Stille..stille…

Stille…stille… satt hun der på benken…. tittet utover havet hvor han hadde dratt….og blitt borte..

Hun sitter der… ganske ensom…mens tordenværet, som nettopp hadde vært der, farer av sted til nye trakter…

Hun fryser, og er våt… tenker på han som forlot henne…. Ikke fordi han sviktet…men fordi han døde.. 

Tåken kommer sigende, samtidig med tristheten… hun ønsker seg en varm  klem der hun sitter småhutrende…

Hun ser en jogger komme løpende… i det minste tror hun det er en jogger… Ser bare grønne, lysende øyne der i mørket… Kanskje det ikke er en jogger….?

Hun kvepper til, retter seg opp. i ryggen…. Ser mot de lysende grønne øynene… Får en følelse av at flere par øyne iakttar henne.. Tåken og det våte mørket sender signaler til hjernen om ting hun VET ikke finnes… Øynene sier troll og spøkelser…hjernen sier den VET det er feil…. Eller er det det?… Kan hun være helt sikker på det… Skyggene nede ved havet, det som beveger seg OPP fra havet… er det VIRKELIG…? Eller er det kun en skygge som farer forbi…? En tåkedott….? Som letter….Det er HELT stille. i området rundt benken… Hun svinger på hodet nedover mot stien som går på baksiden av benken… De grønne lysene øynene har forsvunnet…Joggeren er ikke å se… 

Var det bare noe hun hadde innbilt seg, der hun satt i all sin ensomhet?  Var det bare alle sansene i høyspenn som laget bilder som ikke fantes? 

Skyene driver vekk…. og  månen titter fram.. Hun smiler…

Området ved benken endrer seg…Det legger seg en ro over stedet…en nesten magisk stemning…

Hun strekker hånden ned i den lille sekken sin, tar opp den lille termosen… Heller litt varm drikke i den lille koppen som tilhører termosen, sipper lett i seg noen slurker og kjenner varmen bre seg i hele kroppen… Hun finner fram de varme tørre  sokkene fra nederst i sekken, tar de på, stikker føttene nedi de våte støvlene igjen…

SItter der som så mange ganger før, samler tankene… finner roen… Tenker på han som reiste ut…. og forsvant…

 

 (Teksten over er skrevet av alle innspillene jeg fikk av dere, da jeg la ut dette samme bildet på tirsdag kveld.  Alle kom med assosiasjoner tiil bildet,. Jeg blandet de med minge egne små tanker og til sammen har VI laget denne lille teksten 😉  Tror alle vil kjenne igjen noen av sine ord, eller i det minste noe av stemningen….)

 

 




39 kommentarer
    1. hamyst: Nei, og du hadde vel et ord der om jeg ikke husker feil 🙂 Så navnet ditt hos meg en dag hvertfall 🙂 Var gøy å skrive det på inspirasjon fra dere 🙂

    2. Min matgale verden: Ååå, takk 🙂 Det var litt sent på kveld på tirsdag… I 22-tiden kanskje 😀 Jeg klarte nemlig å holde meg litt våken en kveld 😀 Hi-hi. Ja, jeg fikk mange ord, som folk forbandt med bilde, og så satte jeg sammen med en dæsj av mitt eget og jeg ble veldig inspirert av alle ordene og bildet 🙂 så da var det bare å suse i gang;-) Moro 🙂 Klemmer godklemmer <3

    3. Åh…det var utrolig vakkert. Og det bilde var bare helt enormt. Så flink du er. Og hvorfor klarte ikke jeg å få med meg dette på tirsdag da…var litt omtåket og pjusk jeg da. En artig måte å lage fortelling på! Kreative frodith!! Klemmer harde klemmer!

    4. Flaggermusvinger: Ja, det var egentlig ganske inspirerende å skrive dette på grunnlag av alle de steminngsfulle ordene jeg fikk 🙂 Moro 🙂 Håper du har hatt en fin dag 🙂

    5. Lithanna: Ja, jeg prøvde å få med det meste av det folk sa, akkurat som det sto, eller hvertfall stemningen om ikke annet. Og litt av mitt eget måtte jo inn, for å lime det sammen 🙂 Men alt på inspirasjon fra dere 🙂 Moro var det 🙂

    6. Helge: Ja, på tirsdag ba jeg alle komme med ord de tenkte på til akkurat samme benken. Og så satte jeg sammen alle ordene med mine tanker og da ble det DENNE til akkurat dette bildet 🙂 Ja, jeg hadde et lite innlegg før også om BENKER generelt, og alt de kunne sagt 🙂 Ja, tenk og filmet litt, det hadde vært moro 🙂 Men det er vel ikke akkurat lov 😀

    7. frustrertfrueihouston: Ja, jeg tenkte jeg fikk formidle de ulike tankene til folk på en litt annen måte enn jeg gjorde forrige gang jeg la ut sånn assosiasjoner til bildet spørsmål… 🙂 Jeg prøvde å få gitt ut noveller og dikt da jeg var 20, men var nok litt ung og lite erfaring med både språk og livet generelt den gangen. Så bli ikke mer av det 🙂 Men koser meg nå med å skrive HER og liker denne formen ganske godt, her kan jeg gjøre hva jeg vil.. på bloggen 🙂 Og det liker jeg. Det er ikke en ting man ikke kan gjøre på blogg har jeg funnet ut 😀 Ha en fin dag 🙂 klemmer <3

    8. Tattavkvinnene: Jeg har vært i Holmenkollen i dag 🙂 Moro, men kaldt. Med jobben. Ungene synes det var kjempegøy 🙂 Ja, det var veldig gøy å få til en sånn novelle med dere som inspirasjon 🙂 Ha en fin dag Sara 🙂

    9. cuskima: Ja, det ble nesten en liten novelle av alle orden og mine tanker. 🙂 Brukte inspirasjonen fra alle ordene og satte i gang 🙂 Moro 🙂 Takk 🙂 Klemmer <3

    10. venkesstrikk: Ja, det var gøy å først få masse ord fra bloggerne, og så sette det sammen med mine tanker, så ble det dette 🙂 Artig å gjør det 🙂

    11. Moving On: Tenk at det var alle sine ord som satte det i gang 🙂 Fant du igjen noen av dine skumle ting, noe av de skumle stemningen? Jeg hadde ikke med motorsagmassakren, men skummelheten var der, ikke sant? 😀 Veldig gøy å skrive det 🙂

    12. Fru Stussli: Ja, det ble skikkelig stemningsfullt til slutt, med alle sine ord, og mitt “lim ” 🙂 Koselig å skrive det var det også 🙂 Ååå så koselig du synes jeg er spesiell <3 *smiler glad* Stooooor klem tilbake <3

    13. ritahobbyfoto: Takk Rita , var det ikke gøy å se hva det kunne bli ut av den lille benken rett ved deg der 🙂 ? Ha en flott dag du også 🙂 Klem

    14. folkogdyriskogen: Ja, det var gøy å se hva det kunne bli til sammen. Nesten alle ordene er brukt som de sto, eller hvertfall stemningen 🙂 I tillegg til mine egne ord for å binde det sammen så klart 🙂

    15. Det var en fin og kreativ sak. Et bilde kan skape tanker om mangt det og du hadde jo et innlegg om en benk engang tidligere husker jeg. Du kunne jo ha montert et webkamera på en benk endag, så hadde man opplevd litt av hvert. Ha en fin kveld.

    16. miastorp: Benken står i Drøbak, ikke langt fra badeparken 🙂 Ja, var gøy å lage en liten fortelling, med alle ordene, og mine egne tanker 🙂 Klemmer tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg