Er alle syke snille?

Er det faktisk sånn at alle syke er snille?… og derfor nesten umulig kan “angripes” for noenting? Og hvis det viser seg at alle syke faktisk IKKE er helt greie..ca HVOR syke skal de være for å bli fritatt for vanlig, allminnelig folkeskikk og empatisk tankegang?

Som du sikkert forsto nå, er denne syke, sviktende snillingen ikke MEG… For som du vet er jeg ikke sviktende på den fronten, men stort sett BARE snill (tror jeg selv da ;-))… Og noen ganger er jeg FOR snill, og skikkelig dårlig på å si i fra når ting ikke riktig…. Og det er akkurat der problemet kommer inn..

For hva gjør man da, når en dame i nabosengen, som jeg vet har kreft, nærmest har FEST på rommet fra kl 10 til 16. Det skravles og latteren sitter løst.. De nærmest hopper og spretter der bak skjermbrett-skilleveggen.. Der ene besøket bytter med et nytt.. og sånn går timene.. Og jeg ligger der og er faktisk syk jeg også, krafrig hodepine.. Jeg trenger masse hvile, og selv om de ikke besøker meg, føles det som jeg har hatt besøk i 6 timer jeg også.. Og når man ikke bare er hode-pine-syk, men tydelig lider av konfliktskyhet, så går det litt i ball… Jeg innbilte meg at folk kunne forstå selv at det ikke er behagelig for den ANDRE å måtte høre på kjatra som går i 6 timer i strek.

Sinte-okse-Frodith viser seg allikevel IKKE, selv om jeg prøver å få henne fram.. Jeg lider allverdens kval på om jeg skal si i fra noe som helst, fordi hun lider av en sykdom som er alvorlig, og som en i min egen krets også lider av.. Kanskje jeg bare skal unne henne all verdens moro, mens hodet mitt nester sprekker..et lite dilemma for MEG i hvertfall…Kan man kjefte på syke folk liksom? Men til slutt bestemmer jeg meg, da besøk nr 3 kommer kl 16 og sikkert skal være i timesvis hun også: -Jo, syke folk må også få beskjed, hvis ikke de kan se det selv..

Så da gulpet jeg opp en bønn, med gråten i halsen og øyekroken, om at de måtte gå et annet sted. Damen var ikke blid, men spratt avgårde med besøket til dagligstuen..ganske snurp om munnen. Og jeg gråt som en liten drittunge da de gikk… fortvilet og sliten.. Men jeg klarte å få sagt fra.. Og i mitt hode bør også syke folk ta hensyn, og hvis de ikke gjør det bør også syke folk kunne kjeftes litt på…

 

Klarer du “å ta” folk litt, og fortelle hvordan ting må være, selv om de er syke?

Eller har du en annen standard og grenser,  når det kommer til syke folk?…

 

 

#syk #hensyn #folkeskikk #oppførsel #kjeft #beskjed
28 kommentarer
    1. Sitter nok litt langt inne å si fra, men i ditt tilfelle ville jeg gjort det! Da jeg var syk på ordentlig var jeg veeeldig snill for jeg visste ikke om jeg kom til å leve eller dø. Men da jeg ble frisk igjen, ble jeg sånn passe slem igjen 😉 Men jeg er mye mere ydmyk overfor livet, for det er så skjørt. God bedringsklem til deg <3

    2. jeg tror jeg er flink til å ta hensyn til andre, flinkere med andre enn meg selv, men av og til er det ikke så lett.
      Da mamma lå ønsket jeg henne masse gled og latter, men det ble mest trauste besøk desverre.
      Å ligge på sykehus med hode pine er heller ikke så lett. Jeg lå heldigvis på isolat da jeg var innlagt med hoset og slapp kjatringen til andre. Helt alene i hele verden føltes det ut som?.
      Du må av og til si ifra vennen.:)

    3. Dette skulle personalet tatt seg av, det er min mening. Man burde slippe sånt når man ligger der og er syk! God bedring i bøtter og spann, håper dere kommer dere avgårde på turen dere har planlagt! Klem herfra,

    4. Stakars deg kjære <3 Men jeg hadde eksplodert, sånn er jeg.. Det sier bare 'snapp' i hodet når jeg har fått nok av et eller annet eller noen som virkelig behøver å få høre det. Syk eller ikke! Masse klemmekoser fra meg <3

    5. Uffa , stakkars Frodithen <33 Men du er tøff som sier i fra ....jeg har hatt lignende episoder da jeg lå lenge på sykehus engang . Men turte ikke si fra , så det ble mange våken netter , jeg fikk ikke sove o.s.v 😮 Så burde nok ha sakt fra , men var litt feig der 😮 Ja for jeg var så utslitt at pleierne måtte komme med sove medisin og ørepropper til meg , men ingen ting hjalp .....før dama hadde flyttet ut av rommet :-p Så der burde jeg altså sakt fra :-p Klemmer til syke Frodith vennen og masse fortsatt god bedring <33

    6. Nei dessverre, alle syke er ikke snille, flere blir faktisk ganske egoistiske på grunn av det og føler at de skal ha spesielle privilegier. At hun ikke beklaget at både hun og hennes besøkendes oppførsel ga deg økte plager forteller meg ganske mye. Kreft er forferdelig, men det er ikke et frikort til dårlig oppførsel.
      Neste gang denne pasienten er ute av rommet så ringer du på en sykesøster, eller hvis du er i stand til det – gå ut til avdelingslederen. Fortell om hva som skjedde/skjer, at dette gjør deg sykere fordi du ikke får hentet deg. (lengre liggetid = økte kostnader for sykehuset) Da blir de gjort oppmerksom på et problem. Hun vil mest sannsynlig viderebringe denne informasjonen til de andre på avdelingen ved neste vaktskifte, slik at neste gang denne pasienten holder “fest” igjen så blir det opp til sykesøstrene og håndtere situasjonen. Dermed slipper du, og kan hvile. Dette er viktig informasjon for personalet, for jeg har merket meg at de ikke alltid er klar over at dette er et skikkelig problem, og ikke bare for deg! Da kan det også vurderes om disse kom-når-du-vil rutinene er så bra. Når jeg har ligget inne så var det gjerne i bolker på 3-4 uker av gangen flere ganger i året. Sykehuset hadde rutiner på at KUN nærmeste familie kunne komme når de ville, alle andre måtte forholde seg til visitt tider og aldri mer enn 3 av gangen. Det var lurt synes jeg, da kunne man få lov til å ha egen tid med familien, og egen tid med venner. God bedring, håper du kjenner smertene slipper snart!:-)

    7. Jeg hadde aldri i livet vært så tolmodig…
      Sjuke folk, er jo bare folk det også vettu! Døden er heller ingen unnskyldning til og kaste alt av vanlig folkeskikk på dør! Verden funker ikke sånn…
      Jeg har en tendens til og bite i meg forskjellig (tro det eller ei) men når noen tråkker over den magiske grensa, da smeller det noe så jævlig :3 Såe… Derfor prøver jeg og si fra før jeg hiter hue av folk 😀
      Så derfor: tørk tårene og klapp deg selv på skuldra for at du sto opp for deg selv!
      Godbedringsklæmmen <3

    8. her er jo problemet egentlig -eg er enig i at du sku fra,men du skal sette degselv først og ta hensyn til deg -det var jo nett det hun også gjorde.
      Noen ganger er ikkje å sette segselv først rett for alle andre -og selvom vi alle er enig med deg at man skal vise folkeskikk og manerer, så kan det være at hun syns hun gjorde det.
      Eg hadde nok heller bedt høylydt sykepleieren om å få et annet rom- eller bare noen timer på et bøttekott om så var for å få fred. har man hodeine sliter man mer med mangel på ro enn mange andre.
      De tenkte ikkje mye på dere de som ordnet rommene -en som sliter med kreft og kanskje trenger bsøk for å føle at hun har det bedre, sammen med en som har så vondt i hodet at det føles som det eksploderer.
      Når eg ha vært på sykehus har det vært mye syting fra de andre -på den avdelingen eg har lagt mest dør folk som oftest -ikkje eg da, men selve avdelingen skjer det desverre .
      Sist da eg hostet sånn fikk eg et undersøkelses rom for å være alene så eg ikkje vekket alle andre hahaha -jaja fint for meg 😛
      Snille jenter MÅ slutte å være så konfliktsky – desverre selvom quotene overalt sier at er du snil får du snill igjen -veldig ofte får du overkjørt……..
      Glad du snart er bedre fineste og kommer deg hjem og får ro og fred og noen som er glad i deg til å passe på deg og ikkje tusen besøk
      klemmeting i bøtter med tryllestøv <3<3<3

    9. Åååå, for en ufordragelig dame, skal da ikke bli snurt av sånt. Hun har da ikke enerett på å være syk… Bra du sa ifra, håper hun tar poenget, og går andre steder mez alt besøket sitt. Må da uansett være hyggeligere både for henne og besøket å sitte et annet sted! Håper du får hvilt deg godt, og får komme hjem i morgen, frisk og pigg. 🔆 klemmer

    10. Det er viktig med humor når man er syk. Og når man har en slags fest når man har kreft og skravla går i timesvis, er man sikkert glad i en fest ellers også. Men når man er på sykehus må man ta hensen og det bør alle tenke på. Håper det går bra med deg – du må bli bra til dere skal til Spania. Ha en frisk dag.

    11. ååååååå staaaakars søs <3 Du skulle bare gått og sagt i fra til sykepleierne såklart. Det er normal folkeskikk å ta med seg besøket på stua og i alle fall om de overlapper hverandre! Folk er jo på sykehus fordi de er syke og trenger ro og pleie ikke full fest liksom, jeg blir sååååå arg ! Meeen du var flink som sa i fra, selv om det burde ha vært helt unødvendig. Du skulle ikke grått vettu, men fresa og spytta og huja og ropt og fått ut all eder og galle i en fei <3 Snille fiiiine søs <3 klæmmeflatpanneklæmmen <3

    12. Hm, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg har aldri kommet opp i situasjoner hvor syke mennesker har plaget meg på noen måte, men jeg synes nå du hadde rett til å si i fra. Dere deler jo rom og da er det rett og rimilig at dere viser gjensidig respekt og hensyn. Det hadde i hvert fall jeg forventet 🙂
      Du er flink og tøff som turte å si i fra! Go Frodith <3

    13. Det er lov og si fra!
      når jeg var lagt inn nå sist på psykehuset også, hadde jeg av en eller annen grunn dobbeltrom.
      hvor hun jeg delte rom med hadde besøk til en hveeer tid, og fikk lov til og ha de rommet.. veldig koslig og ligge og høre på det babble konstant!
      så synst du var FLINK jeg som sa fra.. vertfall når du igrunn ikke liker det i tillegg!!
      FLINKINGEN!!!
      selv om det er alvorlig syk, så er sykehus en hvor det er syke folk, som trenger og være der på hver sin måte.. hadde en vært friske er en jo ikke der, så synst en skal ta hensyn jeg!
      håper formen din blir bedre og at du er ute snart!!
      Tenker på deg vettu!!
      stor god bedringsklem!=)

    14. Hei, når man blir alvorlig syk endrer perspektivet seg. Bagateller blir det de egentlig er. Når du ikke er garantert at du får bli frisk igjen, synes jeg man faktisk skal få lov å sette seg selv litt i høysete og få bruke den tiden man har godt. Man kan kanskje si at man alltid må være høflig og utvise folkeskikk. Men hva er det å vise høflighet og utvise folkeskikk? Det varierer med oppdragelse, personlig syn m.m, så det er enklere når man våger å si i fra evt. får man si fra til pleiepersonalet, så hjelper de en..Hvis alle var litt mer direkte og sa i fra, uten å pakke ting inn slik, ville verden vært enklere å forholde seg til…

    15. Så bra du gir beskjed, for er det ikke besøkstid? Jeg hadde nok ikke turt å si noe direkte, men gitt beskjed til en sykepleier el.
      Håper du blir fort frisk igjen. Klem <3

    16. Med mindre man har en eller tusen svulster på hjernen, så er man som regel seg selv til tross for sykdom. Jeg skjønner godt at du kvier deg når den andre har kreft, for det er jo en fellesbetegnelse på sykdommer som man gjerne assosierer med død og fordervelse, og man vil jo ikke opptre respektløst ovenfor en potensielt døende person! Meeeeen denne potensielt døende personen kan jo likevel ha respekt ovenfor andre syke mennesker også. Nei, du har ikke kreft, men ja, du har det vondt og fælt. Folk bør skjønne at man kan utvise omtanke for andre i rommet også, men jeg mistenker at det er ganske vanskelig for folk flest.

    17. Såklart du har lov til å si ifra, uansett hva slags sykdom “naboen” har, så skal faktisk besøkstider respekteres, det er jo flere som er syke der liksom 🙁 har hu ikke enerom, så skal disse respekteres, men syns det er rart ikke personalet sa fra jeg da, skal ikke være nødvendig at sinte-okse-Frodith skal måtte komme fram 🙁 Fortsatt god bedring til deg, og håper du kan få litt ro der du er nå,og at du snart kan komme deg hjem 🙂 masse Klemmer fra meg <3

    18. Det er klart at du kan si ifra. Jeg mener vi takler alle tingene forskjellig, og selv om hun har kreft, så har hun ingen spesielle rettigheter. På sykehuset er et lov å forvente ro, sånn er det bare.
      Hurra for Frodith som sa i fra 🙂
      Klemz Deveny

    19. Synd det er slutt på faste besøkstider her på sykehusene i Oslo. Er man syk trenger man ro, synes man det er kjedelig, da er man på bedringens vei 🙂 Kreftpasienter vil gjerne ha familie og venner rundt seg hele tiden, de vet jo ikke om de overlever sykdommen, kanskje det er siste gang de ses osv. GOD BEDRING, håper du snart er på beina igjen :-)))

    20. Kjære, vakre, vene deg! Skulle nesten stått ved siden av sengekanten din der kjente jeg, og vært skikkelig sinteTonje med kruttønnetendenser!! ;-D Hvis ikke nabodamen din tok til seg den stille bønnen du framla om litt ro og fred pga den MEGA hodepinen/migrenen du har, ja, da har hun sannelig ikke mye til empati for andre enn seg selv…. Hahaha! Ser du? Blir irritert på dine vegne, jeg!
      Håper du er på bedringens vei snart, store klemmer til deg :-))

    21. Hei vennen min <3 Det er ikke alltid så lett og si ifra og je kjenner meg veldig igjen. Håper du kommer deg fort på beina igjen min venn, for det er sikkert mye bedre å få hvile ut i sengen din hjemme.
      God bedring fineste frodith <3
      Sender deg massevis av bli-fort-frisk-klemmer

    22. På sykehus må man ta hensyn. Så lenge man ikke har enerom må besøkstiden respekteres! Og kommer noen utenom må pasienten som får besøk gå ut! Man skal jo hvile og bli frisk når en først er på sykehus, og jeg synes sykepleierne burde hjelpe til å passe på at alle pasientene har det bra. Regner med at din “nabo” skjønte dette, og hodepine kombinert med mye lyd er overhodet ikke noe å trakte etter! Håper det blir roligere i dag, sånn at du slipper å gi beskjed – noe jeg synes er vanskelig. Men har man vondt så må man få fred! Fortsatt god bedring. Stor klem <3

    23. Normal folkeskikk å ta hensyn mener nå jeg, men det er ikke alle som har evnen til å sette seg inn i andres behov. Det er vel derfor det er besøkstid på sykehuset, eller er det slutt på det siden folk kommer og sitter der hele dagen? Det er lov å si fra. En er jo på sykehuset fordi en er syk

    24. Selvfølgelig må du kunne gi beskjed selvom de er syk. Kan jo ikke ha fritt fram og fri oppdragelse for de om en er syk. Nei, vanlig oppførsel og samme regler, også når en er syk.
      Ønsker deg en fortsatt god bedring 🙂
      Klemmer

    25. Jeg mener man må kunne si i fra, men vet ikke om jeg hadde klart det selv ,er så redd
      for å såre noen. Og nå kan jeg ikke tenke meg at du sa i fra på en stygg måte,så det skal du ha god samvittighet for 🙂
      Jeg fikk også høre da jeg ble syk, (av blandet annet å alltid tenke på andre først…)at om du skal ta hensyn til alle andre hele tiden ,hvem skal ta hensyn til deg….det er faktisk viktig det også!
      Fin dag til deg <3

    26. Du er superflink som sa i fra. Jeg har som deg en lei tendens til å vente så lenge at det kommer ut med tårer eller litt for skarpt.
      Jeg synes ikke at kreft eller annen sykdom skal gi deg noen rett til å gå bort i fra folkeskikken. Jeg tror heller ikke de aller fleste vil det når de er syke og at de menneskene som gir pokker i vanlig høflighet når de er syke er de sammen menneskene som gjøre det når de er friske. De bare tøyer strikken enda litt lengre når de er syke. Hvis jeg fikk bestemme skulle alle være snille og greie hele tiden 😀
      Mange klemmer til verdens snilleste frodith <3
      Goooooood bedring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg