ETT valg for livet….?

Mye her i livet handler om hvilke valg vi tar… Vi blir stilt overfor uendelig mange valg hver dag….Noen ikke så betydningsfulle, som hvilke påegg du tar på brødskiva…eller om du skal ta støvletter eller joggesko på vei til jobb… 

Men mye handler også om de litt større ting i livet…Hvilke valg vi tar i forhold til utdanning… valg av livspartner… valg av jobb…valg av tro osv.

Man kan nesten se på det som et valg av hvilke dører man åpner…

1 og 2

Man åpner EN dør, og innefor der vil det befinne seg EN verden….

 3

Velger man en annen dør, så vil en annen type virkelighet vise seg….

4

Velger man DEN døren, vil man møte DE folkene, DEN jobben og DEN livspartneren. Livet vil antagelig fortone seg anderledes enn om man valgte en annen dør…

5

Men er det sånn at hvis man har valgt EN dør, og gått inn der, så er det liksom for sent å snu…? Å gå ut igjen? Hvis man på et tidspunkt oppdager at man har valgt feil dør, eller at det bak døren vste seg å ikke passe lenger med den man er… Er det da forsent å snu? Gå  ut igjen, og virkelig LÅSE døren bak seg denne gangen….? Luske nedover gaten til man ser en dør man har MER tro på? Et  nytt liv, en annnen tro osv..

 6

Jeg har tro på at det aldri er for sent… Det er vil hele livet finnes nye dører man kan velge…Man vil alltid kunne snu i døra, mens man fremdeles står på terskelen…. Eller for den saks skyld, om man har trått godt inn i rommet, smelt igjen døra, låst fra innsiden og forsvidt driver og pusser opp der inne… Det er allikevel aldri for sent å snu… Fiske fram nøklene, låse seg ut igjen….den dagen fargene og rommene ikke passer lenger… 

For livet kan bestå av endeløse muligheter, uendelig mange valg…. Og det er godt å kunne snu om man VIL…man må bare passe på å ikke miste nøklene… 😉

 

Mener du at de valgene du har gjort, er bestemt for resten av  livet?

Hvilke av dørene over ville du valgt å gå inn¨gjennom, og hvorfor akkurat den døren? 🙂

 

47 kommentarer
    1. foreignerat50: Ja, er man fornøyd innenfor den døren man åpnet sist, så bør man ikke snu for å finne nye 🙂 Det viktigste er bare at man vet at det finnes flere, og flere nøkler.. at det hele tiden er mulig å endre på ting 🙂 Koselig at du er fornøyd nå <3

    2. Min matgale verden: Stakkar, er du litt sliten 😮 Sånne dager er fæle egentlig..som varer helt uendelig. Ja, i morgen har du fri, jeg skal på landet i morgen, og har fri på torsdag 🙂 hos mamma. Er så trøtt om dagen at jeg sovner litt nesten her jeg sitter…ikke kroppen..men hodet liksom..sovner ::-D Lurer på hvorfor jeg er så trøtt nå, skulle jo bli våken nå på våren… 😮 Ha en fin kveld Kjersti 🙂 Godkemmer <3

    3. Har gått inn til mange ff. dører og opplevde mye godt og vondt og etterpå dro avgårde og fant nye dører igjen. Jeg tror så lenge vi lever byr alltid nye dører foran oss. Det er opp til oss om vi går inn eller ikke. Jeg er lykkelig innenfor den døren jeg befinner meg i nå og håper jeg blir:)

    4. venkesstrikk: Ja, mange dører alle veier 🙂 Så man trenger ikke bli sittende fast i ETT rom liksom 🙂 Mye muligheter både i rommene innenfor, go også om man velger å gå ut av hele konseptet og inn i en helt ny dør 🙂 Ja, spennende med flotte dører 🙂

    5. Jeg tenker at uansett hvilke dører du velger så åpner det som regel nye dører. Spennende:-) Et rlm har som regel flere dører, det er det som er spennende med livet. Vakre dører. Jeg er alltid fasinert av flotte dører

    6. Marit: Veldig enig med deg i alt, at man gir opp for lett. Man skal ikke BARE fly ut og inn av dører heller altså, det blir det IKKE noe bedre av liksom.. men man kan alltids endre på ting som IKKE er bra for en. Og veldig mye kan man gjøre noe med, nye dører kan åpnes. Ikke alt så klart. Den røde døra er fin 🙂 Og for meg har det også litt med katten å gjøre, fordi det ser hyggelig ut med en katt også 🙂 ellers så bor min mor bake dør nr 6, og jeg ville nok valgt den 😀 fordi jeg vet det 😀

    7. Jeg tror jeg ville valgt den røde døra jeg også. Kanskje like mye pga. veggene rundt, for innforbi disse veggene MÅ det da bare være noe veldig vakkert og spennende. Selv har jeg ei skikkelig kjip blågrå dør, som skulle ha blitt sort i fjor, men kom aldri lengre enn til å kjøpe malinga ..
      Heldigvis går det an å gå både ut og inn av ei dør. Om det er helt forfedelig på innsiden kan man jo bare gå ut igjen og finne seg et sted der en passer litt bedre inn .. eller? Noen valg en tar som ung følger en hele livet, sånn for eksempel å sette barn til verden. Andre valg er det lett å gjøre om. Noe er kanskje litt for lett i våre dager, derfor tror jeg mange gir opp ganske kjapt, istedenfor å jobbe seg gjennom diverse kriser .. ;o)

    8. Ja hvordan hadde ting vært da!=)
      Det tenker jeg ofte på, men som på en mer undrende måte..
      hva om jeg hadde ikke hadde bodd her, men fortsatt og bo i fks ålesund? eller liknende.
      det er så mange valg en gjør i løpete av et liv som former en på alle mulige måter 🙂
      Som gir en venner en ikke hadde hatt, om en hadde tatt et annet valg osv =)
      ja jeg tror også at en kan veøge en ny dør rimelig ofte=)
      Ja likte den fargerike døra jeg =) haha
      ja nå er et jo kanooonvær ute!
      så fint og flott.. vi var og kasta vinteren på elva i dag, så nå er det offesielt vår! haha
      (tradisjon vi har.. lage oss en tredukke, male de, og kaste den i elva, for det er vinteren vi kaster.. )

    9. Moving On: Ja, hvordan hadde ting blitt om man hadde valgt anderledes, valgt andre dører…? OG man kan det fremdeles faktisk 🙂 Velge ny dør, når som helst.. Mener jeg da 🙂 Ja, den fargrike døren kan inneholde mye spennende. Jeg skal vise deg den døren litt større en dag, det er en diger fin fugl det er bilde av 🙂 Og det kan være spennende bak der 🙂 Jeg tenker meg den hadde passet til deg ja 🙂 Nå er det så deilig UTENFOR alle dørene, i solen, går fra jobb hver dag 🙂 Deilig 🙂 Stor klem <3

    10. jeg husker jeg måtte ta et valg.
      skal jeg reise i forsvaret dette året, eller neste år.
      akuratt DE valge tror jeg utgjorde MYE for min del.
      jeg valgte og utsette det, og vente 1år.
      Det året førte til at jeg ble kjent med de jeg be kjent med, som førte til at jeg flyttet 12 timer fra hjemmestedet mitt og startet på nytt her i byn.
      lurer ofte på hvordan livet mitt ahdde vært om jeg IKKE tok det valget, eller reiste året før.. hvor hadde jeg da vert! 🙂
      jeg ville valgt den første og mest fargerike døren!
      den såg meste spennende og livlig ut =)

    11. Vanja: Takk 🙂 Ja, ting kan endre seg, og da kan det hende at man VIL endre ting, og det er alltid mulig å da velge dører du ikke har prøvd før,og som du før ikke ante ville romme så mye flott 🙂 Men man kan også velge å bli innafor den døra man har valgt, det viktigste er at man vet at man KAN fiske fra nøklene og velge anderledes 🙂

    12. Helge: Det var en fin måte å si det på, en dør-til-dør-aksjon.Og dette med at det er et lukket selskap, jeg skjønner hva du mener, noen dører føles nok stengt, eller i det minste ganske vanskelige å få opp. Men som du sier sommeren åpner kanskje noen nye dører 🙂 Det er hvertfall godt å kjenne at det er vår uansett 🙂 Hørtes ut som en god middag 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    13. lifeistooshorttowait: Ja, ikke sant man kan endre, velge nye dører? 🙂 Det tror jeg på 🙂 Og det er godt å vite, eller tro på, for da stopper man ikke opp, og ting blir ikke umulig 🙂 Ha en fin kveld du også <3<3 klem<3

    14. frustrertfrueihouston: Ja, du sier det på en måte som jeg er veldig enig i, døren går begge veier, både inn og ut 🙂 Og nye dører, kjempeskummelt, helt enig, og det er lettest å bli innenfor den døren man har valgt, og er man fornøyd der, er det jo bare å fortsette med. Men viktig å huske at man KAN snu, ta fram nøklene igjen, låse og velge en annen dør 🙂 Den røde har alle valgt, og du også selv om du IKKE gjorde det for katten helt tydelig 😀 Håper du har en fin dag 🙂 Nå er det så herlig her pga sola og nesten litt varmt 🙂 Koser meg 🙂 Og i morgen skal jeg på landet igjen, på ettermiddagen, ligger over og er med mamma på torsdag 🙂 klemmer <3

    15. Nei valg er ikke hugget i stein. Man kan faktisk endre seg, endre fokus, og ikke minst oppleve ting som gjør at den døren langt ifra passet lengre.
      Handler jo om å bli voksen, ansvarsfull, og ikke minst tro mot seg selv og sine idealer.
      Godt skrevet.:)

    16. Man går en slags dør-til-dør-aksjon gjennom hele livet. Bak hver dør er det en mulighet som kanskje passer for deg. En dør er lett og komme inn i mens bak den neste er det lukket selskap og den døra er låst for deg. Jeg har som de fleste andre banket på flere dører i årenes løp, men burde kanskje ha banket på flere. Noen dører er jeg for gammel til mens andre er åpne for meg. Så livets valg er ikke lette, men snart er det sommer så da er det flere dører man må nyte.
      Her koker potetene, kjøttkakene er klare, kun rasping av gulerøtter så er middagen iboks. Ha en fin kveld.

    17. cuskima: Ja, man kan leve med de valgene man tok, og gjøre det beste ut av de, og påvirke ting slik at de blir greit å være innafor den døra man valgte 🙂 Nei, ingen valg er feil, men om de føles for feil, så kan man alltids gjøre noen justeringer 🙂 Stor klem til fine deg <3

    18. Tattavkvinnene: Ja, ikke sant, det virker så avgjørende ting man velger, men så er det aldri FERDIG valgt noen gang egentlig tenker jeg. Jeg føler jo at jeg har gått de skolene jeg skal og tatt mange valg, som har vært riktig for meg, men jeg tenker at jeg kanskje får lyst til å endre noe, og jeg er ikke nødvendigvis FERDIG med noe som helst 🙂 Ja, den røde døren ser kos ut 🙂 Med katten utafor 🙂 Lurer på om det er grunnen til at alle valgte den døren, det er ingen som har sagt noen annen dør.. 😀

    19. Livets vei har mange dører vi må finne nøkkelen til… noen valg er bra og andre mindre bra… jeg tror vi alltid kan ta nye valg hvis vi føler det er rett… ha en flott dag vennen :))

    20. Jeg tror jeg ville valgt den rød døren, selv om det sitter en katt utenfor. Den behøver jo ikke å bli med inn. Jeg tror verdenen på innsiden blir litt hva man gjør det til, man kan bestemme seg for å trives, og hvis ikke går døren begge veier, heldigvis – både inn og ut. Det er lov å skifte mening. Det kan være litt skremmende å åpne helt nye dører, for da vet man ikke hva man har i vente – og det kan være både spennende, utfordrende og skremmende. Men med et positivt sinn kan gjøre noe med valgene, få en til å tørre å åpne en ny dør.. Man vet hva man har, men ikke hva man får…. og det kan være noe veldig bra 🙂

    21. nei eg tror ikkje at en dør og et valg er avgjørende for alt alltid,men har selv opplevd at noen valg man tar kan ikkje endres på-og de valgene vi tok er jo dem vi er summen av -eller hvertfall lever summen av. Men man kan gjøre nye og lure valg og man kan hele tiden velge. Velger man med kjærlighet og til det beste for alle så tror eg aldri at noen valg er feil 🙂

    22. Det du beskriver her er egentlig ganske skummelt å tenke på. Jeg husker at på ungdomsskolen føltes det ut som at valg av VGS var en stor livsviktig avgjørelse. Det var det heldigvis ikke, så kom VGS og valg valgfag føltes igjen ut som et helt avgjørende valg. Jeg var redd for at hvis jeg valgte de fagene jeg hadde lyst til isteden for de fagene man “burde ta” (fysikk, kjemi osv.) kom jeg ikke til å få de poengene jeg ville trenge for å komme inn på høgskole/universitet. Dette stemte delvis, men jeg er veldig glad for at jeg valgte det jeg ville gå isteden for det jeg burde. Men nå er jeg snart er “ferdig utdannet” og burde egentlig vite akkurat hva jeg vil bli, det gjør jeg ikke og det er ikke verdens undergang. Jeg tror man må finne ut av ting underveis, og hvis døren man valgte ikke passer helt så kan man finne seg en ny dør 🙂
      Jeg ville forresten valgt den fine røde døren 🙂

    23. cathrinehenriksen: Ja, det er deilig å tenke på at det aldri er for sent å snu hvertfall, om ting ikke er som man vil, jeg tror MYE kan man påvirke selv, og gjøre så det blir riktig innafor døra 😉 Men blir det ikke det, så kan man snu, gå ut igjen og velge en helt annen vei, en annen dør og få det mer sånn som man har tenkt. Bare passe på å ha nøklene tilgjengelig, og skjønne at man kan bruke dem 🙂 Takk-takk 🙂 Ha en strålende dag du også 🙂

    24. Jeg tror at selv når man nesten har tråkket over grensen sin eller har tråkket over den finnes det alltid nye dører og nye muligheter . Det gjelder bare å være sterk nok å tro på dem . Jeg samler på store og gamle nøkler , å tror jeg vil finne den riktige døra med den riktige nøkkelen til slutt 🙂 Jeg er på jakt etter å finne den riktige døren som vil vise meg veien til å oppfylle alle mine framtids drømmer 🙂
      Herlig innlegg forresten 🙂 Ønsker deg en fin dag !

    25. deveny: Nei, riktig, det e vel litt det jeg mener…har man gjort et dårlig valg, så kan man gjøre det beste ut av det valget…eller snu og velge noe annet… Det er det man har litt mulighet til. Man påvirker dette selv mener jeg, både de allerede gjorte valg, og OM man vil velge noe annet 🙂 Jeg vet hvilken jeg ville valgt, men det er litt juks, for den ene er mamma sin 😀 Og jeg hadde nok tatt den 🙂

    26. Hmm?.:-)
      Jeg vet ikke om jeg ser slik på saken. For i alle valgene så er jeg meg selv. Jeg har en del med meg, så de jeg velger er ikke så altomfattende, og det er helt klart at jeg er med på å påvirke hvor bra eller dårlig valgene min blir.
      Man skal ikke glemme seg selv, og ens egen evne til å snu et dårlig valg om til noe som er bra 🙂
      Vet ikke hvilken dør jeg ville valgt 🙂

    27. Kristin: Ja, ikke sant, man kan gjøre ting som man vil, innafor døren, eller man kan snu og gå ut igjen:-) velge en annen dør.. Den røde døra ser kos ut, også pga katten 🙂 Ha en flott dag du også 🙂 Klemmer <3

    28. Jeg tror jeg ville valgt den røde døra 🙂 Synes den så finest ut.. 😉
      Mange av valgene vi tar påvirker jo i stor grad hvordan livet blir, men jeg mener man i stor grad kan få livet til å bli slik man ønsker det, uansett hvilken dør man har valgt å gå inn 😉
      Ha en flott dag! <3

    29. Mariann Sæther Tokle: Ja, og ingen dører er låst og stengt forever i min verden.. må bare snu og gå ut igjen og velge en annen dør, om det blir litt feil 🙂

    30. ritahobbyfoto: Ja, den røde døren ser hyggelig ut. Det har vel noe å gjøre med katten på utsiden også for meg 🙂 Jeg føler også jeg er riktig sted angående jobb og sånn, men jeg ser at jeg kanskje en gang kan bytte, det er aldri for sent å ta ny eller mer utdanning, eller å skifte retning med jobb og sånt.. Alle dører er det mulig å åpne igjen på et slags vis 😀 Og det liker jeg å tenke på, selv om jeg ikke har tenkt å snu nå akkurat 🙂 Ha en fin dag videre du også 🙂 klem 🙂

    31. Fru Stussli: Ja, man kan jo fortsette innover også 🙂 rom for rom 🙂 Eller snu å gå ut igjen. Jeg liker også den tanken 🙂 Og jeg tror det er sånn, man må bare huske det selv. Aldri for sent å snu, i forhold til noenting egentlig. For vi blir jo aldri FERDIG Ja, den med katten er en hyggelig dør, men du skjønte den gule var mamma-døren ja .-) Og der bak er det kos 🙂 Kos deg med gullfiskene og alt du skal styre med i dag 🙂 Ha en finfin solrik dag, min venn 🙂 Klemmer i massevis <3<3

    32. miastorp: Ja, jeg tenker også på det som at vi kan åpne og lukke så mange dører vi vil 🙂 Og at det er aldri for sent å snu, gjøre om, endre retning, ta nye og andre valg. Man styrer livet sitt selv, og det må man ikke glemme 🙂 At man kan være brikken ja 🙂 Ja, nå er soldøra åpnet på vid gap, og DET er kos 🙂 I dag holder jeg meg i dette rommet.. Ingen nye dører i dag tror jeg 😀 He-he.. Stor klem <3

    33. jeg hadde valgt den røde døren.
      den ser hyggelig ut også.
      Mitt valg var enkelt, jeg var 10 år og hadde bestemt meg den gang for at frisør skulle jeg bli.
      jeg har jobbet som frisør nå i 15 år, oi had det blitt så mange år alt, hjelpes.
      ehh, å jeg trives kjempe godt med det. måter mye hyggelige mennesker hver dag.
      alle dager er ikke like, både positivt og negativt. men det er det ikke for noen.
      jeg kunne vel aldrig byttet bort jobben min til å stå i butikk eller noe slik tror jeg. da må det evt vere noe veldig spennende å jobbe med.
      ønsker deg en flott dag vodere. klem 🙂

    34. Det er en deilig tanke at uansett kan du snu deg og gå ut igjen. Eller åpne neste dør og gå videre..
      Jeg tror aldri det er for sent, men noen dører er vanskeligere å åpne enn andre. Jeg har åpnet et par dører og snudd…
      Jeg hadde valgt dør nr 5, for der sitter en katt. Det må være et tegn om at der skal jeg inn 😉
      Ellers kunne jeg godt ha gått inn dør nr 6 for bak den tror jeg mammaen din bor og da skulle jeg hatt med meg håndarbeid og så håper jeg vi kunne drikke kaffe og skravle og jeg kunne lære masse om alt jeg lurer på når det kommer til håndarbeid 😀
      I dag er den dagen jeg har praksis hele formiddagen og mine gullfisker hele kvelden. Så mulig jeg hopper innom blogg sent i kveld en gang.
      Ha en strålende dag fine vennen
      Stor gullfisk-klem

    35. Likte katten som sitter utenfor den rød døra. Tror den er usikker på om det er rett valg av dør 😉 livet forandrer seg hele tiden og hadde det ikke gjort det hadde det blitt kjedelig, forutsigbart og man hadde trodd man var verdensmester helt til kjedsomheten tar en. Akkurat hvor mange dører man åpner og lukker bestemmer man selv. Man velger å være en brikke eller en spiller. Er veldig glad for at soldøra ble åpnet da :))) klemmmm <3 ha en fantastisk døråpnerdag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg