En engel fra helvete?….

Er det sånn at man er snill når man selv tror man er snill eller MENER å være snill? ELER er man snill når mottakeren oppfatter det som snilt det som blir gjort?

Tygg litt på den du… 

 Fordi det var nemlig sånn i mange år at jeg trodde selv at jeg var BARE snill og grei… Nærmest som en liten engel… fordi intensjonene var de beste og jeg MENTE jo å være snill. Det var en liten reality-check i GANSKE voksen alder å erfare at jeg faktisk ikke ble oppfattet sånn allitd. For dette med kommunikasjon er jo ikke alltid like lett..Og det at man MENER noe inni hjernen sin….og handler utifra det… betyr jo ikke alltid at DET man mener kommer fram eller mottas på den måten…. nemlig… 

Forsøket på å være snill, kunne i noen sammenhenger oppfattes som nedlatende, at mottakeren følte det som at man syntes synd på og stakkarsliggjorde osv. Og hvor SNILL er man egentlig DA??

Så da er altså spørsmålet:

Når er man snill?

Når man selv synes det…? …men ikke blir oppfattes sånn?…Altså en engel fra helvete…..

 

ELLER er det når man ikke har noen spesielle intensjoner i noen retning, men mottakeren plutselig opplever noe du gjør som SNILT?

 

 Hva er din mening? 🙂

 


#engel #snill #intensjoner #kommunikasjon #misoppfattes #tegning
54 kommentarer
    1. Kristin: Ja, det er ikke noe lett sak det her nei 😀 Snill oppfattes forskjellig, og hva som ER snill er ikke lett å si… Hvem bestemmer fasiten liksom 😉 Ha en fin 17.mai du også 🙂 Kos deg<3 klemmer <3

    2. Vanskelig den der ja!
      Føler selv jeg er ei veldig snill jente, som ikke vil noen noe vondt, men det er meget mulig at jeg har blitt misoppfattet noen ganger. Håper jo ikke det da 😉 Da vil jeg heller at jeg blir feilaktig tatt for å være snill, hvis jeg mot formidning ikke prøver på det en gang 😉
      Riktig god helg, og ha en flott 17.mai! 😀

    3. jammen så flott da er vi jo enige da 🙂 Fint du fant ut av hva all bablingen min betyr hahaha<3
      Dumsnill hører man jo oftere enn ondgrei hahaha.
      neida,men dumsnill tjener ingen og alltid si ja til barna betyr ikkje å være snill og kjærlighet -noen ganger er nei det snilleste eller kjærligste du kan si -det bare ser ikkje allid slik ut.
      Men eg er jo spesielt intressert i mennesker da så for meg handler det om at eg ønsker alle sku vært lykkelig -desverre er det ikkje gjennomførbart, MEN man trenger hvertfall ikkje bidra med vilje til at folks tilværelse blir vanskeligere.
      Eg vil gjerne hjelpe alle eg kan, men vet at det ligger sannhet i Bjørn Eidsvågs tekst
      Eg ser
      Eg ser at du e trøtt
      men eg kan ikkje gå
      alle skrittå for deg
      Du må gå de sjøl
      men eg vil gå de med deg
      Eg vil gå de med deg
      massevis av klemmeting <3<3

    4. Hmmm… Her fikk jeg noe å tenke på… Jeg mener nok at intensjonene veier tyngst, men det er kanskje fordi jeg ikke helt klarer å se det fra et annet perspektiv. Nei, den trenger jeg å tygge lenge på!

    5. Min matgale verden: Jo, DU er snill, og du er BARE det <3<3 😀 kan ikke misoppfattes 😀 Joda, du skjønner det at du kan det du også...Ikke av MEG da...men noen andre kanskje, som du bare vil vel...men de skjønner ikke det... Kos deg under pleddet du Kjersti, snillingen min <3 😀 Klemmer i bøttevis <3

    6. fjellgeitbundingen: Så koselig med så mye ros fra deg, jeg liker å skrive, og jeg liker å ha disse samtalene med folk, og da er det utrolig koselig når så mange er innom og mener noe på en sånn dag 🙂 Ja, det er skikkelig kos med alle tilbakemeldingene, og jeg lærer mye om folk, for det er så mye forskjellig som kommer inn av meninger <3<3 Love it <3<3

    7. Moving On: Ja, jeg skjønner hva du mener, og for OSS føles det som en snill ting å gjøre… men slett ikke sikkert det blir oppfattet sånn av mottaker.. Men man skal jo ikke ALLTID gjøre noe for å PLEASE andre heller da… Men det er litt spennende å tenke gjennom dette 🙂 klem til deg <3

    8. lulltove: Jeg bet meg merke i det siste du sa, for det er noe av mitt poeng også… at jeg tenker de trenger litt hjelp, at de må veiledes litt å hjelpes, og det er SLETT ikke sikkert de vil bli hjulpet. Det er mulig de faktisk vil klare det selv, for DET gir dem god følelse. Og at den hjelpinga mi heller kan gi følelsen av å bli sett litt ned på.. Det er DERES reise som du sier.. Jeg er nok også litt konflikt-sky og da er det jo best å være snill 😉 Spennende saker dette 🙂 Klemmer <3

    9. cathrinehenriksen: Det er ikke noe fasitsvar egentlig, men greit å vite hvertall at man ikke alltid blir oppfattet som snill, selv om man MENER å være det. Cuskima hadde et fint innspill her 🙂 Jeg er nok litt snill 😀 Hvertfall synes JEG det 😀 ha–ha… Klemmer i vei <3

    10. cuskima: Du mener faktisk AKKURAT det jeg tenker på. At det DEN andre synes er snilt , må være det man gir han/hun, om man skal være snill mot DEN. Og ikke det man nødvendigvsi SELV ville hatt… Du har skjønt det du!! 😀 Og at noen ganger er det “å få være i fred” kanskje en annen ønsker, og da hjelper det ikke å fly rundt å HJELPE… og kanskje den andre ikke vil HA hjelp, men vil klare selv for ikke å føle seg LITEN.. Dette gjelder på arbeidsplass-situasjoner, med venner eller i forhold synes jeg 🙂 Men som du også sier, man skal IKKE være selvutslettende heller, så det er ikke snakk om bare å fly rundt å please andre heller. Du satte fint ord på det jeg har forstått også gjelder faktisk :- ) Takk for flott innspill Cuskima <3 klemmer masse <3

    11. HÆ??? Er jeg ikke snill?? Jammen…. jeg trodde jo….. Nei, det der var vanskelig….den skulle jeg lest FØR jeg gikk tur med Bonnie, så kunne jeg slått av lydbok og filosofert over det på veien… Nå er jeg tilbake, og kroer meg på sofaen under et pledd, spiser hvetelengder og skal finne matprogram på pc`en…Ute regner og blåser det…. klemmer

    12. Hei, så bra at man kan utveksle noen tanker. Tror det er slik vi vokser som mennesker. Og ved å samtalere føler jeg ofte man danner nye, egne meninger. Du tenker mange spennende tanker og du er flink å formidle dem med ord. Merker det er godt å filosofere mer over ulike ting. Ja, har nå kost meg med alle kommentarene du har fått til nå. Spennende å se hvor forskjellig folk tenker og leser innlegget ditt. Det må være artig å dra i gang slike “gode”samtaler 🙂

    13. den har jeg kjent på sistedagene..
      hva er engeltig snill..
      når en mener og være det, blir det tolket som det?
      men tenker at , er det gjort i beste mening, uten og på en måte bruke pekefinger så er det jo snilt.
      samtidig som det og være ærlig også er ganske snilt, SÅ lenge det ikke igjen er type dum ærlig, om du skjønner! haha
      Men er egnetlig vanskelig den der!

    14. For mitt vedkommende kan det dreie seg om at hvis jeg er snill mot andre, så risikerer jeg ikke å komme i den situasjonen at andre kan angripe meg eller utsette meg for noe ubehagelig, for det er en situasjon jeg takler dårlig. I tillegg kan det jo være det at jeg opplever andre “svakere” enn meg og vil gjerne hjelpe dem på rett vei. Det jeg ikke tar hensyn til da, er at de er på sin egen reise og at de fint greier seg selv og at man trenger ikke å fikse noen andre 🙂 Hmmmm.

    15. Tygg ,tygg og tygger mer ….ja dette var ikke så enkelt , for jeg har jo alltid tenkt at jeg er snill og mener det beste ….Men det er jo noe i det du sier da , er kanskje snillest når ANDRE klarer å oppfatte at du er snill ….Nei forresten , er vel snill når man har gode hensikter også og bare prøver sitt beste for at andre skal oppfatte deg som snill :o) Men jeg oppfatter i alle fall deg som snill <3 <3

    16. Eg prøver å leve etter gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg. Og det for meg betyr IKKJE det mange tror -at eg vil at andre skal behandle meg som eg behandler dem. Eg mener at eg behandler folk etter slik eg vet de liker. Dette fungerer selvsagt mest på de du kjenner eller kunder man har kontakt med på jobb der man kan få litt info om hvordan de vil ha ting.
      Fex når eg er skikkelig syk vil eg være i fred, kanskje noen kan lage drikke og lett mat til meg,men la meg VÆRE -det vil eg
      Når andre i huset er syk vil de ha oppmerksomhet 24/7 og da gir eg dem det, for hadde eg gitt dem det eg vil hadde de følt seg ignorert.
      Hvis en kunde vil gå i fred lar eg henne plukke ut ting selv,men kan tilby hjelp, har eg en annen kunde som skal fotfølges gjør eg det. Har eg igjen en annen kunde som er av gamle skolen der eg skal fly rundt butikken å hente alt hun fint kan finne selv ,så gjør eg det er du med?
      Selv liker eg å være i fred i butikken og få hjelp når eg oppsøker betjeningen.
      Vet ikkje om det komemr så klart frem hva eg mener, men eg prøver etter beste evne å fine hva den&de andre har behov for eller de trenger og liker og så gjør eg det slik.
      Ikkje på alle plan, men nå mener eg sånn i utgangspunktet. Skal man alltid gjøre det alle andre vil blir man selvutsletteende og det er eg ikkje,men eg liker at slik eg behandler andre så får eg tilbake, men slik eg vil, ha det -det er snillt og omtenktsomt hahha 🙂
      Eg syns også respekt er snillt. Liker du du eg hater er det fint om du tar hensyn til mine behov da blir eg glad,men eg gjør det samme, sånn at det blir balanse 🙂
      klemmeting <3

    17. miastorp: Ja, det må bli en avklaring i det minste…at man får beskjed om når man tråkker feil:-) Så man vet til en annen gang 🙂 Klemmer snille klemmer <3 🙂

    18. Tattavkvinnene: Ja, ikke sant, man må hvertfall få beskjed om at NÅR man ikke blir oppfattet som snill, og det fikk jeg den gangen jeg ble oppmerksom på dette. Så siden har jeg vært litt oppmerksom på dette 🙂 Torsdagen er i gang, og lang som et vondt år.. 😀 Ha en fin torsdag du også 🙂

    19. Jeg tror det har noe både med mottager og sender å gjøre. Det finnes jo ingen fasit på dette svaret men jeg tror man kommer langt med empati, sympati og ærlighet. En ærlighetsklem <3

    20. Man er snill når andre oppfatter deg som snill, synes nå jeg. Det er som du sier veeldig lett å bli misforstått selv om man har de aller beste intensjoner. Men det er ikke lett å finne ut av sånt selv heller så man må liksom få et lite hint fra noen utenfor hvis det skal bli noen forandring 🙂
      Håper du får en fin torsdag (snille) Frodith <3

    21. hamyst: Ja, akkurat, det ER jo ikke så fint hvis mottakeren ikke oppfatter det sånn…og da kan jo folk ha ment det godt de bare VIL liksom… DET merker jo ikke mottakeren … Men det er nok litt gi og ta her også som andre ting i livet…Jobbe litt på hver sin kant ja 🙂

    22. Det der er noe jeg har tenkt mye på selv, fordi ene datteren min får høre så mye slemt i “beste betydning”. Det er jo ikke fint så lenge mottaker ikke setter pris på det eller oppfatter det fint, samtidig bør kanskje mottaker jobbe litt med sine egne holdninger og mottaket sitt. 😀
      Er ikke lett det der, er kanskje der den gode gamle sunne fornuften kommer inn? 😀

    23. Lithanna: JA, det er sant, man gjør bare så godt man kan , men det er litt artig å tenke over sånt, for oppfatningene er faktisk mye mer forskjellig enn man tror…

    24. ah, ja er ikke alltid like lett å vite.
      Jeg liker å tro at jeg bare er snill og, men er nok folk som oppfatter meg som sikkert bare slitsom og masete.
      Vi er alle så ulike. Thanks for that 🙂
      Vi kan bare gjøre vårt beste in the end 🙂

    25. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nei, nå står bloggadressen i bloggfeltet også, så denne håper jeg kommer fram 🙂 Tar i mot våt klem, og du får en solfylt en tilbake 🙂

    26. fjellgeitbundingen: Dette var et utrolig godt svar, og fikk meg på noen nye tanker som jeg ikke har hatt før 🙂 Som du sier noen ganger er ikke folk mottagelig for å ta i mot den snillheten, hjelpsomheten, og da er det faktisk bedre å trekke seg unna. Og noen ganger er det GODT og snilt å la folk få en god følelse av å ordne opp SELV. Ja, det er slitsomt å være SÅ tilstede alltid og slitsomt å være menneske innimellom, men for det meste er det heldigvis moro synes jeg 🙂 Men liker å tenke over litt sånn spørsmål, og veldig fint å høre andres syn på saken 🙂

    27. Annebe: Artig innspill fra deg også 🙂 Ja, det er faktisk mulig med flere tolkninger, og jeg skjønte faktisk ikke det før jeg var “godt voksen” 😀 Jeg hadde jo vinger helt fram til da 😉 Ha en fin dag du også 🙂

    28. Lisbeth Pedersen: Dette er ikke noe enkelt spørsmål, så det MÅ bli litt rotete når man skal forklare her 😀 Men jeg skjønner hva du mener 🙂 Jeg er spent på nye syprosjekter jeg også 🙂 Gleder meg til å se 🙂 Når jeg ser en RIKTIG veske, skal jeg kjøpe til søsteren min også 🙂 Ha en fin dag <3 klemmer<3

    29. tujanka: Ja, jeg tenker at å være uselvisk er det snilleste… Men den SNILLEN jeg har drevet med mange ganger tror jeg at jeg har gjort fordi det er godt å føle seg snill… Altså IKKE helt uselvisk 😉 Noen ganger er det å IKKE hjelpe, men å la folk få anledning til å klare ting selv MER snilt enn å dytte på dem den “snille” hjelpsomheten min 😀 Ja, hør med elevene dine 🙂 GLeder meg til å høre noen svar, om du får 😀

    30. lulltove: Jeg tenker at vi er så hjelpete av oss, fordi vi LIKER å føle oss snille muligens. Så alt er kanskje ikke så USELVISK eller hva det heter… Man gjør det LITT for at man liker følelsen av å være snill?? Bare undrer meg. Og vi er jo oppdratt til at man skal være snill og grei, og at da vil det gå oss bra. Så da hjelper vi til alt vi kan, både her og der, for da ER vi jo snille…eller ville det kanskje vært godt for noen andre å klare det SELV innimellom? 😀 Nei, ikke godt å si, og jeg vet ikke hva som er rett, men jeg liker å høre hva dere synes. Morsomt med mange perspektiv 🙂 Klemmer i bøtter og spann <3

    31. frustrertfrueihouston: Ja, kommunikasjon er noe spennende greier, og man oppfatter så forskjellig utifra den bagasjen man har med seg fra tidligere også. Hvilke opplevelser man har med forskjellig atferd fra tidligere. En viktig greie er å lese folks signaler, men så blir jo ikke DET riktig alltid heller.. Joda, jeg er meg selv jeg, med og uten planlagt snillhet 😀 Men at jeg skulle oppfattes som IKKE snill i situasjoner hvor jeg var SIKKER på jeg var snill, var en ny oppdagelse for meg da det skjedde første gang. For JEG var da bare kjekk og greit? 😀 Spennende ting dette. Mye gode innspill fra folk på hva DE tenker om saken her i dag 🙂 Takk for det 🙂 God tur 🙂 Og stor klem <3

    32. folkogdyriskogen: Joda jeg forstår hva du mener jeg, og det er jo ikke noe fasit her heller. Det er bare noen små filosoferende tanker på morgekvisten, for dette er noe jeg har tenkt litt på en stund 😀 Kommunikasjon er et spennende tema 🙂 Og man må gå mange runder før man er noenlunde på samme sted for oppfatning .-D Håper du får en fin dag du også 🙂 Klemmer <3

    33. Vanja: Nei, og noen ganger SPØR folk ikke etter meninger eller HJELP heller, men man driver på allikevel, for man ER jo så grei 😀 Men så oppfattes det som litt ovenifraogned -aktig… faktisk… Hi-hi, et Vanja-kompliment. He-he..

    34. MayBritt Bråthen: Ja, det er faktisk mulig 🙂 Voldsom hjelping, kan føles som man er litt ovenifraogned -aktig i tonen f eks.. slike ting. Og det er jo ikke det man MENER. Men man må være var for andres signaler tror jeg. Ikke lett dette egentlig …:-D Å, det er på plass i Valdres. Kos deg da, jeg regner med det blir bare koselig 🙂

    35. Hei, ja den forstår jeg du tygger på, men jeg tenker og har lært at det kan finnes mange sannheter. Hva gjør det ene mer rett enn det andre egentlig? Kommer det ikke an på hvem sine øyne man ser med? Dine grunner for å være snill er der og hans/hennes grunner for å ikke oppfatte deg som snill er der. Til og med i trafikken hvor reglene er tydelige kan det bli delt skyld..og av og til er bare ikke mennesker mottakelig for snillhet og godhet, da er det snillhet og godhet å respektere det og trekke seg litt unna, synes jeg. Eller ordne dem en kopp te, kaffe eller vann for å vise dem at du er der. Ofte tror jeg man eller mange kan sense hvor den andre er om man vil, men det krever man er tilstede
      med hele seg, og er i grunn slitsomt i lengden, så ofte blir det slik at jeg ikke egentlig ser, hører og
      føler ordntlig, bare føler det når det ikke gikk som jeg tenkte og må stanse handling eller samtale. Å
      være menneske ( og et godt medmenneske) er kompliserte greier i grunn, synes jeg.

    36. Jeg er også slik at jeg ofte tenker på slike ting. Jeg kan f.eks i situasjoner med flere folk,og ingen
      sier noe ,sette i gang en samtale ,for å være “grei”….men ,tenker av og til på,kanskje folk bare tror jeg er glad i å prate…..eller jeg forsyner meg først i et selskap, der ingen tar initiativ,
      og jeg tenker noen må ta ansvar…Jeg gjør dette for å være “snill”…..men kan jo hende jeg blir oppfattet som grisk og egoistisk i steden…..hehe…..
      Ha en fin dag !

    37. Den var ikke enkel. Uansett om man er snill og ærlig hele tiden, så kan andre oppfatte en som ikke snill. En handling kan oppfattes forskjellig, og om jeg var snill da, spørs på hvem du spør 🙂 Hehe ble vist en rotete forklaring fra meg dette 🙂
      Nå sitter jeg og lurer på hva mitt neste syprosjekt skal være.
      Hane superfin dag 🙂
      Klemmer

    38. Aha- en ny liten frodith/sokratesnøtt på morgenkvisten!
      Historien bak begrepet “bjørnetjeneste” er vel ganske illustrerende? Og av og til kan det å nekte noen noe være det snilleste man kan gjøre. Selv om de ikke blir spesielt takknemlige der og da. Og av og til må man være snill mot seg selv, og si nei. Kan en tenke at virkelig snillhet mot andre må inneholde uselviskhet? Hmm. Må tenke på den. Skal spørre elevene mine om hva de mener. Får mange gode svar derfra:)

    39. Hei! Noen av oss, deriblant jeg, iler til for å hjelpe så snart vi ser at det trengs, velmenende. Men som du sier, det er ikke alltid at det blir like godt mottatt…… Det som er enda mere spennende å tenke på er HVORFOR vi er så ivrige etter å hjelpe…. Hva gavner det meg? Er det en av forsvarsmekanismene vi har dratt med oss fra barneårene? Mest sannsynlig… Tenk litt på det, frodith! Og la meg få høre hva du tror. Store klemmer sendes din vei 🙂

    40. Hm, her fikk jeg litt å tygge på en torsdagsmorgen. Kan faktisk tenke i mange timer på det her i dag. Sånn helt med en gang så tror jeg at alternativ to er å være mest snill, når andre oppfatter deg som snill og man ikke har planlagt en god gjerning. Men man kan jo bli “dumsnill” også, og da spørs det om man egentlig er snill eller bare dum, det kommer vel an på flere ting. Tror nok folk oppfatter forskjellig, og legger ulike ting i ordet snill. Kanskje det er litt sånn som med “flink”, et ord som ikke skal brukes ( i barnehager) uten å slenge på hva de er flinke til…. Jeg skal fundere litt på denne “problemstillingen” på min lange flyreise. Nyt dagen og hver deg selv, med eller uten planlagt “snillhet”. Klem fra en som snart skal ut å fly <3

    41. Fru Stussli: Ja, det er egentlig litt vanskelig. Jeg har egentlig tenkt at hvis MENINGEN er snill, så ER det snilt. Men handlingen kan som sagt oppfattes forskjellig, sånn er det bare, og da er det slett ikke sikkert det er så snilt 🙂 Jeg liker å tenke litt over sånne ting 😉 sånn innimellom.. Og nei, man MÅ ikke være så snill lenger heller alltid, jeg tåler mer å bli dårlig likt NÅ enn FØR 😀 Så koselig med litt belønning etter du er ferdig med praksisoppgaven <3 Det fortjener du da 🙂 Så deiig å dra til Sverige, det synes jeg høres skikkelig kos ut på 17. mai, det skulle jammen vi gjort også 🙂 Stooooore klemmer igjen <3 😀

    42. oi…ja her fikk jeg litt å tygge på gitt..Men hvis man ikke er slem med overlegg , så er man jo ikke slem akkurat heller…? Når man mener godt, så er man jo snill..Nei guri! Nå går det jo helt rundt i skallen min! hahaha!
      Men jeg mener på det at mener man det snilt, er man snill 🙂 Mener man det slemt med overlegg og er fullstendig klar over hva man driver med, ja da er man slem! Vet ikke om jeg klarte å gjøre meg forstått nå..hehehe..Men håper det 🙂
      Ønsker deg en fin dag 🙂 Morgenklemmer <3

    43. Ja når er man snill? Du spør godt. Jeg kan vell si det samme som deg. Jeg trodde jeg var stort sett snill, men noen oppfattet meg ikke helt slik nei.
      Jeg ble gjerne spurt om en mening om noe, og jeg svarte erlig på det?. Skulle ikke bestandig gjort slik nei.
      Som ei god venninne sier. Det der er et Vanja komplement?.. Det sier sitt tenker jeg..)

    44. hmm dette har jeg ikke tenkt over, jeg går nok i den tro som deg at jeg er snill fordi jeg forsøker og hjelpe andre og være “snill” og grei, men kanskje det bare er noe jeg tror selv at jeg er snill. hehe kanskje jeg blir oppfattet som plagsom og ikke noe grei. Men for å svare på spørsmålet ditt da, så tror jeg man er snill når man mener og være det, om det blir oppfattet som det bestandig er jo en annen ting 😀
      En flott dag ønskes deg her fra Valdres fatcamp 😉

    45. Jeg tygger og tygger og tygger. Det er vanskelig det der.
      Vi er nok ikke så ulike du og jeg… Er vanskelig med den grensen. Nå prøver jeg å tenke at så lenge det er ærlig og ikke belærende, så er det snilt. Blir det oppfattet på en annen måte så er det dumt og jeg kan godt forklare meg, men jeg er nå en gang den jeg er også. Så får jeg ha i bakhodet at jeg må passe meg litt og prøve å lese folk rundt meg slik at jeg ikke tramper på noen sånn. På en annen side tror jeg at jeg er blitt roligere på at jeg må være supersnill hele tiden etter at jeg ble “voksen” og mere trygg på meg selv.
      I dag skal jeg plante jordbærplanter, bladpersille og dill. Etter at jeg har skrevet litt på praksisoppgaven og støvsuget. Hagejobben er premie…
      I morgen setter vi nesa mot Sverige.
      Ha en superduper fin dag i solen <3
      Stooooore klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg