Lørdagsgodt ;-)

Kan du huske fra den gangen det faktisk var noe som het “Lørdagsgodt”? Er du så gammel som meg at du vokste opp med EN dag i uka, hvor det var lov å spise godterier, og de andre dagene da var dager da det IKKE var lov? Ja….altså… SÅ gammel er jeg… Lille Frodith hadde en far med godte-butikk til og med, og der fikk vi velge litt goderier på lørdagene…

NÅ er det jo sånn at mange har lov til å kjøpe godterier når som helst…eller ikke sikkert de har LOV akkurat…disse småtassene med snørr under nesa og 20 kroningen i hånda…MEN….de gjør det hvertfall….

Når det gjelder voksenlivet….så er det mer strengt regulert. For en del av oss damer i det minste….. Vi har laget oss den lørdagsgodt-regelen igjen…Og bestemt oss for at EN dag i uka er lov, og ellers skal vi være FLINKE!! …..Og når lørdagen endelig kommer, så er det nemlig ikke lov å bare GNAFSE løs da heller nei…DA skal vi nemlig helst velge litt SUNT lørdags-godt også!! Som mørk sjokolade og nøtter HELST uten salt…. Jeg pleier å late som jeg synes dette er veldig godt også…en stund….

Men jeg skal ikke skryte på meg å KLARE dette lørdagsgodt-regimet…hverken bare den ENE dagen…ELLER dette med å velge sunneste veien…. Men det er som regel målet, helt til “hun andre” du vet overtar hjernen…

For når sant skal sies, angående lørdagsgodtet, så ville jeg helt klart velge noe annet…..HVIS jeg kunne velge altså…. Hvis jeg hadde valget, helt fritt på lørdagene, ville jeg helt klart gjort et DYP-dykk i en Smash-pose….. enn å sitte “pent” å nippe til den mørke Premium- sjokoladen…… Jeg ville gjerne gaflet i meg hele posen….og gjerne en til…. I stedet for 4 ruter med Premium Mørk liksom…

 

Det samme gjelder så klart for snacksen.. HVIS jeg kunne velge…hvis jeg hadde en dag hvor jeg bare hadde lov å gå helt bananas…. da hadde jeg ikke plukket opp en neve cashew-nøtter og lagt på en skål… og tatt en og en mens jeg så på Lørdags-tv…NEI… DA hadde jeg heller kjøpt en jumbo-elefantpose med OSTEPOP fra Sverige, og hatt mitt livs BAD i denne… Spist opp hver smitt og smule..

Men det er bare meg da…..
 

Hva ville du valgt til lørdagsgodt, hvis alt var LOV en lørdag: 

-SMASH eller MØRK SJOKOLADE?

– CASHEWNØTER uten salt eller CHEEZDOODLES/OSTEPOP?

 

 

55 kommentarer
    1. cuskima: Huffdag, ikke alltid det blir som forventet nei… Men godt du fikk sove så lenge da .-) Er du klar for uka? .-) Med eller uten PC? 🙂 Klemmer <3

    2. Vanja: Ja, det var 10-øre for mange av små-godteriene hos pappa, så der ble det MYE for en 5-er. Og det pleide vi få ta for til lørdagene 🙂 Det var liksom noe spesielt med det å vente til lørdagen..ja nå er det full fart hele uka, og ikke så mye å vente på og glede seg til… Jeg finner som regel noen andre ting å glede meg til, men akkurat snop-messig er det helt fri flyt som oftest…selv om jeg ikke vil det…

    3. Jeg husker meget godt lørdagen og at jeg skulle få snop. Vi hadde uke lønn, og jeg husker meget godt at jeg kunne bruke 3 kroner på snopet. Den gangen fikk vi litt for 3 kr også.
      Jeg husker Stjerne posen. Det var tider det.
      Nå er det liksom ikke noe ekstra lengre. Men jeg tror det gjelder veldig mye. Vi er blitt bortskjemte, og ikke minst forvante desverre.

    4. cassandraen: Ja,jeg har både vært Frodith-flink, og Frodith-hun -andre-styrer i dag. Løpetur på 2, 5 km på dagen, ikke veldig langt men LITT flinkt, styrt av MEG… 😀 Og kl 18 kom HUN ANDRE ut, og da var det Lindts mørke sjokolade med havsalt 😀 Koser meg jeg, og slapper godt av i dag etter løpe-og -foto-turen…Og i morgen blir liten tur til mamma 🙂 Snart påske, en uke jobb og så blir det langfri <3 Sååå deilig!! <3 klemmer på vei <3

    5. Husker godt at vi hadde lørdagsgodt og kun på lørdagene! Mine barn hadde det også på samme måte ganske lenge. Klart det kunne vanke noe godt innimellom også, men lørdag var fast godteridag. Nå er det jo litt annerledes med 4 tenåringsgutter og fredag har faktisk blitt den store kose dagen i dette hjemmet. Da kjøpes det inn brus og snacks og taco er som regel fast fredagsmåltid. Men nå har jo jeg sluttet helt med alt som har med godteri og sukker å gjøre, men unner meg en sjelden gang litt potetgull eller lignende om lysten blir for stor 😛 Kjenner meg veldig godt igjen i å spise hele den store cheesedoodles posen alene! En fin lørdagskveld med eller uten lørdagsgodt ønskes deg fra meg:)) Klem

    6. cuskima: Er det full fart på våkenetter igjen? 😮 Du må få gjort noe der 😮 Ja, ta deg hvertfall en powernap <3 Jeg legge meg vel snart for kvelden jeg...:-D Begynner jo å nippe med hodet ganske tidlig 😛

    7. Nei vi var 4!!!!!!!! hahaha men nope ikkje tale om -de nye henglsene på IKEA fønker ikkje. Tror eg må bare få fatt i et gammelt hahaha
      de kan eg montere vips slips:D
      Min nevø stakk innom litt og han holdt døren mens vi 3 andre jenter sloss med hengslene hahaha eg ahr montert noen kjøkken så har montert mange henglser, samt garderobeskap hengslene forrige dag -de tok jo null tid.
      Syns du har gjort MYE eg!
      Eg er helt ødelagt nå vuderer litt søvn før eg skal vøre våken hele natten igjen-litt powernap:D

    8. cuskima: Jøss, som du har stått på altså :- o Du har virkelig gjort inmari mye!! Jeg har ikke gjort NOE jeg …Bortsett fra å jogge 2, 5 km… Og handle mat..og lage middag… og henge opp klær….og vaske litt klær 😀 Ja, det var jo LITT det også da. Fikk tatt masse bilder også. Når jeg ikke orket å løpe lenger, hadde jeg jo løpesekken på ryggen med kamera og alt og fikk tatt mye bilder også 🙂 FIn dag 🙂 Fornøyd 🙂 Ja, legg innpå litt med cheezdoodles,det fortjener du nå alså <3 Har du sloss med den døra alene eller? Ikea-dør? 😀

    9. Jeg har vel generelt vært avhengig av cola. I morgen har jeg vært 4 uker helt fri. Merker den på kroppen, blir lett en kamp mot selvkontrollen. S skjønner hvordan det kan bli for deg med sjokolade.

    10. Vel her har det vært fritt frem for å spise godterier når en ville, og det kunne man se på gubben. Eg spiser jo som kjent veldig lite godterier så for meg er det hips om happ om det er en lørdag elelr tirsdag eller 3 uker til neste gang likssom
      I dag har eg spist 2 kanelboller og skal ha resten av MIN cheezedoodles fordi eg har jobbet som en HELT i dag.
      Flyttet og ommøbllert i stuen, montert en gardinstang og hengt opp sommergardiner i stuen,laget lunch og slengte inn kanelbollene i ovnen, hatt besøk ( og veldig god hjelp) og styrt verre med å henge opp en dør på kjøkkenet som bare ikkje ville innpå hengselet hahaha
      i tillegg vasket 3 maskiner med klær og eg skal bade en hund og klippe pelsen hennes i ansiktet da hun ser ut som en gjengrodd bamse hahaha
      Så nett nå er IKEA upopulær hahahaha

    11. Karoline Johannesen: Jeg synes også bær er veldig godt, hvis jeg får tak i bjørnebær, bringebær og GODE jordbær. ellers er Kiwi og mango også bær det smaker SNOP av 😀 ha-ha.. Men det er akkurat som det ikke er NOK liksom 😀 Jeg er litt sånn addicted til sjololade på en måte, så jeg må enten la det HELT være, eller så går hele plata 😛 Jeg har i perioder holdt opp HELT 😀 Prøver å være litt flink om hverdagene, men ryker stadig utpå 😀

    12. Hadde jeg kunnet velge helt fritt ville det blitt cola og en skål med friskebær og vaniljesaus. Er he,t hekta på bær, vært det fra ung alder. Godteri derimot har aldri egentlig falt i smak. Det er jo godt, men velger lett bær fremfor godteri. Men er jo godt med litt sjokolade i ny og ne også.
      Det er ikke jeg som prøver å være sunn, eller, jeg gjør jo det også. Men i dette tilfelle er jeg bare mer glad i ekte smaker fremfor kunstige som i godteri. Med unntak av sjokolade, som er ekte smak av kakaobønner 😛

    13. Så bra 🙂 Da kommer det vel noen flere bilder snart :)) Flink du har vært å løpt ,det er jeg dårlig på og tviler uansett litt på at jeg hadde klart å tegne noe som så like bra ut som det du får til ….Skjønner ikke hvordan man gjør det uansett hvor mye jeg blir forklart og vist ….må nok finne ut av det selv , men det kan ta laaaaang tid ,hihi :))

    14. Tattavkvinnene: Ja, jeg har sansen for den tanken, at man kan være flink som bare det hele uken, og DA kan man gå BANANAS i helga…men jeg ER jo ikke flink i uka heller 😀 Så det er jammen ikke lett 😀 Ha-ha.. Jeg må sjekke den sjokoladekaka igjen tror jeg 😀 Hi-hi 🙂 Klem <3

    15. cathrinehenriksen: Jeg kjenner mange tegneblogger, men de er så forskjellige alle sammen at det blir ikke likt uansett, så får du lyst til å tegne er det bare å sette i gang, du ville fått DITT preg 😀 Jeg hadde en fin løpetur, for da jeg ikke orket mer stoppet jeg og tok bilder, for har jo løpesekk nå,med plass til kamera og alt 🙂

    16. Hahaha, digget setningen “DA hadde jeg heller kjøpt en jumbo-elefantpose med OSTEPOP fra Sverige, og hatt mitt livs BAD i denne”.
      Jeg har også vokst opp med bare godteri på lørdager, og skulle veldig gjerne ønske jeg hadde fortsatt med det når jeg ble “voksen” også. Men det er veeldig lett å ta seg en liten godbit på andre dager enn lørdager når man styrer sine egne penger.
      Når det er sagt så liker jeg å tro at dersom man er flink resten av uken er det lov til å velge seg det man vil på lørdag. Altså ikke gå ut å kjøpe 10 plater med melkesjokolade, men jeg spiser heller smash på lørdag også kan jeg heller prøve å kjøre et strengere regime ellers i uka.
      Det jeg liker å gjøre hvis jeg får lyst på noe godt i uka er å prøve å lage sunnere godis selv. Jeg la ut oppskrift på sjokoladekake for litt siden på bloggen og den kan absolutt nytes på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag om man vil. (med god samvittighet)

    17. Haha ,så herlig da :)) Litt lakris har jeg hørt skal være bra da 😉 Ja du kan dine ting og poengene kommer godt fram ,jeg skjønner meg ikke på slik tegning . Skulle ønske jeg og fikk det til . Men det er jo noe av det som gjør bloggen din så unik ,det og deg selv .Så skal selvfølgelig ikke stjele ideen din 🙂

    18. cathrinehenriksen: Jeg tegner alle tegningene vettu, i Paint, veldig enkelt program. Og har tegnet et års tid nå, så da blir man flinkere etterhvert. Med den posen, så stjeler jeg først litt på Google, og så visker jeg vekk, i Paint, og tegner til litt selv 😀 Veldig moro, og illustrerer veldig godt mange ganger poengene mine 🙂 Får en egenart på bloggen når man tegner litt også 🙂 Hun ene Frodith har ikke fått bestemme alt hvertfall 😀 …for jeg har løpt 2, 5km… Så LITT trening har det blitt…OG jeg har spist Kick… Litt av hver Frodith som regjerer her i dag….:-D ha-ha

    19. tujanka: Ja, det er helt sant 😀 Jeg har kjøpt meg Lindts halvmørke…med hav-salt, og den er nesten like god 😀 Og har jogget 2, 5 km… 😀 bedre enn ingenting ;-D Nå er det lørdags-middag og lørdagsgodt snart <3

    20. Mariann Sæther Tokle: Ja, det er en smart regel, og jeg prøver å være lørdagsgodt-spise jeg også…Men det går litt dårlig … Jeg faller utpå ofte i uka, når “hun andre” tar over hjernen på kveldstid 😀

    21. Moving On: Nei, jeg har vært litt for usunn i mange år til å at sunnheten for satt seg liksom…selv om jeg prøver. Jeg prøver å trene, og prøver å spise LITT sunt…men er ikke veldig flink akkurat. Men nå har jeg jogget i dag 2, 5 km…. bedre enn ingenting. Litt over halve Sognsvann-runden…den øverste 😉 Opp-opp…. Og litt ned…og så var det full stopp..Så tok jeg bilder resten av turen 😀 Og har kjøpt meg lørdagsgodt 🙂 Nam-nam 😉 Klem

    22. Jeg ville valgt både smash og ostepop og masse annet godt HVIS det var slik at det ikke kom til å forandre kroppen min noe særlig , hehe og HVIS det bare var bra for helsa mi ! Men synd det ikke er tilfelle , så prøver å holde meg til de sunnere variantene av snacks 🙂 Som mørk sjokolade og slikt….
      Herlig innlegg , fatter ikke hvordan du klarer å få til å legge ut slike morsome bilder som det hvor du stuper ned i smash posen b.l.a 🙂
      Er så moro den bloggen din 🙂 Nå håper jeg du får en helt herlig lørdag og at hun ene Frodith ikke får bestemme over hun andre fornuftige , haha 😀

    23. Her i huset gjelder samme regelen fortsatt, også hos mine barnebarn. Brus og godterier og snacks hører helgen til. Jeg er glad i sjokolase og ostepop og av og til litt løsvekt, da gjerne litt surt eller syrlig. Skal kjøpe meg en boks fox når jeg skal til Sverige i påska:)

    24. ammm.. joda, jeg fikk kun godteri på lørdager jeg også når jeg var liten, for hele 20kr, noe som da var 20 slikkepinner i resultat!
      Eller så fikk vi også den derre “tvGodt” posen.
      Men KUN på lørdager.
      Hadde nok også tatt smash og de usunne variantetne forann det sunne gitt.
      den der sunnheten er ikke innbarket oss meg , ikke så mye som et lite snev en gang! haha

    25. tujanka: Jeg vurderer sterkt om jeg må endre litt på vanene her…HVIS jeg klarer å være litt mer flink i uka, så kan jeg jo SLÅ TIL med Smash og Ostepop på lørdag faktisk…For det høres jo ut som det går an, som du beviser her 😀 Så her må det tenkes litt…For problemet nå er at jeg er litt mer dårlig hele uka igjennom… Mørk med fyll…. ikke en bit til kaffen, men gjerne en plate… og da kunne jeg like godt tatt en pose Smash egentlig… Jeg er veldig glad jeg ikke legger på meg så lett i det minste.. 😉 Nå skal jeg prøve meg ut på en joggetur… så får vi se om Smash-posen dukker opp utpå kvelden 😉 Ha en fin dag 🙂

    26. Lithanna: Jepp 😀 Eller Japp 😀 Is-te Guava, den blå…og smash og ostepop…men jeg spiser det ikke altså….bare drømmer om det… Kanskje jeg skulle klare å være flinkere i uka, og virkelig fråtse i det jeg vil ha på lørdagene… DET må vurderes sterkt 😀

    27. Fru Stussli: Ja, husder godt det Stjerneposen, rød pose tror jeg? Og det var ikke så mye annet av sånt, mest sjokolader, og få av sånne spennende poser 😀 Ja, vi sparte sånne kort, med bilder av Bonnie Tyler, eller Kiss eller hva det nå var 😀 Ha-ha.. Ja, Smash er det ultimate snopet, både salt og søt og sprøtt og alt .-D Men mørk er bedfe enn vanlig melkesjokolade, for det har jeg vent meg til en MER mørk type hvertfall.. Ååå, jeg må jogge meg en tur nå…og løpe innom en butikk…og få tak i noe til i kveld… Og DA skal jeg kose meg da 😀 Skal ut å hente reise-eske antagelig også , til dyra 😀 Ha en strålende lørdag du også min venn <3 Vi er to småttinger vi 😉 Hi-hi Stor klem i det minste <3

    28. Mørk sjokolade og nøtter? Trodde du snakket om snop her? Og jeg liker AKKURAT de samme som deg. Ekte cheecedoodels og Smash. og salt lakris. Vi har snop om lørdagen, far i huset sniker litt sjokolade til kaffikoppene uka rundt, og vi er hverken feite eller har råtne tenner. Bare å kose seg, men lurt med en fråtsekveld ala 70-80 talls lørdagsgodten. Den lever i allefall her enda:-) Og da smaker det SÅ godt!

    29. Helge: Ja, helt klart sunnere, det bare er så mye mer fristende med det andre…Men litt bær er godt også, jeg bare får så lyst på alt det andre i tillegg .-D Ja, før var det pølser som var lørdagsmat, og etterhvert pizza. Det var mer faste ting før, vi har ingen sånne faste greier her i huset, bortsett fra at jeg må ha noe lørdagsgodt ja 😀 av et eller annet slag 🙂

    30. Som barn husker jeg “stjerneposen”, husker du den? Hvit godispose men stjerneformet vindu i, slik at du kunne se posen med kort som lå inn der. Gjerne poser med popstjernekort. Disse kortene byttet vi og de var minst like viktig som godisen? Åh for et deilig minne! Jeg kan kjenne kriblingen og gleden over denne posen enda nå.
      Hvis jeg skulle velge helt fritt i godis hadde det blitt en diger pose M. M er det beste som finnes på jorden. Saltsnacks måtte bli potetgull med løk (det spiser man jo ikke fordi man dufter æsj lenge etterpå) og så sourcream… og peanøtter. og chillinøtter, mmmmmm
      Mulig jeg må unne meg M i det minste i dag.
      Smash foran mørk og nøtter foran cheezdoodles 🙂
      Ha en strålende lørdag lille frodith
      Stooooor klem

    31. lifeistooshorttowait: Jeg synes dere er litt heldig som har det sånn 🙂 Jeg vil gjerne miste det søtsuget jeg også, men det henger i…

    32. Heller frukt enn sjokolade for min del. Er billigere og sunnere for tenna. Da jeg var liten var det pølser hver lørdagskveld og fast var grøt hver lørdag kl 12.30. Grøt er fast enda klokka 12.30 hver lørdag hos foreldrene mine. Liker godt grøt men spiser det gjerne tidlig kveld om lørdagene, om det blir det idag vet jeg ikke enda. Tar snart en kiwi tur etter mere klor og ymse, men det verste er tatt på balkongen, tar resten etterhvert.

    33. Ja mitt søtsug har forsvunnet utenom to ganger i året… men ungene mine hadde lørdagsgodt da de var små… først frukt og deretter litt søtsaker… og nå kan vi like gjerne lage oss grønnsaker og dipp til lørdagskos

    34. lifeistooshorttowait: Jeg snek ikke så mye utenom..pga vi hadde ikke så mye penger utenom i lommepenger…Det var vel i tilfelle om jeg var med pappa i butikken hans..da var det vel en liten hånd framme og lusket litt ja 😀 i godte-boksene 😀 Men vi fikk mye desserter før, så det var liksom ikke SÅ kraftig søtsug hele tida 😀 Men NÅ derimot 😀 Hi-hi

    35. Ja tenk at jeg også er så gammel at jeg hadde det slik… hmmm…. men jeg er nok litt eldre da. Men jeg husker også at selv om vi ikke hadde lov sneik vi til oss litt godt sånn midt i uka uten at foreldrene visste om …det…hihihi…Gjorde du det også?
      Men siden jeg ikke er så veldig glad i det søte og slikt i dag… gudene vet hvorfor… er jeg svak for julemarsipan og påskemarsipan, det kan jeg gumse i det uendelige…yummi

    36. frokenfjeldberg: Jepp, det hadde jeg helt klart gjort også 😀 Nam-nam, altså smashen 😀 Ha en fin lørdag Benedicte 🙂 Klemmer til deg også <3

    37. Livsrom: Oi, jo det hadde vi altså…men det var vel kanskje noe med pappa og den godtebutikken også.. Jeg synes sånn mørk sjokolade er bedre enn melkesjokolade nå, fordi jeg har blitt vant til den, og da er ikke melkesjokolade særlig futt i…men Smash derimot, og litt salt-sjokolade 😀 Mmmm… Jeg er enten eller jeg også. Jeg holder enten helt opp, eller jeg spiser hver dag… Klarer nemlig ikke bare EN dag, eller EN liten bit eller noe sånt… Det er alt eller ingenting… 😀 Men stort sett mørk da…eller en is… Og alt skjer etter kl 18 omtrent 😀 Han en kos lørdag Liv <3 klemmer <3

    38. folkogdyriskogen: Fint med sånn lørdags-godt regel for ungene da…selv om de ha sneket litt 😀 HI-hi… det skal man jo OGSÅ 🙂 Det er jo litt lettere å glede seg over godterier også om man ikke har det hver dag 🙂 Ha en fin lørdag 🙂 Klem <3

    39. foreignerat50: Ha-ha…jeg synes jeg ser dem ligge der i skapet, uten liv i dem 😀 Hi-hi Du er litt heldig da, jeg vil jo helst DYKKE i det 😀 Ja, for å få i gang noe husvask her må jeg HVERTFALL ha Smash… Men i dag blir det ikke husvask,og ingen Smash 😀 men skal nok ha en is ja 😉 Kos deg med hekling i stedet for du 🙂

    40. Slik jeg husker det, var det ikke tilgang på godterier hver lørdag en gang….. så gammel er jeg;)
      Det finnes sikkert noen, men ikke mange som synes SÅ mørk sjokolade er best…. Jeg hadde nok tatt smash, men egentlig liker jeg best litt sursøtt…;)
      For meg hadde det blitt cashew, det er godt, men ostepop er under middels;) Den har jeg nok aldri fått sansen for….
      Jeg er veldig på og av med godteri, jeg kan gå måneder uten, men om det først tar av, ja da strekker ikke lørdag til, hihi
      Ha en nydelig lørdag…kos deg<3 Klemmer<3

    41. Her har vi godteri KUN på lørdager 🙂 (Selv om barna har vært flinke til å gå i skapet på ukedager, og sneket til seg litt godteri) hehe.. Men nå har jeg sluttet å ha sånt tilgjengelig i ukedagene. Alt som ikke blir spist på lørdagen, kastes 🙂 Her koser vi oss den ene dagen i uka, hverdagen er hard nok som den er, så den ene dagen bare koser vi oss å glemmer alt om sunnhet 🙂 Viktig å nyte livet og kose seg også 🙂

    42. Egentlig er det ikke så farlig for meg, fordi når jeg kjøper ostepopp eller potetgull eller sjokolade poser, blir dem liggende i skapet helt til det er nesten ikke liv i dem:)
      men av og til er det godt å ha i små mengder. Kos deg med lørdagen.
      Her er det huskvask på gang hvor jeg sikkert trenger flere sjokolade plater for å få energi til å gjøre det:) helst vil jeg bare sitte og begynne med en nytt hekle prosjekt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg