Med sola i ryggen…

Etter å ha hatt sola i øynene en stund… er det sånn at man svinger av litt muligens…går inn på noen andre stier…og plutselig er dagen noen timer eldre og man har sola i ryggen da…

Og du som har vært innom meg i dag tidlig, vet at jeg hadde sola i øynene i går, store deler av dagen…OG at jeg hadde mye annet fint i øynene også, blant annet en haug fine skulpturer fra Ekeberg skulpturpark. Hvis du har lyst til  å se de skulpturene JEG likte best, må du gå inn på morgen-innlegget 🙂 Men disse under her, var også artige på andre måter, og en fin del av den herlige formiddagen jeg hadde med mamma og søsteren min i går

Alle skulpturene står jo plassert i en skog som er fin i seg selv.. med naturens egne små skulpturer på et vis… 🙂

 

Her er to…som ennå ikke er forevige i stein eller metall… Klare for den lille rundturen 🙂

Denne stå rett ved Ekeberg-restauranten..

Midt i skogen står denne..

Fine detaljer…

 

Artig fargelagt speilfasade-vegger som er satt opp midt i turløypa…Her lurer jeg på om det er VI som skal være skulpturene selv… ;-D

 

Inne i denne smale kuppelen, eller metall-dingsen…kune man ÅLE seg inn den smale døren, sidelengs nærmest… Og du ser kanskje det henger noe der inne? 

Det var denne rare saken under her…Er det et JUR?… 😀

 

Steinansikt 😉 

Det er en negativ på et slags vis… Nesa går innover… alt er innover i steinen…

 

Til slutt er det en Salvador Dali-statue, som Christian Ringnes har klart å få fatt på.. Han har samlet mye fint der oppe og til slutt altså også Salvador Dali.

Hele parken er en hyllest til kvinnene sies det. Jeg er nok litt analyserende når jeg lurer på: 

Hva er det som er  flatterende ved en kvinnekropp full av skuffer?? 😀

 

 

Liker du beste kunst som er naturtro?

Eller liker du godt kunst som er trykker på noen andre knapper hos deg?

Blir du provosert av kunst som f eks Salvador Dali sin? (figuren med skuffer og nagler på over her)

 


54 kommentarer
    1. magefølelse er en veldig viktig ting og selvsagt litt f*ck you også -det er alltid viktig 😛
      Når andre vil trakke på deg så er det et must 😀

    2. Syns det er helt tullete at noen kan bestemme at et brunt bilde er vakkert og fantastisk,mens et annet bilde som gir ro til Sjelen og ser faktisk UT som noe er trash.
      Estetisk sett er det mangt og mye man ofte ikkje enes om -er derfor det ikkje finens bare en type sofa eller en type kjøkken etc.
      Men at noen bestemmer at DIN smak er ubrukelig eller ditt verk er crap og alle andre skal syns det også -det blir feil i mine øyne 🙂
      ja eg tror nok at mange ville ha noe å si på et slikt innlegg 🙂

    3. cuskima: Ja, ikke sant 😛 Jeg hadde et innlegg om dette før jul, om hvem er det som bestemmer hva som er kunst. For i det OFFENTLIGE rom er det hvertfall noe som anses som KUNST og annet ikke. Jeg hadde tatt bilder av mange vakre grafitti-tegninger som pryder og fargelegger litt her og der, kontra ANNET som noen andre har bestemt at er GREIT får stå ute.. Grafittien blir fort fjernet, også om den er fargerik og fin, og faktisk pryder noe (jeg snarkker ikke om sånne piecer, strek-bokstav-tagging, men større grafitti) , mens noen andre har bestemt at DEN og DEN statuen eller bilde kan pryde her og der. Og hvem er det som bestemmer dette, og hvorfor bestemmes det alltid LIKT at er godtatt… Jeg fikk mye tilbakemeldinger på det innlegget…

    4. Fortell kunstnere det 🙂
      Min søster gikk 4 år på college i Skottland på kunststudie. Hun fikk beskjed av admin at hun ikkje egnet seg som kunstner i det 3 dje året å bedt om å slutte fordi hun var udugelig.
      Hun var helt knust fordi hun syns det var vanskelig å være kunstner å drikke rødvin å løse verdensproblemer og å være sær og furtete og tempramentsfull og de tingene vi ofte forbinder med kunstnere som lager radikale og grandiose ting.
      Så sa hun pokker heller…….eg skal lage kostymer!!! Hun elsker å sy og kreere kostymer og har nydelig smak og både maler vakre bilder og kan lage mye kreativt.
      Hun graduated with honor etter eksamen da hennes utstilling besto av innslag av hennes egne skulpturer av kostymer og kostymedesign gjennom tidene og endel litt kule vinklinger på klær og hvordan trender har endret seg gjennom årene. Og i dag jobber hun med kostyme design på teater og i filmer i UK. Det er hennes nisje,men hva om hun hørte på dem? at hun var udugelig fordi hun ikkje malte et rødt bilde og så sku alle se hennes smerte? Eller at hun ikkje gjorde som en klassekamerat som brukte et helt utstillingsrom til å lage sitt første pottebesøk som baby…..du skjønner det at kunst er alt muilig det,det er visst bare en elite som bestemmer hva som er kunst 😛

    5. Jeg er enig med deg i det. Liker best “fin” kunst jeg ser hva er, men det er moro og se det andre også, og som du sier gruble litt på hva kunstneren har tenkt. Og heldigvis er det plass til begge deler. Nyt dagen!

    6. foreignerat50: Ja, det er mye forskjellig kunst, og jeg liker også at vi HAR alle de forskjellige tingene, fordi alle liker litt forskjellig, og noe er MENT å skulle terge oss litt også tror jeg 🙂 Ja, mamma er en fin dame :-)Ha en fin dag du også 🙂

    7. frustrertfrueihouston: Neida, absolutt ikke alt skal være som Viegelandsparken, jeg er HELT enig. Liker at det er forskjellig, og liker å se på det mer surrealistiske også og LURE på hva kunstneren har tenkt. Men sånn rent skjønnhets-messig, hvis jeg skulle velge noe for en vegg hos meg selv, så vil det nok bli noe mer realistisk, naturtro eller noe jeg SKJØNNER hvertfall 😀 HI-hi Klem <3

    8. Tattavkvinnene: Ja, jeg er helt enig med deg 🙂 Liker det som kan være litt rart også, men ikke så glad i BARE et blått bilde og sånt, eller ting jeg ikke skjønner NOE av, men liker at det er ispedd litt RART ja.. De fra morgeninnlegget,de som hang i trærne f eks..de likte jeg godt 😀

    9. cuskima: Ja, jeg synes også det er litt interessant, på et slags vis, fordi jeg lurer litt på hva tanken er…men jeg liker det ikke så godt, nettopp av samme grunn…at jeg ikke skjønner det liksom 😀 Men jeg elsker at det finnes den kunsten også, vi skal ha mangfoldet 🙂 Det gjør det spennende. Alle liker forskjellig 🙂

    10. Det er mye fin kunst, og en del rar kunst. Men det er vel det som er fint, noe for enhver smak. Og så har det litt å si på sammenhengen. Litt av hvert gir ulikt utrykk. Ikke alt er, eller skal være som Wigelandsparken (den heter nok ikke det, men den med alle de kjente figurene i Oslo), så det er bra med mangfold og variasjon. Mange fine bilder, både av levende mennesker 🙂 og skulpturer.

    11. Det er fint med naturtro kunst, men jeg synes det kan være vel så kult med ting som har fått et lite hint av fantasi i seg også. Skulpturen med skuffene var kanskje litt spesiell, tror ikke jeg ville prydet gårdsplassen min med akkurat den. Men det ser ut til at det er mye annet fint og spennende der! Det ansiktet som går innover var jo egentlig ganske fint 🙂

    12. cassandraen: Jepp, laget selv 🙂 Her i vinter. Heklet på frihånd 😀 orker ikke oppskrifter jeg 😀 Takk-takk 🙂 Liker godt turkis altså 🙂 nattaklemmer <3

    13. Lisbeth Pedersen: Ja, det kan være så mangt, og alt er ikke meningen man skal forstå heller…Men jeg liker best å forstå litt kjenner jeg 😀 Ikke så veldig glad i sånn nagler og sånn i kropper… Men mange liker det også, og helt greit vi er forskjellige 🙂 De jeg la ut i dag tidlig er mye finere synes jeg da, noen som henger i trær, og andre morsomme varianter 😀 Han en fin kveld og en god natt Lisbet <3 nå er jeg trøtt igejn altså 😀 Klemmernattaklemmen <3

    14. Masse flotte bilder 🙂 ekstra flott bilde av mor og datter da 🙂
      Kunst kan være både flott og rart. Var litt merkelig den med skuffer og nagler 🙂
      Ha en finfin kveld, natta
      Klemmer 🙂

    15. ritahobbyfoto: Nei, jeg skjønner ikke helt sånne med nagler og spiker og skuffer og sånt jeg heller, men noen liker det også. bare en smaksak 😀

    16. Engla: Ja, dagene går fort nå og rye er ferdig etter jobb 🙂 Jeg har sendt deg bilde til utfordringen .-) Sove godt og masse klemmer til deg <3

    17. Jeg la mest merke til fineste frodith i den flotte alvekjolen sin jeg også var det så koselig med bilde av deg og mamman din <3
      Nå er det natta igjen her, plutselig...enda det føles som at dagen nettopp har begynt 🙂
      Ønsker deg en riktig god natt min venn <3
      Nattaklemmer på vei

    18. lifeistooshorttowait: Jeg liker at jeg skjønner noe av det, at jeg får en mening om hva det forestiller om det ikke nødvendigvis er det kunstneren har ment 🙂 Men det må si MEG noe. Og sånn skuffer i kroppen-greier skjønner jeg litt for lite av tror jeg, men jeg kan like annen surrealistisk kunst 🙂 Det kommer litt an på 🙂

    19. Kristin: Jeg liker også best realitstiske ting, eller det kommer litt an på. Men jeg liker å skjønne litt hva jeg ser på liksom, om det så er bare JEG som skjønner det på MIN måte 😀 Takk-takk, jeg er glad for at jeg får brukt den tunikaen litt nå. Den er litt tykk i garnet, men passer bra til vår-vær 🙂 Mye morsomt i den parken, hvis du får tid, se på morgeninnlegget også, der er de fineste figurene synes JEG 😀 Noen som hang i trærne osv. 🙂 Klemmer <3

    20. Moving On: Ja, moro med den tunikaen, får brukt litt nå på våren. Var for kald på vinteren, og feil garn…Og på sommeren er den altfor varm..Men nå er den passe 🙂

    21. Jeg er litt altspisende i kunstverdenen… det jeg liker må falle i smak der og da, det må være noe som fanger meg… jeg kan ikke si noe spesielle motiver, men det som er der når jeg ser det…:))

    22. Monica prøver: Jeg er masse med søsteren min på alt mulig jeg, vi er mye på fotosafarier i helgene, og andre type turer 🙂 Hun er både søster og en av de beste vennene jeg har 🙂 Mamma er ikke så ofte med på sånt, men av og til som dette passer utmerket 🙂 Så gøy at du var der på åpningen da. Og ja, ta deg en tur igjen 🙂 Ser du på morgeninnlegget er det noen av de andre tingene som hang og sto rundt omkring 😀 Hun store som går på veien osv.. 😉

    23. Så herlige bilder, og så flott det ser ut med sol og vårvarme! 🙂
      Og du er kjempefin i tunikaen du laget 🙂
      Jeg er ikke så veldig opptatt av kunst, men liker nok det realistiske best 😮
      Klemmer <3

    24. Ja burde nok kanskje gjøre det!=)
      for har jo hørt MYE bra om den parken!=)
      og det og gå tur, er jo som du sier noe jeg liker!
      å du, tunikaen som du laget, var og er kjempe fin på deg.. flinkingen!!

    25. Moving On: Pffft…..da, ,ikke flaut å innrømme. Men kunst kan være så mangt liksom, og det synes jeg er kult 🙂 Som disse rare tingene som står ute i naturen 😀 ta deg en tur oppi parken her om du får tid 🙂 Det er egentlig en tur-runde, og du liker litt tur du? Og så finner du alle disse stående her og der underveis 😀

    26. Helge: Ja, mye forskjellig kunst, og folk liker jo forskjellig, jeg synes det er helt greit jeg 🙂 Og synes det er greit å snakke om det også. Ingenting er noe mer RIKTIG enn noe annet, det er bare forskjellige meninger 🙂 Ja, jeg tenkte jeg fikk gjøre ferdig denne Ekeberg-park-serien på en og samme dag 🙂 De har jo utvidet en del kunstbegrepet også, og en del kunst kan du faktisk nå høre også, på høstutstillingen og sånt er det mye sånne høre-greier ofte også 🙂 Moro med kunst av forskjellige slag 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    27. Jeg var i parken før den hadde åpning, og den kvelden den hadde åpning, kunne tenke meg å dra dit igjen for å se skikkelig på ting. Så koselig at du var der med moren din og søsteren din!

    28. det kunne se ut som jur ja!
      men fikk ikke helt toppen til og stemme, så jeg aner ikke!! haha
      Men det var det første jeg også tenkte på =)
      har faktisk aldri vært i i ekebergparken, nermeste jeg har vært der oppe, er i ekeberghallen hvor eksamnene blir tatt! haha
      Vet ikke helt hva jeg liker innen kunst jeg!
      har igrunn aldri vært sånn veldig opptatt av det *litt flaut og innrømme*

    29. Det er mye kreativ kunst, hva man liker og ikke liker bør ligge. Men uansett så gjør kunst noe med hjernen at man må stoppe opp litt. Et kunstverk er en opplevelse man ikke han høre men bare se. Du har vært i det kultiverte hjørne idag. Men ingen har vondt av litt kunst for kultur er et vidt begrep. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg