Fryktelig skummelt? ELLER lyden av barn som leker….?

Det er vel ingen tvil om at vi mennsker er forskjellige… Vi starter forsåvidt ganske likt, med et HYL ut i verden, og så er det bare full fart etterpå… Og den full-farten skjer på forskjellige måter….Vi  vokser opp i foskjellige kår, og dette gjør at vi drar med oss forskjellige erfaringer og forskjellig bagasje senere i livet..

Alt dette er nok med å påvirke vårt syn på livet generelt og  farger vår oppfatning av ting, og vi kan derfor få veldig forskjellig oppfatning av hva som er vakkert, stygt, skummelt, koselig, morsomt osv..

Du tror kanskjeg at en skummel bjrøn ER en skummel bjørn liksom? For alle? Men det er nemlig ikke sånn… For fordi erfraingene våre med bjørner er så forskjellig, så vil svarene også bli forskjellig.. 

Jeg testet nemlig nettop dette ut  er på bloggen min i går, med dette bildet.  Jeg spurte etter de første assosiasjonene folk fikk når det så dette bildet.

Og jeg hadde vel en formening om hva JEG asssosierer med dette bildet.. Og tenkte nok de fleste ville mene det samme som meg…men NEIDA… Bildet ga mange forskjellige assosiasjoner det og det var mange som bidro med sine tanker, 18 forskjellige meninger 😉

Er det ikke rart at  denne porten kan oppfattes som

-veien inn til noe skummelt,  

-at det muligens er zombier der inne

-at det har vært liv  der inne som har blitt avsluttet

– at det muligens var en kirkegård der inne

– bildet ga inntrykk av noe forlatt

– Stemningen var Hans og Grete-aktig

– porten var veien til noe spennende, gammelt, fraflyttet og trist,

– følelser  som fanget, forlatt, øde, fare, enshomhet ble også nevnt… 

 

Men mange nevnte koselige ting også, altså noe helt forskjellig fra ordene over…  Noen mente porten var:

– veien til en tursti

– porten til en gammeldags lekplass, med slitte lekeapparater

–  dette kunne være porten inn eller velkommenn til Hundremeterskogen,-type sted

–  det kunne ha vært  en port i England

– ord som  “Den hemmelige hagen” kom opp

– det kunne være porten til frihet

 – det var porten til en Magisk eventyrverden- Alice i eventyrland,

– eller det var en port som kunne være en del av en Laiv (rollespill)

 

Tenk at så mange ulike meninger, tanker og assosiasjoner kunne dukke opp på dette ene bildet .

Jeg kan fortelle deg som måtte lure at bildet er tatt i Homsbu i høst. Og porten gikk bare rett inn til en liten skog, som igjen endte opp nede ved fjorden… Jeg tror det var en hyggelig liten skog, men jeg også får litt skummel/spennende/ forlatt -følelse av denne porten… uansett hva jeg vet… Fantasien er en rar greie 😉

29 kommentarer
    1. folkogdyriskogen: Ja, dette var morsomt prosjekt, som jeg sikkert gjør igjen 😀 Fordi vi får igang litt samtaler også, koselig. Og vi var veldig forskjellige alle sammen her 😀 Jeg elsker å ta bilder av alt mulig nå, nesten ikke en ting som er kjedelig, bare jeg tar det på rette måten har jeg funnet ut…Se bilder overalt jeg 😀 Ha en nydelig dag selv 🙂 Klemmer <3

    2. Veldig fascinerende “prosjekt” 🙂 Veldig gøy å lese om de forskjellige oppfatningene! 😀 Dette er en ting jeg kan bli flinkere til…Det å ta bilder av gjenstander..Henger meg FORT oppi naturen 🙂 hehe..Men da er det bra jeg kan lese blogger som denne, og finne inspirasjon!
      Ha en fin dag <3 klem <3

    3. fruemmel: Ja, det var utrolig hvor mye forskjellig det kom fra dette bildet 🙂 Det viser bare hvor forskjellige vi er, hva vi har med av erfaringer som påvirker det vi ser 🙂 Morsomt 🙂 Og du følte ro og harmoni, og jeg synes det var litt skummelt…enda jeg visste jo at det var riktig så hyggelig der, for jeg tok jo bildet… Men likevel… bare bildet når jeg ser det gir meg litt skummel -følelse 😀 Ha en fin-fin torsdag du også <3

    4. Fru Stussli: Jeg vil GJEEEEERNE seg bildet av Emma, klart!! Jeg er syk i dag og hjemme, hodet som plager meg om dagen, blir helt gåen på jobb da. Ja, det bildet, var gøy å se alle svarene og så forskjlellige 😀 Jeg tenkte skummelt-spennende, men jeg VISSTE det ikke var det pga jeg tok jo bildet i Holmsbu og der var det jo så koselig ut atte, men likevel gir bildet meg sånne følelser.. 😀 Ja, du har hatt travle dager nå, syk og likevel full fart nesten, stakkar. Håper helt stussli-folket snart er seg selv igjen <3 klemmer i lange baner ligger på trappa 😀 <3

    5. Karina: Ja, det var helt utrolig mange assosiasjoner, moro å ha en sånn liten lek, og snakke litt om det etterpå, for det var litt for å se om vi er så like som jeg tenkte. For på dette bildet hadde jeg trodd alle tenkte som meg 😀 men den gang ei 😀 Takk for kommentar og oppskrift..

    6. Tattavkvinnene: Det kommer jeg garantert til å gjøre igjen, med en vri eller ikke…for det var kjempegøy å sette igang litt tanker og samtale om det. Og mange svarte jo nå ETTERPÅ også.. 😀 Fint at du var med også Sara <3

    7. Dette var jo en tankevekker egentlig.. Det at vi tror at andre ser det samme som oss. Det gjenspeiler seg jo egentlig i alt vi mennesker tenker og gjør.
      Selv så følte jeg umiddelbart ro og harmoni…
      Ha en fin torsdag 🙂

    8. Herlig!! Jeg så ikke dette før nå. Fuller dager i Stusslivegen. Når Frua er litt bedre var Hr blitt syk og vips så ble det mye jobb på den halvfriske frua 🙂
      Jeg fikk positive vibber om lykkelige dager fra for lenge siden da jeg så bildet. Litt sånn spennende barnslig følelse 🙂 Jeg var helt klar for å utforske 🙂
      Håper du får en flott dag, selv om det er torsdag!
      Store glade torsdagsklemmer fra Stusslifolket.
      Forresten tok jeg et kuuult bilde av Emma i går. Vil du se? Da sender jeg på mail i alle fall.

    9. Så morsomt å lese alle de forskjellige assosiasjonene! Jeg tenkte jo bare koselige tanker om porten så det er litt morsomt å se at så mange faktisk tenkte på det stikk motsatte. Morsomme innlegg! Dette hadde det vært gøy om du gjorde igjen <3

    10. ritahobbyfoto: Ja, masse forskjellig 🙂 Og du hadde gode erfaringer og tenkte på hyggelig med tur og sånt 🙂 Og så mye annet forskjellig som var helt motsatt 😀 FInt at alle er litt forskjellige 🙂

    11. whatwouldnemido: Ja, det var helt utorlig så mye forskjellig som kom inn her i går, og det betyr jo bare at vi er veldig forskjellige, en skummel bjørn er ikke nødvendigvis en skummel bjørn 😉 Jeg elsker å assosiere, og spesielt sånne porter, dører og benker får meg til å drømme langt bakover mange ganger 🙂

    12. karenmarenmette: Ja, det var skikkelig moro at så mange mente så mye, om et enkelt bilde 🙂 Spennende 🙂 Og at det var så forskjellig 🙂 God natt til deg også 🙂 Klemmer <3

    13. cuskima: Ja, ikke sant. Jeg synes det var veldig gøy å se hvor mye forskjellige kommentarer som kom inn på dette ene bildet. Noen har gode minner med rustne, gamle, knirkete ting midt ute i mørke skogen og andre har ikke 🙂 Herlig liten tanke- flukt vi fikk til her 🙂

    14. Hehe…. i det nye huset mitt, så hang det slike oppbevaringsposer fra 60 tallet her, og måtte be mora mi å fjerne de. Så for meg lik inne i de eller at noen er pakket inn og at det kom noen med kniv å høgg løs…
      Djeeez…..

    15. ninaoglivet: Ja, jeg var også helt på den skummelgreia, enda jeg visste det ikke var skummelt, bare veldig vakkert nede i Holmsbu når jeg tok bildet. Men jeg synes det er noe skummelt med den porten likevel 😀 Ha-ha, spennende å høre din fortelling her da 😀 LItt fanget ja…ser også for meg noe sånt 😉 Klemmer <3

    16. Ja vi er rare vi mennesker.. Rare og gode.. Herleg at vi har so ulike tankar, tolkningar, opplevingar.. Derfor vi ilag gjer verden so spennande, fargerik og god.. Godt at vi delar. Takk for at du lagar so mange fine utfordringar i dine innlegg 🙂 klem og godnatt til deg !! (legg meg tidleg idag 🙂 )

    17. Er jo DETTE som er spennende med å være menneske ,at vi er så forskjellig og alikevel kan vi samhandle ( vel…………de fleste steder kan vi jo det)
      At et bilde lager så mye ideer og mange har forskjellige tanker og følelser om noe er jo veldig morsomt.
      Det viser spekteret og bredden og alle fasettene som er oss ikkje sant.Derfor alle blogger er forskjellig, alle trener forskjellig, slanker seg og oppdrar barn forskjellig.
      Man har individuell oppfatning av verdier og kultur og historie og egenverd og kjærlighet og ja egentlig alt 🙂

    18. Hadde tenkt at den porten var veien til noen ukjent og mulig skummelt. Sett for mange skrekkfilmer i mi tid jeg. Og det bor garantert en gal dame langt der inne i skogen som dreper alt hun kommer over og koker suppe på de.
      Huff….. nå var jeg dramatisk. Eller kanskje hun holder folk til fange i kjellern sin og torturerer de?
      Klem

    19. Moving On: Ja, ikke sant, at vi kan tenke så mye forskjellig 🙂 Jeg tenkte jo starten at det er noe litt skummelt og kanskje litt trist, og så var det SÅ mange andre tolkninger 🙂 Gøy å få vite litt hvordan andre tenker 🙂 Stor klem til deg <3

    20. foreignerat50: Det var veldig koselig at du synes det da, jeg er glad hvis jeg kan få fram smilet litt hos folk, det trenger vi i hverdagen 🙂 Og det er litt av målet med min blogg, at jeg håper at andre koser seg litt og at jeg skal kose meg. Tusen takk for fine ord 🙂 Jeg blir veldig glad <3 klem

    21. Så morro at det kom så mange forskjellige tanker og innspill på bilde:)
      Morro og se hvor forskjellig vi mennesker faktisk tenker;) fascinerende:)

    22. Hi hi. Du finner på mye artig og du klarer å få lesernes tanke til å svinge 🙂
      Du skriver mye artig at jeg er sikkert på at hvis det blir laget en bok av det, blir det en fornøyelig lesing. Du klarer liksom å nå inn i sjela med dine ord. Du får alltid frem smilet i meg:) koselig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg