Kjenner du Signmark? Møt tegnspråkrapperen! <3

 Som du vet er tegnspråk verdens vakreste språk! Derom er det ingen tvil, og nesten INGEN rom for diskusjon ;-D  Jeg har jo lagt ut noen videoer her før med tegnspråkpoesi, og noen tegnspråktolkede sanger.

I dag vil jeg la deg treffe Signmark. En døv rapper fra Helsinki, Finland. Han var med i de innledende rundene i Melodi Grand Prix i Finland i 2009,sammen med Osmo Ikonen,og de fikk mange stemmer selv om de ikke vant. Hans drøm som liten var å bli rap-artist/”sanger” og ingen trodde at det ville gå, men DET ble han 😉


(google)

Han er første døve artist som har skrevet kontrakt med et plateselskapet Warner Music..Han har laget dvder, med “tegnede” rap-sanger. Han har skrevet og laget musikk selv, selv om det ikke er han som synger den muntlige delen. Men det er han som synger på tegnspråk.  Vil du lese mer om han finner du han HER .Under her finner du et par smakebiter på noe av det han har gjort, du finner MASSE av samme artist, når du kommer inn på You tube-siden.. Kos deg <3

 

 

 

Trodde du at ikke døve kunne synge?

Kan du se at det går an å synge på et visuelt språk?

Har du hørt om Signmark før?

 


#tegnspråk #rapping #døve #tolking #finskartist #artist #visuelt #tegnspråkpoesi #tegnsanger
53 kommentarer
    1. Karina: Jepp, de føler jo god rytmen, trommer og bass i musikken, og har absolutt sine favorittgrupper osv. Og denne Signmark, har jo laget tekster og det visuelle, men det er jo så klart en annen som synger melodiene da 🙂 Hvis du har litt lyst, og begynner med tegnspråk, lærer deg LITT, og blir kjent med noen døve, så kommer du aldri til å angre. En spennende verden som aldri blir kjedelig i mine øyne 😉

    2. Oi og Wow! Jeg har aldri tenkt på at man kan bruke tegnespråket til å visuelt lage musikk – men dette var jo kjempestilig! Kjempeflott og inspirerende at det gjøres 🙂
      Jeg har selv faktisk sittet med tanken en stund på at jeg gjerne ville jobbet med døve og drevet med tegnespråk. Som døv er man jo fortsatt så heldig å kunne både se alt som er og kjenne musikk/vibrasjon(?) jeg kikket litt gjennom kommentarene her og ser at du skriver at mange liker å gå på konsert 🙂 Men slik er det jo gjerne når man hører på musikk eller danser – det er jo rytmen man faller litt for.

    3. cathrinehenriksen: Hi-hi, ligger ferdig i magen 😀 Samboeren og jeg, jafset i vei 😀 Nå er sjokolade neste på programmet 😀 Klemmer i vei <3

    4. foreignerat50: Ja, litt artig med tegnspråk-rap 🙂 Og kul musikk til 🙂 Vet ikke helt hva tale-sangeren heter,men jeg er mest opptatt av tegn-delen jeg så 😀

    5. ja vi har barn som bruker tegn til tale.. så hele gruppa kan tegn til tale!
      og hver uke lærer vi de andre barna stadige nye.. utroolig spennende og se =)

    6. Moving On: Ja, barn er naturlig interessert i sånt 🙂 Hvis du får et hørselshemmet barn inn i barnehagen så vil du føle at du får VELDIG bruk for å kunne litt 🙂 Begynne på kurs i tillegg, du får mange nye folk å bli kjent med 🙂

    7. ~Thessa Braathen~: Si i fra om det blir noe av, det er en VELDIG spennende verden å begynne å bevege seg inn i. Du får plutselig tilgang på et helt nytt “land” 🙂

    8. Helge: Nei, jeg kjenner ingen norske døve på dette nivået. Jeg kjenner noen skuespillere, men det er på et helt annet plan. Han her synger jo på amerikansk tegnspråk, så det er ulikt vårt. Eller jeg TROR det er amerikansk, fordi den hørende synger på amerikansk.Men det må jeg prøve å finne ut litt mer av 🙂 Så gøy at du likte det. Ja, mange døve går på konserter faktisk, sånne konserter med mye rytme. Og rap og en del sånn musikk er jo mye rytme. så dette er jo midt i blinken. En dame på drama-kurseet i Trondheim sa hun elsket å gå på Opera, pga UTTRYKKET, teateret, kroppsspråket, mimikken, det overdådige 🙂 Herlig 🙂 Ha en fin kveld du også 🙂

    9. Ja, tegnespråk er facinerende!
      vi har ikke det på jobb, men vi bruker Tegn til Tale hver dag, bare det synst jeg er spennende og holde på meg!=)
      utrolig hvordan barna er med på deg også! =)

    10. Moving On: Nei, jeg synes ikke det er rart du ikke visste hvem det var, det er mest kjent i døvemiljøet :- )Men NÅ vet du og det er jeg glad for. Jo flere som blir litt interessert i tegnspråk, jo bedre. Verdens vakreste språk 🙂 Fint du prøvde uten lyd 🙂 <3 klemmer <3

    11. Tattavkvinnene: Jeg er heller ikke noe rap- person, aldri vært men på tegnspråk var det enda kulere, så da likte jeg det litt likevel 😀 Og jeg synes jo alle sjangre med tegnspråk bør komme fram, og glad at dere liker det 🙂 Ha en fin kveld Sara <3 klemmer <3

    12. cathrinehenriksen: Ja, deres sang er for øynene og det er nydelig på en annen måte enn musikk er 🙂 Jeg synes det er veldig gøy om jeg kan smitte noen med litt tegnspråk-glede 🙂 Og han Signmark er rapper på sin hals liksom, bestemte seg for lenge siden liksom. Sånn står det respekt av 🙂 Jeg er i gang med helga og har kost meg med kylling og gratinerte poteter 🙂 Håper din fredag kveld er godt i gang :- ) Klemmer i bøtter og spann til deg <3

    13. frustrertfrueihouston: De synger bare på en litt annen måte 🙂 Visuelt! Og det blir så fint 🙂 på en annen måte 🙂 Ja, mitt lille land er veldig fin 🙂 Der er det jo en hørende som har oversatt til tegnspråk fra noe laget. Det som er kult med Signmark er at han er døv selv,og har laget tekster og rap selv, og tegnene bestemmer han, og det er en annen som synger tale bare 🙂 Lurt med og uten lyd 🙂 To forskjellige opplevelser 🙂 klemmer <3

    14. cuskima: Ja, jeg tror mange ikke hadde blitt oppmerksom på tegnspråk hvertfall,om ikke man fikk se litt på nettet 🙂 Hos meg:-D Hi-hii. Og det er så FIIIINT nemlig, språket <3 klemmer i vei <3

    15. Dette var kult. Døve kan ha stor glede av musikk, de kjenner rytmen i gulvet og dans er jo bevegelse med mye kroppspråk i seg. Har vel hørt navnet men det er første gang jeg ser video av han, husker at Finland vant MGP engang men husker ikke om jeg så finalen. Er det noen norske døve artister på lik linje med han her? Ha en fin kveld.

    16. Skal ærlig innrømme at jeg viste ikke hvem han var, og ikke at det var mulig heller.. men så utroolig stillig, og ikke minst bra!! likte det.
      så leste jeg kommentarene, om at lyden var skrudd av, så måtte gå igjennom igjen og gjøre det også, og ja, det ble noe annet da! =)
      stillig var det !:)

    17. Jeg har ikke hørt om denne karen før nei, men det er allitd gøy å bli presentert for nye talenter 🙂 Skikkelig imponerende hva han har fått til, og at han faktisk kom så langt som han gjorde i MGP! Kule sanger og veldig fine videoer, selv om rap ikke er helt min stil 🙂

    18. Veldig fascinerende dette , å har jo ikke hørt om Signmark før nei :p Men likte virkelig disse videoene :)) Vakkert og så tøft i tillegg med en slik sjanger ;o) Mye bra budskap i tekstene også <33 Nei viste ikke at de kunne synge , men det overrasket meg likevel ikke så veldig uansett :)) De er utrolig flinke på sin egen måte og det er inderlig vakkert slik som i videoene her 🙂 Flinke altså <33
      Å ikke minst stilig ;O) Me like <33 Håper du får en super start på helga fine Frodith vennen <33

    19. Det er vakkert, og stilig gjort synes jeg. Tenker ikke over at døve kan synge, men har blitt mer klar over det ettersom du har lagt ut smakebiter. Tror Mitt lille land er en klar favoritt foreløpig. Jeg hadde ikke hørt om Signmark før, men er heller ikke noe stor Grand Prix tilhenger. Etter å ha lest noen kommentarer så tok jeg av lyden og det blir veldig annerledes, men da skjønner jeg ikke noe av teksten – bare litt av refrenget etter å ha hørt med lyd først. Ha er fin helg <3

    20. ops tror eg glippet der og trodde du mente i år -jaja leste litt kjapt i svingene for eg ville se videoene hahaha
      jaja men da kan han være med igje nå da 2009 til 2015 er jo 6 år, Jahm teigen avr jo med annehvert år en stund 😀
      enig med deg, morsomt at vi har mange avenyer å ta av slik at flere kan få se ting de ellers ikkje hadde fått med seg kanskje?
      klemmeting<3

    21. cuskima: Det var i 2009 han var med for Finland, så Conchita hadde vunnet uansett 😉 Ja, prøv uten lyd, ikke for å få ordene og musikken, men for å få en visuell opplevelse <3 Det blir bare en annen opplevelse 🙂 Er ikke så vrldig bevandret jeg heller på kulturfronten der, men ser meg mer om nå, etter 18 år i gamet 😉 Ogsynes det er hyggelig å formidle noe av det jeg liker og finner, til dere 🙂 klemmer i vei <3

    22. Utrolig vakkert og deilig befriende fra all *vanlig* rap om shake that @$$ og mye annet mindre flatterende.
      Eg er nok litt vel glad i tekst og ikkje alltid at eg ser på videoene,da hadde eg mistet all poeng i denne videoen med lyden av 😛
      men skal se den igjen uten lyd-takk for tips <3
      Aldri hørt om han før,men ja vet de kan føle musikk og synge fordi du ahr vist meg før -kanon at han har tegnet kontrakt !!! Og eg er glad for at han ikkje kom til finalen -da hadde neppe Conchita vunnet og det trengte vi år -men neste år kan vi gjerne ha en som synger på tegnspråk <3
      ønsker deg en amazing fredag -her blir det litt travelt med handling før gubben raser avgårde ut i den vide verden og blir en stund 🙂
      klemmeting <3<3

    23. Mona: Jeg skal legge en link ut med noen tegntolkede sanger. Mitt lille land (Maria Mena) og noen andre også. SÅÅÅ skal du få se på vakkert altså, for de er til å spise opp 🙂 Ja, jeg har verdens mest utfordrende OG BESTE jobb!! 🙂 Heldige meg <3

    24. folkogdyriskogen: Så bra, jeg er glad hvis jeg klarer å smitte noen bittelitt, for dette er nemlig en fantastisk fin verden 🙂 Som flere burde få snust litt på 🙂 Klemmer <3

    25. annebe: Så bra du ble positivt overrasket 🙂 Jeg skal legge ut noen andre fine tegntolkninger av sanger også, så skal du få se ting som får hårene til å reise seg på armer, hode og bein 🙂 Nydelig skjønner du <3 Detter er en vakker verden og jeg er verdens heldigste 🙂 God helg til deg også 🙂

    26. Tonje: Ja, det letteste er nok tegnspråklig folkehøyskole for å få det inn skikkelig, eller å jobbe i et miljø hvor man MÅ bruke det hver dag. Jeg lærer ENNÅ for å si det sånn 🙂 Og jeg er tolk OGSÅ, i tillegg til lærerutdanningen 🙂 Men lærer ennå 🙂 Og det elsker jeg ved denne jobben 🙂 Ha en fin dag du 🙂 klem <3

    27. Fru Stussli: Åå, jeg er så glad når du synes det er kult, når folk blir litt smittet 🙂 LIKER <3 🙂 Han er skikkelig berømt og hadde visst nylig en konsert i Oslo. Må finne ut mer om den 🙂 Ha en herlig fredag fina <3 Klemmer godklemmern <3

    28. hadde ikke sett tegnspråk-poesi før, nei. bare lest om… det var utrolig givende på en helt ny måte: følelser utbrodert uten lyd! fredelig, men likevel intenst..;) både kan litt og bruker litt tegnspråk av og til, men nå ble jeg nesten litt hekta. så gøy jobb du har!

    29. Min matgale verden: Ja, ikke sant det er gøy at man kan synge også med kroppen, visuelt <3 Og med masse rytme 🙂 Åå, jeg er så glad for å være din freund <<3 Tysk eller norsk <3 Klemmer i vei på favorittdagen vår <3

    30. Mona: Så herlig 🙂 Fint du skrudde av lyden, for da ser man mer hva som skjer. Så morsomt at du fikk litt innblikk i en for deg litt ny verden 🙂 Glad!! 🙂

    31. Aldri hørt om ham eller andre som synger på tegnspråk,men det var stilig ,
      og han så ut til å være en kul fyr.
      Må jo være veldig inspirerende for andre i samme situasjon å se at det er mulig
      Må innrømme at jeg blei positivt overrasket,hadde venta noe mer kjedelig….
      ….der “har jeg”for å være forutinntatt…hehe….God helg!

    32. Så kult!! Da jeg gikk på videregående hadde jeg ei venninne som er døv samt at jeg hadde tegnspråk som valgfag. Veninna flytta dessverre tilbake langt mot nord, og det er jo sånn at når man ikke ivaretar det man har lært, ja da går det i glemmeboka…. Husker litt, og kunne gjerne tenkt meg å blitt tolk. Det var i alle fall tanken den gangen. Men så fikk jeg barn, og så var det vel slik at man aller helst burde være et år på en tegnspråklig folkehøyskole for å virkelig få det inn “med morsmelka.”
      Vakkert språk, ingen tvil om det! Sangen Glade jul ble tolka under en av julegudstjenestene – fikk tårer i øynene jeg :-))

    33. Så utrolig kult!!
      Jeg hadde aldri hørt om han før, men det var jo veldig bra.
      Moro at han har fått det til så bra 🙂
      Ha en fortryllende fredag frodithvenn
      Mange klemmer

    34. Så stilig! Synd han ikke kom med til finalen i MGP da. Har ikke tenkt over at man kan synge visuelt. Men såklart:) Hæppy freitag meine freunde. (Lenge siden ungdomsskolen og tyskundervisning…) klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg