Vakkert for sjelen.. :-)

 Man kan ikke diskutere hva som er vakkert egentlig… Eller det vil si…man kan sikkert diskutere det…men ENIG det blir man ikke… Og vakkert kan være så mangt… Noe er vakkert for NOEN, noe HELT annet kan være vakkert for noen andre.. For hvem er det egentlig som bestemmer hva som er vakkert? FInnes det noen RAMMER, noen normer og regler for hva som regnes som vakkert? Noen prøver å hevde det, i forskning gjort på visuelle inntrykk… at vi velger å like ting som er symmetrisk eller som inneholder sånne og sånne former…

Men er det ikke sånn at VAKKERT er noe vi ser med sjelen på et slags vis?  At ting vi ser eller hører gir gjenklang, eller finner et slags punkt inne i oss, som gjør at vi oppfatter det som vakkert?

For vakkert kan være noe vi ser eller noe vi hører- altså noe visuelt eller noe auditivt.  Og når alt kommer til alt så er det ikke ØYNENE eller ØRENE som gjør tingene vakkert, men det stedet inne i oss som oppfatter disse tingene 🙂

Jeg vil derfor starte dagen med å gi deg noe som er vakkert for sjelen. 

Det første er mest for  øynene og det andre er mest  for  ørene. Men begge deler er vakkert for sjelen.

 

Lilleidunn tegnsrpåktolker “Mitt lille land”

 

 In August med sin sang: 1000 words

 

 

Ha en vakker dag 🙂

 

 

38 kommentarer
    1. Helge: Ja, jeg la ut denne om igjen, for den er så fin, og det er ikke laget så mye bra ennå på tegnspråk. Det ligger mye på You- tube, men ikke som jeg synes er bra nok. Det er mange som bare legger ut ting, hvis de har lært seg 3 tegn liksom, på you tube. Men jeg har funnet noen få som er mer godkjente, så det blir liksom de jeg legger ut, når jeg har noen som passer inn i tema på bloggen. Morsomt at du spør litt. Det er sånn i tegnspråk at man har en AKTIV- hånd, og en som er mer passiv. Det keiv-hendte bruker ofte venstre som aktiv hånden, og det er helt greit, det blir like greit for oss som skal forstå det. Det blir ikke baklengs 🙂 Gøy at du skrur av lyden å prøver å se litt hva det forskjellige er. Hvis du har lyst til å lære litt kan du gå inn på http://www.tegnordbok.no . Der er det en ordbok som viser forskjellige tegn 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    2. Herlig og vakkert, denne har du lagt ut før husker jeg. Som da så skrudde jeg av lyden og lærte kanskje noen tegn. Hun bruker høyre hånd for tegn mitt og land. Men kan man bruke venste handa også eller blir det kanskje litt baklengs? Bruker jo høyre jeg da, men det er sikkert flere døve som er keivhendte. Vakkert og lærerikt.

    3. cuskima: Ja, herl også 🙂 Helt herlig 🙂 VInduet åpent og ikke kaldt 🙂 Jeg har vondt i hodet og gikk tidlig hjem :-/ Sløve litt på sofaen her 🙂 med åpent vindu 🙂

    4. frustrertfrueihouston: Det er slitsom for mange som holder på med tegnspråk også, så du har helt rett, man må liksom se HELE TIDA!! Og det er ganske krevende altså. Tenk hørende, hvis vi ikke orker å stirre på hverandre hele tida mens vi prater, så lar vi øynene slappe av og blikket vandre, mens vi likevel får med oss ALT som skal skje… Tenk et hørende barn, som får med seg masse info, om ting og tang foreldrene prater om, mens det selv sitter og leker med lego f eks. Med døve barn må du ha kontakten, fokuset, øynene fast og oppmerksomheten fullt, og SÅ kan du begynne å informere, og da må du ta med ALT, for det er ingenting som bare GLIR inn ved hjelp av radioen eller tv -lyden i bakgrunn. Det er slitsomt å være døv innimellom , og det krever mer tid for å få med alt. Mange som bruker tegnspråk har vondt i skuldre og nakke, både pga hender som er konstant i bevegelse, men også pga man er i fullt fokus hele tida. Så du har helt rett 🙂 Men det er jo det vakreste språket som finnes, så jeg ofrer gjerne noen skulkermuskler for å få være en del av det 😀 Ha en kjempeflott dag 🙂 Du koser deg ute i sola? Her er det også sol, veldig vårlig nå 🙂 Nydelig liksom, nesten så vi aldri har sett sola før føles det som… Stor vårklem <3

    5. ladyaugust: Ja, ikke sant man kan se tegnene fint da, når man hører ordene til 🙂 Tenker det er lett for mange å kunne snappe opp noen ord, når man får se sånne videoer 🙂 og uansett om man ikke akkurat lærer seg språket på et VIPS, så er det vakkert uansett 🙂 Og det er sangen din også vettu, og den visuelle delen er jo også vakker 🙂 Fiiine søs <3 klemmeflat som en pannekake <3

    6. To fascinerende videoer på morgenen, nydelige, som gir “ro i sjelen”.
      Tegnspråk er flott, og sammen med ord og teksten så kan jeg “se” tegnene. Men uten lyd, så må jo dette bli utrolig mye vanskeligere. De som skal se hva som blir sagt må være utrolig konsentrert. Snur man seg bort et øyeblikk så mister man jo litt av det som blir formidlet, eller? Tegnspråk krever på en måte enda mer fokus enn et muntlig språk. Man kan bli sliten av folk som maser for mye, og sånn er det vel for døve også, det kan vel bli for mye språk å ta til seg i lengden. Jeg vet ikke, bare lurer.
      Ha en behagelig onsdag 🙂

    7. ååå tusen takk søs <3 Vakkert med tegn satt til musikk. Jeg ble skikkelig overrasket over hvor lett det var å skjønne når man liksom vet hva som sies 😀 Ha en nydelig dag kjære søs <3 klæmmeflat

    8. Tattavkvinnene: Ja, det er vakkert med tegnspråkpoesi, som det kalles når det er på denne måten 🙂 Og det blir sang på et slags vis, eller ene liten film eller hva man skal kalle det. Jeg må tenke mer på videoblogging med tegnspråk selv altså 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klem <3

    9. Er helt enig i at begge videoene er vakre på hver sin måte 🙂
      I tillegg syns jeg det er så fasinerende at man kan “synge” en sang med bare kroppsspråk! Veldig gøy å se 🙂

    10. Ikke sant, og ting vokser med tid. Et møbel kan vokse seg vakkert.
      Et menneske kan starte med å være “stygg” og etter som man lærer vedkommende å kjenne så endrer oppfatningen seg, tilslutt kan man mynse noe er det vakreste som finnes, uansett hvor man startet 🙂

    11. deveny: Det var veldig flott sagt Deveny, at faktisk hva man synes SELV også endrer seg 🙂 ikke bare er vi forskjellige oss i mellom, men også i seg selv. Men det er nok sant. Smaken endrer seg, og det er vel fordi det er noe INNI der som sier om det er vakkert eller ikke, noe vi bare kjenner liksom 🙂

    12. Vakkert, det er et veldig interessant spørsmål. Det som er vakkert endrer seg fra menneske til mennesker og for et enkelt menneske over tid. Jeg vet jeg liker ting i dag som jeg synes var stygge for bare noe år siden.
      Det vakre er i endring, ingen tvil om det 🙂

    13. Moving On: Åå, så koselig med det barnet og det ga deg 🙂 Ja, sånne møter er vakre. Og jeg får litt sånne opplevelser ofte egentlig, når elever stråler fordi man har lært de noe, ikke at de SIER det kanskje…men man ser det på hele ansiktet. Det er vakkert også 🙂 Og sånne rare små golummer kan være vakkert som bare det, små pjusker som gir deg noe med blikket sitt..:-) Ja, jeg synes også tegnspråk er det vakreste språket i verden egentlig, stille, fascinerende, aldri kjedelig, utfordrende , BEST 🙂 Tegn og tale er en god start på veien til tegnspråk 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    14. folkogdyriskogen: Ja, videoen er vakre, og selv om den ene har fokuset på tegnspråk så hører vi jo musikken til og det gjør det hele veldig vakkert 🙂 Og den andre med In August, så er sangen ment for øret, men jeg synes videoen og Ladyaugust-bloggsøsteren min, er vakker som bare det da 🙂 Så her får man fullt opp med både lyd og bilde på begge egentlig 🙂 Og begge disse gir meg gåsehud på hver sin måte 🙂 Ja, noen ganger prøver man å sette rammer rundt alt…Men som du sier, noe må vel bare kunne flyte litt,og snakke til oss uten regler og sånt 🙂 Ha en fin -fin dag <3 klem <3

    15. ritahobbyfoto: Så fint at det var en liten fin start på dagen for deg 🙂 Tegnspråk er vakkert, men vanskelig, hvis man skal bli GOD, men det gjelder jo i mange språk egentlig 🙂 Men du hadde sikkert kunne lært deg litt 🙂 Ha en fin dag Rita 🙂 Klem <3

    16. Ja det er mye vakkert her ute.
      Helt siden jeg så ringenes herre og gullum, så har jeg siden den dag synst han var så utrolig nydelig, søt og vakker, på sin måte.. hhan ser kanskje ikke sånn veldig bra ut, men likte hele karakteren:p
      samtidig som jeg fikk en tegning her for noen dager siden av en 4åring med kommentaren “dette er hjerte ditt,og dette er hjerte.mitt.. får vi er bestevenner” .. DE var vakkert både tegning og kommentar, tok meg i og nesten begynne gråte der jeg sto:p
      Tegnespråk er vakkert-fasinerende og vanskelig.
      er en så rohet over det (føler jeg).
      Nå kan jeg kun tegn til tale, men synst det også er fint jeg:)

    17. Så fint innlegg. Bra skrevet 🙂 Jeg syns sånne innlegg er vakkert! :-)) Jeg tenker vi prøver å skaffe rammene..sånn som med feks moteblader..De prøver å bestemme hva som er vakkert/pent..Jeg syns vi mennesker kan være ganske rammekåte..Syns alt blir litt vell mye A4 til tider..Men på akkurat dette punktet går det ikke an å sette rammer, å jammen bra er det! 🙂 Kan man ikke bare la det flyte litt å slappe av? 😉
      Videoene var vakre de og. Likte spesielt den første ” mitt lille land” Har alltid appelert til meg, og jeg syns den er veldig vakker og rørende..Begynner nesten å sippe hver gang jeg hører den! Syns den passer bra til det fantastiske og vakre landet vårt. Jeg elsker landet mitt og naturen <3 Tenker spesielt på en tur jeg og min samboer var på rundtomkring vestlandet, når jeg hører den..Så vakkert at det gjør vondt vettu..puuhuu..Huff nei, nå blir jeg sentimental her! hahaha!

    18. Fru Stussli: Ja, tegnspråket blir mer og mer avansert jo mer man kan på EN måte, men det blir aldri kjedelig. Alltid nytt å lære, for meg også 🙂 Tenk på alle de ordene vi har også, og her skal jo tegnene erstatte alle ordene 🙂 Vakkert om epletreet Bente 🙂 Ja, noen ganger er ting så vakkert at man får gåsehud 🙂 Ha en vakker dag, håper feberen er borte <3 Klemmervarmt <3

    19. Hei
      Jeg er enig i at tegnspråket er vakkert. Og jeg synes at det blir vakrere jo mer jeg ser det 🙂 Samtidig synes jeg det blir mer inviklet. Det er jammen mange tegn 😛
      Jeg så noe vakkert i går i hagen. Det var en eneste dunete knopp på epletreet mitt. Det var så vakkert at jeg måtte svelge hardt. Solen skinte på den hårete gråe knoppen. Tenk at det skulle være så vakkert at kroppen reagerte fysisk…
      Nå skinner solen her på Kongsvinger. Håper den skinner på vakre Oslo også 🙂
      Ha en fortryllende onsdag <3
      Mange gode klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg