Olm okse på trikken ;-)

Ja, du synes du ser det?? En okse, ikke akkurat i “Ferdinand-format,” som går amok på trikken,?…pruster og peser i det det ryker av topplokket på den… Vel…ja, det er altså MEG på en god SINNA-dag….. For som du kanskje har fått med deg tidligere, er jeg absolutt ikke noe flink til å være sint..Og av og til bør man være litt sint…bør man ikke? I stedet for å bite ting i seg….tåle alt mulig tull, og nærmest si unnskyld SELV, hvis noen tramperdeg på foten….

Som jeg har fortalt her før har jeg drevet og øvd meg på å være litt sint… det er stadig nyttårsforsett det… Når trikken smekket igjen dørene på pur F…, da  jeg kom heseblesende med flodhest-stegene mine… Da skek jeg alt jeg kunne… trodde jeg…. Men mitt brøl ,som jeg trodde var løvebrøl, viste seg å være et bittelite pip på nivå med en muse-stemme… (vil du lese mer om denne episoden, trykk HER).

Eller når naboens lille hund kommer sleivende etter meg…, biter meg i leggen, ikke HARDT men likevel… Jeg LIKER ikke å bli bitt! Men likevel er stemmen som skal til med kjeftinga nærmest lydløs…

Så hva er dette med den olme oksen da… Har jeg endelig motet meg opp, og gitt de som fortjener det en skikkelig, real SKYLLEBØTTE? Med volumknappen på full styrke, og kjeftesmella i orden?

Vel….nei, ikke helt… Men det har seg sånn når man reiser med trikk og t-bane hver dag, så kreves det faktisk et visst samrabeid fra omgivelsene om man ikke skal freake ut helt på sin morgen eller ettermiddagstur. Man må ha en slags TRIKKE-regler…  Og hvis folk ikke følger disse, ja DA blir Frodith en olm sint okse…

 NOEN har ikke skjønt at man faktisk må slippe folk AV trikken, før man kan presse seg PÅ!! Så da står det en halvgal gjeng der på utsiden da… når trikken stopper…. med oppsperrede øyne, ville i blikket, livredde de ikke skal komme seg med  ser det ut til… Bak meg, på siden, og overalt rundt meg inne i trikken står det folk som så klart skal AV, og vi MÅ av skal det bli plass til de på utsiden… Men de på utsiden ser ut til å bry seg katta om det… de er BARE opptatt av  komme seg på… 

 Det er DA Frodith-oksen våkner for alvor! For om jeg ikke klarer å skike høyt, eller kjefte høyt og skjærende så det gjaller i gatene, så klarer jeg hvertfall å GÅ hardt og brøytende, hvis jeg har bestemt meg for det… Alle rundt meg ser ut til å tenkt det samme, små-iltre alle som en…. Vi sikter mot trikkedørene….  Jeg setter henda i siden og SNØFTER ganske høyt, idet jeg går HARDT ut, rett på de som står på utsiden der.. De blir mektig overrasket…jeg så kanskje uskyldig ut der jeg sto tilsynelatende snill og fordragelig rett innenfor døren… Lite ante de om hva som befant seg under den illrøde luggen…

Og ikke det at det HJELPER stort…neste dag er det jo en ny gjeng som står der… ville i blikket og skal trenge seg på… Og DE har jo ikke lært noe av episoden fra i går… Men JEG har hvertfall fått ut av meg litt irritasjon… og vært den litt olme oksen vi alle VET jeg har inni der et sted… 😉

 

Er du flink til å si i fra når noen behandler deg dårlig?

Hvordan reagerer du når du blir irritert for noe? Skriker? Gråter? Biter det i deg?

 


 

41 kommentarer
    1. Kristin: He-he..ja, da er det liksom mer å akseptere 😀 Nå skal jeg ut i blåsten, og håper jeg slipper buss eller no.. men orker å gå hele veien 😀 Får se 🙂

    2. Ja, DA hadde jeg nok blitt amper ja!! Når man er der til rett tid, da må man nesten få lov til å bli med 🙂
      Jeg er som regel litt sent ute, skal helst rekke bussen sånn akkurat, så da kan jeg jo akseptere at jeg innimellom ikke rekker den 😀

    3. Kristin: Da er vi litt like, vi tør ikke si noe, men olmer på innsiden 😀 Men de der som kjører fra meg, når jeg løper til EN dør…der er det for fullt…innenfor… Løper til neste hvor det er bedre plass, og SÅ smeller han igjen dørene, mens jeg har vært på perrongen lenge, bare kommer ikke PÅ liksom….DA skulle jeg ropt og laget litt holoi egentlig 😀 Men jeg gjør det ikke…

    4. Hi-hi, jeg gjør akkurat det samme når jeg skal gå AV bussen. Jeg blir så irritert på de som ikke klarer å vente!! Hallo, liksom, det er en fordel at vi som skal AV får lov til å komme oss ut, slik at de som skal PÅ får plass der inne..
      Jeg er nok også litt sånn “sint og irritert” inni meg av og til, men å si i fra, nei, det tør jeg ikke.. Og de gangene jeg akkurat ikke rekker bussen, og sjåføren ikke vil åpne (selv om han ikke har begynt å kjøre), så innser jeg relativt kjapt at det faktisk var jeg som var sent ute..bussen er som regel ikke før tiden, hehe 🙂

    5. Vanja: Ja, i Oslo er det RAM!! Og jeg er lei av det… Det står til og med skilter om at folk skal slippe folk AV først, men de bryr seg visst ikke ;-P Så da får jeg brøyte litt på dem 😀 Se om de lærer da…:-D Spørs vel… Nei, du er flink å si i fra 🙂 Det skal jeg bli også 🙂

    6. Det handler jo om at folk kun tenker på seg selv. Dette gjelder i trafikken, på buss på trikk på fly, og hjelpe meg hvor ellers ikke.
      Jeg hater at alle bare durer på og driter i alt og alle andre.
      Jeg gjør som deg ofte når jeg skal ut, lager meg litt plass, men hjelper gjerne de som skal inn også med barnevogn.
      Jeg er heller ikke redd for å snakke til folk. De som ikke kan oppføre seg. Det er nok litt meg ja.
      En annen ting, å sige fremover , og lage litt luke gjør at andre også kommer seg ut. 🙂

    7. Mariann Sæther Tokle: Jeg har en hel dyrehage på lager jeg, som bare venter på å komme ut 😀 Hi-hi. Ja, jeg er ikke noe tøff jeg heller som du ser, hverken på landet eller i byen 😉 Unnskylder dumhetene deres 🙂 Tenker de ikke gjorde med vilje osv… Men en dag skal jeg slippe ut løven også, og DA skal folk passe seg altså 😀

    8. Flodhest for noen dager siden og okse i dag, hva blir det neste. Jeg kommer nok med en kommentar eller to, men når jeg er i storbyer er jeg så livredd for å bli banket at jeg blir stille som en mus:)

    9. MOONBEAMSCORNER: Ja, litt pinlig blir det vel av sånn skjelling, men tenk så DEILIG!! Å få ut litt gruff, mot de som fortjener det 😀 Sånn som hundeeiere som lar hunden gnafse på meg… DA skulle jeg kjeftet litt HØYT, ååå så deilig å klare det 😀 Nei, nå har jeg sluppet ut oksen, så da er LØVE-brølet snart på vei også 😀 Klemmer <3

    10. He he ,den like jeg ..gå høyt å brautende 🙂 Kanskje lurt når det kommer til stykket ? Litt kulere synes nå jeg en en som kjefter og smeller så høyt at andre skjemmes og gremmes. Folk bør da ha folkeskikk på trikken som alle andre steder sier nå jeg ..Stå på Frodith, ikke fir på kravene 🙂 Klem 🙂 <3

    11. frustrertfrueihouston: Ja, vi kommer oss nok litt etterhvert, jeg er på vei kjenner jeg 😀 Men tenk at noen faktisk er så tøffe at de skriker ut helt fra de er unge 😀 Hm… lurer fælt på det altså 😀 Hi-hi

    12. Å inne i hodet er det ikke grenser for hva man kan si til folk, og tenke litt stygge tanker. Men utenpå er jeg ikke så tøff. Men bare vent, tror man tør mer etter hvert som man blir eldre 🙂

    13. cuskima: Ja, vi kan gjøre mye olmt og ondt i hodet, bare man oppfører seg som et menneske på utsiden ;-D Ha-ha Spenne bein 😉 Ha-ha..

    14. foreignerat50: Jeg kan si i fra i vanlige sammenhenger, når det er på jobb, og privat. Men da er det i litt mer saklige former. Men når noen oppførere seg ufint ute, unnskylder jeg dem ofte med at de sikkert ikke mente det sånn eller sånn… I stedet for å TA DEM litt 😀 Men det hadde vært godt å skrike ut litt innimellom 😀

    15. frustrertfrueihouston: Ja, sant, selv om det nå har begynt å STÅ skilter på t-baner og trikker, SLIPP folk ut, før du går på….osv… Men noen vil ikke lære 😀 Så rart at amerikanerne er SÅ høflige i butikker og sånt, men råtasser i bil… Men kanskje fordi da kan de stikke av hvis noen blir sinte, men verre ansikt til ansikt å få noen etter seg 😀 Nei, man får begynne å spenne bein på folk Hi-hi… (jeg kommer aldri til å gjøre det.. bare i hodet mitt 😉 )

    16. Dette er litt sånn “taus kunnskap”. Vi forventer at alle andre vet hvordan de skal te seg. Jeg pleier ikke å gi beskjed, er litt forsiktig stemmemessig, men jeg kan godt gå litt hardt forbi folk! Som i rulletrapper og rullebånd for eksempel. Skal man stå i ro- så stå til høyre og la oss andre få passere på venstre side. Hvor vanskelig kan det være? Man må jo ikke stå to i bredden og prate akkurat der, eller ha trillekofferten sin godt ut i venstre filen på flyplassenes rullebånd? Spesielt på flyplasser hvor det er lange avstander mellom gatene, og tiden er litt knapp, så blir jeg irritert over de med verdens beste tid.
      Amerikanerne er litt overhøflig til tider, om man nærmer seg hverandre i butikken, uten å ha vært borti hverandres handlevogn, så unnskylder de seg. Eller hvis en må ta et skritt til siden for å slippe noen frem – I’m sorry! Men i trafikken, i egen bil, der er det ikke mye Sorry Sam! Der durer de på, slipper ingen foran seg og kjører gjerne på rødt lys, og de ligger i alle fall ikke bak en bil som bare kjører litt fortere enn fartsgrensen. Folk er rare!

    17. hihihih
      Ja vet du det er så mye rart som skjer. Noen ganger ser eg for meg at eg river av dumme folk hodet som på film mens eg trekker pusten og oppfører meg HAHAHAHA

    18. cuskima: Ha-ha-ha.. 😀 Jeg lo hele veien nedover her 😀 Joda, litt sånne kommentarer er jeg tøff nok til jeg også faktisk slenger gjerne litt med leppa så de skjønner hvorfor jeg DYTTER til dem 😀 Men noe skikkelig SKRIKING og kjeftesmelle-fakter er det lite av her, og det skulle jeg ønske jeg hadde. Planen er å HYLE litt etter busser som smekker døra PÅ nesa mi, SLÅ hardt i buss vinduet og skrike en gang til 😀 Ha-ha Men jeg piper litt i skjegget foreløpig 😀

    19. Eg elsker å sette folk på plass når eg går av bussen og de trenger seg på. Da sier eg ofte høyt og tydelig at herlighet det med intelligens er dyrt i disse dager -at man må UT før man kan gå på……….og så trakker eg ut.
      Eler når folk på gaten eller på handlesenter stopper midt foran meg med enten barnevognen eller handlevognene -eller begge!!!!! Og eg holder på å gå rett på det -da sier eg at folk har ikkje stopplys så det er umulig for meg å vite at du skal stoppe.
      Eller eg sier at eg er så glad for at folk tror de er alene eller noe som gjør at folk BØR ta til seg at de må faktisk bry seg om andre.
      Blir eg oppmerksom på at EG er i veien så så flytter eg meg eller sier unnskyld for at de skal forstå at eg kommer fra et pent møblert hjem med flygel ( hihihihihihi)

    20. Sara Karlengen: Ja, og da ser jeg skikkelig olm ut, så de skal forstå HVORFOR jeg dytter liksom 😀 Som jeg sa til noen over her, neste gang så spenner jeg bein altså 😀 Og når DE ser helt gale ut for å komme seg inn, skal jammen meg jeg se helt gal ut også 😀 He-he

    21. frokenfjeldberg: Ja, stort sett LITT for høflig jeg også, men den duringa inn på trikkene blir jeg SÅ lei, de nærmest presser seg på deg, jeg LOVER, neste gang spenner jeg bein på dem 😀 Fram til jeg gjør det eller fram til jeg får kjeftesmella i orden, så dytter jeg bare litt 😀 Ha-ha FOR FLEM FIL FINE FRØKEN F ;- <3) Ja den tok du 😉

    22. Haha, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver! Det irriterer meg skikkelig at folk ikke bare kan vente til alle har gått av før de presser seg på selv. Det kan liksom ikke være så vanskelig xD
      Godt du brøyter deg litt frem! Det gjør jeg også noen ganger 🙂

    23. Marit: Jeg tror jeg også har en egen reise-Frodith 😀 En som er LITT mer gneldrete i det minste, men HØYLYDT klarer jeg ikke å bli. Hvis noen har oppført seg dårlig, blir jeg til slutt mest LEI MEG, og griner, selv om jeg gjør det sjelden også. Nei, brøyte meg fram, og puffe bittelitt på banen klarer jeg nå.. Men skrike høyt og kjefte er jeg fremdeles dårlig på 😀 Skulle fått fram UR-kvinnen i meg 😀

    24. Jeg opptrer faktisk ganske høflig uansett, men jeg liker det ikke. Allikevel har jeg en teori om å ikke sunke ned på andres stusselige nivå;O);P Ha en fortsatt god dag Olme Frodith, les inn hos meg så får deg kanskje en god latter;O);P klem til deg Frodith som IKKE er en okse;O)

    25. Jeg er litt lik deg der, tror jeg. Sånn ganke lenge jaffal. Helt til det sprekker, og da er det ingen vei utenom. Da kan jeg både hyle og skrike og kjefte, ispedd litt grining også, om det blir riktig ille. Men før den tid, da lar jeg meg tråkke godt på. Lenge. Dessverre.
      Når det gjelder køkultur, da er jeg ikke fullt så tålmodig. Jeg finner meg ikke i urettferdighet, iallefall ikke imot andre. Og om jeg er ute og reiser er jeg heller ikke så snill og medgjørlig. Men da er jeg jo i flymodus, og det betyr vel at det ikke er den normale Marit’en som er til stede egentlig. ;o)

    26. Hahaha.. ja asso i hode mitt så kjefter jeg som bare det.
      I mine egne tanker er jeg beein tøff!
      Noe det virke som om du også er:) haha
      Så kanskje en dag så skur vi utsida inn og omvendt:)

    27. Moving On: Ja, jeg reagerer vel ofte mer med å bli mer og mer lei meg jeg også, hvis jeg har en dårlig dag, men jeg tror jaggu meg det er mer sunt å HYLE ut litt, for å få ut litt gruff.. Når jeg f eks ble bitt litt (smågnafsing) i leggen, den ene gangen var det en liten gutt som holdt båndet, og jeg følte ikke jeg kunne kjefte så veldig.. jeg bare gryntet litt… Neste gang var det naboen til mamma, og da prøvde jeg med noen små kommentarer til den voksne, og han bare lo litt…Søt hund liksom… Neste gang skal jeg TA TAK i naboen og kaste han veggimellom 😀 Hvertfall i tankene mine 😀 Så inntil videre er det eneste protestene jeg klarer å gå HARDT på de folka på utsiden 😀 He-he

    28. Haha fantastisk.
      Den der trikke/buss/bane kulturen er skummel.
      Når jeg innvandret oslo sp hadde jeg aldri tatt noe av delen (utenom buss noen fååå ganger)
      Så skal ærlig innrømme at de og vente til alle hadde gått av, den hadde jeg inne:p *selvskryting.. haha*
      Men er max irriterende når en skal av og alle presser seg pååå!! Møkkafolk..
      Jeg blir heller ikke sint. Med en gang jeg prøver å være sint, blir jeg bare stille og begynner og tviholde på gråten i stedenfor.. blir jeg illsint så gråter jeg! Haha

    29. Min matgale verden: Ja, vi strir med litt av det samme vi . Og ikke fordi vi er noen pingler og lar oss dille med heller. Men ute blant ukjente folk unnskylder jeg DERES dumhet heller enn å kjefte liksom..Men DET skal det bli en slutt på. Nå skal jeg brøyte i vei, og når oksen først er ute, DA kommer nok også LØVEN snart vettu, med brølet sitt 😀 Ha-ha, ja snart er vi noen illsinte gamle damer med paraply eller stokk, som rapper til folk på trikken eller bussen 😀 Ha-ha. Her SNØR det!! Og det er NOOOOOOKKKKKK nå!!!! BRØØØØLE!! Ha en herlig dag i senga med kamferdrops og sengeforleggere 😀 Hi-hi God bedring min venn 🙂 Klemmer <3

    30. ritahobbyfoto: Ja, jeg er litt for snill innimellom, men pleier å kunne si i fra om vanlige ting, men savner og TA AV litt skikkelig 😀 Har lett for å unnskylde andres dumheter og dårlig oppførsel, i stedet for å TA DEM 😀 Men å BRØYTE meg fra, når det er MIN RETT det har jeg begynt å klare 😀 Ha en flott dag, og takk for at du sender regn hitover, vil gjerne fjerne alt som er av snø i en fei 😀 Klem

    31. Ja! Jeg liker okse-frodith som brøyter i vei. Når de ikke forstår annet en okse-brøt, så må de jo få okse-brøyt da:) Jeg flirte godt av tegningene, det ble liksom okse-frodith med hele burka-samfunnet etter seg:) De manglet bare hodeplagget…. 🙂 Jeg er ikke flink å si fra, men det vet du jo egentlig…men det kommer seg jo litt…med årene…før vi vet ordet av det, er vi noen illsinte gamle damer som rapper til uoppdragne mennesker med stokken 🙂 hoho jeg gleder meg! Ha en nydelig dag. Her regner det sidelengs, og jeg er glad jeg har enda en dag å bli frisk på. Men i morgen skal jeg ut i verden igjen:) klemmer

    32. hi hi hi, vi må få ut litt agresjon innimellom. he he he, jeg kan tenke meg at du ikke er den personen som blir så skummel og sint. 🙂 he he, du er så søt og snill vett du 🙂
      he he he, men er kanskje lettere å brøøøøøle ut en annen gang også, når du har gjort det en gang 🙂
      ønsker deg en flott dag videre, klem. 🙂
      p,s!! å slapp av snøen er borte i løpet av noen timer, da kommer regnet 🙂

    33. Fru Stussli: Den går jeg for, bytte ut halve befolkningen 😀 Ha-ha… Håper vi bytter ut riktig del da 😉 Her snør det også 🙁 og jeg er SÅÅÅÅ lei den snøen nå.. Jeg har vært superpositiv, men nå er det NOOOOOOOOOOOOOOOOOOK!!!! Hører du jeg roper med bass-stemem? Helt til Kongsvinger? Nå er løven løs også 😀 Hi-hi Ha en flotters dag du også min venn 🙂 Klemmer snøsmelteklemmer <3

    34. miastorp: JA, det er øving jeg driver med også, men foreløpig er det litt ynkelige PIP, når trikke kjører fra meg, med vilje og sånt..Men EN dag skal jeg hyle med BASS-stemme 😉 Ja, hva er dette tullet på utsiden i dag? Hfrmrf… Klemmer vårklemmen som smelter snøen <3

    35. aldrialene: Ja, jeg er ikke så forsiktig av meg sånn ellers jeg helle, men jeg har problemer med å skrike ut litt, kan til nød si i fra ganske så høflig. Men skikkelig SKRIKE med litt høy stemme savner jeg litt å kunne, eller ta fatt folk litt skikkelig hvis de oppfører seg dårlig, med litt bass-stemme..Men jeg unnskylder dem inni hodet mitt på en måte, med at det sikkert ikke var ment sånn….eller så er jeg kanskje bare litt høflig jeg også..for jeg får det hvertfall ikke til. Men brøyte meg UT, med kropp og armer og sint blikk, når jeg vet jeg har rett DET gjør jeg altså:-D…. Ja, ligg til lading litt du og så slipper du ut monsteret når du er klar 😉 Ha en fin dag:-)

    36. BRA!!! Bare gå på dem! Jeg pleier stille meg bak noen som ser ut som en olm okse slik at de kan brøyte vei for meg…. Hva er det med oss nordmenn som bare brøyter oss inn før vi slipper folk av? Dette er jo ikke et problem i London foreksempel. Der venter de til folk er gått av og sier beklager hvis de dulter borti deg. Her må man være rasende okse for å komme seg på jobb! Jeg stemmer for at vi bytter ut halve befolkningen med engelskmenn!
      Ha en fortryllende dag!
      På Kongsvinger snør det 🙁
      KLemklem og dobbeltklem

    37. Ja man skal bli sint noen ganger. Det er bare sundt! Jeg er nok ikke super flink til å si fra når jeg blir urettferdig behandla men jeg øver meg 🙂 har blitt ganske god på å slå ned på hersketeknikk. Du.. Hva er alt det hvite ute? Hvor ble våren av? Klem <3

    38. Suverent!!! Jeg sier sjelden i fra, lar med kjøre over som asfalt under dampveivals. Ikke fordi jeg er så forsagt eller veik, for jeg er politiker, så det er ikke mulig, men fordi jeg er så fordømt høflig! Som du vet, har jeg rota meg borti noen folk som er virkelig ufyselig, og nå har jeg også funnet min indre okse. Det syns ikke så godt ennå, men den ligger til lading. 😉 Ha en super dag, med eller uten saueflokk ved trikkestoppene. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg