Prøver meg fram… igjen…

Ja, nå er jeg i gang med et nytt prosjekt. Elsker å prøve meg fram med heklekroken, som du kanskje har fått med deg? For har man lært  et par masketyper, så kan man faktisk nesten hekle HVA det skal være.. Men man må lure og gruble litt, og prøve og feile litt… Så ser jeg et garn jeg liker, så setter jeg i gang da 


Odin-garnet er veldig greit, for det er mange farget,så man slipper å bytte tråd så mye, og det er spennnede å se hvordan det blir underveis, for MEG også… for det aner jeg jo ikke.. Jeg har brukt mye dette garnet når jeg laget alle luene til julekalenderen…

 

SÅ trenger man en heklepinne/nål i størrelse 9…. for da går alt veldig fort 😀 Og så er det bare å sette i gang… Tenkte først å begynne med de samme gamle pombadurene…så jeg begynte som jeg pleier, med runding… man gjør som når man skal hekle fillerye…


Jeg tenkte å lage to sånne og sette de sammen som et vaffel-hjerte…. og så ville det jo sett ut som en liten jule-kurv… MEN…. NEI…. så fant jeg ut at tenk om rundingen bare var en del av en firkantet veske… SÅ da heklet jeg i vei..

Og jammen kunne den bli firkantet også ja.. litt fram og tilbake på det runde, og plutselig hadde det blitt kanter som lot seg gjøre noe med 😀

Så nå er den NESTEN ferdig… SKal ha svart bak-stykke, og det er ikke ferdig. Men blir nok nesten som et lite nett dette her 🙂

Så dette var bare en liten “før- premiere”… resten kommer senere…

 

Kan du hekle?

HVA hekler eller strikker du?

Trenger ny inspirasjon 😉


54 kommentarer
    1. dandilion: Ja, blir spennende med vesken, lager baksiden svart 🙂 Moro å prøve litt forskjellig, det blir jo alltids noe 😀 Du har ferie NÅ du? Jeg får legge meg nå jeg, skal tidlig opp i morgen :-/ Ja, ja… er vel i gang igjen før jeg vet ordet av det 🙂 Ha en fin uke du også 🙂

    2. Stilig! Og flotte farger! Blir spennende å se denne ferdig. Du er blitt veldig flink til å hekle og så er du så kreativ i det du lager 🙂 Ønsker deg en fin dag tilbake på jobb i morgen og ei fin uke! 🙂

    3. Tattavkvinnene: Nei, jeg har jo ikke kunnet noe lenge 🙂 Derfor jeg jer litt stolt av det jeg får til liksom 🙂 En topp, en tunika og en haug med vesker 😀 Nå skal vi ha hotell-frokost, ha en herlig dag Sara <3 klemmer <3

    4. lisbeth: Blir ikke teppe, skal bli veske det også, men det er veldig gøy da 🙂 Spennende ting du har holdt på med i forhold til strikking og sånt før da 🙂 Moro med OL -lua, du klarer det nok ja, hvis du var så vant før. Håper du får en strlende dag LIsibeth, jeg er på Spa og koser meg. Regner litt men vi skal ta litt shopping i stedet for kanskje 🙂 klemmer <3

    5. Oi, så du har ikke drevet med det lenger? Du virker jo som en proff allerede som klarer å lage tunikaer etter eget hode. DA er det håp for meg også når jeg en dag plutselig vil bli flink til å strikke eller hekle 🙂 For den dagen tror jeg kommer, de fleste damene i min familie driver nemlig med en av delene.
      Herlighet, det høres så godt ut 😀 Har skrevet det i en annen kommentar også, men KOS deg masse! Stor klem <3

    6. Kjempefint og herlig farge 🙂 blir teppe på deg nå.
      Jeg heklet og strikket i massevis før, og strikket for norske designere, og så designet jeg strikkegensre selv.
      Men nå sitter jeg faktisk å hekler OL lue til min datter, jeg har ikke heklet på over 20 år 😀 Men er gøy.
      Ønsker deg en strålende helg 🙂
      Klemmer

    7. Tattavkvinnene: Jeg lærte en gang på barneskolen, men jeg tror vi aldri laget noen ting, for når jeg kom i voksen alder, kan jeg nesten ikke huske å ha gjort det… Så jeg sier at jeg lærte det for første gang i mai i fjor, og tenk hvor mye jeg har laget etterp 🙂 Nå er jeg på Spa Sara, i strømstad 😀 Deilig .-) Klemmer <3

    8. Så kult mønster det ble! Kjekt at garnet har så mange forskjellige farger i samme tråd, da blir det litt mer spennende å se på 😀
      Jeg lærte å hekle av bestemor en gang, men jeg tror ikke jeg lagde noe spesielt. Nå har jeg helt glemt hvordan jeg gjør det. Jeg kan strikke da, men går så fort lei så det blir ikke mye av det heller 🙂

    9. Kristin: Jeg lærte meg det i sommer 🙂 Og aldri gjort det før 🙂 Men det har gått greit å lære og nå kan jeg hekle mye forskjellig 🙂 Klem <3

    10. På flyet har jeg god tid. Ca 9,5 timer til Amsterdam, og 1,5 timer videre til Bergen. Og så kommer all ventingen på flyplassene.. gjesp. Mardi gras starter i dag, så vi lurte på å dra en tur ned til kysten for å få med det første karnevalsopptoget. Vil jo gjerne ha med meg det som skjer her borte, og dette er en av “har lyst til” tingene. Nyt helgen 🙂

    11. Digger fargene! 😀
      Jeg kan ikke å hekle, men har jo lyst til å lære meg det. Har fotsatt lyst til å hekle OL-lua, men spørs om det blir med tanken 🙂

    12. frustrertfrueihouston: Ja, jeg var inne og så på lua di 🙂 KJempfin <3 Det går jo unna når man setter i gang 🙂 Ja, lage en til på flyet er vel ingen sak, for det tar vel sin tid 😛 på flyet.. Kose deg siste dag før avreise, jeg er snart på tur ut døra. Tar med lap-topen 🙂 Klemmer <3

    13. Helge: Jeg kan jo bare tre masker eller noe sånt, men man kan kombinere dem og da blir det så fint.Og finner man riktig garn som det er mye farger i, så er det enda bedre, da kommer mønstrene av seg selv 😀 Hakking har jeg også hørt om, men det kan jeg ikke..ennå hvertfall… Ha en fin dag du også Helge 🙂 Nå er det helg!! 🙂

    14. cuskima: Ja, ok , puh, da har jeg fått det med 😀 Filleryene 🙂 Kaller jeg dem 😀 Og hun har gjort de litt ny måte etter hun lærte en ny maske av meg når jeg traff henne i jula 😀 Hi-hi, stav -maske 🙂

    15. Du er så kreativ! Jeg fikk også hekledilla i dag for jeg fant oppskrift på OL-luen på nettet. Så da var det bare å kjøre til en butikk med garn. Det måtte bli “USA-varianten” av luen, med syntetisk garn. Tror de elsker akryl her borte! Og ull har de nesten ikke. Fant et ullgarn, men for tykt og feil farge. Så da ble det min første heklede lue i dag,(klapp på skulderen) i lyseblå akryl! Men jeg syntes ikke “skjøten” bak ble helt fin.Luen ble heklet med halvstaver. Kanskje jeg gjorde noe feil? Skal prøve meg på en til i morgen, eller på flyet på lørdag. Fin fredag og god tur til deg. <3

    16. Ikke kan jeg strikke men var borti hekling engang. Du er flink og dette blir fint. Vet at det er mange typer teknikk innen slike ting f.eks er det noe som heter hakking leste jeg på en annen blogg. Det er utrolig hva man kan lage innen slike håndarbeid. Har en søster som strikker veldig mye og som sikkert kan veldig mange slike teknikker. Ha en fin dag.

    17. Livsrom: Så spennende prosjekt med teppe da, med perler og fletter, det høres vanskelig ut. Du legger vel ut ltt underveis kanskje eller? Nysgjerrig vettu 😀 Tar med meg hekletøy til Strømstad, for nå skal det være slaraffenliv noen dager 😀 Stor natti-natti-klem <3

    18. Det går virkelig unna med den heklenåla di:)
      Nei, jeg kan ikke hekle, eller jo, litt, men jeg kan strikke.
      Og nå strikker jeg;) Teppe tror jeg det skal bli med fletter og perlestrikk…..og det er et langtidsprosjekt….
      Nattinatti<3 klem<3

    19. cuskima: Jøss, så mye du heklet da :-)Du er skikkelig dreven du da 🙂 Skjørt og bikini til og med 🙂 He-he…hengekøye du liksom 😀
      Ja, ikke sant vi vil se Movingons tepper, hun legger ut i morgen 🙂

    20. Fru Stussli: Ja, jeg kan jo det egentlig 😀 Hele sofakanten full…nå er det jo bare TO så langt 😀 En grønn høne og en hvit rotte med turkis tunika 😀 Tror jeg MÅ ha en harepus også…minst en… Ja, blir moro med Harry-land-bilder 😀 Stor diger nattaklem <3

    21. eg heklet alt mulig før, bikini, skjørt, barneklær etc,men nå trenger eg en hengekøye med sløyfe på midten for å lage bikini og da er det billigere og mindre tidkrevende å kjøpe en hahaha
      Moving on vil gjerne se teppene dine.
      :))

    22. Du kan ha så mye tøydyr som du ønsker deg du 😀
      Tenker disse harene er fine som gaver også. Slik hare kan du hekle også. Det er jo bare å hekle en firkant og så bruke samme fremgangsmåte som er brukt på mine til å forme den til en harepus 😀
      Gleder meg til bilder fra harryland
      Stooooore klemmer og riktig god natt

    23. Fru Stussli: Ja, dette garnet er det samme som alle luene er strikket i omtrent 🙂 Men her var en ny farge kombo. Veldig moro å hekle rundt og så firkantet 😀 det går det også 😀 Det ble sånn som jeg tenkte 🙂 Ja, det harepusene dine var SÅ skjønne, de strikka du ja? 🙂 Jeg får veldig lyst til å lage sånne jeg også, men jeg må gi dem bort i så tilfelle…kan vel ikke ha huset full av tøydyr når jeg ikke har barn? 😀 He-he. Ja, er det noen som kan hekle og lage fine ting så er det deg hvertfall <3 Nattaklemmer til deg min venn<3 Jeg skal ta mye bilder i Strømstad 😀

    24. For et nydelig garn! Det må jeg teste en gang 🙂 Blir spennende å se prosjektet ferdig!
      Jepp jeg kan hekle, men nå er det strikkepinnene som får kjørt seg 😀
      Jeg hekler og strikker det meste 😀 For tiden er det harepuser på gang.
      God natt fineste frodith <3 og gooooood tur i morgen 😀

    25. ritahobbyfoto: Ja, det er fine farger, og morsomt å finne noen nye mønster-greier 🙂 Hvordan går det med lappeteppe ditt? 🙂 Ha en fin kveld videre du også 🙂 Klemmer <3

    26. Susns sang og smurferi, fjoll : Ja, jeg elsker de garnene. Heklet jo masse rare luer til Julekalenderen min jeg hadde. Blir helt fint av seg selv, uten min hjelp 😀 Må få se de sjalene? Eller? 🙂

    27. Jeg har desverre ikke kattemasken med meg 😉 Men jeg skal holde holde kattebilikket stivt så kanskje du kjenner meg igjen 😉 Du får kose deg masssse!!!

    28. miastorp: Ja, hvis du ser meg så må du rope ut 😀 Jeg vet ikke hvordan du ser ut… uten det litt katteaktige karnevals-ansiktet 😀 og det går du vel neppe rundt med til vanlig 😀 Spennende med fillerye da 🙂 Jeg har ikke laget det noen gang ennå…

    29. ja svergie er jo et land jeg VIL besøke en gang!! hahaha
      åå jeg føler meg så jomfru når det kommer til reising.. haha!!
      skandinaviske landa nææ, nevern been there! haha

    30. Det blir fillerye – bare rundt og rundt ikke noe hopkuspokus 🙂 Kanskje jeg snubler over deg i mrogen 😉 Kos deg med søster’n og SPA :-))) Ferie er herlig!

    31. miastorp: Fillerye i gult? Påsketeppe? Bestemorteppe? Er det laget av bestemorsruter?? Kanskje jeg må lære meg de maskene og prøve en gang….Ja, jeg skal til Strømstad i moren, men vet ikke når vi er framme. Jeg og søsteren min. Litt utpå ettermiddagen der tenker jeg 🙂 Deilig med ferie, ikke sant? 🙂

    32. Heklepause.. men snart blir det gulvteppe 🙂 Påske teppe :-))) Blir det bestemorteppe på deg??? Skal du til Strømstad på SPA i morgen? Jeg skal inn til Strømstad i morgen ;- )

    33. så greit og godt da, å kjenne på at nå er batteriene ladet og klar for å begynne på igjen!
      ikke noe er bedre en det!! <3
      ja nei siden er så trangt, så får jeg bli igjen her, litt pusterom "krever" jeg på slike turer!! haha

    34. Moving On: Ja, jeg har virkelig fått ladet batteriene for fullt denne ferien 🙂 Deilig 🙂 Er så veldig liten plass igjen i kofferten nå altså 😀 HELT trangt 😀

    35. Synst du kan ta med deg meg i kofferten på spa assa!!
      jeg tar ikke sååå stor plass!! haha
      Kos deg, og nyt turen din fult ut.. dette fortener du på slutten av ferien din!!

    36. Moving On: Jepp, men sikkert mange som synes det er gøy å se 🙂 Jeg drar på spa i morgen, tur med søsteren, men ser når jeg har tid i løpet av dagen 🙂

    37. Moving On: Det var spennende å se hvordan rundt kunne bli firkantet liksom.. Måtte stoppe å hekle rundt og rundt da selvfølgelig…men så gå over til fram og tilbake, og da BLE det firkantet liksom 🙂 Heh! Ja, vil gjerne se det du holder på med nå også 🙂

    38. Ja, skal se om jeg finner bilder av det, så kan jeg vise frem babyteppe 🙂
      da må jeg lete litt her på macen! 🙂 Om ikke kan jeg legge ut det jeg holder på med nå! 🙂
      ( holdt på meg i snart 6 mnder.. hahaha)
      synst det er utrolig morro at du får til så mye.
      facinerende egentlig.!:)

    39. Moving On: Bestemorsruter kan ikke jeg.. Masketyper, fastmaske, stav etc. Det er vel ca de to jeg kan 😀 Og det blir mye rart ut av det, som vesker og tunikaer.. Legg ut det baby-teppe da, få se!! 🙂 Jeg synes jo det er ganske imponerende med to store tepper 🙂

    40. deveny: Nei, det blir ingen luer, men det blir bøker, med mennesker, og mennesker med luer og hatter og alt 🙂 Og DET er det ikke mange som kan lage altså, så der er du heldig,som kan DET 🙂

    41. så utrolig kult!
      flink da!!
      jeg kan hekle KUN en ting, og det er oldemorruter.. ikke vet jeg hva masketyper ( som du kalle det) det er.. alt er lært via youtube! haha Så eneste jeg har heklet er babyteppe i oldemorruter, pluss et større teppe til meg selv.. men thats it!
      Haha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg