Det gule huset… :-)

Da jeg var barn var jeg en ordentlig hjemmegris… Jeg var redd for mange ting… gamle folk..som naboene…, skumle dyr… som hunder og katter…skolen- med alle folka i …i det hele tatt, tro det eller ei, var jeg en litt engstelig liten Frodith… Som likte meg best i det GULE huset.. Der var det trygt og godt.. med leker i kottet oppe, ostepop i skapet og en mamma og pappa som VAR der hele tiden. Så når vi MÅTTE avgårde til første skoledag…


..med spyposen i hånda, fordi jeg grudde meg sånn… 

Så ville jeg alltid tilake, så fort som mulig til det GULE huset….


Når vi dro på telt-tur på en camping på  Sørlandet, med pappas Cortina…så var det alltid koselig det…men jeg lengtet alltid tilbake til det GULE huset… 

Er det noe rart jeg har blitt veldig glad i gult? Og syens det er den friskeste og fineste fargen i mange sammenhenger? 

I dag var jeg igjen på landet, i det gule huset… og mamma fikk den lille rare fillerya jeg laget, min aller aller første, som jeg viste deg i går…

Den passet fint på det lille rosa rommet hennes… Og heldige meg fikk igjen masse fine dynetrekk, i GULT… og noe annet fint mønster.. Så nå er jeg igang med en ny rye..og denne blir mye finere, med litt kreative samtaler med mamma og litt riving av filler i det GULE huset…Ble en ny fillerye satt i produksjon 😉

 

Da jeg ruslet på vei til toget, dukket den opp, den som jeg nesten ikke har sett i år…Den som alle andre har sett, men jeg bare så vidt.. Den fineste blomsten av alle.. Hestehoven… Det var sut og kald, og regnet litt, men der i grøftekanten sto den og lyste… Strakte det gule hodet sitt mot himmelen…  

 

Så i dag har jeg hatt en gul fin dag….på landet….i det gule huset.. 🙂

 

Har du en farge du forbinder med glede?

Hvilken blomst liker du best av villblomstene? 🙂


36 kommentarer
    1. eg liker hestehoven og løvetannen og kløver og alle de *ikkje så fine*,men eg elsker plantete vårblomster (og glemte pusekattene ( gåsunger eller hva de enn heter rundt omkring de pusete greiene på kvister) ) og engkarse for meg er Hardanger <3 og at sommeren er på vei 🙂

    2. cuskima: Hvis man har hatt en god oppvekst, er det mye i forbindelse med den som farger meg. Og der var det fine gule huset 🙂 Og inne der var alle trygge gode folka i familien 🙂 Hørtes ut som et spennende hus du har vokst opp i dag, med spøkelser og greier 😮 Hestehoven er noe eget fordi den er først, og den er egentlig ganske ENKEL 🙂 FIIIN 🙂

    3. Eg er ikkje sikker på hva eg forbinder med glede ang hus – der tror eg kanskje for meg er det mer om hvordan det var hjemme, tingene, eg har noen av dem enda siden mine foreldre er begge gått bort og mine besteforeldre på alle sider også-også bonus besteforeldre. Så eg har endel ting etter alle dem og min barndom. De gir meg gode følelser og får meg til å føle meg i kontakt med de som har gått videre.
      Eg elsker en vase etter mamma, eller et deilig servise vi hadde i min fars hus i Bergen. I Hardanger er nesten alt som det var så det er kanskje min lykkeplass:)
      Mitt barndomshjem hos mamma brant ned så eg savner det -det avr et drømmeslott for oss barn. Huset avr bygget ut etterhvert som de tidligere eierene trengte plass.
      Vi hadde spøkelser på det ene soverommet vi ikkje brukte bak spisestuen:) Naboen under hørte tidligere eier sin gyngestol gynge ( huset var langt langt over 100 år) og på det rommet var det kun en seng og noen hyller nå altså ingen gyngestol 🙂
      Hvilken vill vårblomst er min favoritt……hmmmmmmmm liker hestehov,men min favoritt er nok kanskje engkarse, selvom den kommer litt senere.
      Andre vår blomster er krokus, snøklokker og klosterklokker <3 selvom de da der plantet 🙂

    4. lulltove: Ja, ikke sant 🙂 Det er noe med fargene som var fine og trygge når man vokste opp. Blått er jo også en veldig rolig og harmonisk farge:-) Sola, gul og himmelen, blå, er nok noe vi forbinder med glede 🙂 Klemmer <3

    5. Marit: Blått og gult ja, det er litt gladfarger det. Gul for sola, blå for den blå himmelen 🙂 Ja, gult er mye trygt fra jeg var liten. Og når jeg var redd for alt ting, så gikk det over etter hvert 😀 Mest for nye ting…ukjent…så gikk det greit etter hvert 😀 Ha en fin dag Marit 🙂 Klemmer <3

    6. Koselig innlegg, til tross for at du helst ville være hjemme. Men det tyder på jo at du har mange gode minner og en trygg oppvekst i det lille gule huset. Og det er viktig å ha som ballast senere. :o)
      Jeg liker også de aller fleste fargene. Men det som er aller best er en kombinasjon av blått hav, blå sjø og sol. Første båttur hvert vår. Aller helst når det ikke blåser sånn. :o))

    7. Tattavkvinnene: Ja, hestehoven er best, og jeg innbiller meg at jeg synes det pga at jeg har likt gult så godt alltid også. Jeg hadde gul bobledress, gul kjole, gul ransel 😀 Ha en fin mandag Sara, i gult eller rosa 😀

    8. Så koselig historie du har med gult ^^ Jeg har nok ingen sånne følelser jeg forbinner med farger, i hvert fall ikke som jeg kommer på i farten 🙂 Men jeg blir veldig glad av rosa. Da jeg var liten skulle ALT være i rosa, heldigvis har jeg roet meg litt ned da, men fargen gjør meg fortsatt glad 🙂
      Nå om dagen spretter det opp hestehov overalt! Det er så fint <3

    9. frustrertfrueihouston: Ja, valmuer er fine og lupiner også egentlig…sånn å se på 😀 Selv om de ikke er så SUNNE for naturen… Ja, ta bilde av de, vil gjerne se 🙂 Klemmernattaklemmen<3

    10. Gult er friskt og fint, og den første Hestehoven om våren er noe helt spesielt. Av markblomster så kan jeg ikke helt bestemme meg for hvilken jeg liker best; Blåklokke, Rødkløver eller Prestekrage. Sammen er de en drøm. Hadde jeg bodd i Danmark ville jeg helt klart svart Valmue. Røde valmuer mot gule kornåkre – får helt sommerstemning bare ved tanken.
      Vi var ute og kjørte i regnet i dag, og da suste vi forbi Texas stolthet, en blå blomst som heter Bluebottle. Ligner på våre lupiner men er bare halvparten så høy. Jeg må ut og finne noen slike å ta bilde av en dag, for i dag kunne vi ikke stoppe midt i veien.

    11. ritahobbyfoto: Nei, som sagt, jeg bruker lite gult på klær og ting jeg også 😀 Men det er like fullt en farge jeg blir veldig veldig glad av 🙂 Natti natt 🙂 Klemmer <3

    12. Engla: Ja, mulig det blir en gladmatte ved senga 🙂 He-he..synes jeg ser det, stirrer en annen vei…ser ikke snøen 😀 Det er bra Engla 😀 Hi-hi

    13. He he så fin farge, gul er jo som sol strålen, å da passer det bra til deg som er en solstråle. 🙂
      Jeg liker lilla, men ikke nødvendigvis på alt. 🙂 hi hi. Ville ikke hatt lilla hus 🙂
      Natt i natt , klem

    14. Kanskje fineste frodit kan ha gladmatta ved sengen sin 🙂
      Tenk så deilig å stå opp da 🙂
      Det kom ned noe som til tider så hvitt ut her i kveld, men da bare så jeg en annen vei, hihi

    15. Kristin: Så koselig å ha blått som gledesfarge 🙂 Jeg skjønner den egentlig godt 🙂 Blått er avslappende og svalt og rolig for meg, også litt glede i det ja 🙂 Ja, jeg har ikke sett mange jeg heller, men mange andre har sett masse.. OG i dag gikk jeg på flere 🙂

    16. Engla: Ja, og den fillerya jeg holder på med nå, blir FIIN tror jeg. Gul og med litt mønster 😀 Skikkelig SOL på en måte 🙂 Vet ikke hvem som skal ha den men… Håper du har hatt en fin-fin dag 🙂 Det ser ut for å skulle SNØ, men jeg slapp DET der ute på landet, go hestehoven lyste opp 🙂 Stor klem til deg min venn <3

    17. Det er godt med et slikt trygt sted. For meg er dette huset rødt, så sånn sett liker jeg jo rødt, men det er nok likevel blått jeg forbinder med glede 🙂
      Hestehov er min favoritt, men jeg har ikke sett noe til den i år 🙂

    18. dandilion: Ja, jobbenfyller det meste i hodet mitt egentlig… og TAR meg ganske mye.. Så jeg må bremse litt innimellom..og det meste sitter i hodet.. Det er JEG som har alle disse kravene om hvor bra det skal være..

    19. HERLIG!!!
      Gult hus, gule filler og gule blomster, det er jo vorkelig noe å bli glad av 🙂
      Sitter her og smiler jeg ihvertfall 🙂
      Håper du koser deg med hekletøyet ditt og har en herlig kveld min venn <3
      Stooor go´klem far Engla

    20. Veeeldig mye i hodet. Og jobber fyller jo også opp en del plass. Og familie og venner. Så det gjelder å åpne en skuffe av gangen og ikke prøve å tenke på og få tid til alt samtidig 🙂 Jeg kjenner at det er en nyttig måte å tenke på når det kjennes ut som jeg har overveldende mye å tenke på. Kjenner det er mye på tapetet dette skoleåret.

    21. whatwouldnemido: Joda, jeg har likt meg på skolen sånn etterhvert. Men alt som var NYTT var skummelt. Første gang jeg skulle gjøre noe…skummelt… Jeg er vel litt sånn ennå, at første gang jeg skal holde forelesning for en gjeng voksne om et eller annet, med psykologer, leger etc til stede, så liker jeg meg like dårlig som jeg gjorde den første skoledagen, men jeg har ikke spy -pose lenger, i ekle situasjoner 😀 Ha-ha- Jeg hadde gul ransel de første årene, og gul kjole og gul bobledress 😀 Jepp, gult er kult 😀

    22. dandilion: Oi, vanskelig lekse da 😀 Du har hatt mye å styre med nå 😀 Ja, gult er vår, sommer, glede og masse lys i det også 🙂

    23. Fru Stussli: Jeg er glad i alle villblomstene, men hestehoven leder pga gulheten, og den tøffe holdningen 🙂 Jeg har ikke gult på NOENTNIG ikke klær engang..Men jeg er veldig glad i fargen. OG finner jeg noe gult av klær jeg liker formen på også, så elsker jeg det 🙂 Jeg hekler SÅ fin rye nå. Den tror jeg du vil ha 😀

    24. Åh…..samtidig som du kom fra det gule huset med gule remser til ryer….. ser du den første gule hestehov….. Helt klart et godt tegn for en gul, varm og deilig vår…. Nyt kvelden:) klemmer i gult..

    25. Jeg har også alltid vært litt hjemmegris. Ikke fordi jeg var engstelig for ting, men fordi jeg alltid både har 1) vært litt lat og 2) trives i eget selskap 😉 Dessuten har jeg også alltid vært glad i gult! Gla’farge 😀 Men jeg har aldri bodd i noe gult hus asså.
      Tenk at du var så nervøs første skoledag at du gikk med spypose! Stakkars liten! Håper du raskt opplevde at skolen var et trygt og OK sted å være, da – selv om du alltid ønsket deg hjem, mener jeg. Har alltid hatt inntrykk av at du trivdes på skolen?

    26. Gult er en nydelig farge og veldig vår og sommer for meg 🙂 Nå sitter jeg og mannen med spansklekse. Skrekk og gru! Jeg var godt i gang med å skrive og så så jeg at jeg skal bruke fortid og gerundium. Skal fortelle om meg selv, Norge og stedet jeg bor. Forslag til hva jeg kan skrive 😀

    27. Åh jeg elsker villblomster. Hestehov, hvitveis og blåveis om våren.. Ellers er jeg jo så glad i smørblomster, prestekrager og blåklokker. Åh nå snør det på Kongsvinger og jeg blir så frustrert!! Jeg MÅ har sol og vår i lange baner nå…
      Jeg elsker også gult! Har det gule skapet, det gule spisebordet og nå har jeg kjøpt spraylakk for å spraye alle utepottene mine knallgule 😀 Det blir fint det!!!
      Ha en strålende heklekveld
      Klemmer i fleng!

    28. dandilion: Ja, det er noe med barndommen som trigger disse fargefavorittene og blomsterfavorittene hos meg også 🙂 Derfor hestehovenn for meg..for den fant vi mange av, plukket digre buketter og ga bort 🙂 Og mange farger sammen er flott, men gul har i tillegg lyset så veldig i seg. Jeg bruker ikke fargen så mye på klær, men av og til 🙂 Og LIKER fargen veldig godt. Og nå blir det rye med gult i 🙂

    29. Jeg er i grunn glad i all slags farger. Og blir glad av mange farger. Ute blir jeg glad av grønt. Se det spirer og gr. Ellers så liker jeg godt mange farger sammen. Det er til å bli glad av 🙂
      Hmm…. VIllblomst… Jeg synes nyperose er vakker. Og så liker jeg godt strandnellik og tiriltunge for de minner meg om mine barndomssomre i Jøssingfjord <3 En bukett med markblomster i all slags farger er nydelig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg