I “gamle” dager.. ;-)

Mange ganger kan jeg sitte å tenke på hvordan det hadde vært å leve i en annen tid… Jeg lurer faktisk ikke så mye på FREMTIDEN..og hvordan den vil se ut.. Den kommer nå likevel, og vil nok vise oss en verden full av skumle automater…. 😉 Som du har merket er jo ikke akkurat det noe JEG trakter etter.. (les HER)

Nei, jeg har av og til tenkt på hvordan det hadde vært å vokse opp på f eks begynnelsen av 1900 tallet, som min bestemor var…Bilder viser at jeg likner henne på noen måter, andre bilder viser at jeg likner min farmor- født bare et tiår-senere… Altså vikelig i “svart-hvit-verdenens morgen”… Kanskje er jeg egentlig FØDT i feil tidsepoke? For hvordan skal jeg ellers forklare dette store ønske om å gå i lange, fotside kjoler med “kø” bak, snurpeliv/korsett og store bred-bremmede hatter vandrende på en strand, med en parasoll i hånden? Og hvordan skal jeg forklare den store redselen for disse elektroniske og tekniske duppe-dittene? Det må jo bare bety at jeg er feilplassert…. eller? 

Foreløpig har jeg ikke funnet noen måte å forflytte meg fysisk i tid… så dermed kan jeg kun gjøre det mentalt inntil videre 😉

 

Mens du er tilbake i “gamle dager” noen minutter er jeg snart på vei ut  i den moderne verden med kamera rundt halsen, et av  kameraene som tilhører duppeditt-kategorien, og dermed er litt vankelige og skumle å hankskes med, og slett ikke for en frøken som er blitt feilplassert i tid 😉

 

Har du noen gang ønsket at du kunne prøvd en annen tidsepoke? Om så bare for en kort stundt?

Hvor ville du i så fall har reist, forover eller bakover i tid?

 Ha en herlig lørdag 🙂


42 kommentarer
    1. cuskima: Ok 🙂 Du skal helt til Egypt du altså 😀 Jeg tror jeg holder meg i området her.. og ved forrige århundreskiftet omtrent 😀 Det er nok 😀 men jeg er som deg, tenker veldig når jeg går på gamlesteder, hvordan det har vært før osv. Spennende 🙂

    2. Elsker historie og ta på bygninger fra andre epoker og kjenne litt på dem. Begge foreldrene mine var historienerder og begge ville bli arkeologer. Ingen av dem eller oss( meg) ble det,men min kusine ble faktisk det!!! -litt stolt. selvom hun er mye yngre enn meg og vi ikkje har hatt mye kontakt pga familiegreier vettu så er det morsomt at hun valgte det yrket <3
      Eg ville nok levd i Oldtidnes Egypt om eg kunne velge 🙂

    3. Fru Stussli: Åå, skulle gjerne vært og fotografert litt i Konsvinger 🙂 I gamlebyen, i litt gamle klær 😉 Jeg kommer med dagens i morgen, og litt utover, det blir litt til ulike temaer 🙂
      kjempeklem til verdens beste Bente

    4. Herlige sort/hvit-bilder!
      Jeg leker ofte med sort/hvit i photoshop. Kjempemoro. Å ta bilder i gamlebyen her gjøre det enda mer gammeldags <3 MORO!!!
      Gleder meg til å se dagens 🙂
      Stooor snurre-meg-rundt-klem

    5. Elin Slåen: Jeg har ikke vært der ennå. Jeg holder på med noe annet her, som jeg er sikker på du vil like. Kommer senere i kveld 🙂 Ikke klær 🙂

    6. Elin Slåen: Vi kunne sikkert i middelalderen lett blitt voldtatt uten at noen brydde seg, og ikke hatt så mye vi skulle sagt. Tror det hadde vært lett å bli litt hengt og sånn 😀

    7. GeEren: Ja, vi måtte selvfølgelig vært rike, og hvertfall om vi skulle vært der bare en dag for å teste ut 🙂 SÅ fine kjole måtte vi hatt 🙂 Ha en koselig helg du også 🙂

    8. deveny: Jo, for en DAG så 😀 Jeg hater jo trange ting som stikker og klør og det synes jeg ALT gjør… Så jeg hadde egnet meg dårlig i lang tid 😉 Men for en liten dag kunne det vært moro 🙂 Ellers er jeg jo mer her og nå jeg også, på flere enn EN måte 😀

    9. Livsrom: Ja, dette er jo bare en ETT-dags-prosjekt eller noe.. hadde ikke trengt å bli sittende fast der ;-)Så framtiden hadde kanskje vært noe for deg 🙂 Og jeg hadde kunnet funnet ut mye om 1900-tallet på min dag, og tatt med meg noen fine kjoler tilbake, så hadde det vært helt greit å være HER og NÅ også. Jeg trives jeg rimelig bra, men kunne gjerne hatt litt mer sånne fine kjoler 😉 Ha en fin kveld du kjære deg 🙂 KLemmer <3

    10. frustrertfrueihouston: Ja, en miks hadde nok vært det beste 😀 For å få godene i alle tidene. Hva med å innføre litt gammeldags mote bare, kjoler fra den gangen, og BITTELITT mindre skumle duppeditter, NÅ…? Det hadde vært noe? 😀

    11. Elin Slåen: Du LIKER egentlig kjoler skjønner du.. 😀 Du er bare født i feil tid tenker jeg. Vi skulle vært født DA, med de kjolene… Men spørs om en del andre ting hadde plaget oss ganske mye da 😉

    12. karenmarenmette: Ja, i enda tidligere tider så skulle det ikke store feiltrinnene til, så kunne man jo bli hengt.. Men lå nok dårlig an på begynnelsen av 1900-tallet også, på en del områder, små feiltrinn… SÅ jeg ville nok mest prøvd det ut pga de fine kjolene 😀 He-he. Deilig med mentale reiser 🙂

    13. Det er litt spennende å drømme seg bort i en helt annen tid 🙂 …kanskje vi har vært der i et tidligere liv…som rikmannsfruer i gedigne kjoler og glitternde diamanter ..:D hehe… best å komme seg nedatt på landjorda vel :))
      Ha en koselig førstehelg i det nye året <3 🙂

    14. Ingen drømmer vel om å gå med korsett?
      Jeg er født, dette er min tid og den er spennende nok for meg…… aldri tenkt over det i det hele tatt. Litt sånn her og nå jente….:-)

    15. Nei, skulle jeg ha dradd tilbake i tid ville jeg ha ny kropp også. Jeg tror det var et slit i få endene til å møtes, og å få mat på bordet. Om man da ikke var overklasse og priviligert.
      Tiltross for et betydelig inntektstap ved å gå fra full jobb som intensivsykepleier til ufør, er jeg takknemmelig for at jeg bor i Norge i dag. Jeg lider ingen nød. Nei, med de forutsetninger jeg har, foretrekker jeg her og nå;)
      Fremmover kanskje, det kommer an på den medisinske utviklingen. Jeg kunne gjerne tatt en titt for å se om de var blitt bedre på å lndre kroniske smerter;);)
      Ha en fortsatt fin dag, og god jakt:) Klemmer<3

    16. Tidsreise ja. Jeg vet egentlig ikke hvor jeg hadde trivdes best. Klær fra en tid,(flotte lange kjoler og hatter i ulike varianter), hjelpemidler fra vår tid (vaskemaskin, støvsuger, fly for å kunne reise effektivt osv), musikk fra 50-tallet… Og så kunne jeg godt tenkt meg å sett hvordan indianere, eskimoer eller en stamme langt ute på savannen lever, eller levde. Ville nok ikke levd slik nå, for jeg tror jeg ville ha savnet mye om jeg visste hva jeg gikk “glipp av”. Men varmt hus, nok mat og vann og trygghet tror jeg at måtte vært et “must”.

    17. Middelalderen- med alle de fantastiske kjolene og kåpene (jeg som ikke egentlig liker kjoler- men de er så vakre på den tiden) 🙂
      Fremtiden er man på en måte med på å styre selv, så det er helt klart ikke like spennende som det å leve i en tid langt tilbake- og da snakker jeg ikke om dette tragiske Farmen opplegget- for det er INGENTING som å leve for 100 år siden 😛

    18. Artig.. Enig at det kunne vore artig. Men mange ting som var verre då, skummelt, skulle små feil til før det fekk fatale følger. Men fristande og spennande tid er eg enig i ja.. Deilig med slike dagdraumar, reise avgårde i tankane.. Godt 🙂

    19. ritahobbyfoto: Hadde vært spennende med alt det der 🙂 Men VANN ville jeg hatt, kunne ikke klart meg uten 🙂 Men prøvd det andre litt hadde vært greit, klare seg uten ting og å gå i fine kjoler 🙂 for en dag eller to 🙂 Ha en kjempefin dag Rita 🙂 Klem <3

    20. He he, kjolene til damene var jo flotte.
      Å ja skulle ønske å vært i en annen tidsepoke.
      Ingen tv, ingen radio, ingen telefoner eller ingen Internett. Ingen strøm, ingen vann.
      Hadde ikke gjort meg å vært der.
      Tror faktisk mange hadde hatt godt av det, hvertfall di unge i dag som lever av pc og telefon verden. Se hvordan det var der. Jeg hadde elsket det tror jeg 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    21. Helge: Ja, det er moro med litt mentale reiser 🙂 Sitte å tenke på hvordan det var før, se på gamle filmer og sånn. Selv om jeg er ganske fornøyd her og nå også da 🙂 Men tenker alltid over folk som har gått steder før meg, levd i gamle hus jeg besøker etc Men nå skal jeg ut i moderne verden og ta bilder,på en ANNEN måte 🙂 Håper du får en fin dag 🙂

    22. De tankene der streifa meg i dag tidlig, så en Charlie Chaplin-snutt fra 1914 på you tube. Det er for 100 år siden. Det var da bestefaren min var 15-16 år og var ungdom i Bergen hvor han var fra, kunne nok ha opplevd litt av hans barndom noen år, og gjerne årene fra 1943 til 1950, fått med meg litt av krigen, fredfesten i 1945 og samfunnsutviklingen frem til 1950, Det er bra man har bilder, film og lyd fra den gangen. Det var mere fyssisk kontakt mellom folk før, man måtte ringe fra en automat og gjerne via en sentral. Ha en fin lørdag.

    23. Moving On: Oi, ja det var et et stykke tilbake 😀 Og tror nok det hadde lønt seg å være gutt ja, det var vel ikke SÅ kult å være jente da nei 😀 Men spennende med litt sånne mentale tidsreiser 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Tror kanskje det blir litt bybilder, litt usikker ennå 🙂 Klem

    24. Engla: Ja, det er best DU er her 😀 Må jo passe på Lykkeliten, og det er nok mer enn spennende nok med DENNE tiden, med en liten tass <3 Gleder meg til å utforske litt mer ute i moderne verden i dag 🙂 Stor kosemoseklem til deg også <3

    25. Min matgale verden: Å ja, du hadde passet fint da, med alle de fine 50-60 tallskjolene, og oppsatt hår vettu, det er derfor du har begynt med det da? 🙂 Ja, vi kan likevel leve ut mye av det vi liker her og nå også 🙂 Og jeg skal ha en sånn kjole med snurpeliv en dag, om så bare for en dag:-) Ha en sveisen fin dag selv 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    26. Hanne: Ja, du hadde vel ikke trivdes noe særlig før sykkelen ble oppfunnet hvertfall du 🙂 Hi-hi.. Ja, måtte vært moro å gå litt på siden og sett forfedrenes liv 🙂 God tur med sykkelen, jeg satser på du vinner i dag 🙂

    27. Har alltid sakt jeg skulle ønske jeg var fødttilbake i vikingtida jeg!
      aner ikke hvorfor, ble har alltid vært så fasinert av den tida, hvordan de klarte seg, jaktet, bodde, kledde seg og levde totalt.. Men da ville jeg vært født som en gutt.. haha
      da kune jeg fått blitt med på litt mer! 😉
      Ha en fin dag i naturen! 🙂

    28. Kjempefine bildet frodith <3
      Håper du får en super dag med kameraet ditt i dag også 🙂
      Får holde meg i nåtiden jeg som har lykkeliten her...tror det er best, hihi
      Stooor kosemoseklem fra Engla

    29. Helt klart tilbake. Jeg ville prøvet flere tidsepoker jeg….men jeg skal vel ikke så langt tilbake, bare der hvor husmoren var hjemme og laget mat og passet barn…. Så selv om jeg gjorde dette før barna begynte skolen, har jeg ofte tenkt at det antagelig var den tiden jeg skulle levd i. Jeg saumfarte alle gamle saker min mor hadde, og syntes gamle bilder med kjoler og kjekke menn i sort hvitt var svært romantisk…og så var jeg forelsket i James Dean…som allerede var død da…korsett og pene kjoler hadde og vært noe, som Downton Abbey….mhmmmm…..rart hvordan bildene blir så gamle i sort hvitt…Finnes forresten en japansk nettside hvor man kan få bildene skikkelig gamle, helt gratis, sånn at de ser slitt og eldet ut samtidig. Ha en sveisen dag du, jeg skal sette opp håret i kveld, og jeg er begynt å gjøre det på jobb og…mitt nye “jeg” 😉 klemklem

    30. Hallo! Trives best som jeg har det nå, men skulle det ha skjedd at jeg fikk en tidsreise må det bli 1920….da på heimplassen min…
      God tur på safari. Jeg lader opp til 10 km klassisk på sykkel. Hihi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg