Hvor LIK skal man være liksom?..

 I verden rundt oss er det viktig på mange måter å innordne seg noen regler.. Det er de fleste over en viss alder enig om.. Hvis ikke ville samfunnet bli fullstendig anarki, noe som jeg har liten tro på ville fungere over lengre tid. Så en viss LIKHET er nødvendig på mange måter.. 

Alle er enig om at det er greit at disse er ganske like:

Det er nok en økonomisk grunn til at disse er støpt i samme form… 

Det samme gjelder nok for dissse recycling-kassene:

…Det er vel en funksjonell grunn til at disse er laget HELT like…

 

…og en praktisk grunn til at disse garderobe-stativene i Operaen er prikk like..

 

Det ville nok vært både upraktisk og lite plass-besparende om alle disse sykkelstativene hadde hver sin form…

….selv om det hadde vært mye mer fargerikt og gjort verden litt mer morsom…

Men jeg FORSTÅR at store deler av verden må se sånn ut, ganske så grå og LIK….så kan heller fargeklattene være noen hyggelige innslag innimellom. 

 

MEN når det er sagt, hvor godt liker vi å se bilder som DETTE??:

 (google)

Hvor menneskene er blitt en MASSE, uten for mye indviduelt særpreg… og som kun står under EN stor, sterk MAKT?

 

(google)

..eller dette? Hvor hverdagsmenneske blir presset inn i en form, for nærmest å se HELT like ut..

Mange liker tanken på at hver og en av oss er unike, at vi har noe eget, og noe ekstra å tilføye her i verden….at vi er inviduelle personer, med egne meninger og egne særtrekk, som er en berikelse for folk rundt oss. Og det stemmer nok også. Vi ER jo unike, egne selvstedige personligheter, som beriker hverandres liv. Hvertfall er det sånn JEG ser det..

Samtidig skal vi altså ha en form for likhet, følge noen regler for at det hele skal gå rundt. Og mange av oss liker også dette med å være lik noen, værre en del av en gruppe..


Enten den er SÅNN…. 

eller SLIK:

Så spørsmålet blir liksom bare:

Hvor lik skal man være liksom, uten å miste sin selvstendighet og EGEN identitet? 

Viktig å ta vare på sin egenart også 🙂

 

 

 

 

52 kommentarer
    1. MyVidaLoca: Jeg gleder meg til å møtes og spise og prate 🙂 Jeg er ikke HELT i form ennå, så hvor mye herjing det blir vet jeg ikke,men jeg skal hvertfall være med på DEL 1 😀

    2. Så bra :)) Vi har fått noen voldsomme goodie bags, mer enn jeg hadde forventet faktisk så bare å glede seg masse!! Både til å møtes, spise god mat, danse og herje litt :))

    3. Engla: Det er litt morsomt å se litt hvilke FORSKJELLIGE tanker dette har fått fram hos foskjellige folk, det er helt forskjellig hvordan folk ha tolket innlegget også 🙂 Og det er jo spennende 🙂 takk for en fin tilbakemelding 🙂 God morgen. Jeg sov nemlig tidlig i gå 😀 God morgenklem <3

    4. Nok et hærlig innlegg med flotte bilder <3
      Det er viktig å prøve å være den man vil, men samtidig metyr det så mye med tilhørighet.
      Selv har jeg mange, mange ganger følt meg som en outsider, som går mine egne veier, men jeg elsker tilhørigheten med de jeg er glad 🙂
      Hmmm fikk meg til å tenke litt dette, så nå må jeg stoppe så jeg får sove i natt 🙂
      Nattinatt min venn <3
      Nattaklem fra Engla

    5. ikkje sant lmao-noe dritt. Sånn er gubben også -vi møtes nesten når han står opp og eg legger meg 🙂
      Ikkje helt frivillig det da, slites litt med søvn her i huset -ikkje min,men noen andre sin og dermed sover eg litt mindre også

    6. ikkje sant vel. Eg har jobbet tidlig men da endte opp med å aldri sove. Tilogmed som barn sov eg veldig sent. La meg tidlig og sto opp tidlig,men lå i timer og bare tenkte, fantaserte og planla. Var alltid stuptrøtt og sov yberlenge i helgene hahaha

    7. cuskima: Ja, jeg tror det nesten er gen-avhengig det med jobbing om natten hvertfall. Jeg har prøvd før, og jeg har ikke vært borti VERRE opplevelse… 😀 for MEG altså.. Jeg ville bare sove HELE tida, og sovnet noen ganger også.. Passet veldig dårlig til meg 😀 Glad vi gjør forskjellige ting og passer til forskjellig jeg 🙂

    8. MyVidaLoca: Jeg kjenner jo til flere der , uten å ha møtt dem 🙂 Bare LAdyen, Engla og Kjerstisandnes jeg har møtt. Men kjenner jo til Frøken Fjeldberg, Deveny, Ninaoglivet, Miastorp, Cuskima og Karenmarenmette fra min venneliste også, noen kom nå til jul, men Ninaoglivet har jeg kjent en liten stund og frøken fjeldberg 🙂 Jeg satser på å komme 🙂 Med hele min egenart 😀

    9. Min matgale verden: Jeg liker nok å være ulik, men er man NOK ulik, så blir man lik noen da også 😀 Men tenk at ting MÅ være like da… ellers hadde det jo ikke gått, øknomisk, tenk å lage millioner forskjellige former å lage stoler i f eks. 😀 Nei, de må nok støpes i samme formen.. Men VI vil ikke være like, hvertfall vil vi at folk skal se det unike i oss 🙂 Ja, Kakekrigen UTEN deg, er bare noe stort tull. Jeg ser ikke på!! Ha en fin kveld du også 🙂 Klemmer til deg min venn <3

    10. hahaha neppe noe unikt med det, man ja forskjellig at noen jobber dag og noen kveld. Har faktisk blitt *mobbet * for det før -at eg ikkje står opp kl 7 som *normale* mennesker. Da sier eg vær glad det finens B mennesker som meg ellers ville du ikkje hatt leger eller sykepleiere eller taxisjåfører eller politi og alle andre som passer på at du er trygg og har det fint også på kveld og natt 🙂
      A mennesker er litt negative og mener B mennesker er late, men er faktisk en gen forskjell. Tror det er noe som har skjedd, kanskje nesten som blodtypene utviklet seg? At noen passer bedre til natt jobbing og noen til dag. Hva tror du?

    11. Veldig viktig å ta vare på sin egenart ja! Apro på så bestilte jeg akkurat egen farge til deg i goodie bagen din :)) Så håper virkelig du får kommet på julebordet! Bare å mase på engla og invitere Lady August også :)) Klem <3
      Foreløpig er det KarenMarenMette, Denevy, Frøken Fjeldberg, KunstenÅbliGammel + følge, Ninaoglivet, Miastorp, Magnolia, FruTaraldsen, Cuskima som kommer, og venter på bekreftelse fra Spinningqueen/Backside, RitaMarita og Engla :))

    12. ÅjA…Vi streber etter å bli like….og noen av oss, streber litt etter å være ulik:) Litt farge i hverdagen gjør seg. Jeg ser kakekrigen, uten at jeg er med…rart….:) Ha en fin kveld. klemklem

    13. Gry Elisabeth: Ja, viktig å være individuelle synes jeg også, være oss selv innen lovlighetens grenser, for samme regler må vi følge, så noe likhet må det være 😀 Ikke lett dette 🙂 Hi-hi. Joda, så veldig vanskelig er det vel ikke 😉 Vi klarer oss bra de fleste, følger regler, men er likevel noen fargeklatter 🙂

    14. Vi skal ikke være like, vi skal være oss selv og skulle vi være like noen andre mens vi er oss selv så er det helt greit. Problemene kommer som oftest når vi forsøker å være noe vi ikke er, så hipp hurra for individualiteten <3

    15. cuskima: Ja, litt som jeg tenkte også,med at det er greit vi følger en del regler for at det ikke skal bli fullt kaos, anarki, så vi MÅ være litt like der, på oppførsel.. Men hadde vi bodd i et annet land med diktatur f eks, og SLEMME regler, ja da håper jeg virklelig at noen hadde brutt alle reglene som ble laget.. så dette er ikke lett 😀 Nå er du vel på jobb, og jeg er hjemme 🙂 To helt ulike verdener 😀 Hi-hi Klemmer <3

    16. For meg blir dette litt som spørsmålet om likestilling. Eg er ikkje intressert i å bli LIK en mann eller at han skal bli LIK meg -gud forby!!!!,men eg tror på LIKEVERD og EGENVERD
      Så at man er unik kan være en nydelig ting, men Hitler var vel rimelig unik også og det var neppe fullt så unikt. Så vi syns vel ofte at folk skal være kun unike når vi liker dem?
      Neida eg tuller litt,selvom det er nok litt sannhet i det.
      Vi må ha noe å forhold oss til, selvom eg ofte føler at om man er litt anderledes så forventer folk at man skal kle seg på en spesiell måte eller at man skal være sånn og slik. Og er har folk forventninger til noe som ikkje blir oppfyllt blir de litt forvirret- jammen skal ikkje du være sånn, eller er ikkje det sånn og slik.
      Eg vet at eg er neppe er A4, men mer C5 hva enn det måtte bety,men eg liker A4 kvaliteter på enkelte områder 🙂
      eg stuper på jobb
      Klemmeting

    17. frustrertfrueihouston: Ja, ikke sant 🙂 Mye ligger i det praktiske, og at det lar seg ikke gjøre å støpe ting i millioner forskjellige former.. Men at noen småsteder kan pusle og gjøre litt ulikt kanskej av brukte ting også, det er noe helt annet 🙂 At mennesker ER forkjellige inni og utenpå er mer greit, så lenge det holder seg innen lovlige former synes jeg 🙂 Håper du har en fin dag 🙂

    18. At ting er like er helt ok, det er det mest praktiske og gir kanskje er roligere inntrykk. Men noen steder er det sjarm med ulikt. Har funnet en koselig liten cafe her borte. Her er alle stolene og bordene ulike, alle tekopper og tekanner likeså. Stedet har virkelig sjarm, lite og intimt ( ca 7-8 bord med 4 stoler hver). Og dette stedet kler ulikheten. Men om en stor kjent restaurant skulle sett likedan ut… Hm tror mange synes det ville vært rart, og ikke særlig eksklusivt. Når det kommer til klær er det greit å ha noen smådetaljer som blir litt mer personlig, til alle de like jakkene folk har. Vi handler jo stort sett i de samme butikkene, og farger og form blir ganske likt. Dette har kanskje noe med pris å gjøre også, kjedebutikkene kan holde lavere priser. Det viktigste er likevel og føle seg vel, og komfortabel. Jeg vil ikke gå i noe som får meg til å føle ubehag, noe som ikke er meg.

    19. Tatt av kvinnene: Ja, spennende med andre typer, og mange ganger kan man se at man er ganske LIK disse også på mange måter, når man kommer litt innpå folk 🙂 Her inne snakker jeg med mange andre typer folk enn meg, som jeg kanskje ikke hadde kommet i snakk med ellers, og man blir kjent på en annen måte 🙂 Spennende 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    20. eljos: Ja, det er nok mye sånn innen klær også. Og det er vel litt sånn der som det er med andre TING, praktisk umulig for fabrikker etc og lage EN i hver form liksom. Hadde nok blitt veldig dyrt!! Så det må vel bli litt sånn… så får vi heller pynte med småting for å få vår egen vri 🙂
      Ha en fin dag Eljos, koselig å se deg igjen 🙂

    21. Jeg synes det er viktig å prøve å være seg selv, om det finnes andre som er lik en eller ikke finner man ut etterhvert. I tillegg synes jeg egentlig det er minst like spennende å være med mennesker som er veldig ulik fra meg og ikke bare de jeg har masse tilfelles med. 🙂
      Ha en fin dag <3

    22. jeg er ikke akkurat den som løper ned klesbutikker eller bruker opp alle pengene mine på klær. Jeg har alltid hatt en litt sær smak, og har sydd og strikket mye til meg selv. Men…det hender jeg blir ganske fortvilet når jeg liksom plutselig MÅ ha et nytt plagg og oppsøker klesbutikker. Og alle har akkurat det samme, den samme fargeskalaen som NOEN har bestemt er årets mote, en fargeskale jeg ikke kan fordra og som slett ikke kler meg!!! Så kjære Frodith det er noen der ute i verden som sitter der og bestemmer at vi skal være like enten vi vil eller ikke……

    23. Lithanna: Åå, det var koselig sagt om bildene. Jeg har selv tatt de med TINGENE 🙂 Driver og jobber å lære meg ltt fotoredigering, og da er det mer gøy å TA sånne bilder også 🙂

    24. Det hadde vært skrekkelig kjedelig om alt skulle vært likt. Men, veldig vanskelig om alt skuøøe vært ulikt også.
      Balanse er ordet 😀
      Bra bilder til budskapet 🙂

    25. Vanja: Herlig kommentar Vanja, en litt annen synsvinkel 🙂 Og det er så sant, det kunne være greit mange ganger å være lik ytre sett på skoler og sånn, for det er jaggu mye press og mas på klær og mote. Og da hadde man sluppet mye av det. Samtidig som man må være forsiktige med HVOR like man skal bli ANDRE veien, som i de landene hvor fullstendig likhet og nesten selvutslettelse er et krav. Så det er grenser alle veier. Og det er spenennde å diskutere det og se på hvordan det faktisk er 🙂 Ha en fin dag Vanja, håper du har en god dag 🙂 Stor klem til deg <3

    26. Av og til er formen like viktig å være en del av som utenfor.
      Man kan tenke seg flere jobber hvor man ønsker å bli møtt av en viss likhet, og da passer ikke fargeklattene inn. Det handler også om å skjerme noen selv om vi kanskje ikke tenker slik.
      Ta motebildet idag.
      Det enorme presset dette setter på barn og foreldre.
      Jeg personlig siden jeg var liten har ønsket skole uniform her til lands, og det mener jeg enda.
      Jo egenheten er viktig, men ikke for enhver pris. Ikke når det er ødeleggende for den sjelden som så gjerne vil, men faktisk ikke klarer presset.
      Ja vi skal være oss selv, vi skal ha egne meninger, og ikke minst torre. Av og til tar det bare litt tid, og imens kan vi godt være en del av massen.

    27. Livsrom: Ja, mange ønsker å være like 🙂 Og noen ganger så blir en gruppe med ulike folk OGSÅ like, hvis de nærmest uten å tenke over det følger DEN gruppens regler.. Altså de fargeklattene under, kan også bli “like” om du skjønner hva jeg mener. Men det viktigste er jo at man både inni og utenpå er mest mulig seg selv, som man tenker er riktig i eget hode, uten å tenke for mye hva andre må mene, så sant det man gjør ikke går utover noen andre, eller gjør at man bryter LOVEN. Og det skal jeg ikke, selv om jeg liker å være litt fargerik i både oppførsel og ytre ting. For jeg er jo også veldig snill-pike 😀 He-he Ha en herlig tirsdag selv Liv 🙂 Klemmer <3

    28. Lisbeth Pedersen: JA, vi får bare prøve å være mest mulig oss selv, innen lovlighetens grenser 😀 Hi-hi. Og det skulle gå greit for MEG hvertfall 🙂 Hi-hi Kan være fargerik uten å bryte loven jeg 😀 Ha en superfin dag du også Lisbeth <3 klemmer

    29. deveny: Helt enig, vi skal ta hensyn til hverandre, og være snille. Det er jo derfor det er laget noen lover og regler vi må følge også, som gjør oss litt like i noen områder 🙂 Men har man et styresett som bestemmer “feil” regler, så må man jo gjøre litt opprør også 🙂 Og at man selv velger ting som er ulikt osv, helt enig i at det er fint og fargerikt og morsomt, men hadde ikke blitt praktisk og økonomisk overkommelig hvis fabrikker skulle lage ulike former til ALT 😀 Så det må jo være noe likt der 😀

    30. Om du ser deg rundt ute i det offentlige rom så ser det oftest ut slik du har illustrert på første tegningen din. De fleste kler seg i svart eller nøyanser av grått. Det er ikke mange farger som skiller seg ut der nei. Det er tross alt innpakning, men kanskje også et ønske om å ikke stikke seg ut i den grå masse?
      Kanskje jeg legger merke til det nettopp fordi jeg er så glad i farger? Kanskje er det klesprodusentene som ikke er kreative nok? Jeg tror de produserer det vi etterspør.
      Jeg er ikke redd for å skille meg ut på den måte, men kanskje jeg er det på andre måter….? Jeg tror det handler om å være trygg. Eller kanskje vi er godt formet av janteloven???
      Ha en fortreffelig tirsdag videre:)
      Klem<3

    31. Jeg syntes man skal være seg selv. Folk som endrer helt på sin stil, bare for å være lik andre, ja de kan ikke ha et enkelt liv.
      Bra vi alle ikke er lik, da får vi alle slags forskjellige fargeklatter og gråklatter 🙂
      Ha en superfin dag
      Klemmer

    32. ritahobbyfoto: Det er et bilde som antagelig er av militære i Nord-Korea eller noe, veldig militært. Det bilde altså. En del ting må vel være likt av praktiske grunner skjønner jeg, TING altså, men også der gjør det seg med en og annen fargeklatt. Men mennesker er det enda bedre om kan være seg selv, og så fargrike både inni og utenpå som de ønsker selv, så lenge det går innenfor lover og regler i landet 🙂 Men hadde det vært et annet land, diktatur f eks, så ville jeg gjerne brutt den likheten og reglene for å si det sånn. Så dette er tunge spørsmål… Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    33. Fru Stussli: Ja, NOE like må vi bare være, og så lenge det ikke er tvang, selv om noe av det å følge regeler og sånn er jo sikkert litt tvang på sett og vis, men det er greit så lenge vi lever i et land som dette 🙂 Litt morsomt og rart å tenke på at TING må være så likt i mange sammenhenger, mens hvis mennesker er KLISS like, med negativt forteg, så liker vi det ikke 🙂 Har du masse sommerfugler i dag? Gode tenker jeg, for du skal i gang igjen? 🙂 Hi-hi, og har du lært den lille tingen? Eller er jeg helt på jordet angående sommerfuglene dine nå? 😀 Ha en fin sommerfugldag uansett min venn <3 Klemmer <3

    34. Vi skal ikke være like, men vi skal være snille med hverandre……:-)
      Mennekser som er like mengler jo karakter og er lite interessante over tid…..nei gi meg en halvsprø annerledes person……det setter ejg pris på….:-)
      ….og du jeg har bare forskjellige rødvinsglass…..selv om jeg ikke drikker….thihihi….

    35. ingen kloning nei..
      Jeg vil skille meg ut ikke være noen kopi.
      Farger er en god metode og egen produserte klær er en annen pluss at man skal være seg sjøl.. ingen kan være meg !!!

    36. Det ene bilde før disse kjedelige gråkledde mennene, får ikke jeg sett.
      Bra at alt er likt men kunne hatt litt mere farger på tilværelsen. 🙂
      Å du og jeg vi kler oss som vi vill, men er fint med litt ordentlige fine sterke farger 🙂

    37. Jeg synes det er greit å være like så lenge det er av egen fri vilje. Noen vil jo aller helst være som alle andre og så er det noen som er skikkelige fargerklatter slik som du fineste frodith.
      Jeg har så mange sommerfugler i magen at jeg ikke er helt på planet i dag 😀
      Store sommerfuglklemmer

    38. Helge: Jepp, TING må liksom være likt, pga praktiske hensyn, men hivs mennesker blir HELT like, så godt som, så er det skummelt :-/ Ha en fin og ulik dag 😀

    39. foreignerat50: Ja, her er det bare å være mest mulig seg selv 🙂 innenfor lovlige grenser 😀 Fint med individualitet, men man MÅ liksom følge en del LIKHETER på noen områder. Litt artig å tenke på dette med at TING må være mye mer likt, av praktiske årsaker 🙂

    40. Like barn leker best, heter det. Det er hverfall godt at folk er forskjellig, men du har rett det er mye likt der ute. NSB har like benker osv…. Ha en fin dag.

    41. Jeg tror vi bør være oss selv, om det er noen som er lik oss er det bare hyggelig. Dem som er ulikt oss er også hyggelig. Vi lærer fra hverandre med våre likheter og ulikheter.
      Ha en fin dag Frodith:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg