Hvor går grensene….?

Nå forventet du deg kanskje et saftig innlegg om å vandre på grensen på den ene eller den andre måten, pushe skumle grensser..?… 😉 Ikke vet jeg…  😉 

Men det jeg altså lurer på er HVOR grensen går når det gjelder bildemanipulering? Mange har sikkert sett groteske eksempler i det siste, på mennesker som på bilder blir endret, retusjert, glassert, slanket osv. Og det fleste er vel enig om at i noen sammenhenger er det greit, noen grader innen redigering og manipulering er liksom greit. Men mange er også enig om at en del blader går langt over streken når det gjelder bildemanipulering av modeller og berømtheter. Man undrer seg av og til hva de  skal med vakre modeller, når de manipuleres til det nesten ugjenkjennelige… En del modeller sulter seg nesten til døde, for allikevel å bli “halvert” på en del bilder…

En del bilderedigering er så ekstrem at det “avsløres” med en gang, og da er det kanskje greit. Alle VET at bildene er redigert og lekt med.Men hva hvis det bare er gjort små justeringer med bildene, uten at dette er nevnt, er det GREIT da? På Instagram har jeg skjønt det er vanlig å nevne om bildene er redigert litt på, og i hvertfall hvis de IKKE er det : “Without filter”  eller noe sånt står det av og til.. Men er dette en REGEL at de må gjøre? Og er det JUKS å legge ut bilder her og der uten å nevne at de er redigert?

Jeg har ingen svar, og har akkurat begynt å gjøre meg nytte av dette med redigering selv. Jeg stiller bare spørsmålet, for jeg synes det er spennende med dette med grenser… 

Når er ting greit, og veldig akseptert, og når er det IKKE det?


1) Slik ble bildet jeg tok på Holmsbu, før det var redigert….

 

2) Men jeg husker det mer SÅNN…. og med METNING kunne jeg får fram det lyset… Er det juks?

 

3) Her er det brukt “gammelt-bilde”-filter. Og det er liksom så klart at dette er redigert, så her trengs det ikke å innrømmes en gang.

 


4) Slik så skogen ut ved Jeløya i Moss, når jeg tok det… hvertfall ble det sånn på bildet..

 


5) Men hva om det egentlig SÅ litt mer sånn ut, og at jeg ikke fikk fanget lyset riktig på kameraet mitt den dagen… Er det JUKS om jeg legger det til i ettertid da?..For jeg husker det mer som dette.

 

6) Og igjen, DETTE er helt klart redigert liksom, ikke forsøkt å lure noen her 😉

 

7) Slik ble bildet jeg tok på Jeløya, av disse høyballene… Fint snitt-messig, men jeg klarte ikke fange lyset rigtig…


8) Med litt hjelp av filteret(metning) i etterkant, fikk jeg fram fargene mer… Er det juks? 

 

 


9) Og til slutt et “gammelt” bilde, som jo alle kan se… Ikke noe tvil om redigeringen..

 

Hva synes du? Hvilket bilde likte du best?

Er det juks når man drar fram farger og lys i ETTERTID? Som her med redigering?

Hvor går grensene for hva som er det naturlige? Er det før innstillingene på kameraet, FØR man tar bildet…?

Eller er det juks først når det tukles med i etterkant?

 


#fotoredigering #filtre #naturlig #juks #manipulering
60 kommentarer
    1. Synes egentlig ikke det er feil å jukse litt jeg..men alt med måte altså.. 🙂
      Men sånn ift å få farger tydeligere frem, få skarpere kontraster og slikt, det synes jeg er veldig topp jeg 🙂
      Men når man begynner å lime inn ting som ikke skal være der og sånn, da går man kanskje over grensen for hva jeg synes er ok 😉

    2. Karoline Johannesen: Ja, jeg er kommet fram til det samme som deg 🙂 At man kan justere LITT 🙂 Nei, det i motebransjen er IKKE greit 😀

    3. MayBritt Bråthen: Ja, jeg er egentlig blitt litt på den jeg også…LITT er greit, men ikke MYE, og jeg KAN godt si fra, om jeg bruker det på bloggen 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    4. Syns det er greit å redigere litt, men ikke redigere til bildet ikke minner om det orginale. Fike bitte litt farger er det ikke noe galt i. For de samme fargene hadde man fått frem om man bare hadde riktig lys. Men slike motebransjen deriver på er jo ikke greit.

    5. hehe ja det er jo ikke slik at du lager et helt nytt bilde, det var ikke en blomstereng som du redigerte til og bli en skog liksom, så da er det lov å jukse syns jeg 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    6. MayBritt Bråthen: Nei,jeg tror ikke alle sier fra, og jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre her på bloggen 😀 Kanskje jeg jukser litt uten å si fra 😀

    7. folkogdyriskogen: Jeg har begynt å tenke litt i de baner jeg også,men jeg var IKKE der for noen måneder siden. Synes at all “lure-redigering” som prøvde å se ekte ut, nesten var det verste 😀 Men nå synes jeg litt mer at det kan være noe i det dere sier om ikke å få fanget lyset riktig NÅR man tar bilder og at man da gjør det etterpå 🙂

    8. Jeg vil ikke kalle det juks, hvis du vil få frem åssen det egentlig så ut når du tok bilde. Blir vanskelig å fange riktig lys noen ganger, og da er det jo helt greit å pynte litt på det, så det blir likest mulig sånn som det var 🙂 Gjør det selv jeg, og jeg gjør det uten at jeg føler at jeg jukser 🙂

    9. Helge: Den siste der var god 😀 Redigering som doping, ja det har du rett i 😀 Noen ganger blir det bedre resultat, jo mer doping. Men som i idretten, litt juks er det jo synes jeg 😀 He-he

    10. Likte bildene 2 og 5 best. Redigering kan brukes til alt, tror nok at de fleste bildene i aviser og blader er redigert noe. Et fint bilde trekker mest oppmerksomhet men smaken er jo så ymse. Men det er ikke juks, for man kan innimellom se om det er redigert eller ei. Man trenger ikke og være proff fotograf i dag når man skal lage et pent bilde. Redigering er det samme som “doping” på et bilde, jo mere doping jo bedre resultat. Akkurat som i idretten….

    11. cuskima: Oi, hun har jeg ikke sett på, må jo neste det bare for å ha sett det .-D Men blir ikke noe værende sted for meg tror jeg 😀

    12. er lov å fjuske litt, vi fjusker jo med hårfarge og maskara og sånne ting, hold in og push up osv
      men grensene er litt forskjellig fra person til person. Sjekker du bloggen til Livingdoll så vet du hva eg mener. Hun har retusjert så hun har livvidde på 19.5 cm tror eg, ser så unaturlig ut til tider at hun lever i en illusjon om at hun redigerer ikkje så mye……neihei????

    13. Mamma til 2: Ååå, smaks masse tilbake på dem 😀 Nei, det er jo ikke 17.mai ennå, og man bestemmer dessuten selv når man vil plante SÅH 🙂 Gjør det når du vil du ,eller OM du vil 🙂

    14. Tvillings er mer interessert i jorda i ‘blomstertrauet’ enn kyllingfileten og salaten, så her ser det ikke ut, he he. Antrekket i dag er olabukse med strikk i livet og TURKISE bomullsgensere ‘med mat på’ 😉 Fargen DIN liker de godt 😀 Jeg har ikke plantet i ‘blomstertrauet’ enda, som den eneste i denne terrasseblokka, men det er ikke 17. mai helt enda vel 😀 Tvillings sender deg smask på smask <3 <3

    15. Audhild Mamma til lille Willi: Ja, det er jo litt hva man synes selv da 🙂 Det er jo ingen fasit på det, men jeg har vært litt mot at det “jukses” uten at folk sier fra at det er redigert på 🙂

    16. Flaggermusvinger: Ja, jeg har vært som deg, og derfor synes jeg det var litt gøy å ta det opp nå. For sånn RAR redigering som mest er tøys, det er litt moro,og alle ser det er TULL, lilla trær og sånt. Og da trenger man ikke SI noe en gang. Men søsteren min er på Instagram, og hun har vist meg mye rare bilder som er “nesten” riktig farge,naturlig, men så inn i hampen overdrevet likevel, som du sier… soloppganger og sånt… Og da bør det HVERTFALL være skrevet et sted… synes jeg da 😀 Men jeg er LITT på gli med at man kan justere opp LITT på fargen, for mine bilder blir MYE gråere enn virkeligheten var mange ganger, og DET er jo ikke riktig heller.Jeg kan LITE om innstillinger i forkant så da blir det ikke så bra … Jeg er mest god på motiver så langt..

    17. cuskima: Ha-ha, lo høyt her, redigere bort hele rom, eller legge til hele rom blir i drøyeste laget…. 😀 Det har du rett i 😀 Og sånn fjerne lass med kilo på allerede tynne modeller og sånne ting, liker jeg ikke heller.. MEn jeg er visst LITT på gli… når det gjelder naturredigering…Og jeg har vær MOT altså 😀 Moro å høre andres meninger 🙂 klemmer i vei <3

    18. Mamma til 2: Hei hei, snuppa selv 😀 Jeg har egentlig vært VELDIG enig med deg jeg skjønner du…og stilte egentlig spørsmålet fordi jeg synes det er litt spennende å høre hvor andre synes grensene går. Det er jo spennende at man mener litt forskjellig, og gøy å høre nye syn på saken. Fordi som noen har nevnt for meg før, og gjør det her nå også, så er det ikke alt kameraet oppfatter, som faktisk kan være der, av lys og farger. Ta f eks de trærn med mosen på, jeg kan kors på halsen si at de IKKE var så grå som det første der… så det er OGSÅ feil på en måte..Jeg er ikke noe god på innstillinger med lys,lukkertid og alt det greiene der, og klarer ALDRI å få nok lys osv. Men det er mulig det ikke var SÅ grønt som på dette bildet, men det var faktisk ikke så langt i fra :- ) Og er det MER riktig om man “redigerer” i forkant. Hi-hi, her er ikke noe fasit, og jeg bare leker med tanker.Jeg har nemlig gått fra å være VELDIG mot å JUKSE med sånne naturlige/nesten lik bilder, til å gå med på at NOE kan være greit. Hvis det er HELT omgjort, lilla trær osv, synes jeg det er mest morsomt, for der er det ingen som prøver å LATE som det er naturlig/ekte heller.. Jeg er VELDIG mot menneske-redigering 😀 Ååå, så deilig at dere skal kose der med grillings da 🙂 Tvillings spiser og koser seg da? 🙂 De skulle jeg gjerne sett altså, vet jo ikke om tegne-bildet ytte dem rettferdighet:-D klemmer masse tilbake <3

    19. hamyst: Ja, artig å se hvordan alle har litt meninger om dette faktisk, og de fleste er enig om at menneske-redigering er vi IKKE glad i.. men at NOE redigering i private og noen spesielle sammenhenger, med bilder av natur, er greit. Men om man legger det ut litt mer offentlig, skal brukes til noe reklame osv bør man kanskje opplyse om det i det minste 🙂 Jeg synes plutselig det ble litt spennende nemlig,med LITT 🙂

    20. Fint at du tar det opp, for jeg er nok en av dem som har irritert meg litt… når jeg ser alle som liker naturbilder som er redigert så hen i natta, så blir jeg litt sur. Skal vi ikke prøve å holde oss litt i virkeligheten, lissom? Hvis alle solnedganger og oppganger må være sjokkrosa for å bli akseptert, da aner ikke jeg hvordan vi til sist skal nyte en god gammeldags, ekte solopp/nedgang.
      Men, når det er sagt, så syns jeg det er greit å rett opp i fargene fordi kameraet ikke gjengir helt korrekt. Og hvis man sitter der og husker den helt perfekte soloppgangen, ja så tar man kanskje i litt ekstra.
      Når det gjelder modeller og hvordan de blir retusjert og endret på, så er jeg bare glad at folk nå VET hva som blir gjort. Så man slipper å sammenlikne seg med dem lenger.
      Alt er vel egentlig lov sånn på privaten, og folk må gjøre som de vil. Men de helt ekstreme tilfellene blir jeg litt flau over. 🙂

    21. Juks og juks, eg syns ikkje det er juks å leke med lys og slike ting, filter er også veldig fint.
      At man endrer helt utseende på en modell fex eller som i husprospekt bruker vivinkel og gjør slik at boligen ser helt anderledes ut er ikkje ok. En megler tilogmed klarte å redigere helt ut et rom og en annen endret farge på huset så da folk kom på visning fant de ikkje huset hahaha.
      Men er det juks å gjøre at et bildet ligner mer på deg enn kamera fanger? alle er ikkje fotografer og man sminker jo seg fo å fremheve det beste, og har man da et uheldig øyeblikk fått skygger under øynene og flre haker enn vanlig, er det da feil å fjerne ? alt med måte 🙂
      Ofte syns eg kamera viser ting eller folk eller stemning litt anderledes enn det egentlig er 🙂

    22. Hei snuppa 🙂 Her er det mange som ikke er enig med meg. Jeg redigerer ALDRI bilder, jeg stiller inn kameraet på forhånd for å få best mulig resultat og sletter :-))) Er bildene redigert synes jeg at jeg viser noe som ikke er sant :- Personer som kanskje vil oppsøke steder jeg har fotografert kan få granatsjokk, he he, himmelen og vannet er jo ikke SÅ blått, mose og trær ikke SÅ grønne osv..Behøver jeg å si hva jeg mener om redigering av mennesker – NOT 😀 Bilde nr 1, 4 og 7 = SANT 😀 Ha en solrik ettermiddag, her blir det grillings, kjøpt gassgrill vøttø 😀 Klemmer herfra <3

    23. Leke med bilder er bare gøy!! 🙂
      Syns jo at bilder blir en del finere med redigering, så hvorfor ikke? 🙂
      Kan se dilemmaer rundt det da, men.. jeg liker det likevel.. 🙂

    24. SaraK: Jeg er HELT enig med deg faktisk, og har hørt folk med mer fotoerfaring enn meg sier det samme, at det ER mer farger ofte enn kameraet får med seg, og at det da er greit å legge til litt til. På en naturlig måte 🙂 OG helt enig i det med folk, selvfølgelig er en kvise greit å ta bort om det var litt skjemmende den dagen, og modellen stakkar hadde gjort alt 😀 Men å forandre neser, gjøre folk ENDA tynnere enn de er, eller endre på bilder av folk som er fyldig og fine, til de blir helt annerledes… det er litt frekt egentlig synes jeg og gir HELT feil signaler ut til folk :-/ Jepp. liker 2, 5 og 8 jeg, med disse små endringene… Men før jeg har endret på dem så har jeg egentlig likt de rimelig godt da også 😀 Ha en fin ettermiddag Sara, du har kanskje fått slappet av litt nå? 😀

    25. Om det er juks å redigere kommer helt an på settingen tenker jeg. På bildene du har over her synes jeg det er helt greit for ofte fanger ikke kameraet opp de fine fargene som faktisk er. Selv bruker jeg å gjøre bildene så like som mulig slik det så ut rett og slett fordi da ser det friskere og finere ut 🙂 Når det kommer til redigering av mennesker er jeg litt mer skeptisk. Det er veldig lett å redigere folk til å få “perfekt hud” eller til å bli tynnere, men jeg synes dette er litt juks. Jeg skjønner jo at hvis modellen har en stor kvise midt i pannen så blir det penere om den tas bort, men å forstørre og forminske på ting synes jeg blir litt feil 🙂 Men det er min mening da 🙂
      Jeg må bare si at mitt favorittbilde her er nummer 2. Jeg falt pladask for de fine fargene 😀

    26. Lisbeth Pedersen: Nei det skjønner jeg, veskene bør være så like som mulig 🙂 Men med andre bilder, moro å leke, helt enig. nå skal jeg ut i fin-været. Nesten 17 grader her, og det er jo helt uvant igjen.. Jeg synes alle de med litt ekstra metning/farger, ble litt fine da, og dette er mer NATURLIG redigering enn jeg har gjort før 🙂 Ha en superfin dag du også, håper du får salg på veskene dine. Min ugle er med, som hver dag 😀 klemmer i vei <3

    27. Redigering er selvfølgelig både lov og gøy 🙂
      Akkurat på veskene tør jeg ikke redigere, bildet av vesken og den vesken kjøperen får i posten bør være helt like 🙂 Men på andre bilder er det jo bare gøy å leke seg litt.
      Vanskelig å velge, masse flotte bilder. Likte best bilde nr 1, men nr 2 var også flott 🙂
      Ha en superfin dag
      Klemmer

    28. cathrinehenriksen: Ja, ikke sant, jeg er enig. Privat bruk gjør man som man vil, men kanskje man av og til offentlig bør si man har gjort justeringer. Jeg kommer nok til å justere litt på mine framover, og MULIG jeg jukser litt UTEN å si fra altså 😀 Ha-ha 😉 Og NEI til å tulle for mye med menneskebildene, helt enig. Latterlig 😛 Ha en fin dag snupps <3 klem<3

    29. Jeg har som du sikkert skjønner null peiling på redigering ,men liker bildene som er nr 2. her og synes at til eget bruk bør det I vært fall være lov . Er litt annerledes når man redigerer så mye på en kropp eller modell at den egentlige personen forsvinner helt , det er i grunn litt latterlig :p
      Mer har jeg vel egentlig ikke å si om den saken 😛

    30. lifeistooshorttowait: Ja, hvis det blir FOR mye så ser man det, og da liker jeg det ikke heller, men om man bare trekker ut LITT farger, som her, da er det kanskje greit. Jeg kommer nok til å gjøre det litt her, og ikke sikkert jeg sier fra hver gang 😀 Hi-hi RAMPETE.. Og menneske-bilder, HELT enig, liker ikke at det tulles med dem :-/ Håper du bli bedre snart da 🙂 Stor klem <3

    31. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, til eget bruk er så klart en ting, men om man skal bruke det offentlig, bør man da si fra? Jeg er usikker selv, men liker dårlig når det tulles med menneskebilder hvertfall :-/

    32. Min matgale verden: Ja, det er kanskje fin måte å si det på, JUKS, ja, men hvorfor ikke liksom 😀 Jeg har også en knapp som heter metning, og der kan jeg ta opp og ned i prosent, på hvor mye farge jeg vil TREKKE ut 😀 I dag er jeg på jobben. Med juks og fanteri på programmet 😀 Klemmer i massevis 🙂

    33. MayBritt Bråthen: Ja, jeg har også “tullet” en del med bilder før, sånn at det synes veldig godt, men dette med å bare trekke ut fargene, slik at de blir tydeligere, men er samme farge, har jeg ikke gjort før.. Så det var litt spennende, og blir fint. Men om jeg BØR si fra om at det er gjort…WHO KNOWS? 😀 Jeg er helt enig når det gjelder menneskefotoer 🙂 Liker ikke at de endres 🙂 Bare svart hvitt i så tilfelle 🙂

    34. lithanna: Fint med de som har sånn gammelt preg også 🙂 Jeg liker derimot IKKE når det er tuklet med menneskebilder, gjort dem tynnere og sånt.. Det er jeg ganske negativ til :-/ Synes disse, 2, 5 og 8 ble fine med litt mer metning 🙂

    35. Fru Stussli: Åå, så deilig du sier det, at da er det gått fra et bilde til KUNST 🙂 Jeg er veldig enig, og når det faktisk er NESTEN det samme som det natrulige, men bare litt mer farge-og-lysmettet, da blir det liksom litt ekstra fint 🙂 Og kanskje var det sånn det så ut den dagen også 🙂 Jeg liker ikke når menneske-bildene er tuklet for mye med, sånn som jeg beskrev over. Ja, jeg liker nr 1 også, men så at det kunne bli jammen meg fint som nr 2 også 😀 Ha en flotters dag Bente 🙂 Klemmer i lassevis til deg min venn <3

    36. frustrertfrueihouston: Ja, både 2, 5 og 8 ble litt mer klare og fengende med den ekstra METNINGEN og lysheten. Den dro ut de fargene som egentlig var der den dagen men som jeg ikke fikk fanget med kamera, fordi jeg er for dårlig med innstillingene. Jeg synes det er en fin mulighet å kunne redigere de etterpå, og noen stiller jo inn masse på kameraet i forkant, det må vel også kalles redigering..? Så hvor går grensene? Jeg liker IKKE at det tuklers for mye med menneskebilder, det er hvertfall min grense 🙂 Ha en fin dag <3<3 Klemmer fra meg <3

    37. Engla: Ja, jeg har jo lekt meg litt før også, men da har jeg prøvd mest sånn som blir VELDIG rart og som er helt tydelig er redigert. Det spennende er når det blir som over her, hvor det er samme fargene, men bare mer METTET som det står på den “knappen” jeg bruker da. Den bare drar ut det som er viktig i farger.. Og det ble ganske forskjellig, men ser veldig naturlig ut en del av det likevel. Jeg bestemmer så klart selv om jeg sier at det er redigert her på bloggen, men det er litt spennende å tenke på…hvor grensene går 🙂 Ha en fin-fin dag du også Engla, jeg er på jobb i dag Stor klem til deg min venn <3

    38. foreignerat50: Ja, akkurat, naturen er mer fargerik enn kamera klarer å fange. Og det er det jeg tenkte også, når jeg har prøvd med disse som er NESTEN lik sånn det ble knipset, bare bittelitt mer fargerike 🙂 Moro med foto altså 🙂 Ha en fin dag <3

    39. Ja disse spørsmålene har jeg selv stilt… jeg syns ikke det er greit å redigere et bilde av seg selv eller andre mennesker så man skal se bedre ut enn man er skapt, det skaper et dårlig selvbilde hos andre mener jeg. Hvorfor skal man ønske seg selv annerledes? Hvorfor skal modeller redigeres pene og tynne så de skal selge?
      Når det gjelder naturbilder og slikt kan det være greit noen ganger å redigere dem, men igjen syns jeg det naturlige er penest og det som kameralinsa fanget opp, og skal bilder redigeres bør det opplyses mener jeg.
      Jeg har sett mange flotte naturbilder som man bare vet er redigert, og da mister de litt glansen i mine øyne, det blir så unaturlig noen ganger.
      Jeg har selv en svakhet for svart/hvitt bilder… og noen ganger lager jeg bildene mine i svart/hvitt fordi jeg syns det er så pent, men der går grensen litt for meg.
      Så jeg liker de bildene dine her i svart/hvitt best jeg da… klem <3

    40. He he må innrømme at jeg er begynt å tukle litt med bildene jeg og;) Har funnet en herlig “knapp” som heter korriger automatisk… da går det raskt og greit, og fargene kommer bedre frem….samme med instagrambilder…..veldig greit med litt klarere farger…. juks?? Antagelig, men hvorfor skal vi ikke kose oss med mer farge i hverdagen?? Jeg er for! Håper du er på bena i dag da, og humper avgårde på trikken nå kanskje?? klemmer

    41. Så flotte bilder, likte beldig godt alle sammen jeg da 🙂 Når man redigerer sånn som du har gjort nå syns jeg ikke det er juks, for det er jo for å fremheve fargene på bildet 🙂 Men å redigere å retusjere bort halve mennesker for at de skal se tynne ut og ennå penere ut, ser jeg ikke vitsen med. Syns nå at alle mennesker er vakkre på sin måte og da blir det feil og redigere bort sertrekk og særegenheter for at man skal passe inn i formen. Jeg har selv forskjellige redigerings apper på tlf, men bruker de kun for å leke meg, og da syns det veldig hodt at bildet er redigert 🙂

    42. ALT er lov når det kommer til foto! Det er ikke juks og bare moro når bilder er blitt pyntet på.
      Er moro å leke med bildene og med kamera både før og etter bildene er tatt. Det er da de går fra bare et bilde til kunst!
      Jeg liker bilde 1 best av de du la ut nå 🙂 men øynene trekkes mot bilde 2.
      Ha en fortryllende dag flinke vennen
      Klemmer i fleng

    43. ja hva er rett egentlig? Jeg likte godt både nr 2 og nr 8, altså de som har fått litt ekstra lys. For det er ikke alltid lett å fange det lyset som virkelig er tilstede. Det kommer nok an på hvilket kamera en bruker. Og jo mer avansert, jo lettere å få frem “rett” lys tror jeg. Men man kan jo fikse litt i ettertid også. Og da trenger man vel ikke å si det, og resultatet blir noe man vil ha. Dette tror jeg er vanlig, og synes ikke man bør opplyse alltid. Noe jeg derimot ikke liker er når personer blir helt annerledes. Kjenner en lite jente som var modell i et strikkehefte en gang, hun hadde ganske lyst og lite hår, i heftet fikk hun langt hår! Da kunne de vel heller valgt en annen modell, så denne formen for manipulering liker jeg ikke. Det blir jo til at man lurer på om bildet er ekte når en ser noe som virker litt for fantastisk. Men alt går jo an i våre dager.
      Ha en fin dag i hovedstaden 🙂 Klemmer fra vest <3

    44. Vanskelig å si hva som er greit og ikke.
      Jeg har faktisk ikke redigert bildene mine for nå de siste dagene og da har det bare vært noen bilder jeg har jekt meg med i et program som heter coloresplash 🙂
      Det jeg ser er at det blir store forskjeller sånn som du viser det, men som regel synes jeg orginalen er finest 🙂
      Ønsker deg en herlig dag fineste frodith <3
      Stooor klem fra Engla

    45. Av og til er bildene bra nok når man tar bilde med rett belysning…noen ganger er det ikke.
      Jeg synes at det er artig å redigere litt for å få fram skjønnheten i bildene, for i naturen er jo mer fargerike enn Kamera klarer å fange noen ganger:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg