Morgengry…….

 

Tassende føtter på plankebordene… inn i ullsokkene, og gummistøvlene… vindjakken lett slengt over skuldrene…..

Skynde seg ut….må tisse… lett damp ut av den åpne munnen…som små tåkedotter.. små vanndråper i lufta…ikke regn…men vått likevel…rått…

Ikke en lyd…sola på vei opp…

Da ser hun det… Nesten som penselstrøk… Som om Tidemand &Gude hadde vært der på natterstid og malt det hele… Et eventyr.. Litt Trolsk…litt mystisk.. fortryllende

Hun står helt stille…en fisk vaker i vannet, og små ringer brer seg, en kort stund…så er de borte… Et rådyr kan skimtes, såvidt pustende, halvt i skjul bak et tre..

Hun kjenner en ro… Rører seg ikke, i frykt for å lage endringer i bildet..som er blitt malt… De røde høstbladene, ligger som en skarp kontrast på bakken mot den grå rimete bakken.

Hun tenker på drømmen sin…om sin egen lille øy… med et tårn…hvor hun klarer seg med fiskestangen, der alene, båten har forsvunnet… og hun er alene der på øya…og må klare seg til hun blir funnet…. Hun filosoferer over livet og hvordan det er blitt…. og tenker at livet var enklere…før… da hun var yngre….Hun tenker på Muumitrollet og de gode følelsene DET hadde gitt…den gangen….Nå er alt blitt anderledes…

Så kvepper hun til igjen… våkner av drømmen der hun står…En fugl skriker lavt…som om den skjønte at bildet ville bli endret om den laget for mye uro… ETT kort skrik..så blir det stille..

Sakte trekker hun jakken tettere omkring seg… Det kjennes som om det blir kaldere i luften… Hun hutrer lett.. Ser langt utover vannet… ser igjen store ringer i vannet… Vannet er blitt mørkere… Det er dypt..og ringene brer seg stadig lenger ut… Likner ikke den lille øya litt en veldig stor skilpadde…? Fra en helt annen periode….Hårene reiser seg på armen, og hun trekker jakken enda tettere om seg.. Svake plopp høres i vannet… og hun aner at dette må være en STOR fisk…. om det er en fisk i det hele tatt.. Tåkedottene blir flere…og tettere…. De nærmer seg henne som står der i vindjakken, nattkjolen og de tykke ullsokkene… Vannet er nesten svart nå… Jakken hjelper ingenting… Hun er blitt våt i det lange håret…Det kruser seg rundt ansiktet… fuktig…Hun blir trukket nedover mot det mørke  vannet..nærmer seg med små skritt… motvillig… som om noen trakk henne… Hun vil ikke lenger være der… ønsker å snu… Noe drar henne likevel framover…Små, sakte steg… som på puseføtter…. det er umulig å høre skrittene hennes…Øynene ser langt ned i det mørke vannet….  I avgrunnen.?…Er det ikke noe der nede?……noe som beveger seg.?… en grønn skikkelse….? Kunne det være…?

Hun blir stående… som forstenet…kan ikke røre seg….  Håret i store flak nedover ryggen…Lar bare hendene henge slapt ned langs siden…venter på det som skal skje…. Og der helt nede ved kanten av nattkjolen hennes, nede ved anklene hennesD….kan man se den litt buskete enden av halen som stikker ut...

 

 

( Denne lille historien er laget på alle innspillene jeg fikk av dere på bildet over her. Jeg la ut bildet på fredag morgen,spurte hva dere assosierte med dette bildet. Og på inspirasjon fra disse ordene fra dere laget jeg dette. Det er litt deres og litt mitt så klart. For jeg måtte jo lage den røde tråden 😉 Tusen takk for MAANGE og flotte innspill!! You made my day!!  🙂 Jeg tror de fleste vil kjenne igjen SINE ord, eller stemningen de laget )

 

 

 

70 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: ja, det ble litt fint ut av det også, derfor det blir spenn i historiene, fordi folk har såpass forskjellige tanker 🙂

    2. Engla: Hei-snupps <3 Det er veldig moro med sånn historie-laging 🙂 med hjelp fra alle,og min egen fantasi i fri flyt 😀 Da koser jeg meg altså 😀 Du har hatt en kos helg skjønner jeg, jeg også 🙂 Og snart er det påske, og det er også kos <3 Stoooor nattaklem til deg min venn <3

    3. Herlige flinke og kreative frodith som tar så fine bilder og skriver så fine historier <3
      Dette var utrolig koselig og gøy 🙂
      Ønsker deg en riktig god natt <3
      Stooooor god nattaklem til deg fra Engla

    4. frokenfjeldberg: Det var jo på samme måte som forrige gang 🙂 med assosiasjoner fra dere 🙂 Moro å lage sånn 🙂 Glad for at du liker det også Frøken <3 Stor klem <3

    5. cassandraen: Så bra 🙂 Og det som er litt moro er jo at mange folk har bidratt med assosiasjoner til bildet i forkant 🙂 Og så lager jeg det ut fra innspillene, stemningen det gir, bildet i seg selv og min egen fantasi 🙂 Og det er super gøy å skrive disse 🙂 GJort det en gang før også 🙂 Håper du hr hatt en fin dag Cassandraen <3 klem

    6. Hmm… Nei? Trur ikke jeg husker noen benk- men husker en gammel port/grind, som fikk meg til å tenke på Zombier? Trur ikke jeg har fått med meg noen historier som dette, så noe har jeg liksom gått glipp av :O

    7. Elin Slåen: Jeg tror du var med på forrige bilde jeg la ut…? Var du ikke? En benk? Og så laget jeg fortelling da også. Og DETTE bildet la jeg ut på fredag morgen. Så kom masse assosiasjoner fra alle mulige, og SÅ forskjellige, og da blir det fine fortellinger 🙂 Moro å lage dem, bare ut fra hva andre har tenkt, og LITT mitt eget også da så klart 😀

    8. Jeg skal være med neste gang, for dette likte jeg 😉 Besøket mitt har reist igjen, men jeg har jo sovet litt på sofaen- trøtt som juling- så jeg har ikke rukket å følge helt med her inne enda 😛

    9. Elin Slåen: Så koselig å høre Elin, det er så moro å lage de fortellingene 🙂 Og mange er med hver gang, og det gjør det ekstra moro 🙂 Glad du likte <3<3 klem <3

    10. ritahobbyfoto: Så bra du liker det 🙂 Jeg koser meg selv, så om alle andre liker det også så er det VEEELDIG gøy. Jeg må ut å ta mer spennende bilder snart 😀 Ja, ha en fin søndag du, for i dag ER det søndag 😀 He-he Klem <3

    11. Tattavkvinnene: Ja, og til og med Muumitrollet klarte jeg å få med 😀 Den var LITT vrien faktisk oppi det andre her 😀 Men det er jo det at det er så forskjellig folk tenker som gjør at det blir litt spenn og DRIV i historien faktisk 😀 Det er supermoro å skrive dette 😀 Ha en finfin søndag du også Sara 🙂 Kleeeem<3

    12. Ååå, dette er så gøy å lese! Det var spennende og gøy å lese, også er det jo veldig gøy å vente på sin egen assosiasjon 🙂
      Alle sammen har tenkt mye forskjellig ser det ut som, det er jo også gøy! 🙂
      Ha en fin søndag <3 Kleem!

    13. Fru Stussli: Hei Bente-frua 😀 Ja, det hadde vært noe 😀 Nå har jeg laget 3 fortellinger, tekster til bilder så langt…så boken er litt tynn ennå 😀 Men det kan bli mer ja, for det er knakende moro 🙂 Kommer an på bildene jeg finner liksom 🙂 Og jeg er jo IKKE lei å ta bilder 😀 Så her kan det komme mer 🙂 Og når andre synes det er litt gøy også, så er det jo toppers, for jeg koser meg i min lille boble-verden når jeg skriver disse…og så popper jeg ut igjen, når teksten er ferdig 😀 DET er en god følelse altså. Jeg har forresten funnet en eier til den gule filleryen min, en venninne av meg, og da kan jeg bare fortsette heklingen 🙂 Moro 🙂 Stor god klem med sol i øynene <3

    14. KUUUUUULT!! Du skriver så bra og denne var helt rett til bilde 🙂
      Liker liker liker!!
      Mer mer mer!
      Kan gi ut en samling med historier over bilder på blogg. Skal gi den i julegaver til folk jeg!
      Stoooor solklem fra BenteFrua

    15. likte masse mase klemmeting <3
      Nå skal eg ta resten av de klærne eg holdt på med i går for vips slips ble det hver gang vi møtes og da kan man ikkje rydde klær på rommet......

    16. cathrinehenriksen: Ja, en herlig følelse når det skjer, det er jo ikke ALLTID skriving føles sånn, men ofte når jeg skriver innlegg er det litt sånn 🙂 Ha en herlig dag du <3

    17. cuskima: Kanskje jeg kan lage en RESTEN en gang 🙂 Det hadde jo vært moro..eller kanskje jeg kan tegne resten 🙂 Ja, alle fine innspillene er skikkelig inspirasjon <3<3 Tusen takk <3 Og det at folk har LITT forskjellige syn, gir jo historien litt endring underveis 🙂 SÅ glad du likte den <3 Klemmer <3

    18. cathrinehenriksen: Takk-takk .-) Så koselig du likte det <3Det er fantastisk moro å sette seg å lage disse historiene 🙂 For alle innspillene får en i en spesiell stemning, i tillegg til bildet selv 🙂 Og med litt av min egen fantasi så kommer man i skrivemodus, litt i sin egen boble 😀 Og da er det bare å la fingrene løpe:-D Veldig gøy er det 🙂 og gøy du kjente igjen ditt 🙂

    19. så morsomt en skikkelig flott historie ble det, nesten så man ville lese eller se resten:)
      veldig gøy at du er så flink å lage sånne hostirer av abre en enkelt setning eller noen få ord fra forskjellige :)))

    20. Helge: Ja, kanskje man skulle lage en liten film en gang 🙂 Deilig med litt sånn uformelt, uten taler, det er sånn vi har det som oftest på familie-selskaper også 🙂 Og herlig med mye god mat og kaker. Jeg har også vært ute i sola, skikkelig deilig .-) Og mye folk ute nå 🙂 Ha en fin søndag du også .-)

    21. karenmarenmette: Så bra at du ville ha MER 😀 Kanskje jeg forteller en dag hvordan det gikk 😀 med henne med svansen 😀 Det er moro å skrive 🙂 Ha en fantastisk dag Karen <3 klem

    22. Geriatriks: Ikke sett før,men så NÅ :-)Og hadde jeg fått dette innspillet før, så hadde indianerne dine vært med også 😀 På en eller annen måte 😀

    23. Min matgale verden: Ja, dette er veldig gøy altså Kjersti, og skrive sånn på ord og stemninger, som alle har bidratt litt på 🙂 Og plutselig har man laget en liten fortelling…litt spennende kanskje også hvis man er riktig heldig 🙂 Glad du kjente deg igjen der 😀 Ha en fin-fin dag Kjersti, jeg har allerede vært ute og fotogarfert 😀 Klemmer masse <3

    24. Kristin: Det er jo fint at du likte teksten likevel, selv om du ikke rakk å være med 🙂 Det er så gøy å skrive sånn etter å ha fått ord og kommentarer, for da er liksom alle litt med, og jeg bare setter meg i en stemning og fyrer løs 😀 Det var en veldig fin stemning den gangen jeg tok bildet også, ikke fullt så full av nøkken og huldra, men veldig trolsk likevel 😀 klemmer <3

    25. folkogdyriskogen: Så fint du likte den 🙂 Det er alles innspill som gir den rette stemningen, så er det bare å sette seg i den stemningen og la tastene løpe 🙂 Moro 🙂 Håper du har en fin dag også 🙂 Klemmer <3

    26. Marit: Ja, der så du halesvansen forsvinne i tåken… 😀 Veldig gøy å lage disse historiene:-) He-he, takk -takk, ha en fin søndag du også:-)

    27. foreignerat50: Det er veldig moro å lage disse tekstene, kommer i en egent stemning av alle ordene jeg har fått, og av bildet i seg selv så klart, og så er det bare å sette i gang 🙂 Moro! 🙂

    28. Det ble en fin historie og beskrivelser ut av det – det hele er nesten starten på en film. Det var koslig 60 års lag jeg var i går. Passe stort selskap, ingen taler men masse gode kaker. Jeg var hjemme ca 21 i går kveld. Kom nå nylig hjem etter 3-4 timer i skogen, det er deilig i sola og traff endel folk ute. Ha en fin søndag.

    29. Fantastisk spennende. Og det bilde er bare helt nydelig, setter i gang fantasien…. Veldig gøy med sånne “felles” historier, og ekstra gøy når jeg fant mine følelser inne i det:) Ha en solfin dag min venn. klemmer med solglimt..

    30. Så gøy! Du er så flink altså 🙂
      Jeg rakk ikke å kommentere bildet, men jeg likte det i alle fall veldig godt, og nå ble det jo en god tekst i tillegg 🙂
      God søndag!
      Klem <3

    31. Herlig! 🙂 Og en fiin fortelling! Kjente meg igjen, alle de morgnene jeg har stått opp og krabba meg ut fra teltet om sommeren og den roen man kjenner på..:-) Og det KAN faktisk føles litt mystisk! Fin lesing 🙂 Håper du får en fin dag <3 klem <3

    32. Jamen. Du er virkelig flink med å sette sammen ordene. Så imponerende. Jeg kunne tenke meg å prøve, men med en eller to kommentarer,, blir det kanskje bare et haiku dikt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg