Jeg er ikke redd for noenting…lenger…nesten ;-D

Da jeg var liten var jeg redd for alt…. Du som har vært innom her en stund, vet at jeg var livredd for det meste da jeg var liten… Engstelige øyne tittet opp på alle som ville titte NED. i vogna…Og da mener jeg ALLE… besteforeldre, søsken osv… Det var når jeg var helt liten altså…Jeg tror jeg vente meg til de nærmeste etter en stund.. 😉

 

Jeg var livredd for nye situasjoner…som å skulle begynne på skolen og sånt….Men det slapp man jo ikke…om man ville aldri så mye… Så det var på med klærne, og strene avgårde med oppsperrede øyne, ene hånda hardt om mammas trygge og den andre hånda hardt om spy-posen…For små mager reagerte jo lett på sånt…med oppkast…eller hvertfall FØLELSEN “kvalm”…

 

 

Men tordenvær var jeg egentlig aldri noe redd tror jeg…. DET var bare mamma likosm…Hun lå langt under et teppe hver gang det tordnet, akkurat som DET skulle hjelpe hvis det slo ned hos oss…Eller at det skulle FORHINDRE lyn-nedslaget…? Jeg sto ofte å undret meg hva dette var for noe…Jeg hørte det dundret men var EGENTLIG ikke redd… Bare så det blinket forferdelig på utsiden, at det smalt noe grusomt høyt og at mamma lå under teppe på sofaen i stua…DET var noe som hang sammen.. Hvis det begynte å tordne midt på natta tror jeg jammen vi måtte stå opp…gå ned fra andre etasje… og være i stua mens det sto på som verst… Og mamma forsvant under teppe…Og det tror jeg nesten er det ENESTE hun har vært redd… noen gang…For hun er tøffere enn toget, og sterkere enn en bjørn..

 

 

Så ble jeg voksen da…og jeg skal love deg at jeg er ikke redd for nesten noenting…. Og det vet du…Bare noe småtterier… Som edderkopper, ekle rotter ved Akerselva, søppelhuset…og en og annen hest…. Men her i dag så begynte det et kraftig tordenvær…Og de er jeg jo IKKE redd…. Hvertfall var jeg ikke det som liten… Men PLUTSELIG viste det seg at jeg var blitt GANSKE så skvetten jeg også… når det knallet og smalt som verst utenfor her…Jeg var ikke LANGT fra å legge meg under teppe i dag jeg altså…. Trekke ut alle kontakter…og smyge LANGT under teppet… For det må jo hjelpe LITT i det minste…om det slår ned…. Hm… noe har skjedd…

Så jeg lurer nå på om dette med tordenvær-redsel er arvelig…. At det ligger i genene, og bare venter på å sprette fram når man blir voksen…. Nå har det heldigvis sluttet å tordne, hvis ikke hadde jeg ikke sittet her og knatret 😉

 

Er du  redd for tordenvær?

Er du redd for noen andre ting?

#torden #redd #engstelig #gjemme #arvelig #gener
36 kommentarer
    1. Jeg er ikke redd for tordenvær, men synes det er utrolig fascinerende og spennende 🙂
      Blir litt tung i hodet når det er slikt vær, men så blir det så friskt og deilig ute etterpå 🙂

    2. cuskima: Ja, litt glad du ungikk ja, det tenker jeg 😀 Her er det nemlig ingenting som trekkes ut av kontaktene…fordi det ER lynavledere overalt…Men likevel er jeg ikke HELT sikker…og derfor litt skvettet, for å kalle det DET i stedet for 😀

    3. Det fasinerer mer enn det skremmer -vakkert med lyn – og tordner gjør det ofte. Torden er ganske ufarlig, men lyn derimot er ganske skummelt så eg trekker ut stikkkontakter og bruker ikkje pc, mobil og tv når det står på og er nært der eg bor.
      Men redd er eg ikkje og hadde neppe lagt under teppe av andre grunner at det er digg på sofaen <3
      Glad eg ungikk det voldsomme været hahaha

    4. Tattavkvinnene: Nei, jeg la meg faktisk ikke under teppet her en gang, så SÅ redd har jeg ennå ikke blitt 😀 Men jeg hoppet høyt og små-skrek litt innimellom, for det var HØYE skrall 😀 og fæle blink. Var redd for tv og pc skulle fyke ut vinduet 😀 Rundt her jeg bor, litt oppå toppen er det ikke noe vann…renner nedover til sentrum tenker jeg 😀

    5. frustrertfrueihouston: Hi-hi, ja sånne dyr er litt skumle innimellom. Jeg er ikke så redd sauer tror jeg. Men kuer, om de er aldri så trege, de SER litt olme ut, samme som med hestene. OG de er så store.. Jeg er ikke redd de skal spise meg liksom,men kanskje bite meg litt eller stange meg.. Jeg har ikke opplevd noe farlig med torden jeg heller, men har nok bare blitt litt smittet av mamma ;-)Eller arvet det 😉

    6. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Uff,nei UT går jeg hvertfall ikke. Holder meg ca MIDT i huset 😀 Ha-ha.. Men titter litt forsiktig ut vinduene innimellom, men det smeller så voldsomt mellom blokkene her, og jeg er sikker på det slo ned litt i nærheten her, for det knallet så høyt 😀 Men i dag er det bare stille regn, og jeg skal ut i været da 🙂 LITT torden er greit, men det som var så nærme i går, IKKE moro 😀

    7. miastorp: Ja, du også, tøffere enn toget? Jeg også, EGENTLIG… 😀 Jeg er bare litt skvetten og småredd for noen småting…men ikke særlig redd altså 😉 Ja, nå er du på plass på torpet ja, så koselig da 🙂 Jeg skal ha en og en halv jeg da, litt avspasering og litt ferie 🙂 Så deilig med en hel mnd på torpet. Hvis jeg få torp skal jeg bo der mye 😉 Jeg nyter ferien, etter jeg kom ut av sykehuset og begynner å bli bedre. Da er livet slett ikke verst 🙂 Klem til deg <3

    8. Hehehe, jeg håper ikke det er arvelig for da kommer jeg til å bli en redd gammel dame! Oldemor og bestemor er nemlig veeldig redde tordenvær og lyn. Oldemor sitter til og med med gummistøvler inne! Hun lest at lyn ikke slår ned i gummi og hvis hun har på seg gummistøvler vil det ikke slå ned i henne. Hadde hun hatt bil hadde hun sikkert satt seg ute i den x) Huff, får håper ikke jeg (eller du) blir så redd noen gang 🙂
      Det kan jo være litt småekkelt, men jeg er aldri skikkelig redd for torden 🙂
      Hvordan er det med vann i gatene nå forresten? Jeg så noen ganske utrolige bilder av et Oslo fylt med vann! :O

    9. Jeg tror jeg er en “uværskråke” for jeg like lyn og torden, og masse regn – når jeg sitter varmt og trygt inne vel og merke. Mannen min har mer respekt for lyn enn jeg har, for han opplevde at det slo ned i en trafokiosk like ved ham en gang, og han har hjulpet en nabo med å slukke brann i kjelleren etter lynnedslag. Jeg har aldri opplevd noe farlig sånn me lyn.
      Men jeg er redd for høyder, og du får meg aldri til å gå over en glassbro i et kjøpesenter høyt oppe. Da går jeg heller rundt! Og så liker jeg ikke så godt dyr på nært hold, kuer og sauer er kjempeskumle! Men de treffer jeg heldigvis ikke så ofte 🙂

    10. Nei torden vær synes jeg er herlig. Elsker når det lyner og tordner. Om jeg har muligheten går jeg ut, og nærmest mulig dette været som jeg kan komme. Holder meg unna trær, men ellers er jeg gjerne ute.:)
      Så fantastiske krefter som viser seg, og som lar oss se hvor små vi egentlig er.:)

    11. Å nei, jeg er tøffere en toget 😉 Jeg synes faktisk lyn og torden er fasinerende 🙂 Jeg har vel bare ikke vett til å bli redd… Nå har ferien startet! Jeg skal ha to mnd ferie!!!! Akkurat kommet ned til torpet og her skal vi bli – i hvert fall en mnd 🙂 Nyter du ferien så langt? <3

    12. foreignerat50: Ja, det er mye småtterier som jeg ikke liker, men ikke er direkte redd, men jeg kommer meg gjennom dem, og neste gang er jeg kanskje ikke SÅ redd 🙂 Og noe av disse tingene er virkelig bare småtterier altså, og ikke noe jeg er VELDIG redd for 😀

    13. Moving On: Jeg blir verken brun eller rød nesten, bare hvit 😀 Men det er helt greit, med faktor 30 blir det ikke mye farge, men heller ikke mye solskader 🙂 Og det er viktigst 🙂 Jeg skal ta mye bilder ja 🙂

    14. fjellgeitbundingen: Ja, det er noe ekstra som trår inn når man har barn tror jeg. Jeg har jo ikke det, så har ikke det jeg bekymrer meg om da. Ja, redselen er helt klart i hodet 🙂 Og kan nok bearbeides mye 🙂

    15. Kanskje arvelig:) det er mye jeg ikke liker eller som jeg ikke er komfortabel med…som.mørke, fulle folk, løs hund, slange osv. Men ellers går det greit når jeg vet at Gud er med meg:)

    16. det er bra!!
      lever på faktor 25-30 her også.. aldri blitt brent, utenom at jeg ble rød i florida nå sist! så vært heldig der jeg vertfall =)
      ja shopp mye, og nyt det!! 🙂 og ta masse bilder, de er noe av det jeg synst er morro når jeg er på reise, ta bilder!:P

    17. Så bra, Frodith. Tror redselen sitter mye i hodet på oss. Jeg har nok sett og opplevd for mye siden jeg var barn til å klare å se på alt som en selvfølge. Samtidig så lever jeg jo i den trua at jeg vil mestre mye. Bare skån ungene mine…

    18. fjellgeitbundingen: Jeg er faktisk ikke så redd for at ting skal endre seg, eller at jeg ikke skal få lov å ha det slik. Jeg er evig optimist og god tro på SÅNT liksom.. Men noen fysiske ting er jeg redd. Og hester er en av dem, men jeg vil egentlig prøve å ri, for å utfordre meg litt.. Sånne tam-rotter liker jeg,men de store på størrelse med kattunger, vill-rotter, som bor ved Akerselva, DE er jeg rett og slett redd for 🙂 Jeg går ikke rundt og føler jeg er redd for noe, derfor jeg sier jeg ikke er redd for NOENTING…nesten 😀 Føler meg rimelig tøff liksom 😀 Ha-ha

    19. Moving On: Å nei, flink sånn. Faktor 30 faktisk, OG hvit stor solhatt 😀 Hi-hl.. har sett hva solen kan gjøre av skader, så jeg passer meg nå 🙂 Men med smøring, skal jeg tåle litt og forhåpentlig får LITT farge 🙂 Og skal shoppe masse 🙂 Mange fine butikker 🙂 klem

    20. Hei, har nok aldri vært spesielt redd for noe, men noe er det likevel. Jeg er redd for å ha det for godt, blir litt redd for at det ikke skal vare. Er så redd for at noen av mine kjære skal dø eller bli hardt skadet eller at ting skal forandre seg (Bli skilt, miste en venn f.eks) Klarer ikke tenke at jeg skal få lov å ha det slik.. Jeg er ikke redd tordenvær, men har respekt for det, og for havet, for høyder, farer og enkelte fremmende.Jeg liker ikke å ha mus eller rotter nær meg, jeg liker heller ikke å ha mark ellr maggott på fiskekroken eller lyden av gnissende isopor, men er vel ikke redd direkte..

    21. jaa, stemme de, du har ikke akuratt hatt flaks med været sånn sett:/
      da har du lov til og klage! 😀
      jeg jobber jo stort sett ute, så jeg får det jo med meg uansett vær haha!
      ååh, blir DIGG og komme seg ditt da, husk solkrem, viktig viktig! vil ikke ha solbrenthet! 🙂
      klem <3

    22. Moving On: Ja, det har jo vært fint. Bare litt kjedelig at alt det fine er hver gang jeg er på jobb og på sykehus. Og når jeg er ferdig med DET, så begynne regnet.. Men NÅ skal jeg til Barcelona med stor hvit hatt, så det er ikke synd på meg 🙂 klemmer <3

    23. Min matgale verden: Ha-ha, jeg lo godt, barna som bare vil kaste ballen i elva 😀 For de er jo ikke interessert i å gjøre det på riktig måte…men på SIN måte 😀 Men så kos med at Guttene er med og ordner da 🙂 Dette har vært en supertreg dag på alle mulige måter 😀 og jeg har begynt å sove allerede 😀 Litt sånn i rykk og napp 😉 Vinner du? 😀 Klemmer <3

    24. ja, var noen ganger jeg bare telte en, og det smalt i det jeg nermest såg lyne utenfor..
      ja, det var sprellende bein under det teppe til hu bestemot, ikke tvil i det, jeg var like sint hvergang jeg var minst.. Men skal se det kommer snikende med alderen det også!! da skal jeg vertfall dra med meg ELSTEmann under teppe, for da har jeg noen og prate med om ikke annet 😀 haha
      Ja sommeren her rar, men vi har jo hatt noen utrolige fine uker nå da, så har igrunn ventet på det her.
      kleming <3

    25. ladyaugust: Ja, det langt borti der for deg, det var RETT over taket på blokka her. elle mellom blokkene. Det tordnet så høyt at det sikkert slo ned hos naboen. Jeg er redd for at tv-en skal ryke og at jeg skal få strøm gjennom pc-en 😀 Men samboeren liker det veldig godt og går og smile, mens jeg hopper hver gang det smeller, på utsiden. Og det gjorde det hele tida, så jeg danset flamenco omtrent her.. Ellers er det nå bli stille her, og regner bare kaldt høstregn… Jeg har begynt sovinga allerede for kvelden jeg….Sniksover på sofaen… Idag har vært en fryktelig treg dag..men jeg har fått kjøpt med hvit solhatt, med STOR ,bred brem 😀 Nå er jeg ikke redd mer, bare daff 😀 Klemmer søsklemmen med solhatt på 😀 <3

    26. Moving On: Jeg rakk ikke å telle noenting, for her smalt det hele tida mellom blokkene….. Og jeg er sikker på det slo ned rett i naboblokka altså…det MÅ det ha gjort…for det var så høy lyd 😀 Ja, det er en FAN av torden i huset her også…og jeg kunne synes det var LITT kos jeg også, om jeg ikke var så redd det skulle slå ned 😀 Jeg synes jeg ser den minstemannnen bli sugd inn under teppet til bestemor der 😀 Med sprellende bein 😀 Nå er det helt stille her, men regner og det er kaldt regn… Rar somme. Sommer i mai hvert år, og så er det resten av sommeren høst 😀 klem til deg 🙂

    27. Hm…ja, kanskje det er arvelig….og kanskje men blir annerledes redd når man blir eldre, og vet at ting KAN være farlig?? Ser at dere har hatt et voldsomt uvær ja. Her har vi hatt en nydelig dag, vært på tur med barnehagen hjem til meg, Guttene stekte havregrynslapper til barna, og de fikk jordbær og rabarbra saft. Mest gøy var det å kaste ballen ut i elven, når guttene prøvde spille fotball med dem 😉 Men en fin tur 🙂 Nå er det kakekrigen. klemmer

    28. Her har det bare regna bittelitt og så kunne vi høre skrallene og se blinking på himmelen laaangt borti der. Egentlig så elsker jeg torden og lyn, det er så spennende og så kan man ha levende lys og skru av alt og bare sitte og lytte til kreftene som raser utenfor. Ser på nettavisene at det har vært gigaflom inni Oslo, rett etter at vi dro forbi der. Håper du har det bra søs og ikke er redd <3 klæmmetrøsteklæmmen <3

    29. satt i vindu og såg på tordenværest som sto på som værst her.
      telte mellom lys og smell hvor langt kom jeg osv.
      Jeg er ikke redd torden, jeg synst på en og annen merkelig måte det er litt koslig, eller de var vell kanskje og ta hardt i, men REGNE som er med torne er koslig da =)
      Men husker Bestemor var også sånn som la seg under dynen/puten.. og da ALLTID med den MINSTE som var i huset.. det var bestemor og den som var yngst som havnet under teppe.. minsten som regel ufriviilig husker jeg.. haha
      jeg er rimelig ( veldig) redd edderkopper!
      grøss og gru, det er bare helt på tryne ille! 😛

    30. Helge: Ja, det er LITT moro også, men jeg er litt for redd at det skal slå ned i leiligheten, selv om det skjer vel ytterst sjelden i en blokk i midt-etasjen…men likevel… Hadde jeg ikke vært redd det, skulle jeg sett litt mer hva som skjedde 🙂

    31. annebe: Jeg er ikke VELDIG redd for tordenvær altså, bare merket jeg ble litt skvetten i dag, og skrek høyt her flere ganger. Og DET har jeg aldri gjort før 😀 Skvatt virkelig til… og minnet litt om mamma her…Men HESTER og edderkopper er jeg mer ordentlig redd… Jeg har greit forhold til heis, bare det ikke er så trangt og sånn inni dem 🙂 Håper du har hatt en fin dag 🙂 Stor klem til deg <3

    32. Det er koslig når det lyner og tordner – min mor elsker det. Et bevis på at det er mye som skjer i lufta når det er slikt vær. Tror de fleste er redd for et eller annet. Redd for at ting skal skje eller redd for noe. Det siste svekkes litt med årene mens det første er der.

    33. Jeg er ikke redd for tordenvær, men liker det ikke spesielt godt heller, venninda mi var alltid redd som barn, så da måtte vi sitte der det ikke var vinduer ,med dyne over hodet, om jeg var med henne..:)
      Jeg er redd for dørene i heiser jeg, stoler ikke på at de ikke lukker seg ,akkurat når jeg går inn 😉
      Så det er svært sjelden jeg tar heis….Fin kveld til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg