Hverdagens tilfeldigheter? ….

Hvor mye av de valgene man gjør i løpet av en dag tror du er tilfeldigheter? Hver dag blir vi stilt overfor mengder av små valg. Jeg snakker ikke her om store og avgjørende valg, men bare sånne tusenvis av hverdagsvalg, som vi gjør hver dag helt fra vi står opp… 

Hm… Skal jeg ha kaffe eller te...? Ville det utgjort en forskjell i resten av dagen om jeg tok te en gang i stedet for kaffe..? Vil jeg bli mindre streesset av det, uten coffein i kroppen…?

 

På med klær…. Svart bukse og t-skjorte? Eller turkis tunika…? Hvordan i huleste kan dette ha noe å si for hvordan dagen min blir, tenker du kanskje..? Men kanskje har det det? Vil en fargerik og mer pyntet plagg muntre meg opp litt mer en en hverdags- t-skjorte…? Eller har det ikke FILLA å si for noe som helst…?

 

Ut døra… SKal jeg gå den veien opp der, og ta T-banen til jobb…? Eller skal jeg heller ta andre veien og ta trikken første delen… Tror du det har noe å si? Hvis jeg tar trikken , går jeg gjennom Oslo City på vei til banene videre… Vil jeg da se noe morsomt på veien? Møte noen folk jeg ALDRI ville møtt om jeg tok andre veien..? Hvis jeg tok andre veien og tatt T-banen, ville jeg da spilt mer Wordfeud,  oppdaget noen nye ord, og kanskje fått inpirasjon til et blogginnlegg…?

Vel, du skjønner greia… Sånn kan vi jo bare holde på utover dagen… Å bli stilt overfor tusenvis av valg… for det er det vi blir.. Og på slutten av dagen har de fleste av oss KLART å gjøre noen valg, ubevisst eller besvisst… Men det som skjer underveis….tror du det er tilfeldigheter? Eller tror du det finnes en slags PLAN med det meste…? Litt eksistensielle og filosofiske spørsmål på morgenkvisten kanskje…… Men dog….liker å tenke litt av og til også jeg… 😀

Altså… De valgene man til slutt tar,tror du det er tilfeldig at man gjør det ene framfor det andre? Eller er det en slags  MENING i alt man gjør? At man blir styrt av noe…? Jeg har ingen svar, men har nok en følelse av at “things happen for a reason” , altså at ting skjer av en grunn… 🙂 Men det er bare min mening 🙂

Hva tror du? Tror du livet er bare tilfeldigheter?

 

 



42 kommentarer
    1. Tatt av kvinnene: Jeg tror litt begge deler. Things happens for a reason.. og skjebne-greier.. litt tror jeg DET.. men også at de to er JEG som kan styre en del av hvordan min hverdag skal være 🙂 Ja, man må ikke tenke FOR mye på det, bare sånn litt i forbifarten på bloggen min 😉 Ha en fin dag 🙂

    2. Jeg tror vel helt egentlig ikke på at vi har en bestemt plan så jeg tror ting skjer mer tilfeldig. Men det er veldig gøy å tenke på hva som ville skjedd hvis ditt og hvis datt. Hvis jeg hadde brukt litt kortere tid foran speilet hadde jeg kanskje rekt den første bussen jeg hadde tenkt til å ta, men da hadde jeg ikke møtt en gammel bekjent på busstoppet. Slike ting er jo litt gøy, men hvis man dveler for mye ved ting som kunne hvert hvis noe, så tror jeg man blir litt tullete etter hvert også 🙂

    3. Livsrom: Men du tror ikke det ligger en mening bak dette da… all handlingen f eks… at det er en mening bak… eller at det er en mening i at du forteller om det 😀 Jeg tror det er mening bak mye… litt sånn skjebne -aktig tankegang… samtidig vet du jo at jeg er jo førstemann til å mene at man kan styre mye av sin hverdag, med positiv tankegang kan hvertfall JEG snu mange av dagene mine… Og det er det JEG som gjør,og ingen DER UTE 😀 Men enkelte ting tror jeg happens for a reason 🙂 Jeg synes det er litt artig å tenke over litt sånt innimellom 🙂 KLemmerimassevis 🙂 <3

    4. Ja, ja, nå har jeg gjort unna de fleste valgene for i dag. Men jeg tror ikke de blir så veldig avgjørende for livet videre;)
      Ikke har jeg gjort mye fornuftig heller i dag. Og nok en gang har jeg brukt for mye penger….men klarer vel å ro meg inn igjen denne gangen også.
      Derimot har jeg vært å kjøpt malerfug, så nå ligger det an til oppussing, hehe:D
      Nei, Frodith, jeg tror ikke vi blir styrt…. Liker å tro at jeg er min egen herre, og jeg må ta følgene av mine valg. Har ikke noe videre tro på skjebnen heller…. Men at jeg valgte å stikke innom bloggen din kan nok få til følge at jeg tenker litt mer over neste valg;)
      Ha en fin kveld videre:) Klemklem<3

    5. miastorp: Oi da, det hørtes nesten litt skummelt ut.. Men det var sikkert fordi du trengte en pust i bakken eller noe satser jeg på 🙂 Ja, jeg har gjort en del valg i løpet av dagen jeg også,men ganske så små egentlig 🙂 Og nå skal jeg spise…det sto mellom ferdiglagede baconburgere fra kjøttdisken eller frossen-pizza… Ikke fullt så filosofisk.. men dog 😀 Burgerne vant 😉

    6. cuskima: Ja, det blir kjempedeilig, så får jeg brukt uken min litt mer til kos, ikke bare sove og slenge rundt, men en LITEN plan på slutten 🙂 Jippie!!

    7. Dagens ettertanke er uansett hvilke valg eller avgjørelser man tar må de være noe man kan stå inne for 🙂 i dag har det vært en hard dag med mange valg og avgjørelser. Så mange at sjefen min sendte meg hjem en time for tidlig 🙂

    8. wow så deilig 😀
      Ja blir nok noe SPAlignende her på meg snart også. Kunne tenkt meg en tur ned i boblebadet for å kvitte meg med siste auene i kroppen så kanskje hadde eg blitt frisk som en fisk? Bae at det SLUDDER ute og tanken på å gå hjem igjen etterpå frister mindre

    9. cuskima: JA, ikke sant 🙂 Spennende dette her egentlig 🙂 Og i dag var jeg litt i det hjørnet 😀 Men snart er det vinterferie, og jeg skal på SPA!!!! Det fortjener jeg det!! 🙂 Jippie!! Ble bestemt nylig 🙂

    10. ja er nok begge deler. Tror ikkje Livet mitt er styrt av skjebnen og at uansett hva eg gjør ender eg opp med å gjøre XXX
      Tror vi kan påvirke ved valg og ender utfall,men at noen ting er bestemt litt sånn på forhånd -jo det tror eg 🙂
      For å være veldig dyp så tror eg vi selv har bestemt det på forhånd -litt som å ta et fag på skolen ,men du får ikkje bøker eller fasit 🙂

    11. frustrertfrueihouston: Jeg liker å tenke litt sånn av og til… Hva hvis…? Og tenk hvor mange valg vi gjør i løpet av en dag…som vi ikke tenker på…men som faktisk kanskje endrer mye.. Jeg tror LITT på skjebnen… det var ment sånn… og sikkert en god grunn til det… Samtidig som jeg er verdensmester på å skape meg en hverdag, som jeg vil også, endrer hverdagen fra kjip til bra fordi jeg gjør noen tanke-endringer… Og det GJØR jeg selv altså…det mener jeg er garantert 😀 He-he 😀 Ha en filosofisk dag du også, om du vil:-) Stor klem fra meg <3

    12. cuskima: JA, takk begge deler, som Ole Brum sa 😀 eller noe i den duren. Jeg tror både og.. Men tenker noen ganger over det… lurer på hva som ville skjedd hvis jeg gjorde DET i stedet for… Og det får jeg jo aldri vite.. 😀

    13. deveny: Ja, det er litt spennende å tenke på 🙂 Jeg er veldig scizofren på akkurat dette, tror litt det ene, og litt det andre. For jeg styrer jo mye i livet mtt selv, skaper meg hverdagen og alt…Men allikevel tror jeg some Things just happens for a reason 😀

    14. Lithanna: Ja, det er ikke lett å tenke på, og finnes jo ingen svar. Men noen tror vel mer enn andre at det er en PLAN bak alt. Jeg er midt i mellom, litt er det en plan bak tror jeg, og samtidig kan jeg styre mye i livet mitt selv :.-) gode ting 🙂

    15. God morgen herfra! Jeg tror på litt av hvert. Mye er nok bestemt, men jeg tror og at ved å ta andre valg, gjøre noe som ikke er forventet, så,kan ting bli annerledes. Til det bedre, eller verre, får man vel aldri svar på i noen tilfeller. Men mange av valgene våre gjør noe med humør utover dagen, hva en tar på seg, hvilken vei en velger til jobb, variasjoner kan være spennende. Og så er det jo gøy å gjøre noe som over hodet ikke er forventet av og til, og se hvordan omgivelsene reagerer. Ha en filosofisk og fin torsdag videre <3

    16. Tror at noe er tilfeldig og andre ting er mer som det skal være.
      Ofte har eg følt eg skal gjøre noe annet eller gå en annen vei og truffet folk eg ikkje har sett på evigheter. Eller andre morsomme ting som skjer.
      Andre ganger skjer ingenting når man føler man bør gå dit og dit 😛
      Andre ganger ser eg helt tydelig at hadde eg ikkje gjort sånn hadde aldri det skjedd-så hvorfor gjorde eg det?

    17. Dette med valg er veldig spennende. En vet jo ikke hva som ville skjedd om man hadde gjort ting annerledes. Det er jo bare de valgene man tar som er fasiten.
      Litteraturen er fylt opp med situasjoner som endrer menneskers liv i løpet av et lite valg, så hjeg vet ikke. Kult tema 🙂

    18. Åhnei, jeg er ikke SÅ filosofisk av meg. Jeg aner ikke, virkelig.
      Tar det som det kommer. Har rutiner, følger dem, og resten skjer når det skjer.

    19. Lithanna: Men du har nok tusen andre valg du må ta i løpet av en dag, og tror du de er tilfeldigheter? Altså skjer ting for en grunn? Er noe fortubestemt…? Eller er det fritt opp til en selv? Her er det filosofen som går løs i dag 😀 Things happens for a reason ? Eller styrer man alle valgene selv? 😉

    20. SpinningQueen: Ja, jeg tror nok litt på begge deler jeg også 🙂 Noe er forutbestemt, og noe ikke. De store filosofene var mer bastante, de trodde liksom det ENE eller det andre 😀 Men vi hverdagsfilosofene er mer fleksible 😀 Ha en fin-fin dag 🙂 Full av valg og herligheter 🙂

    21. Morgenene mine er ganske enkle sånn sett. Alltid te, siden jeg ikke drikker kaffe.
      Klær: Har sånn jobb jeg har uniform jeg da, så hakke det problemet heller :3

    22. frokenfjeldberg: Jeg er litt blandings jeg også, se svaret til Geriatriks. For jeg tror veldig jeg kan styre livet mitt, skapet livet mitt slik jeg selv vil på mange måter, men samtidig tror jeg noen ting skjer for en grunn 😀 Håper du har en super dag du også 🙂 Fire friske flemmer fra Frodth <3 Flemmmer<3

    23. ritahobbyfoto: Her er det mega-mye snø, det er det hvertfall ingen tvil om…det øser ned oppi lia her… Og hestehoven er visst et stykke unna likevel 😀 Men det er bare sånn, og det er nok en grunn til at den kom 😀 Hi-hi.. Ja, jippie, snart ferie!!!

    24. Geriatriks: Ja, det er artig å se hva folk mener, og det er helt klart forskjellige oppfatninger 😀 Jeg tror det er en grunn til at ting skjer av og til, en slags skjebnestyrt mening bak NOE i det minste, men jeg tror jo også at jeg kan være med å styre livet mitt, at det er JEG som skaper mitt liv. Så jeg er litt schizo akkurat der 😀 Jeg har veldig tro på at egne tanker kan gjøre en dårlig dag til en god… selvmanipulering eller hva man skal kalle det.. Men så tror jeg at når det har skjedd noe dritt, så tenker jeg at VEL, det er sikkert for en grunn det også, noe jeg kan dra nytte av senere eller noe… Hm… ikke helt enig med meg selv tydeligvis 🙂

    25. Hunder og tur: Ja, det blir jo bare hva man tror dette 🙂 Og helt umulig å vite 🙂 Men helt greit å tenke litt over det, for det er jo så mye man velger, og tenker man har under kontroll, og som kanskje ikke har kontroll på i hele tatt 🙂 Ja, jeg er litt sånn skjebnen jeg også.. Tror litt at det skjer av en grunn i det minste 🙂

    26. miastorp: Ja, ikke sant, det er jo litt rart hvordan faktisk dagene kan være nesten helt like i valg man tar for hver enkelt også, men likevel blir utfallene så forskjellige… Og det er rart hvordan man prøver å styre ting inn slik at det skal bli som man vil, og så har man ikke kontroll likevel… Hm.. Og SÅ mange valg vi tar hver dag… de fleste uten at vi tenker på det som valg en gang… men noen litt større…Og noen lager ingen særlig endring i hverdagen, men EN dag gjør de kanskje det likevel..? Håper du får en dag full av gode valg og avgjørelser.. 🙂 Stor klem <3

    27. Ingen tilfeldigheter ..
      Aner ikke egentlig jeg.
      Men snøen er tilbake her ,å bare slush grrrr. Vått…
      Hi hi, håper du får en flott dag 🙂 snart ferie på deg 🙂 hi hi .

    28. Jeg tror på skjebnen, at det allerede fra fødselen av – kanskje før – er staket ut en kurs for oss. Fint å være litt filosofisk på morgenkvisten :))
      Vennlig hilsen Tonje

    29. Fru Stussli: Så deilig med frisørbesøk da, det ligger jeg godt også. Bare slappe av i mange timer 🙂 Nesten som Spa. Kose deg masse 🙂 Ja, snart ferie her, det skal bli bra. Skal hvertfall sove mye. Det er det jeg tenker mest på nå. Og kanskje blir det en liten relaxtur også 😀 Ha en super dag Bente 🙂 Klemmerimassevis <3

    30. Tja du 🙂 det er jo noe som heter å være på rett sted til rett tid og det handler jo om valg man tar. Tenk på saken om de 4 jentene på 19 år som skulle på opplevelsestur. De tok samme valg. De lå i samme telt men det var bare ei som døde. Noe kan valg preger oss, andre er nesten ubetydelige og noe tror jeg er helt utenfor kontroll 🙂 jeg skal ta maaange valg i dag og jeg håper de fleste vil gjøre dagen bedre. Ha en valgfull dag 😉 klem <3

    31. Jeg litt som deg. Det er en grunn for at ting skjer 🙂
      I dag skal frua til frisøren. Det er sånn skikkelig husmorkos. gjøre ikkeno i to timer. Få kaffe og blader servert. Hekle. Småskravle. Kose seg 🙂
      Ha en strålende torsdag!
      Nå er det ikke lenge til ferien din <3
      Klemmer i lange baner

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg