Den lille skjæreungen…

I går, da jeg gikk av T-banen fikk jeg se et uendelig trist syn…Og når jeg får se sånt, dukker Doktor  Dyregod opp…. Men denne gangen var det ikke stort Doktoren kunne gjøre.. 

Du er jo kjent med mine litt små rare forsøk på å redde duer ut av igjenstengte bygninger hvor de har klart å forville seg inn?… Du er jo også kjent med min vegring mot å klippe plenen innimellom, fordi jeg ikke vet hvordann jeg skal unngå å få humlene i gressklipperen?…

Og du kjenner også mitt lille horn i siden til skjærer? Fordi de spiser opp markjordbærene til mamma… 

Men i går fikk skjærene all min sympati de også….Eller hvertfall en liten tass som surret rundt ved T-banen… For her var det en liten kar som hoppet og spratt og så ganske så  forvirret ut….

Først hoppet han litt fortvilet innover mot T-bane-tunnelen…. vopp-vopp-vopp…. spratt avgårde…. Og jeg skjønte at den lette etter et sted å GÅ ut, komme seg i sikkerhet i det grønne gresset…

…så hoppet den litt utover igjen…det så nok veldig skummelt ut der inne…mørkt og med masse t-bane-lyder….og den skjønte nok at DET var ingen vei ut… så da hoppet den utover igjen da….vopp-vopp-vopp…..utover…Snudde stadig på hodet… ville finne en vei å smette ut… Og jeg kjente jeg ble litt småfortvilet der jeg sto og pratet halvhøyt med meg selv: ” Fly da!! Du har jo vinger….Fly da!!”…

Så begynte jeg å tenke at den kanskje ikke HADDE vinger, at den var skadet… for den begynte å se ganske fortvilet ut den også…og den gjorde INGEN tegn til å fly..

Den tittet bortover mot meg…eller i det minste trodde jeg den gjorde det… Tittet, og skrek noen fortvilede SKVIK…. Og det var da jeg også så at den var jo ganske liten…Sikkert en liten skjæreunge..

 


Den hadde vel ikke lært seg å fly ennå…. Og hadde likevel forlatt redet…. Og det er vel og greit det om du kan hoppe rundt på en gressplen en stund, inntil du har skjønt hvordan du skal fly….

 Da den for andre gang kom hoppende utover igjen fra tunnelen…og fremdeles ikke skjønte at han måtte klemme seg igjennom sprinklene i gjerdet der for å komme seg vekk fra skumle T-baner……. da måtte jeg faktisk NESTEN med tårer i øynene bare GÅ derfra…forlate det triste synet… For jeg KUNNE IKKE begynne å gå ned på strømførende skinner, for å prøve å bære en skjære i sikkerhet… Så da fikk det bare gå naturens gang…..Uansett hvor Dr Dyregod jeg er…

 

Har du hjulpet et dyr i nød før?

Hvor går din grense for hvilke dyr du vil redde? Hester, duer, humler….? 😉

 


 ___________________________________________________________________________________________

 

Og bare en annen ting litt på siden….


 

#fugler #skjære #fortvilet #unge #flygeproblem #tegning #hjelpe 

#t-bane #flakse
37 kommentarer
    1. Kristin: Ja, jeg synes det var litt trist faktisk. Men glad jeg ikke så det skjedde…hadde blitt litt stresset da.. Nei, de får holde seg på greeset på andre siden av gjerdet til de kan fly 🙂

    2. Huff, det var jo trist da 🙁
      Bra du slapp å se at det skjedde i alle fall.. så får vi håpe det ikke kommer flere skjæreunger dit 😮

    3. Kristin: Nei, jeg hadde heller ikke klart å ta livet av den. Jeg kom tilbake og så etter skjæreungen dagen etter, og da var den død 😮 Huff… T-banen hadde nok truffet den ja..

    4. Huff, så trasig 🙁
      Det er ikke noe ålreit å se dyr i nød, og ikke kunne hjelpe! Får bare håpe den lille skjæra fant en utvei etter hvert.. Det er jammen ikke greit å være fuglunge i storbyen.
      Jeg kom over en kråke som lå og pintes en gang, og var usikker på om jeg skulle hjelpe den “til den andre siden” eller ikke. Tror ingen av oss klarte å gjøre det med en gang, men vi gikk tilbake igjen litt etter for å se, og da var den nok “heldigvis” død. Jeg klarte ikke å plukke opp en stein og slå på den stakkar fuglen :/

    5. Flaggermusvinger: Nei, de minste insektene klasker jeg lett jeg også 😀 Men humler…ja det er en annen sak som du vet 🙂 Men du…. jeg måtte kikke etter litt nøye når jeg tok banen i dag…fordi jeg var litt bekymret…og den VAR død 🙁 Påkjørt av banen 🙁 Men man kan ikke alltid gjøre noe tydeligvis…

    6. Å så trist syn, stakkars lille. Får håpe den klarte seg, kan jo veldig godt hende det! 🙂 Fine tegninger av skjæreungen 🙂
      Min grense for hvilke dyr jeg vil redde, den endrer seg nok litt etter hvor mye bry det er for meg selv. Kan godt ta ut humler av vannet, så de klarer seg, men hadde vel ikke rodd lange strekninger for å gjøre det. Hvis du skjønner.
      Fluer, mygg, knott, flått, lus, lopper og andre plagsomme dyr redder jeg IKKE uansett. 🙂

    7. Tattavkvinnene: Ja, den døra kommer nok igjen i noen formater i løpet av uken 😀 Jeg var oppe ved banen i dag, og den lille skjæreungen lå der… VELDIG trist… jeg ble skikkelig lei meg.. 🙁

    8. Huff, får helt vondt av sånne historier! Det er så trist når man ikke kan gjøre noe for å redde sånne forvirrede småtasser 🙁 Jeg hjalp en liten kattunge ned fra et tre da jeg var liten. Den satt å jamret og skrek der oppe og eieren var en eldre dame så hun fikk ikke gjort noe selv. Jeg var ikke så store jenta selv og husker jeg var veldig stolt da jeg fikk katten ned. Som belønning fikk jeg en liten melkesjokolade! Veldig stas 🙂
      Selv om dette innlegget var litt småtrist var det en morsom liten overraskelse på slutten da! Jeg måtte jo selvfølgelig teste den hemmelige døren 🙂 Hihi

    9. Ugleloftet: Hei-hei, det er så hyggelig når du kommer innom innimellom <3 🙂 Ja, stakkar...jeg vil ikke tenke på hva som skjedde med den etterpå 😮 Takk for det, jeg liker jo å tegne til historiene mine 🙂 gøy når folk liker det 🙂

    10. Fru Stussli: Ja, mange av verdens dyr blir Stussli-dyr,og det er jammen bra 🙂 Denne var nok bare en liten valp, hadde jeg nesten sagt 😀 Men en unge hvertfall…og den hadde ikke lært å fly ennå.Jeg SATSER på at den fant en vei å GÅ ut gjennom gjerdet der 🙂 Vil ikke tro noe annet 🙂 Store nattaklemmer min venn, snakkes mer i morgen <3

    11. Huffamei så trist!
      Du vet jo at jeg er aktiv i dyrebeskyttelsen. Har hjulpet til å redde noen katter og noen av de vi reddet bor her enda… De er blitt stusslidyr..
      Store nattaklemmer til dyregode Frodithvenn <3

    12. cuskima: Ha-ha, ja godt med noen overskyete dager når man ikke kan gå ut, jeg blir også glad når jeg vil være inne, og det begynner å regne…HELST 😀 Hi-hi Men i morgen er det sol her, masse og skal kanskje i botanisk hage igjen. og knipser skygger av blomster kanskje.. 😉 klemmer med sol i øynene <3

    13. Endelig fått øyen min på plass tror det blir et innlegg av dette fordi øyer ikkje dukker opp så nekelt som man tror 😛
      den er så fiiiiiin -litt forelsket i den er eg <3
      her er det overskyet i dag og det er deilig -da slipper eg jo å ha dårlig samvittighet for å være inne o pusle med øyen ,spille WF og lese litt bloggerier 😀
      klemmeting <3<3

    14. Jepp , moro at du klarte å gjette at det kunne være meg da , blir litt rørt her nå <33 Å der kom jeg opp ja , hmm. Som sakt dette synes jeg var snålt , har jo ikke skjedd før , for bloggadressen står jo alltid over kommentar feltet her ...mystisk 😮 Ringe noen detektiver , hvis dette skulle skje igjen kanskje ? Da får du full kraft tilbake med en god klem her igjen <33 Håper du ikke blei flat nå ....:-o

    15. cathrinehenriksen: Hi-hi 😀 Ja, det var deg ja 🙂 Ja, for det er jo ikke ALLE som driver med denne klemmingen og sånt som vi gjør 😀 Og det med at du synes det var litt magi med døra 😀 DA tenkte jeg at det kanskje var deg <3 Klemmer Pippi-klemmer med full kraft <3

    16. cuskima: Nei, mye av redde-kvaliteten ligger i om de er LITT søte i det minste 😀 ha-ha… Her går edderkopper under skoen, hvis den ikke står klar ved vinduet altså…DA kan jeg slippe den ut 😀 Men ellers avis eller sko… Men veldig mye annet, tjukkere…., slipper jeg ut istedet for… Vi drev også veldig og reddet fugler når vi var små, og matet dem med brød tror jeg 🙂 Og det siste jeg har reddet ellers er den dua, da jeg ringte politiet 😀 Stor ståhei 😀 ha-ha. Har du hatt en fin dag snupps? 🙂 Klemmer på vei med solstråler <3

    17. Helge: Bra du har fått reddet noen du også, lurt med å fange med glass 🙂 Jeg har fått et bilde fra deg, flott 🙂 Skal se nøyere på det senere, har vært ute i hele dag, bare så den kom inn på mailen på mobilen 🙂 Jeg ahr også vært på strand 🙂 Kaldt i vannet så badet ikke… Ha en fortsatt fin søndag du også 🙂

    18. foreignerat50: Ja, moro med den døra 😀 Måtte prøve om jeg fikk til, og jeg må jo minne folk om å være med 🙂 Skygger er jo lette å ta bilder av 🙂 Fælt med den lille skjæreungen, men håper den fant en vei når jeg gikk…før banen kom 🙂 Så kos at du reddet en pusekatt 🙂 Klem <3

    19. Min matgale verden: Ja, det var et hjerteskjærende syn, jeg ville helst ikke gå, men måtte til slutt. Orket hvertfall ikke stå der når banen kom… Kanskje den reddet seg ut 🙂 Uff, ja jeg skjønner godt du ble lei deg av den måkehistorien også,for det er fælt at den satt der og ventet fremdeles liksom 😮 på kone og egg… Uff. Ja fugler teller i høyeste grad på hjelpe-skalaen.. Så herlig dere hadde fin korgfest og at formen er fin i dag også 🙂 EN dag til fri 🙂 Deilig <3 Jeg har vært på landet og på stranda med masse familie 🙂 Klemmer <3

    20. annebe: Takk for tegning-ros 🙂 Jeg har nok min grense ved edderkopper jeg…de hater jeg og sånne som kryper FORT. De dreper jeg altså, og fluer… Og uten særlig problem. Er det ikke rart hvor forskjellige steder grensene går på sånt.Noen synes at rotter og duer ikke teller å redde heller.. Jeg håper den skjæra fant en vei ut, for fly kunne den ikke. Og hvis den fant et hull ut før banen kom så kanskje…. 🙂 Stor klem <3

    21. Moving On: Ja, ikke sant det var trist med den? Og jeg håper den klarte seg likevel, og fant et hull i gjerde før banen kom :- ) Ja, jeg er også glad i dyr selv, selv om jeg ikke har noen selv da 🙂 Håper du har hatt en fin dag 🙂 Klemmer <3

    22. Anonym: Den hemmelige døra er samme måten som når man linker, man markerer litt tekst og setter inn adressen på den linkegreia. Her markerte jeg bare tegningen i stedet for 🙂 Ja, det skjæreungen håper den overlevde 🙂 Klemmer ettermiddagsklemmen, da jeg er litt sent utpå i dag <3

    23. Hiver ut humler veps og edderKropper ,mest for min egen del da usj vikkje bli bitt/stukket osv
      Ellers er snegl ikkje veldig velkommen eller bananfluer -som ikkje blir reddet -sorry,heller ikkje møll da de spiser ullundertøyet mitt og gardiner og greier.
      har sluppet ut mange fisk og hummer -teller det?
      Ellers har eg reddet en fugl som eg fant da eg var liten -den hadde eg i et halvt påskeegg som rede,men glemte jo at den sku ha opptygget makk og vann og sånn så den døde jo :((

    24. Jeg hjalp en fugl engang som satt fast mellom to plastvegger og endel vepser med og komme ut. Bruker da et glass og fange de i og ei bok som lokk. Sjelden jeg hjelper andre dyr men rådyr og elg er litt vanskelig og hjelpe, hvertfall alene. Ellers så har jeg sendt mitt skyggebidrag nå, håper du har fått det. Var en tur på Kalvøya i Sandvika tidligere i dag. Herlig område for store som for små. Men det var kaldt vann så det ble bare vassing, mulig det blir et kvledsbad i tjernet mitt senere idag. Ha fortsatt en fin søndag.

    25. Oi..det er trist da. Stakkars fuglen. Ja ja, slik er livet. Kamp om overlevelse…
      artig med den hemmelige døren:)
      Har vel reddet en liten pusekatt engang:)
      Ha en fin dag;)

    26. Åh….stakkars skjæren…eller “skjoren” som vi sier. Uff, jeg blir og helt trist av sånt. Og av at man ikke kan hjelpe. På fredag kjørte jeg Gubben på fest på jobben. Utenfor en av de store portene satt en måse på et stort bosspann. Den satt der på et ben og så ut i luften. Jeg spurte Gubben hva det var med den en-fotede måsen. Han sa de hadde hatt reir der, men måtte fjerne det. Eggene var blitt knust. Hunnen forlot området. Men hannmåsen satt igjen. Dag etter dag, på en for og kikket tomt ut i luften. Jeg begynte nesten å gråte. Noe så trist! Også en måse da, som jeg ellers ikke er overvettes begeistret over….:) I dag er det liksom lørdag, og det er deilig. Og veldig deilig at jeg fikk Gubben med hjem i skapelig tid fra sommerfest. En superkoselig kveld, men når klokken blir 2 og nærmer seg 3, da må man gå hjem. Og det gjorde vi. Deilig og opplagt i dag 🙂 Nyt lørdagsøndagen klemmer

    27. Jeg hadde også blitt trist og tenkt mye på det om jeg hadde sett
      noe sånt. Dreiv med litt sånn ,smådyr redding av fugler og sånt da jeg
      var barn, nå er jeg slik at jeg helst slipper ut “kryp” som har kommet inn
      men veps har jeg ingen medfølelse for,enda det er vel de vi som har frukttrær
      burde latt leve…..
      Utrolig fine de tegningene dine ! Klem fra meg.

    28. Neeei ååh.. stakkars lille.
      Kjente jeg ble medrever når jeg leste at jeg ble nesten fortvilet når du gikk din vei…
      Føler meg også som doktor dyregod til tider..
      Stopper fint bilen og går ut og hjelper om de er nødvendig.. har.ikke telling på hvor mange fugler jeg har hatt hjemme til recovering eller hva de nå heter..
      Dyr har en spesiell plass i hjerte mitt<3

    29. Så fortvilende ….huff , jeg føler med deg og stakkars lille søte skjærungen :-/ Snufse litt 🙁 Triste greier , men hva skulle du gjøre ? Nei dette var trist….men Dr . Dyregod er du likevel da ;-D
      Jeg har forsøkt å hjelpe mange fugler små før jeg , og katter og pinnsvin 🙂 Førstnevnte var ikke bare bare , for jeg var jo så UNG den gang 😮 Grensen min går vel på skade dyr . Slik som kakerlakker og slikt og hus edderkopper som er veldig fæle å påtrengende 😮 Haha…der er jeg ingen helt nei :p
      God morgen forresten og super kul den hemmelige døra , skjønner ikke hvordan du får det til :)) Det var jo MAGI på høyt plan ;-D Klemmer god morgen klemmen , før jeg skal sette i gang med diverse her ;-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg