Hvis de kunne snakke….. :-)

Ingenting er vel mer ensomt å se, enn en benk som står forlatt et sted… Gjerne på litt forblåste og øde steder, langs havet og stranden… Men OGSÅ i en park, i en skog, eller langs en landevei… Det er noe ensomt over de… de står der ALLTID…Og ved vannet der…. liksom som de står og titter utover…Som de som satt der for en liten stund siden sikkert har gjort.. Som de som satt der for en måned siden, et år siden og 50 år siden sikkert har gjort… Tittet utover havet og tenkt sine tanker… Sånn står benkene der i all sin ensomhet. og skuer utover… 

Og det er da jeg tar meg i å tenke på alle som har sittet der… 

 

Var det en gammel dame i gul regnfrakk.som skjulte forkle og hårruller hun hadde under, som nylig hadde sittet der. …? Som hardde gått hjemmefra for å få litt luft? Eller var det en mann med stokk, som etter sin spasertur med stokken, måtte sette seg å hvile litt?

Var det en sliten unggutt,  som nettopp hadde sittet der?…som etter en litt fuktig tur på byen, måtte hvile seg litt, og hente seg inn før han kom hjem til mor og far…?

Var det en gammel sjømann, som hadde mønstret av for et halvt århundre siden …? Men som allikevel tok seg turen ned til den grønskepregede benken ved fjorden, for å sitte å titte på båtene som gikk forbi?

Var det en mystisk mørkkledd mann, som for årevis siden hadde løpt forbi denne parken? Løpt fordi han nettopp hadde gjort noe skummelt og kriminelt, og av den grunn hadde noen i hælene som ville ta han…. Som han hadde klart å riste av seg….og sliten og fortumlet kom forbi denne benken…. og måtte hvile seg litt…? Kunne det vært han som satt her….?

Eller var det rett og slett et omslynget par, som i 1988 bare satt her og svermet…? I BALL-gensere og blekede  hockeysveiser, måtte de hvile litt, på vei hjem fra fridisklubben..?

 

Eller var det kanskje Christiania-bohemens arvtagere som hadde stått her…og malt denne hvite benken…? Som hadde slått seg ned mens bildene tørket, og nippet til et glass absinth, helt i de gamle kunstnerenes ånd?

Eller var det bare et søsterpar fra Norge, i året 2014, som slo seg ned etter en liten fotojakt…? 

 

Nei, si det…. Alle disse benkene har nok sine spennende historier 😉 

 

Ha en strålende start på uka! Skal du gjøre noe hyggelig i dag?

 


 

36 kommentarer
    1. Du er liksom ute på en slags idé-sanking og så kommer du hjem foran dataen og skriver i vei 🙂 Det er gøy for oss lesere i hvert fall, med litt slike historier 🙂

    2. Tattavkvinnene: Jeg har nok ikke tenkt ALLE de historiene der, men de fant jeg på når jeg satte meg til laptopen…men jeg tenker alltid når jeg står sånnn ved en benk ved stranda, at jeg tenker på alle som har sittet der, uten å FINNE på historiene som nå…Jeg mer LURER da…når jeg står der… Ja, litt som med gamle hus og kirker og murer og sånt 🙂 Jess, den siste var skummel, helt enig 😀

    3. Hm, spennende å tenke på! Har aldri tenkt sånn når jeg har sett en benk før, men det blir jo litt på samme måte som med de gamle byggene du snakket om for noen dager siden. Det har nok skjedd mange spennende historier rundt disse benkene 🙂 Bildene var også veldig fine, nummer fire var faktisk litt skummelt også ^^

    4. Kristin: Ja, de står kanskje litt rart plassert innimellom 😀 Men spennende om msn visste historiene til alle de rumpene/ menneskene som hadde sittet der 😀 Fint å sitte litt der å titte på folk også 🙂 Ha en fin dag <3

    5. Hihi, du sier noe der 🙂
      Rart å tenke på hvor mange forskjellige mennesker som tar seg en pust i bakken på alle disse benkene rundt omkring 🙂 Ingenting er bedre enn å finne en ledig (og tørr) benk når man har behov for å hvile litt, eller titte litt på livet rundt seg 🙂
      Eneste jeg synes er trist er de benkene som er blitt satt ut så malplassert at de neppe har noen besøkende 😮

    6. eljos: Kan jo lage noen små fantasi-historier 🙂 Men hadde vært gøy å vite på ordentlig 🙂 Spesielt de aller eldste benkene 🙂 Der tror jeg det skjuler seg mye rart 🙂 Klemmer <3

    7. Mange fine benker har du funnet, og ja tenk om de kunne fortelle sine historier? Det hadde vært spennende du. Men du er jo så flink til å fortelle, så det hjelper jo godt det da…..

    8. frustrertfrueihouston: Uff, høres fælt ut å være våken så lenge 😮 Jeg er så trøtt om dagen, at jeg hadde IKKE klart det tror jeg… trøtt allerede nå jeg…21.25 😀
      Nå skal det bli vår her også, har jeg bestemt 😀 Jepp, vår er BEST 😉

    9. Turen over gikk greit, men 18 timer er lang tid (fra jeg dro ut døren i Bergen til jeg låste meg inne her)! Og det er alltid en utfordring å holde seg våken en stund utover kvelden. Småsov litt på flyet, og jeg holdt ut til Oscarutdelingen var ferdig ca 23.00 her, eller 06.00 norsk tid (26 timer etter at jeg sto opp!) Jeg er ikke spesielt opptatt av Oscar, men det var et bedre alternativ enn film på tv,og ute regnet det, så da ble det krasj på sofaen. Bare på den uken jeg var borte har det begynt å komme hvite blomster på trærne i midtrabattene på veien, noen trær har helt rosa blomster (men ingen blader), og eiken har skiftet ut vissent løv med nye lysegrønne blad. Nå mangler bare litt varme, og det blir litt bedre til helgen tror jeg. Vår er herlig!

    10. Helge: Tenk om vi hadde fått alle historiene i bokform, det hadde vært moro. en spesiell benk liksom…og historiene rundt den ene.. 🙂 Moro å fantasere litt 🙂

    11. Bestemors godstol: Ja, ikke sant 🙂 Spennende med sånne tanker synes jeg.. Aner jo ikke alle som har sittet der, men hadde vært gøy og visst 🙂

    12. Mamma til 2: Ja, nå var det lenge siden 🙂 Og nå var deg jammen på tide 😀 Hi hi. Den sangen sier alt, og jeg har også hørt den før 🙂 Neida, jeg tenker egentlig på endel rare ting jeg 🙂 Lager historier om folk på trikken osv…altså tenker etter hvor de kommer fra, hva de gjør osv.. 😉 Så flink du har vært i dag da 🙂 Da blir nok tassene glad 😀 Nå er det ikke lenge til “de bloggløses dag”, du vet det??? Her på bloggen min feiret jeg den i fjor 😉 Så du får holde deg i nærheten 😉 He-he Klemmer tilbake, jeg synes det er veldig koselig når du kommer innom <3

    13. frustrertfrueihouston: Åååå, din hediggris 🙂 Våren er kommet langt…ja her bare snør det og er surt.. Ja, morsomt å tenke litt på hva sånne benker kan ha av historier 🙂 Jeg er nok litt sånn som sitter og lager historier om folk på banen og sånn også , gjetter hva deres historie er 🙂 Heldigvis kan ikke benker snakke 😀 litt deilig også, hadde blitt mye mas 😉 Hi-hi Kos deg med våren din, var deg greit å komme over? 🙂 klem <3

    14. Mang en slik benk kunne nok ha fortalt mye rart, om folk som har hvilt seg der pga ulike grunner. Innimellom bruker jeg også en benk som står der enten i en park, på et torg eller på ei strand. Så snart er det vår og sommer så da er det på tide med spasertur til en benk.

    15. Hei på du snuppa, lenge siden jeg har vært hos deg nå 😀 “Det står en grønnmalt benk i hagen, den har vært vitne til så mange ting. Og hvis den grønne benk i hagen kunne fortelle hva den hadde sett, da ble set slutten på vår hemmlighet, men den har hittil gudsejov holdt tett osv”. Dette er fra en sang farmor alltid gikk å nynnet på når hun gjorde noe i hagen, de hadde en grønnmalt benk 🙂 Den har festet seg i harddisken min og jeg nynner den hver gang jeg ser en tom benk, takk til farmor 😀 Jeg trodde det bare var jeg som er hekta på tomme benker, he he. Her går dagene i ett, men i dag har jeg virkelig svingt skurefilla. Storetassen og småtassene kommer hjem til rent hus og ferdig middag om en stund 😉 Ha en fortsatt super mandag, jeg måtte bare innom for å se om du har det bra veit du 😉 Jeg kommer snart igjen 😀 Klemmer fra mig til dig <3 <3 <3

    16. Tenk hvilke historier alle disse benkene gjemmer på. Mange hemmeligheter har nok de fått med seg gjennom årenes løp. Om de bare kunne snakke!
      Det er gøy å la fantasien løpe og lage små historier, for benker er jo en fin plass å sette seg ned, la tankene vandre, diskutere med andre eller bare for å slappe av litt. Jeg tror disse benkene holder godt på søstersamtaler også. Ha en fin dag, her er det kaldt med bare 1 grad og vind, men våren har kommet langt den siste uken her. Klem 🙂

    17. Benedicte Fjeldberg: Ja, skjønner du har mye å gjøre noe, må jo bli ferdig med den pakkinga igjen, og nå er det ikke lenge til du fyker avgårde igjen 😀 God klem flotte frøken F <3

    18. Engla: Benker er spesielle, spesielt gamle benker 🙂 Da MÅ man bare tenke litt på snei 🙂 Og i går var vi i Drøbak, og det var så mange fine benker plassert rundt langs strand og i skog, og de MÅ jo ha mye å fortelle? 🙂 Ha en herlig dag Engla 🙂 Klemmerivei<3

    19. Fru Stussli: Ja, i byen er det mye å sitte og titte på, jeg har hundre -tusen rare historier etter en tur på banen. Elsker å sitte sånn som deg, å fabulere 🙂 Æsj, så dumt at du skal ha det så vond, og så sjømanns-aktig nå. Vil ikke det!! Men fint at du skal blli tipp-topp igjen i morgen, det krysser jeg også alt av fingre og tær for 🙂 Spennende med programmet, jeg sitter klar neste tirsdag 🙂 Og alle tirsdager om jeg må 🙂 Lykke til med Emma i dag 🙂 Alt er egentlig fint, men jeg er litt stresset igjen, men bare i dag og i morgen.. pga litt brudd i rutinene 😛 Klemmer på vei med buss <3

    20. ritahobbyfoto: JA, du kjente dem igjen du 😀 Tenkte meg det :-)Mye fine benker der, og spesielt den på høyden der var fin i går, ja kanskje jeg skulle lest den serien 🙂 Høres fin ut 🙂 Ha en strålende mandag du også 🙂 Klemmer <3

    21. Nemi Rebella: Ja, det må være litt av samme greia, hvor har alle de føttene vært liksom, hva har de “sett” 😀 Håper bæsje-turen gikk bra 🙂 EN nudelig dag til deg også schnuppa <3 klem <3

    22. Min matgale verden: Ja, artig å sitte og tenke litt 🙂 Jeg får sånne morsomme tanker, spesielt når jeg ser GAMLE benker… 🙂 Ha en nydelig mandag du også Kjersti 🙂 Her er det litt kaotisk i dag 😛 Stor klem til deg min venn<3

    23. Herlig <3
      Du har så mange fine tanker og tar så mange fine bilder 🙂
      Ønsker deg en superduper mandag videre fineste og flinkeste frodith <3
      Go´klem fra Engla

    24. Herlig å la fantasien løpe fritt over slike ting. Jeg har kjørt t-banen flere ganger i helgen og tar meg i å plassere menneskene jeg ser. Mulig mange der fikk feil jobb, feil personlighet og feil sivilstatus med du verden så fort disse t-bane og togturene gikk 😀
      I dag har jeg masse vondt og skal prøve å bevege meg forsiktig og få løsnet på det vonde, bare postafenen gjør at verden roer seg litt mer 😛 Dumme balansetingen!!!! Litt som å være ute på sjøen i skikkelig uvær. I morgen skal jeg derimot være tipp topp 😀
      Må blogge litt om at programmet Emma var med å spille inn ikke kommer før neste mandag 😛
      Åsså skal Emma opp til gradering på taekwon-do i dag 🙂 Så håper vi hun får det neste merket.
      Er alt fint med frodithvenn?
      Klemklem fra sjømannsfrua

    25. Hm ja det er nokk mange mennesker som har sittet på disse benkene, til og med meg…
      Både sjømenn og damer og yngre, og eldre. Slitte og ensomme står di der nå.
      Men ofte blir di brukt også.
      Du skulle ha lest den ene pokket serien om Drøbak du, den er spennende og romantisk, og du får en fin forklaring på hvordan det så ut der for mange år siden.
      Det er Janette Semb som har skrevet disse. 🙂
      Men jeg ønsker deg en strålende mandag videre 🙂 , klem.

    26. He he, jeg har sånne rare tanker om sko 🙂 Gøy og sitte feks på en flyplass og studere sko og gruble på hvor de har trippa 😀 Kanskje de har både fotflørta og tråkka på noen :O
      Nå skal jeg ut på bæsje-tur med Zamba ^_^
      Ønsker deg en nudelig dag kjære <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg