3

    14. Frøken F er som deg, ikke redd for noen ting..Og jeg mener det seriøst, jeg er veldig lite redd av meg..;O);P Kanskje blir det min død? Men da døde jeg i hvert fall uredd..hihi hihi Klem Frøken F på en Fredag<3

    15. deveny: Nei, jeg vil bli mindre redd hester, og eneste måten er å prøve å bli litt kjent med dem 😀 Så jeg skal prøve 🙂 Kassene på Ikea har jeg heller ikke prøvd nei, det får bli neste skritt 🙂 Ha en fin dag 🙂

    16. Engla: Å ja, så deilig å få litt tid til sånt også 🙂 Ja, det blir lettere med litt trening, helt klart 🙂 Kosemose tilbake <3

    17. Da foreslår jeg at du holder deg unna hester……:-)
      Har du prøvd kassene på Ikea…..det er også ekle, men det går greit…:-)

    18. Ja vi blir nok alle litt småsvette og klamme i hendene i bladt, men gjør vi det mange nok ganger blir det som regel tettere etterhvert 🙂
      I dag er lykkeliten i barnehagen igjen og jeg koser meg litt med blogger og rydder litt innimellom 🙂
      Ha en fortsatt fin dag 🙂
      Kosemose <3

    19. deveny: Det er det som er litt av problemet så klart,at mange IKKE klarer automatene, så det står tusen mennesker i menneske-kassene i redsel, og så står det likevel folk/ansatte i fleng ved selvbetjenings-kassene, fordi folk MÅ ha hjelp. Hvorfor kunne de ikke like greit ha sittet bak kasser da, mye mer hyggelig også 🙂 Men nå skal jeg prøve igjen og igjen, i håp om å slippe frustrasjonen ved den lange køen 😀 He-he.. Ja, har en del småredsler jeg også som du ser… men det er ikke VELDIG redd altså… det er bare for HEST… de er jeg ordentlig redd 😀

    20. karenmarenmette: Ha-ha, ja ikke sant, bryner meg på de skumle automatene, og ri på hest skal jeg og alt. DEN dagen jeg faktisk rir, skal det selvfølgelig ut på bloggen 😀

    21. Engla: Hi-hi, ja veldig tøff liksom, men LITT tøffere skal jeg bli hvertfall, med å ta en del mer utfordringer. Jeg er nok tøff på NOEN områder, men en del situasjoner gjør meg veldig svett og stresset 🙂 Håper du har en kjempefin dag min venn, kose deg med Lykkeliten 🙂 Godklem fra en Tøffe-Frodith i anmarsj 😉

    22. frustrertfrueihouston: Ja, det skjønner jeg godt 😀 Jeg kjører ikke bil, men burde vel ta lappen snart. Det har jeg egentlig også sagt at jeg SKAL 😀 Jeg GJØR mange ting, men jeg blir ofte veldig stresset av det. Hodet reagerer lett med stress-følelse på ukjente ting 😀 Inntil de blir kjente 😉 Fjernkontrollene hos oss ligger stort sett borte ved samboeren ;-D Hi-hi Ja, sleng deg på, så blir vi Tøffe-fruene 😉

    23. Hele tiden, men jeg gidder ikke irritere meg over automater. så lenge jeg får det til, så klager jeg ikke.
      Det er mye som er skummelt for meg, selv ting jeg egentlig kan…..så jeg tar frem den tøffe emg foran datamaskinen og bruker det i bøkene mine, ellers så er jeg gasnek så puslete…..

    24. Verdens tøffeste tøffe frodith faktisk <3
      Du er den tøffeste og fineste frodithén jeg kjenner ihvertfall 🙂
      Er nok ganske tøff jeg også, hvis jeg må og etter som årene har gått har jeg også blitt flinkere til å si ifra hvis ting ikke er så greit. Men ikke alltid...
      Ønsker deg en fortsatt fin dag min venn <3
      Stooor god tøffeklem fra Engla

    25. Heisann, her kjenner jeg meg igjen! kanskje jeg skal tøffe meg litt jeg også? Bare det å slå på tv. Hvorfor må mannen ha minst tre fjernkontroller? jeg klarer meg med tvlyd, trenger ikke lyd rundt i hele rommet! Selv om filmopplevelsene da blir bedre, om jeg ikke sovner 😉 Selvbetjentkasser- hm dem skal jeg ta til sommeren når jeg er tilbake fra Houston. Der skal jeg først sloss litt med kakkerlakker (har hatt fire inne på 6 mnd!), og så er det motorveiene da. Sitter og tviholer i rattet i litt over 100 km pr time, prøver å holde rett fil og skifte til rett tid. Her er ca 6-8 filer hver vei – på motorveien,og på “småveiene” utenfor ca 4 felt. Sett ovenfra over 20 felt. Er helt stiv i fingrene etter en time på veien. Føler at jeg har satt bak rattet i evigheter. Og Texanerne kjører som villmenn – mange i hvert fall. Utfordring nok dette for meg!

    26. Vanja: Ja, du er en av de jeg tenker på som veldig tøff faktisk 🙂 Du virker ikek spesielt redd nei 🙂 Jeg høres ut som en reddhare, og jeg er ikke det heller da, egentlig… men jeg er bare redd for noen småting. Jeg er vel ikke REDD for duppeditter, mer litt vegring.. fordi jeg ikke får til.. men HEST det er jeg redd.. Men skal prøve å ri 😀 Takk for oppmuntring 🙂

    27. foreignerat50: Så bra 🙂 Du er ikke redd for utfordringer, det høres herlig ut:-) Jeg liker det LITT jeg også, men bare bittesmå, jeg liker nok best at ting er som de er 😀

    28. Ja ha tenker jeg…
      Jeg er heldigvis ikke redd for noe spesielt vil jeg si som jeg vil møte på i hverdagen.
      Jeg går aldri inn i et hai bur…. Der er jeg pysete, og jeg kommer ikke til å hoppe i fallskjerm. Ellers kan jeg kommer til å gjøre det meste har jeg skjønt. Når jeg er litt engstelig for noe ja da hopper jeg ut i det, og det verste som kan skje er jo at jeg svelger litt vann…
      Nei ingen pyse her i gården. Heller litt overmodig innemellom. Det er heller ikke like bra skal jeg si deg.
      Så gi gass kom deg opp på hesteryggen, og du vil faktisk oppleve noe eget. Det er store flotte majestetiske dyr som bare vill deg godt..
      Dette klarer du.:)

    29. Hest vil jeg ikke prøve meg på i hvert fall og tekniske ting. Men jeg tar livets utfordringer når de kommer og liker også å utfordre meg selv i ulike områder:)
      Lykke til med dine:)

    30. Hehe her står det å kjøpe støvsuger på programmet etter jobb, synst DET er skummelt jeg.
      inn – spørre om hjelp- bære den med på banen tilbake!! haha
      har utsett dette siden oktober, så er på good tid! 🙂
      Ha en fin dag du også, med skummle ting haha 🙂

    31. Moving On: Ja, HEST står virkelig på programmet altså 😀 Men nå skal jeg ta for meg de tekniske tingene LITT først 😀 Ja, FLINK, jeg følte også sånn, etter å ha mistet brillene et par ganger, fomlet og sånt først 😀 Ha en nydelig dag du, full av skumle ting. Men vi ordner det 😀

    32. Hahha.. det trygge er jo og blir det beste uansett.
      tryggest å gå i dei kessene hvor det er folk. har ennå ikke gått i selvhjelps kassene, skummelt :p
      eller har gjort det på ikea da. haha
      Men når vi blir vandt med det, så er det ikke så skummelt lenger, vi er bare så innkjørt vanedyr
      ( tror jeg) at vi hater forandringer! 🙂
      Men synst du er flink jeg,
      og lykke til på ridningen, gleder meg til å høre hvordan det går 🙂

    33. ritahobbyfoto: Ja, jeg må gå løs på utfordringene, og HEST skal også gjennomfløres 😀 Og en del tekniske greier 🙂 Ha e fin dag RIta 🙂 Klemmer <3

    34. Oslopadde: Jeg har ALDRI før valgt den selvbetjenings-kassen… Men nå tenkte jeg NYTT år, jeg er ofte VELDIG irritert for å stå i den lange køren, så kanskjeg blir mindre frustrert og stresset om jeg lærer meg den andre.. for stresset tåler jeg dårlig 😀 Sees om en stund 🙂 Klemmerpaddeflat <3

    35. Fru Stussli: VI er ganske like på dette området altså 😀 Jeg roper også, og hvis jeg IKKE får hjelp da, blir jeg oppgitt, sint og veldig frustrert. TØR ikke prøve og så gjøre feil.. men NÅ er Tøffe- Frodith på banen, ha-ha, så nå skal det bli andre boller 😉 DU skal gå løs på mange utfordringer du 🙂 Spennende 🙂 Ha en herlig dag Bente 🙂 Mange minst-like-lite-skumle-klemmer tilbake 😀 <3

    36. Helge: Ja, mer og mer automatisert, og jeg misliker det sterkt i enkelte tilfeller. Også fordi det er så VANSKELIG i starten, men jeg skjønner nå at jeg MÅ mange ganger, så da skal jeg PRØVE å gjøre det med et smil dette året 🙂 Ha en fin dag 🙂

    37. Uff, ja – de automatkassene er helt ekle. Jeg velger ALLTID menneskekasser. Liker IKKE å måtte sjekke inn selv på fly, heller! Men jeg skjønner ikke at du syns du må BLI tøff, jeg syns du ER tøff, jeg.
      Og i dag er det 2 minutter og 8 sekunder mer dagslys enn i går (i Oslo), og det er fredag 🙂 så vi ses til en kaffe snart, og kanskje kjøpe litt blått garn. Må jo i gang med julegaver, vettø 🙂
      Ønsker om fin fredag sendes av gårde… NÅH. I riktig retning! 🙂

    38. Hmm sånne tekniske greier er dumme. Da roper jeg høyt HR STUSSLI!!!! og så kommer han ridende på en skinnende hvit hest og redder meg (skifter fra DVDspiller til vanlig TV f.eks).
      Jeg sniker meg unna alle slike ting jeg ikke føler jeg mestrer fordi jeg kan…. Det er jo spuerfeigt, men veldig lettvint. Jeg skal vurdere å skjerpe meg, men ikke i dag. I dag skal jeg bare ha vondt i rompa!
      Ellers skal jeg ta enda flere svømmekurs i år og det er jo nytt og litt skummelt. Åsså skal jeg holde flere kurs og det er jo i alle fall skummelt (men moro)
      Men ikke i dag, for i dag skal jeg bare ha vondt i rompa….
      Nuh skal jeg kaste ut jula!!!
      Ha en fortryllende dag du tøffe lille vennen
      Store-ikke-så-skumle-klemmer

    39. Hverdagen blir mere og mere automatisert. Det blir mere og mere maskiner og mindre folk, så her må man sette seg inn i tingene, lese nøye det med liten skrift, trykke på rett tast. En koselig serviceinnstilt person blir idag erstattet med stygge automater som kun gir beskjed via skjermer, og det på automatspråk og ikke dialekt. Det finns nok av tekniske utfordringer, ikke bare i dataverden men også hos NSB, flyplasser. Så all ære at det fortsatt er folk i butikkene enda. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg