Irrasjonell fobi?

Er det sånn at man blir en smule irrasjonell i sommervarmen? Eller er det sånn at jeg kanskje er littegrann irrasjonell hele året når det kommer til fobier?? For fobier er ikke særlig rasjonelt, er det vel??

Noen hevder at det er litt IN å være redd edderkopper….VEL, jeg liker best å tro at jeg ikke er redd NOENTING… og prøver hardnakket her på bloggen, gang etter gang å stå for det… Jeg er altså IKKE redd for noenting… bare noe småtterier…Som hester…  big- size- rotter langs Akerselva….og det ekle, mørke søppel-huset i mørket på morgenen når jeg kommer med søppelposene på vinteren…

OG når det kommer til edderkopper og andre ekle runde dyr med LAAANGE bein, som beveger seg fort…. vel, så er jeg ikke så veldig begeistret for dem heller.. Faktisk så lite begeistret at jeg gjør ganske så irrasjonelle ting… Ta f eks i går kveld…. 

Jeg kom inn på do / badet i full fart, men kjente at noe var feil…. Håret reiste seg uten grunn på armene mine…. Og jeg ante en skygge som beveget seg EKKELT bortover veggen…. i full fart… Og da er det ikke snakk om å klare å VÆRE inne på do en gang, langt mindre gjøre noe fornuftig…  Jeg rygget i full fart ut døra og  kastet meg over en bunke aviser som lå på kommoden… Grep tak i en litt tjukk avis, rullet den sammen og føyk inn på do igjen.. og gikk med skjelvende skritt mot det som er en tynn, spinkel langbein, stankelbein  eller noe… Det hjelper ikke det døyt hvor tynn den er… jeg er uansett redd den skal angripe…

Akkurat som DEN kunne angripe med særlig styrke liksom… Og hva galt skulle den nå gjøre..? Vel, som jeg sa i starten: IRRASJONELT! ! Så jeg kastet meg til slutt framover med den sammenullete avisen, med MASSE kraft, for å være SIKKER på at jeg skule knuse hvert “bein” i kroppen på stankelbeinen…. Og det GJORDE  jeg….  

Avisen ble nøye brettet sammen, med stankelbeinen inni, dyttet opp i en POSE, som jeg så knyttet hardt sammen..

..Akkurat som om den lille stakkaren, skulle livne til igjen liksom…og prøve å få kommet seg UT av posen… 😉 Og som ikke det var nok så kom det EN TIL noen timer senere…og samme prosedyre gjentok seg… Så da sto det plutselig to gjenknytte poser der ute i gangen, som to “hundeposer” nærmest… og lyste  REDDHARE lang vei…

Vel… her finnes ingen logikk å spore,og ingen rasjonell Frodith i varmen.. Jeg bare ER en reddhare hva sånne “dyr” angår…Og jeg oppfører meg absolutt ikke som en voksen og fornuftig person når disse stanklene kommer raslende…. 

 

 Er du redd for noe? 

Store ting? Små ting?

Oppfører du deg irrasjonelt nå du er redd? 😉

 


 

 

#fobi #insekter #redd #irrasjonell #oppførsel #redsel
35 kommentarer
    1. mimmimor: He-he…Nei, jeg er ikke glad i å drepe noe jeg heller, men hvis jeg VET de er der og kan angripe, så MÅ jeg ta dem 😀 Får ikke ro ellers… Og min nordnorske mann synes sånne høyhester ikke er noe å bry seg om,så jeg får ta dem selv liksom.. 😀 Men heldigvis har vi ikke særlig av dem her 😀

    2. mimmimor: Ja, og i FInnmark, og spesielt Alta er det DIGRE høyhester…de høyhestene her i området er jo sånne pingler i forhold…Jeg liker dem like dårlig uansett.. Jeg skjønner GODT din redsel for dem, og jeg hadde ikke klart å være “sammen med den” som du har i huset, jeg måtte HELLER drept den, med en SVÆR avis, og knytt igjen posen etterpå og båret i søpla ute 😛

    3. Det er ikke mye IN å være redd lange bein, det sier jeg bare. Det er irriterende og nærmest livskvalitetsreduserende. Jeg har panikk for høyhester. Akkurat nå er det en i stua, men mannen som pleier å få dem ut er ikke her. Jeg har full oversikt over hvor den er, samtidig som jeg later som jeg ikke ser den…

    4. Tattavkvinnene: Ja, det stemmer, du er padde-damen, og DA hadde nok du laget knute på posen også 😀 He-he Om du hadde slått i hjel en padde og lagt nedi 😉

    5. Hehehe, jeg kan se hele hendelsen for meg x) Og akkurat sånn er jeg også! Jeg er ikke direkte redd langebein, veps derimot!! Men noen av de insektene føles veeldig truende der de flakser rundt og er ekle x)
      Det beste er hvis jeg kan få noen andre til å drepe innsektene, men hvis jeg må trå til selv er det med en tykk avis eller en lang fluesmekke 🙂 Sånn er jeg hele året da, så jeg kan ikke skylde på varmen heller!
      Jeg oppfører meg veeldig irrasjonelt når jeg er redd, i hvert fall når det kommer til padder! Da er det hyling og løping til nærmeste trygge sted. Huff, det beste hadde vel vært å fått kurert frykten på et vis 🙂

    6. Miriam: Mørket er helt forståelig å være redd…Det er jo alt vi ikke SER, vi er redd…som KAN være der… Men at vi er redd tynne stankelbein, er vel ikke så rasjonelt… Men best å knyte igjen, for å være på den sikre siden 😉 Støvsugere, nei DE holder ikke…Inni der legger de bare egg 😉 Håper du har hatt en fin dag i dag 🙂 Klemmer <3

    7. Hehe, syns eg ser deg !! 😀 😀 Eg liker absolutt IKKJE edderkopper, synes dei er ekkle ! Før støvsugde eg dei alltid heilt til ei eg kjenner sa: “du veit at dei berre kryper ut av støvsugeren igjen ?” ! Etter det har eg gått meir drastisk til verks sånn som du for å bli kvitt dei :p
      Ellers er eg veldig mørkredd, aner ikkje heilt kva eg er redd for med mørket, men liker det absolutt ikkje og har aldri gjort det :-/ .

    8. Fru Stussli: Ja, egentlig er vi mest modig, ha ha 😉 Fin måte å se det på <3 Følte meg litt rar med de to handleposene stående. Klemmer fra Helsefarmen 🙂 <3

    9. Hihihi er det ikke sånn man gjør? Jeg velger å heller synes at jeg er supermodig når jeg jakter stankelbein og slår dem paddeflat med tredobble aviser, før jeg skylller dem ned i do. Da er jeg skikkelig modig faktisk!

    10. cuskima: ha-ha, den siste!! Redd symaskiner nesten 😀 Godt å høre flere er redd for ting, eller litt skvetne hvertfall 😉 Klemmer <3

    11. Karoline Johannesen: Ha-ha, jeg synes jeg ser deg. Har ikke insektspray, men best å bevæpne seg 😀 Ha en fin dag <3 Jeg er i Fredrikstad hos venninne 🙂

    12. sykelig redd edderkopper
      relativt redd veps
      hater makk snegl og billetyper og rotter og mus e ikkje gøy
      store hunder iiiiiiiiik pisseredd ://///
      hoggorm er eg superredd sett mange i mitt liv,men aldri blitt bitt
      sprøyter er eg nesten mest redd ,så redd nål at eg ikkje tør sy på symaskin

    13. Hehe kjenner meg litt igjen. Er heldigvis ikke så redd for edderkopper ved mindre de er veldig store eller de kommer overraskende på sånn at jeg skvetter! Veps derimot hater jeg! I går skulle jeg ta ut en pute fra en putekasse som har stått uåpnet i ett års tid, og under den første puten lå det ett lite vepsebol! Panikk!! Heldigvis ble jeg ikke stukket da, men det kom et par ildsinte veps flyvende :-O

    14. Jeg er vel ikke driekte redd for mye, (annet en virkelig farer som at noe skulle skjedd med guttungen, dyra, familie osv.) men jeg liker ikke edderkopper når de begynner å bli store. Min mor har noen gigantiske i vaskekjelleren, så derer det et mareritt å skulle vaske tøy. Går inn bevpnet med insektsspray og rygger sjelven ut igjen når jeg er ferdig.

    15. Hahaha , stakkar Frodithen da …:-o Ja men du er ikke alene jeg hadde oppført meg på samme vise hvis det kom slike stankelbein med hoggtenner som bare jeg og du kan se b.l.a ;-D Ja ut med de og helst ned i do :-p Ja også HATER jeg tannlegebesøk , ikke vært der på evigheter , huff ja ….så snart , men bare snart skal jeg gjøre noe med den saken ;-O God lørdags klem til deg og nyte denne dagen uten edderkopper og andre skumle små dyr 😮 <33

    16. Siv Svanem: He-he, ja…er vel ikke glad i dem heller akkurat, men de treffer jeg på enda sjeldnere.. heldigvis. Ingen edderkopp på strak arm her hvertfall 😉

    17. Helge: Jeg møter heldigvis ikke så ofte på disse tingene som jeg er redd 😉 Så da går det greit. Jeg får bare fortsette å oppføre meg som en reddhare 😀 Jeg gar badet litt i sommer, i noen vann, og i fjorden. Men en stund siden nå. Kanskje blir det noe i dag, er på liten utflukt til venninne. Men er veldig forkjøla, så jeg får se. En fin måte å starte dagen på du har da 🙂 Ha en fin dag 🙂

    18. Man kan være redd for mange ting. At det er varmt kan virke inn på noen saker men man må ta det med ro og drikke nok. Hvis man stresser for mye i varmen kan det være farlig. Tror man kan forebygge reddsel i en viss grad, man lærer av sine erfaringer og alt går bedre neste gang. Nok en gang tok jeg et morgenbad tidlig i Blektjern(som jeg kaller tjernet mitt), det var deilig. Da jeg kom hjem var kl. 0545 og da satte jeg igang traktern. Har du prøvd badevannet i det siste?
      Ha en fin lørdag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg