Sanseløst vakkert?..

Tenk om man var totalt uten sanser…Hva da liksom..? Jeg jobber jo hver dag med noen som har et sansetap, og ser jo hva tap av en sans har å si for dem hver eneste dag…  Så hva kommer dette uttrykket av egentlig ?Hvem har funnet på et slikt tullete uttrykk?  Sanseløst vakkert!?

For hvor vakkert er ting i seg selv, om man aldri kunne sanse det? Fortsetter naturen for eksempel å være like vakker, selv om du ikke har hverken syn eller hørsel til å ta den inn?

Vil denne humlen surre like vakkert, om ingen hørte den?….

 

 

Eller ville denne,store flotte fuglen lage like herlige skrik om det var for døve ører?….


 

Ville dette være en like idyllisk opplevelse, om ingen så det?….

Hvor vakker ville naturen og denne opplevelsen vært,om jeg ikke hørte lyden av vannet som slo mot stranden…? Ikke så himmelen som speilet seg i vannet?… Ikke kjente det sprute lett av vann innimellom eller ikke følte den klare, friske høstluften som strøk forbi`?…

 

Jeg er hvertfall glad jeg har alle sansene i behold, og kan ta inn alt det vakre rundt oss 🙂 Og det akter jeg å gjøre i dag også. Ut i været og naturen og ta flere bilder…Leke og kjenne at jeg lever 🙂 

 

Ha en fin torsdag <3

 

#natur #sanser #vakkert #oppleve #føle #se #høre #sanseinntrykk
51 kommentarer
    1. Kristin: Ja, du sier noe AV OG TIL tenker man at folk er heldige som slipper å se og høre, men for det meste er jeg glad jeg har alt i behold 🙂

    2. Fint reflektert, frøken!!
      ps. unnskyld jeg er så sjeldent innom – livet er hektisk med eksamener og russetida som var og jobb og alt. Men håper det blir litt bedre i sommer hihi

    3. Så flotte bilder 🙂
      Og hvor glad jeg er for at jeg har alle mine sanser i behold. Det å kunne ta inn alle bilder, lyder og lukter, det er så viktig for opplevelsen <3
      Noen få ganger hadde det vært kjekt å slippe å se, høre og lukte enkelte ting, for det er jo mye fælt også 😮
      Klemmer <3

    4. Hanne: Nei, man skal ikke ta ting for gitt, og jeg prøver å stoppe opp og oppleve ting litt mer. Er nok ikke flink nok,men innimellom blir jeg veldig VAR..på ting rundt oss og tenker over hvor heldig jeg er 🙂 Stor god klem til deg <3

    5. ladyaugust: Hei og hopp søs, og nå er det snart natten…Ja, fargen er fin…men den er ikke lenge sånn av gangen, må farge meg igjen snarft… Er ganske blass om dagen 😀 Snart ferie og hårfargetider :-)Klemmevarmt og flat <3 🙂

    6. Spinningqueen: Ja, det gjelder å stoppe opp litt og kjenne etter 🙂 For man skal ikke ta det for gitt 🙂 Og jeg gjør det nok ikke ofte nok, stopper opp altså…selv om jeg er blitt mye bedre 🙂

    7. Jeg er takknemlig for hver eneste sans jeg har. Den dagen deler av venstresiden min ble lammet, innså jeg virkelig hvor sårbare vi er som mennesker. Jeg tar ikke noe for gitt lengre, men nyter og gleder meg over alt jeg er så heldig å få oppleve.:)

    8. Jeg må vel bare si at jeg er også enormt glad for at sansene mine er inntakt..
      Tror vi trenger å minne på oss selv å se/høre/føle alt det flotte rundt oss:)

    9. Lisbeth Pedersen: Nei, vi tenker ikke så mye over det, fugler synger, naturen er vakker og vi bare tråkker i vei for det meste, jeg også, men innimellom blir jeg klar over hvor FINT det er og hvor heldig jeg er, for noen har ikke disse sansene, mangler kanskje 2 til og med. Og hvordan er verden da? Hvertfall sikkert at vi trenger sansene for å se dem, så uttrykket sanseløst vakkert er litt rart 😀 Ha en fin-fin kveld du også Lisbeth, jeg så du hadde vært på mønstringen <3 moro 🙂 Stor klem til deg <3

    10. venkesstrikk: Ja, turer er virkelig noe som får en til å kjenne på det rundt seg, ta inn lukter, lyder og synsinntrykk, og det var på en bitteliten skogstur jeg begynte å tenke på hvordan det hadde vært om jeg ikke hadde hørt den fuglen som sang så vakkert… eller sett de fine fargene i skogen der… Viktig å tenke over ting og ikke ta for gitt 🙂 Jeg har badet i dag, veldig deilig 🙂

    11. Rart uttrykk når en tenker etter. Jeg prøver å lære meg å leve i nuet og det går bedre og bedre etterhvert. Har vært på fjelltur i dag og da fikk virkelig sansene prøvd seg. Vil vel kalle det ubeskrivelig vakkert

    12. cuskima: Ja, man blir så slått i bakken at sansene forsvinner kanskje 😀 besvimelesverdig vakkert 😀 Ja, du har jo ikke luktesansen og smaken, og det er JAMMEN et tap det også,det vet jeg :-/ Håper den kommer igjen snart <3 Jepp, jeg er også i gang med 3 positive, slapp ikke jeg heller skjønner du 😀 Movingon utfordret meg 🙂 skal bare finne en form å presentere de i 😀 klemmerivei <3

    13. frustrertfrueihouston: Ja, ikke sant 🙂 Man trenger jammen noen sanser for å ta inn dette vakre hvertfall, og jammen er jeg glad jeg har dem .-) alle sammen. Da fikk jeg nemlig med meg hvor vakkert den fuglen sang i skogen i går…den som fikk meg til å tenke på dette 🙂 Jeg tror også man skjerper de andre sansene, men tenk hvor viktig de to syn og hørsel er, hvor mye vi bruker DEM hver dag for å ta inn ting,og hvor lite vi tenker på det, før de forsvinner.. Jeg stopper opp av og til å lytter litt skikkelig eller SER litt ordentlig 🙂 Ja, nå nyter jeg og koser meg, og snart avgårde til søsteren min 🙂 Klemmer i massevis 🙂

    14. Utrolig fine bilder og stemninger du beskriver! Er vedlig taknemlig for at jeg også har alle sansene mine i god behold. Det er veldig vanskelig å skulle se for seg hvordan livet hadde vært uten en av de!
      Håper du nyter fridagen din til det fulle og får inn mange flotte sanseinntrykk <3

    15. enig sanseløst vakkert er når man er i en slags state of mind som går forbi alle sansene eller at man opplever med hele seg og dermed ikkje kan helt ta inn hvilken sans man bruker?
      Blown away hahaha nydelig<3
      ellers mangler eg noen sanser, nesen og smaken er omtrent borte for tiden -så alt smaker litt rart- eg skal IKKJE bade og heller ikkje ut,eg og pollen er ikkje venner nå da resten er så slappis,men eg står på og finner nye positive ting:)))
      klemmting <3

    16. Noen ord og utrykk blir bare litt feil når man tenker ekstra på dem. Som sanseløst vakkert, eller kjempeliten… Og mange fler. Ingenting er vel heller kjempelite, for kjempe sier at noe er stort… Men så forsterker det liksom det neste ordet. Om noe er kjempelite så skjønner vi at det er veldig, veldig lite. Og er noe sanseløst vakkert, så betyr vel det bare at det er helt utrolig fantastisk? Men det kommer an på øyet som ser, for vi legger merke til ulike ting. Og det er en god følelse å legge merke til ting, og å kunne nyte det. Tap av en sans, tror jeg at gjør andre sanser skarpere. Nyt fridagen. Klemmer <3

    17. Fru Stussli: Ja, jeg fikk en så god følelse når jeg gikk en liten tur i skogen i går, bare en kort liten tur, men det var en fugl som sang så høyt og fint, og det slo meg at tenk om de ikke fantes, at fuglene ikke var der mer…som humlene som blir færre… Og om de ble borte…eller at jeg ikke hørte dem mer… Og da ble jeg så veldig glad for at jeg faktisk KAN høre dem, og se alt det fine 🙂 For mange ganger tar vi ikke inn over oss det, og bare tar ting som en selvfølge…og da MERKER vi de ikke heller. Og av og til er det greit å ta det inn litt sterkere 🙂 Ha en deilig torsdag min venn, håper du skal kose deg veldig,inne eller ute 🙂 Klemmer med vinger <3

    18. ~Thessa Braathen~: Bare man kommer seg litt ut, og kjenner på det som er rundt seg, så er det ofte nok for å ha en fin dag 🙂 Kose deg du , om tur elle ei 🙂 Klem

    19. elenita86: Nei, det er mye vi tar for gitt, og derfor ikke setter nok pris på. Jeg ble så klar over disse tingene i går da jeg gikk og tuslet i skogen og hørte en fugl som sang kjempehøyt og pent. Og jeg tok meg først i å tenke at tenk om fuglene forsvant fra naturen… hvor trist det ville vært..Mange gamle slutter å høre fuglene… fordi det er høy lydfrekvens… Og jeg tenkte på de jeg kjenner som er døve, som aldri har hørt en fugl… eller på de som ikke kan se alt det vakre rundt oss…Og her går vi og ofte ikke TAR DET INN, hvor vakkert det egentlig er… Men det må jeg gjøre litt innimellom 🙂 Og da er det bare å skjerpe sansene litt 🙂 Ha en fin dag du <3 klem

    20. Min matgale verden: Slått i bakken rett og slett 🙂 mister sansene 🙂 Jeg skal også ha mine i full behold og nyte dagen, og kanskje et bad 🙂 Nå er jeg snart ferdig med å våkne og drikke kaffe, på tide å gjøre noe snart 😀 Hi-hi Ha en sanserik dag du også 🙂 Stor glad vår-klem til deg min venn <3

    21. Så utrolig nydelige bilder ! 🙂 Jeg skal også ut idag, men jeg skal ikke lenger enn at jeg skal ut å sette meg i sola å lese bok og drikke kaffe 🙂 hehe Kan hende det blir en gå tur også da 🙂

    22. cathrinehenriksen: Ja, kanskje det er så vakkert at man faktisk ikke trenger sansene 😀 eller at man blir SLÅTT sanseløs av vakkerheten 😀 Ja, fint å tenke på det positive, jeg har fått utfordringen nå jeg også 🙂 av Movingon 🙂 Og jeg har mye glede på lager tror jeg, må bare plukke ut 3 ting og finne ut hvordan presentere dem 🙂 Kose deg masse du også 🙂 inne -fri for pollen eller ute med munnbind 😀 KLemmer <3

    23. Ja, det har jeg ikke tenkt over, sanseløst vakkert….men kan det være at det er så vakkert, at du mister alle sansene dine, at du blir bergtatt, at du blir så “blown away” at du ikke sanser noenting?? Jeg skal og ut og nyte dagen med alle sansene mine, og være takknemlig for at jeg har alle sansene i behold. Ha en sanserik dag min venn klemmer

    24. Sanseløst vakkert , nei det er noe jeg ikke helt forstår heller …Men må jo være UTROLIG vakkert da , så vakkert at selv de sanseløse kan få merke det ? Men hva vet jeg …hmmm, den var vrien den der altså 😛 Ja , det er godt å ha alle sansene i behold , det er jo faktisk kjempe positivt , haha …. ;-D Ja jeg tenker en GOD DEL på dette positive nå kan du tro :))) Du får nyte dem i dag du , sansene og naturen ikke minst <3 Klemmer <3

    25. Moving On: Jeg skal kanskje bade i dag også 🙂 Og fotografere 🙂 Stor klem på vei til deg med bussen <3 HÅper du får en kjempefin tur <3 Nyt i vei,med alle sansene 🙂

    26. jeg er også veldig glad jeg har alle sansene i behold!
      Du får nyte dagen i dag også, komme deg ut som du sier!:)
      her er det klargjøring til og dra meg sel til flyplassen!:)
      Ha en fin torsdag” 🙂

    27. foreignerat50: Ja, jeg tror også andre sanser blir skjerpet, og man opplever ting å en annen måte. Og derfor er det bra man kan ha andre sanser som erstatter på et vis, men jo færre sanser jo mindre opplevelser, og jo vanskeligere å oppleve verden rundt seg tror jeg.. Så fint å høre om din far 🙂 Jeg skjønner godt du savner han, og at du ble rørt av å snakke om han nå. Han hørtes ut som en fin mann 🙂 Stor klem til deg <3

    28. Du har virkelig rett i det. Faren min var blind og hørte veldig dårlig. vi var hans ører og og øyne. Men jeg tror at de andre sansene deres blir skjerpet på en annen måte når en eller to sanser ikke fungerer. En blind man ser og hører med fingrene og bruker mer av deres tanker til å oppleve ting på en annen måte. Husker godt da faren min fortalte historier om konger og prinsesser ut fra hans fantasi og det var imponerende. Han visste hvor mye penger han hadde og forskjell på pengesedlene ved å rulle dem i en eske og har liksom eget system på det. Han kunne koke ris og gå rundt huset på egen hånd. Veldig engasjert i samfunnet og det som skjer rundt ham. Han vet mye med å høre på radio hele dagen. Visste mer enn oss som både ser og hører.
      Ja, ja…jeg ble da rørt ved å skrive om faren min…savner han veldig. Det var 21 år siden han døde:(

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg