Gå sakte aksjon… ;-)

Nå ser du vel for deg MEG sittende lenket fast et eller annet sted, med en islender og svarte militær-boots? Kanskje i et veikryss jeg vil skal bevares, eller foran en haug med biler som jeg vil skal kjøre en annen vei, slik at vi kan slippe all forurensningen her i byen..  Med store faner og bannere vaiende over hodet… Ja, det er LITT med et smil om munnen jeg sier det.. men det er ikke en fjern tanke, jeg har demonstrert mye i min tid jeg… så så VELDIG høyt skal vi ikke le…  😉

Men nå er det altså en litt annen type GÅ-SAKTE- aksjon jeg tenker for meg selv framover… en litt mer EGO en.. For dette er nemlig en av de nye tingene jeg har bestemt meg for å endre i livet mitt i 2014… Jeg skal altså begynne å GÅ SAKTERE… Og det er ikke en fleip en gang…

Jeg har nemlig veldig lett for å stresse meg opp, kave meg opp. Det henger noe sammen med hvordan jeg er som person: engasjert, ivrig, og forholdsvis aktiv. Men det har også noe å gjøre med en litt for høye verdier på “snill-pike-o-meteret”. Jeg skal liksom rekke alt og klare alt, og gjøre det så HIMLA bra. Vel, halvpartetn av mitt engasjement og innsats, er likevel ofte dobbelt så mye som mange andre legger i det de gjør..

Så, for å få hodet mindre stresset, så begynner jeg altså med kroppen… Det faktisk fysisk å GÅ litt saktere, når man forflytter seg rundt i byen eller på jobben, gjør at man senker skuldrene bittelitt. Man MÅ ikke løpe… mister man en buss, så kommer det en ny.. Jeg trenger ikke komme først AV eller PÅ trikken. Og jeg kan bare vente til de foran har gått, og så går JEG. Jeg skal rusle rundt å ta livet mer med ro, og håpe at det smitter over på hodet, slik at det kommer seg opp i en stilling som er LITT høyere enn skuldrene.

 

 

 

Har du lett for å stresse deg opp?

Eller bli litt over middels engasjert?

 

 

58 kommentarer
    1. Ja, å stresse rundt i skogen er ikke lurt- jeg går meg jo vill når jeg ikke stresser, tenk hvor jeg hadde endt opp hvis jeg stresset rundt 😛 he he

    2. Ja, når jeg er i skogen med hundene, så går jeg så sakte at jeg nesten rekker å gro fast i bakken- det er så deilig, for man rekker liksom å nyte alt som er å nyte, og lukte alt som er å lukte (ikke alltid like gøy hvis Trollene akkurat har gjort det fornødne et eller annet sted), og man rekker å se så mye mer 🙂

    3. Elin Slåen: Ja, du har liksom mer TRENINGS-steg, det er noe annet enn å løpe rundt pga stress liksom. Pga høye skuldre …. Så det måtte gjøres noe med 🙂

    4. Det er ikke det at jeg stresser så mye, jeg går bare naturlig fort. Enda fortere etter jeg fikk meg hund med lange bein. Dems naturlige gange er så strekke seg veldig når de går, og gå litt fortere enn å bare tusle etter, på en måte. Så for at guttetassen skulle utvikle riktig gange måtte jeg gire enda litt opp når jeg fikk han 😛
      Men det er sikkert lurt å gire litt ned 🙂 Tenk så mye mer man ser og får med seg da- ting man ellers bare hadde sust forbi 🙂

    5. Tatt av kvinnene: Jeg LIKER å komme meg fortere fram jeg også, men jeg ser det har hjulpet helt herlig i dag og i helgen å rusle litt mer rundt. Hodet blir helt anderledes innstilt. Og slapper mer av inni der 😀 For byen kan være veldig styrete innimellom. Og for meg gjelder det jo egentlig mye i forhold til jobben også,hvordan jeg GJØR ting der… Noe med at NOK er NOK, og så går man hjem… Man kan holde på og være FLINK PIKE til natten faller på… Hi-hi.. Så jeg begynner med å bevege meg litt rolig, og ser om det smitter over på innstillingen til MAS generelt.. 😀 Ja, fin demonstrant ikke sant. Så ut sånn mye før vettu 😀

    6. Er nok ganske lik deg der! Får helt fnatt av folk som går sakte foran meg på gatene og skulle helst rukket alle dagens gjøremål på en time. Har jo skjønt at det ikke går, men tror ikke det er så lett for meg å legge bort “gå fort vanen” min. Jeg liker egentlig å komme meg fortest mulig frem, så har jeg mer tid på stedet jeg skal. Men det bidrar kanskje til litt unødvendig stress xD
      Synes forresten du kledde demonstrasjonsbekledningen din! ^^

    7. Helge: Ja, denne sakte-aksjonen skal skje HVER dag hos meg altså 😀 Trenger ikke noen forberedelser, bare å bevege seg sakte 😀 Og det har hjulpet bra i dag, og si til meg selv at jeg skal roe ned, gå litt saktere,og tenke med hodet mitt at det ikke hjelper noe å kave seg opp. Og da har dagen blitt veldig mye mer avslappende, også inni hodet 🙂 Ha en avslappende kveld du også 🙂

    8. Foreslår at vi kan legge gå sakteaksjonen til et skuddår for da er det en dag ekstra. OK? Veit ikke om det er skuddår i år men det krever kanskje litt forberedelser ved en slik aksjon, eller?
      Ellers tror jeg nok de fleste er mere stressa når arbeidsdagen er over, iløpet av dagen opplever man både koslige ting og litt mindre koslige ting. Tror at man blir mere klar over dette desto eldre man blir. Ha en fin kveld uten stress.

    9. ladyaugust: Ja, og det funket som ei kule både på fredag og i dag,jeg blir mye blidere og er engasjert nok likevel jeg. Kan helt klart gjøre alt roligere uten å miste piffen 😀 Så jeg er blidere og mer fornøyd på lenge, så jeg er litt takknemlig fordi jeg laget meg en så fin dag, snille elever og en rolig lærer 😀 Klemmeflatasomeipannekakeklemmen med blåbær på <3

    10. Sååå lurt, å ta fatt i de tingene man bør 😀 Å stresse ned er viktig og gå sakteaksjonen din støtter jeg 100 % såklart fiiineste søs 😀 Jeg stresser litt innimellom, men er flink til å ta det med ro også 😀 Klæmmesøsflatklæmmen <3

    11. Du sier noe. Har aldri heklet et så stort plagg før, det har bare vært strikkepinnene som har blitt brukt. Men jeg trenger oppskrift for å få til noe ordentlig, så da får vi se. Kanskje det blir varmt før jeg får begynt? Jeg skal likevel hekle flere skjerf for det var kjempegøy! Og lett.

    12. frustrertfrueihouston: Bra du fikk heklet litt. Du kan jo hekle deg en varm jakke også;-) Jeg driver jo med en tunika 🙂 Hvis du skulle fryse der borte 🙂

    13. cuskima: Ja, helt klart, jeg tar til meg dine ord og indianerens visdom, og jeg merker at når hodet begynner å være flere cm foran rent fysisk også , da er det på tide å roe ned 😀 Jeg har hatt en fantastisk deilig dag, pga denne gå-sakte-aksjonen. Jeg er som sagt løsningsorientert, og vanligvis finner jeg noen lure løsninger på ting, synes JEG da 😀

    14. Foreløpig er formen rask og frisk etter 7 timers søvn. Våknet kl 05.20, men det er sånn de første dagene. Kroppen bruker litt tid på å venne seg til en ny tidssone. Det blir nok likevel litt tidligere kvelder de første dagene. Dette blir en rolig dag, litt klesvask som jeg ikke rakk hjemme, og så fikk jeg så lyst på kjøttkaker og kålstuing i går kveld, så det må bli dagens middag. Har tenkt meg ut en liten tur også, nydelig vær men kaldt +1 grad! Og jeg tok ikke tykkere jakke med ;-( men fleecejakke og regnjakke funker vel og. Det er vist nok kuldegrader flere steder her i dag, og det er ikke så vanlig, så de “okker og stønner” på nyhetene om hvor kaldt det er. Får gjøre det beste ut av det, og så tok jeg med meg det ene rundskjerfet jeg heklet i julen, og det er deilig! Skal nok klare å holde varmen. 🙂

    15. Lei meg kan eg være,men eg fønker alikevel 🙂
      Deprimert der alt ser mørkt og grusomt ut,nei det varer bare kort.
      Tror det handler om hvordan en tar ting og at vi er forskjellig skrudd sammen.
      Eg får tilstadighet høre at eg aner ingenting omXXXX-da svarer eg nei kanskje ikkje,men mitt liv har ikkje vært en eneste lang dans på tornløseroser heller og så lenge ingen av oss har gått i hverandres sko så vet man EGENTLIG ikkje om hvordan noen sitt liv er.
      Man kan faktisk sette seg inn i en situasjon uten å ha opplevd det eller ønsker å oppleve det.
      Klart man kan aldri forstå en annen fullt og helt,men eg føler mange må slutte og tro at deres liv er det verste eller deres problemer er verre enn alle andre. Er for mange som elsker rollen som offer og all oppmerksomheten dette gir.
      De ekte offerene snakker sjeldent høyt om tingene eller bearbeider dem på andre måter.
      Vi er forskjellig:)
      Å være snill pike syndrom fører ofte bare med seg styr og slit-husk å nyte og bruk gå sakte aksjonen din når du kjenner Sjelen løper foran kroppen eller omvendt 😉
      En gammel indianer fly engang med et fly og da han kom frem satt han seg ned på en benk for å vente. Da spurte en hva han ventet på og han svarte på megselv -han mente å fly var for kjapt for Sjelen 🙂

    16. cuskima: Akkurat det siste, med å ikke være deprpimert mer enn 15 minutter av gangen, der er JEG også. Jeg er nesten aldri skikkelig lei meg, og når det kommer store og EGENTLIG vanskelige ting inn i livet mitt, så ser jeg hver dag for seg, og leter også som du etter fine ting i hverdagen, i stedet for å grave meg ned i det triste. Så jeg er for det meste GLAD, eller harmonisk, eller hva jeg skal si. Det er derfor jeg sammenlikner meg med en sommerfugl mange ganger 🙂 Mine GENER er nok litt glade og flagrende også, hele familien vår er litt sånn som ser LETT på ting, om det er aldri så vanskelig nesten.. Men STRESSET klarer jeg likevel å bli altså 😀 Fordi jeg er så egnasjert og har lyst til å gjøre ting så KJEMPEBRA, og da må jeg jo forte meg, skal jeg rekke alt 😀 …. men som sagt HALVPARTEN av mitt engasjement og innsats duger i lange baner 😀 Jeg har nå ruslet rundt på jobben i halv-fart i dag, og klart å være engasjert nok likevel 😀 Og nå skal jeg rusle til banen i snøværet, for her har det snødd og det ser slett ikke så verst ut 🙂 Ha en herlig dag Cuskima, stor og rolig klem herfra <3

    17. OMG eg syns eg ser deg lenket fast -Nei til XXXX
      Og da nå Nei til forthet Ja til lavgir hahaha
      Du er morsom,men det du skriver om får oss til å tenke.
      Lider eg av Snill Pike Syndromet? Både ja og nei -tror eg mer lider av Mia Culpa Syndromet.
      Alt er min feil av en eller annen grunn
      Eg vet logisk nok at det ikkje er sånn,men i mange år følte eg at alt som gikk galt var pga meg. Til en ex av meg sa som så -hvem i he”##%¤& tror du at du er som kan forårsake jorskjelv i Italia -Gud? Skjerp deg!!!
      Og det gjorde eg -begynte å innse at det å ha en bred rygg og takle alle sine greier med og å være der for alt og alle sine behov ikkje nødvendigvis gjorde hverken meg eller dem noe godt-og det betydde heller ikkje at det var min feil om ikkje alt gikk veien heller.
      Hos oss går ting litt sakte for eg har så vonde bein hahaha-betyr ikkje at ikkje hodet kan være litt for aktivt til tider -det stikker eg ikkje under en stol Men har vært en støttespiller i mange settinger det. Tror forresten at eg ikkje klarer å være deprimert mer enn i 15 minutter før hjernen pønsker ut løsninger og vinkler man kan se ting fra slik at ting ikkje er så fælt alikevel og vips slips så ser man englene i menneskene rundt seg og regnbuene og vet at solen står opp i morgen og man får nye muligheter og blanke ark -og at hele verdens Lykke ikkje egentlig er avhenging av bare deg alikevel 🙂

    18. Gry Elisabeth: Ja, og når man må tenke på at man skal gå sakte, så må man tenke på HVORFOR man går sakte, og da blir det en påminner til HODET om å roe seg 😉 Så en gå-sakte-aksjon er bra 😀 Ja, kast deg på du også 🙂 Ha en rolig og fin kveld 🙂 Det skal jeg 🙂

    19. frustrertfrueihouston: Ja, jeg vet heller ikke hva som er perfekt, og selv om jeg har sittet hele ettermiddagen for å ha det meste perfekte opplegget til elevene dagen etter, så kan du være sikker på at jeg tenker at jeg kunne gjort det på enda mer finurlige måter og MER for å få ENDA mer uttelling hos hver elev. Men jeg må lære meg til å se litt begrensninger jeg også, det er ikke alltid nok TID til å få gjennomført det likevel, og det er bra NOK det jeg har forberedt 🙂 Men mange av oss lider av FLINK PIKE -syndrom, og noen ligger i øverste skalaen på stress-delern der 😀 Men det funker dette med sakt-gåingen altså, jeg begynte på fredag faktisk, og jeg har fortsastt i dag 😀 Og jeg kjenner meg mer rolig ALL OVER. Nå skal jeg bare titte på noen små ting til i morgen , og så skal jeg RUSLE til banen 😉 Du har kommet deg etter reisen? 🙂

    20. frokenfjeldberg: Ja, ikke sant 🙂 Vi må tenke på å ta det med ro, så BLIR vi roligere også 😀 Du er vel litt sånn som spretter rundt som en sprettball du også vel? Ikke sant? Skal forte deg? Veldig lurt tiltak, jeg har vært ordentlig flink på jobben i dag, og det skal fortsette utover ettermiddagen 😀 Klemerpåvei<3

    21. Tror jammen jeg henger meg på den jeg også 😉 Har en tendens til å skulle gjøre en masse ting på kortest mulig tid og noen ganger så krasjer det. Gå sakte aksjon er en lur ide, får tid til å tenke mange gode tanker da 🙂

    22. Jeg har et “gå-sakte-år” nå. Dette er et friår for meg og jeg har ingen grunn til å stresse. Tror egentlig det var på rett tid dette kom. Men jeg klarer ikke å gå bak folk (for eksempel på flyplasser eller på kjøpesenter) som går litt for sakte for meg. Da må jeg forbi, bare sånn at det er jeg som bestemmer mitt eget tempo, og vil andre forbi, så går de forbi. Når det gjelder avtaler så må jeg ha god tid, hater å komme for seint. Har lært meg med årene at ting går bra selv om det ikke alltid er helt perfekt. Og hva er egentlig perfekt? Her er det stor forskjell på hva folk mener. Så lenge en selv er fornøyd så bør det være bra nok. Ha en fin og langsom dag, det kommer en ny i morgen!

    23. Hanne: Er du rolig inni hodet ditt også da 🙂 Ikke oppkavet og stresset i hverdagen? For det er mest INNI hodet det er tempo, men det synes litt på utsiden også, og da tar jeg tak der først. Jeg trimmer ikke altså, så får ikke melkesyre av det.. er mest melkesyre i hodet i så tilfelle 😀

    24. Moving On: Jeg er MEST innvendig jeg også, men LITT utapå også, med hurtig gang og litt vill i blikket innimellom. Så nå skal det ytre hjelpe på det på innsiden har jeg bestemt 🙂 Stor klem og ha en rolig dag 🙂 <3

    25. Lisbeth Pedersen: Ja, jeg er enig i at det ikke er det her og nå egentlig, men tanken på alt man KUNNE ha gjort, bør gjøre osv. Men der har jeg bestemt meg også for at jeg gjør NOK, selv om det er bare halvparten omtrent. SÅ jeg skal ikke RUSHE opp hodet mitt med denslags. VI SKAL eller MÅ svært lite egentlig. Livet går sin gang med halvparten så rakst tempo også 🙂 Ha en rolig mandag du også 🙂 Klem <3

    26. miastorp: Ja, jeg tror mange jenter lider av det syndromet 😀 Helt klart ikke alle, det ser jeg, men mange.. Og jeg tenker at hvis jeg bare går litt saktere så må hodet tenke litt på hva jeg driver med 🙂 Ha en god og sakte dag du også 🙂

    27. Hallo..
      Jeg går sakte, beveger meg sakte bestandig.
      Husk at dersom du beveger det slik at du får melkesyre så er hensikten min i allefall borte. Jeg sykler så jeg blir svatt men ikke utslitt, jeg går ikke fort, jeg går bare mye..osv..

    28. Livsrom: Jeg er så enig, jeg vet heller ikke hva jeg skal NÅ hele tiden. Av og til er det jo ting, men veldig ofte løper jeg rundt, irriterer meg på folk som går sakte og sånn, og det er noe TULL egentlig.. Jeg kan ta banen som går etterpå, vente noen minutter før jeg kommer forbi den gjengen osv.. Jeg må ikke rekke stort.. Så jeg begynner DER, for da tror jeg hodet mitt blir mindre stresset også 🙂 Jeg går sakte, sakte med fullt fokus på det nå i begynnelsen.. 😉 Lett å falle i fella igjen, hvis man ikke tenker litt på det. Stor klem til deg og ha en fin uke du også 🙂 <3

    29. ritahobbyfoto: JA, jeg var inne på tanken i dag med å ta høyhelte sko, for da må man sette ned tempoet. Så det er løsningen for et stresset hode egentlig 😀 høyere hæler 😀 Men det er jo faktisk litt sant. MEn jeg må øve på å tenke likt, med lave hæler også 🙂 Nei, kroppen min har hvertfall IKKE godt av stress… SÅ nå er det slowmotion 🙂

    30. passion4lifeandtravel: Ja, her skal det rusles, det skal jeg love deg 🙂 Både her og der 🙂 Mindfulness, er det ikke det det heter, være her og nå, og ikke forover hele tiden 🙂 Slowmotion-Frodith er på plass 🙂 Og jeg merker det hjelper 🙂 Mange rolige klemmer sendes din vei 🙂

    31. Engla: Ja, nå er det slutt på såntt stress og tull.. Gå sakte!! Tenkte mindre og kose seg mer 🙂 Det er oppskriften fremover 🙂 Ha en herlig dag min venn 🙂 Klemmeribøtterogspann <3

    32. Fru Stussli: Ja, det er sånn jeg er også. Jeg er ALLTID først på jobb, og alltid siste som går… Og selv da er jeg slett ikke sikker på at ting er bra nok liksom.. Jeg møter alltid først på kafe, når de andre kommer 15 min forsent, har jeg ofte vært der i 15 i forkant 😀 Jeg løper gjennom byen for jeg må fort hjem, av en eller annen grunn… men jeg MÅ altså ikke disse tingene. Så nå går jeg sakte, for da må hodet tenke litt på det. Når jeg begynner å løpe litt igjen, så merker jeg det, og sier til meg selv : NEI… jeg skulle ikke gå så fort… og hvorfor skulle jeg ikke det… AKKURAT… og sånn holder jeg på 😀 Jeg er i slow-motion nå, store deler av dagen 🙂 En stor og sakte klem herfra også 😀 <3

    33. Haha vettu noe av de jeg lovet meg selv når jeg flyttet til oslo var at jeg aldri skulle løpe til bussen eller banen.. men tipp hva de første jeg gjorde var? Joda løpe!!
      Japp stresser meg fort opp, men ikke synlig bare veldig innvendig! Haha

    34. Jeg må vel innrømme at jeg har lett for å stresse meg opp, og når ungene er med i fotball, teater…..så er jeg garantert over middels engasjert.
      Det å stresse meg opp, der har jeg prøvd å lære av meg selv. Nå kan jeg lettere gjøre de samme tingene uten å bli stresset, det er måten vi gjør det på.
      Det er ikke det vi gjør i nuet som stresser oss, men stresset kommer av tanken på alt vi skulle gjort.
      Ha en superfin gåsakte mandag 🙂
      Klem

    35. Jeg går faktisk på stessmestrings kurs på jobben! Veldig nyttig – det meste vet man jo men ikke alltid like lett å fokusere på når man er stresset så målet er å stoppe før stresset setter inn 🙂 Kjenner godt til “flink pike” genet… Ha en sakte dag 🙂

    36. Må si jeg kjente meg ganske godt igjen i beskrivelsen din. Tidsmessig tror jeg ikke det er så mye på å tape på og bruke et litt lavere gir. Jeg tar meg selv stadig i å haste forbi de fleste. Ikke vet jeg hva jeg skal nå, men full fart må det være.
      Hææ?? Rusle hva er det for noe??…….Jo, det er litt sånn, det er veldig sjelden jeg rusler;)
      Nå skal jeg avgårde å trene med/ (under) en manuellterapeut som har som favoritt: “LAVE SKULDRE” eller “PASS PÅ SKULDRENE”. Kanskje det går inn en dag?
      Jeg tror ikke det er sunt å ha det så travelt;) Lykke til med ditt prosjekt:)
      Ha en fin dag og en flott ny uke:) Klem<3

    37. Det er bra du skal gå sakte, kanskje en gang så får du på deg høye heler også da 😉
      Viktig å gå sakte , rolig gange.
      Njæ jeg er flink til å ikke stresse å lave. Har lært med mye mageproblemer pluss div gjennom åra at stresse og lave blir ett større problem enn noe annet. Kroppen har ikke noe godt av det 🙂
      Ønsker deg en flott dag 🙂 klemm

    38. Ønsker deg et inspirerende, kjærlighetsfylt og magisk nytt år <3
      Jeg har sansen for din gå sakte aksjon...jeg har også en del å lære der <3
      Ønsker deg en mandag hvor du tar deg tid til å stoppe opp og være til akkurat nå <3
      Mange gode klemmer til deg <3

    39. Jeg er helt klart med på gå sakte aksjon 🙂
      Etter en natt med så og si null søvn, ser jeg at jeg må ta det litt roligere i svingene innimellom. Jeg må lære meg å legge litt til side og bare slappe av.
      Slutte å ta med meg andres problemer til sengs og ikke minst alle mine kreative ideer…de surrer og går så søvnen uteblir noen netter 🙂
      Ønsker deg en superfin og rolig dag søteste frodith <3
      Go´klem fra Engla

    40. God morgen Frodithvenn.
      Jeg er hardt angrepet av snill-pike -viruset og må derfor alltid komme i tide. Gjerne en halvtime før alle andre. Jeg står alltid opp en halvtime før alle andre. Sier Hr S at han skal opp 06.00 så stiller jeg min klokke på 05.30.. Skal jeg være på jobb 16.30, er jeg der 16.00… Alt skal være i orden til alle andre kommer/står opp osv 🙂 Dette er noe jeg ikke blir pålagt, men påtar meg helt selv..
      Ha en strålende dag i slow motion lille venn
      Stor og ganske sakte klem 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg