Jeg er ikke SÆRLIG redd av meg…akkurat… ;-D

Ja, du vet jo at JEG , JEG er  ikke redd for noenting egentlig… Bare noe småtterier… ubetydelig å nevne nesten… Som  f eks stakkelbein…og edderkopper….Og ja…nå har jeg nettopp hatt et innlegg om eddekopp/stankelbein-fobi…fordi finnes det jo litt av nå i sommerdagene… Og nå mens jeg er i siget: 

“På en skala fra 1-10 , ca HVOR redd er du for en grevling da?”

For DET er nemlig en ting jeg kanskje ikke er FLAU en gang for å være redd.. Er nok litt mer pinlig berørt over å være redd stankelbein ja… Eller hester… Men ALLE vet jo at GREVLING er skikkelig farlige!!?  Det sies nemlig at hvis du møter på en sint grevling….en som blir trengt opp i et hjørne… Vel, da er det bare å ta beina fatt, eller helst ha gummistøvler klare, med koks-biter oppi….For når en grevling føler seg angrepet og kommer i forsvarsposisjon…VEL, da forsvarer den seg ikke bare akkurat…Men den ANGRIPER med full styrke…Og biter deg i leggen, til den hører det knaser….SÅ slipper den… Og det er derfor man skal ha koks i gummistølene…elle potetgull i lomma…Eller andre ting som høres ut som det knekker eller knaser… Slike at du kan LURE den til å slippe beinet ditt…når den har bitt deg til blods så det holder…

Vel, på lørdag møtte jeg monsteret over alle monstere…

 Jeg var på besøk hos min venninne i Fredrikstad, og vi gikk en tur langs en nesten alminnelig boligvei… LITT i nærheten av noen skogaktige område…., eller busker og kratt var det hvetfall der… Vi ruslet i vei, i en fin sommerkveld, 25 varmegrader minst, selv om det var kveld og sola på vei ned… Deilige luftige nakne bein, og sandaler… Ikke en støvel i sikte…

Vi skravlet og koste oss, jeg gikk med fotoapparatet oppe, som jeg alltid gjør, for det KAN jo være noe fint å ta bilder av.. Og da vi nærmet oss en liten bakke, buskas på hver side, VIPS så kom det plutselig et lite dyr, på størrelse med en HUND buktende, og luntende over veien…Og jeg var NESTEN klar for å ta et bilde av den, før vi PLUTSELIG så hva det var… HJÆÆÆÆLP!! En grevling!! Den stripen over snuten, og den bjørne-aktige væremåten….IKKE til å ta feil!! Fotoapparatet sank brått, og jeg var IKKE så høy i hatten mer..

Min venninne som er 15-20 cm lavere enn meg, tok på seg oppgaven som den store beskytter- og VÅPEN-drageren 😉 Hun prøvde  seg først  med at hun var GANSKE redd “disse der”..menn hun   visste at med NOE SOM KNAKK, så ville den gi seg når den begynte bitinga… Så da stilte hun seg foran meg med “våpenet” sitt…

Så da sto vi der da,….Min bittelille venninne, 160 cm,  med en mini-kvist foran seg… Og vi lurte VELDIG på om vi skulle virkelig gå forbi der grevlingen nettopp  hadde krysset gaten, og forsvunnet nedover i buskaset…. Hva om den snudde og kom opp igjen?? Ville det hjelpe med den lille kvisten min venninne hadde fått tak i ? Vi beveget oss SAAAKTE mot stedet den hadde forsvunnet ned….HUN viftet litt med kvisten…men vi fikk ikke tenkt så MYE mer over saken, og hvordan hele “sverd-kampen” skulle foregå…  For DA, med ett, hørte vi det rasle MER fra inne i buskaset hvor den første hadde kommet….FØR den krysset gata…

 

Var det broren som var på vei ut, og ville kysse gata?

Var det et kobbel med grevling–valper som kom kraslende?

 

Da var det helt slutt på beskytter-rollen til min venninne, den store våpen-drageren…. 

Uten forvarsel tok hun beina på nakken og pilte av gårde, med kvisten hengende langs bakken nærmest…Og JEG – hadde IKKE tenkt å bli stående å la meg angripe av grevling-gjengen som kanskje var på vei ut av buskaset… SÅ jeg løp det remmer og tøy holdt jeg også!!! Vi løp til vi var LAAANGT borte i gata, hylte og skrek…… Så oss ikke tilbake….Og holdt til slutt  på å le oss fillete over hvordan det hele måtte ha sett ut… Hun med “sverdet sitt”, og jeg halsende bak 😉

Men som alle vet…GREVLING- skal man være redd!! For de er livsfarlige!! Og det kaller jeg ikke å være redd en gang…For det gjelder liksom ALLE…og da går de ikke inn i kategorien REDD…. gjør det vel…?Og hvertfall er jeg ikke særlig flau for å være redd dem… 😉

 

 Er du redd for gevling?

Hva ville du gjort om du var oss i denne situasjonen? 😉

 

 

 

 

#grevling #redd #fobier #frykt #stankelbein #edderkopper
44 kommentarer
    1. Flaggermusvinger: Ja, jeg var jo på vei å ta bilde jeg også, er jo en fotohund etterhvert. Men ble liksom advart av min venninne, som synes vi skulle forsvare oss 😉

    2. Hehe, for en herlig historie, frodith! 🙂 Ser det for meg! 😀
      Ja, hva jeg ville gjort vet du sikkert, hadde nok forsøkt å få bilde av den, og hvis jeg hadde klart det hadde jeg vært overlykkelig resten av den dagen og litt den neste også. 🙂
      Tror at grevlingen er enda reddere for store, skumle deg, enn du er for den, haha!

    3. Tattavkvinnene: Ha-ha…ja, du stikker for en frosk, så garantert en grevling også. Spesielt når du vet den biter til det knaser. Så HUSK: alltid koks i gummistøvlene….Akkurat som man går rundt med DET liksom 😀

    4. Nok en gang ser jeg for meg hvordan dette har gått for seg x) Og det er litt av et artig syns som har festet seg! Ekstra gøy er det fordi jeg hadde mest sannsynlig gjort akkurat det samme selv. Alt av levende ting som kan være litt farlig løper jeg langt bort fra! Hehe
      Men grevlinger synes jeg faktisk er ganske søte på bilder! Da er de selvfølgelig helt harmløse, så det er ikke sikkert jeg synes de er like søte hvis jeg skulle møtt på en!

    5. cuskima: Å fysj!! Nå er jeg enda mer redd rotter 😛 Og jeg er rimelig redd dem fra før …jeg får ta med en kvist til dem også 😀 Joda, grevlinger er iltre beist :-/ og jernkjever liksom..

    6. wow ante ikkje dette om grevlinger -er sånn kanskje 7 redd da siden eg neppe treffer en her 😀
      Rotter går etter strupen og de hopper. Vi hadde ofte rotter i huset vårt da eg var liten. En venninne av min søster ble bitt i kneet da hun løftet det fordi hun så rotten hoppet opp for å biten. Den traff henne i kneet istedetfor hals. Hun har arr enda

    7. frustrertfrueihouston: Så deilig dere har fått sol 🙂 Her regner det nå :- )Men det var også litt deilig faktisk 🙂 Jeg sitter inne og tegner nå, etter å ha vært på landet en tur, og shoppet litt 🙂 Ja, det var litt av en opplevelse med den grevlingen 😀 Ha-ha Klemmer <3

    8. Man lærer så lenge man lever. Jeg visste ikke at grevlinger er farlig, og har heller aldri sett en på ordentlig. Jeg hadde nok prøvd å ta bilde om den var på litt avstand, men hadde den sett min vei hadde jeg antagelig løpt. Usikker på hva den vari stand til. Synes jeg ser dere løpe etter hverandre, mens den stakkars grevlingen sto igjen og lurte på hva som egentlig skjedde. Klem fra solfylte Kroatia (for nå er det slutt på regnet håper vi) <3

    9. Sidra, kommenterer tilbake: He-he, ja jeg håper det var litt moro,det var meningen det, selv om det føltes litt skummelt akkurat da 😀 Ha en fin dag du også 🙂

    10. Helge: Ja, jeg husker den sangen ja 😀 he-he…Men dette var en sintere variant 😀 Men den var sky, du har helt rett, stakk avgårde, vi var bare litt redd den skulle komme opp igjen. Og neste gang skal jeg ta bilde.. Ja, ikke så ofte DE treffe meg heller, det har du rett i 😀 Ha en fin kveld 🙂

    11. cathrinehenriksen: Nei, er jo ikke ofte man ser dem, men neste gang SKAL jeg ta bilder av den altså 😀 Null grevling i dag og ikke særlig annet dyre-innslag heller 😀 Mer shopping i dag 😀 Klemmer i alle fasonger <3

    12. muumimamma: Nei her var det ikke snakk om å gå nær, den var bare plutselig valsende over veien der, kanskje 6-7 meter foran oss… i kveldssola 😀 Og den stakk jo ganske fort, men vi var redd den skulle komme opp igjen 😀 Og plutselig virket det som det kom flere 😀 Så her var det ikke stort hjelp i den lille kvisten 😀

    13. Anonym: He-he, ja, er man helt stiv, så tror de kanskje man er et tre eller noe 😀 VI løp alt vi orket, og den kom heldigvis ikke opp igjen, og etter oss 😀 He-he. Et artig syn vi to sikkert 🙂 Ha en flotters dag du også 🙂 klem

    14. Vi har en grevling i taket, het det i en sang engang. Men tror neppe jeg har møtt noen av den typen men har sikkert sett den på bilde. Men den er sikkert ikke farlig, tror den er nokså sky så jeg vil mener at dere var heldige – og heller ikke hver dag en grevling treffer deg. Ha en fin kveld.

    15. Elisabeth: Ha-ha, ja her er det lov å le, meninga det 😉 Et komisk syn var vi. Vi så ut omtrent sånn, uten at jeg klarer å tegne HELT likt 😉 Ja, hun var tøff en stund, til det kraslet MER nedi der,da BARE løp vi hi-hi. Moro å ha sett en grevling LIVE da 🙂 Ha en fin dag 🙂

    16. Moving On: Huffa meg 😀 men må le også 😀 Ja, tror de freser altså 😛 Heldigvis gikk det bra med oss begge 🙂 Neste gang SKAL jeg ta bilde altså 😉 Ha en flott dag 🙂 Klem <3

    17. cathrinehenriksen: Ja, da har jeg endelig klart å få skremt opp litt folk på grevling-frykt, ha-ha.. neida.. men det er helt sant altså, de ER gale når de må forsvare seg 😛 Men det gikk jo veldig fint da til slutt. I dag er jeg også på landet men har ikke sett noen grevlinger i dag 😀 Ha en fin dag <3 klemmer i vei <3

    18. å ja, grevlinger er skumle dyr, er redd dem jeg også, så redd at jeg ikke klarer å bevege meg i det hele tatt, men fryser til av skrekk, kanskje det er derfor de ikke føler seg så truet av meg, at de angriper, er ikke noe å angripe når man står stiv som en stokk da, hehe
      ha en flotters dag kjære deg
      Klem

    19. He he he huff, morsomt egentlig, å lese i alle fall! De grevlingene kan bli så utrolig digre.. skumle dyr som sniker seg ut når mørket faller på grøss, bare møtt på en grevling en gang og det var nok!! Tøff hun venninna de da som skulle beskytte deg :))

    20. annebe: Ja, godt å bli litt påmint lm HVA man skal være redd, ikke sant? 😉 He-he 🙂 Jeg er fremdeles litt lei meg for at jeg ikke kunne vært tøff noen sekunder til, så jeg hadde fått bilder av den også.. men men.. Da ble det bare tegning denne gangen..Jeg får øve meg på svanene så lenge til neste gang jeg går på en grevling.. første gang jeg har sett en. LIVE liksom 😀 Ha en herlig dag <3 klemmer <3

    21. Har møtt en grevling en gsng6.
      Da kom de så fort på (jeg kom fort på den) da jeg hadde låserunde og plutselig sto jeg 1m forann den.. den freste/hylte eller hva søren til meg.. jeg hylte og beinet inn igjen i bilen og forlangte at kompisen min skulle fortsette.. hahah

    22. Livsrom: Det verste var jo at jeg HADDE jo fotoapparatet i hånda og klart, men glemte å bruke det når jeg skjønte hvilket farlig beist vi sto ovenfor! Dritt å være så redd altså! Da må msn tegne da 😀 Men vi kom heldigvis fra det med hele bein ja 😀 Nå er jeg på vei ut på landet, som du kjenner godt her ute, og du vet hvor skummelt det er DER 😉 Ha en fin dag Liv 🙂 Klemmer <3

    23. Huff av meg , bra dere kom helskinnet ut av denne situasjonen 😛 Ja , å jeg var egentlig ikke redd grevling , før jeg leste dette innlegget . Så da hadde jeg nok svart at jeg på en skala fra en – til ti var kanskje en , haha ;-D
      Men ja nå lurer jeg på om jeg ikke skal være litt sånn over 5 MINST ! I alle fall slik du beskriver grevlingen og denne små traumatiske episoden 😮 Ja der vi har hytte , fikk jeg alltid beskjed om å ikke løpe for langt inn i skogen . Ettersom det var både grevling og gaupe der ,og jeg var lita jente også 😮 Men tror nok ikke jeg tok dette så alvorlig , men havner jeg i en lignende situasjon som dere så tror jeg nok jeg skal holde meg laaaaangt unna ja ;-o
      God tirsdag til deg forresten , og god klem ;-D <33

    24. Min matgale verden: Skummelt ja!! Og det verste er jo at jeg glemte det jeg også, og var på vei til å ta bilder..før vi FRØS til og kom på hvor farlige de er! Til og med MER farlige enn kuer og kalver 😀 Men heldigvis, jeg hadde jo min lille venninne en liten stund, som kunne reddet meg, inntil hun løp avgårde 😀 I dag er jeg jo på landet igjen, blant skumle beist 😀 Godklemmer på vei til Danmark <3

    25. miastorp: Ha-ha, ja ikke sant, lille søte venninnen min skulle forsvare oss med en liten kvist 😉 Godt du ikke er stubbneset pga en grevling du da 😀 Neste gsng skal jeg være tøff nok til å bli stående og TA bilde 😀 Ha en fin dag Mia <3 klemmer <3

    26. Edderkopper er jeg ikke redd for, og hadde egentlig glemt at jeg var redd for grevling 🙂
      Men når jeg leste denne “dramatiske” historien kom jeg på at jeg var livredd for grevling
      da jeg var barn..vi bodde i nærheten av en bekk og om jeg var alene og det var litt mørkt
      når jeg hadde vært å lekt med noen,løp jeg hjem…pga grevlingen 🙂
      Men opplevde jo aldri at den angrep noen…så kanskje den er veldig snill egentlig 🙂
      Klem<3

    27. Fru Stussli: Ja, de er farlige og slemme og vet ikke om det hadde hjulpet mye med den kvisten, om de hadde fått tak i oss. Den kvisten hadde nok ikke laget høye nok knaselyd 😀 Men vi kan visst løpe fort om vi vil 😀 Og mulig gjeng nummer to, ikke var grevlinger, men fugler eller noe 😀 Ha en nydelig dag min venn, jeg er på toget til landet 🙂 Klemmer på alle kanter <3 <3

    28. Lithanna: Ja, jeg tenkte jo også at de var søte, inntil jeg kom på hvor farlige de er 😀 Da var vi ikke særlig tøffe lenger 😀 ha-ha

    29. Haha, dumt du glemte fotoapparatet, selv om tegningene er bra kunne et foto blitt ennå bedre. Men hvem trenger bilder når er beskrivelsen er SÅ levende:);)
      Mitt forhold til grevling er uavklart, har aldri tenkt at de er SÅ farlige. Kanskje mye fordi sjansnsen for å møte på en er minimal.
      Trolig hadde jeg stilt meg opp å ventet på å få et blinkskudd (uten å virke truende). Hadde nok ikke innsett faren i den situasjonen, nei.
      Uansett; bra du kom fra det med alle bein i behold:) Ha en strålende dag:)
      Klemmer<3

    30. Åj, jøsses meg! Så skummelt! Og så bra du minnet meg på at jeg skal være redd for grevlinger. Jeg er nemlig av typen som glemmer sånt, jeg vet, etter å ha lest innlegget ditt at jeg har hørt det med støvler og koks, men jeg hadde helt glemt hvilke dyr det handlet om…så jeg hadde nok stått der og tatt bilder, for grevlinger er bare noe søtt noe som enten henger i taket, eller som lever i Andeby….søte skapninger som ikke er farlig….huff, den der teflonhjernen kan bli min død! Men nå husker jeg, og nå skal jeg passe meg for grevling! Ha en herlig dag på landet. klemmer

    31. Hehehe, jeg synes jeg ser det 🙂 Morfaren min tok meg med for å vise meg et grevlinghi en gang. Bra det ikke kom en grevling ut å beit meg i nesa… vel, bortsett fra den gangen tror jeg ikke jeg har vært utsatt for noen grevlinger… MEN det er farlig å være på landet! Der er det masse farlige dyr så pass på i dag! Klemmmmmmm <3

    32. Jeg er redd grevling og sinna på grevling. Vår lille Freddy ble tatt av grevling. Kom hjem med hengende bein og masse blod. Rett til dyrlegen bar det og røngenbilde viste at det var hull i lårbeinet etter grevlingtenner sa dyrlegen. Han sa også at det nesten var utrolig at ikke beinet var knust. Freddy måtte ha fått inn en innertier i snute eller øye på den grevlingen. For grevlinger slipper ikke taket frivillig. Nå er såret grodd, med bakbeinet til Freddy er stivt og rart, spesielt om vinteren. Grevlinger er onde og farlige!!!
      I går da jeg og Emmerten syklet kveldstur langs Glomma fikk vi se bever for aller første gang. Det var moro det!! Og litt skummelt for mammaen, selvfølgelig…..
      Ha en fortryllende dag lille modige Frodith!
      Mange klemmer

    33. ÅÅÅ, Grevliger er jo så søte <3
      Tror ikke jeg har sett en live før.
      Lærte jo en hel del av dem nå da, visste ikke at de var ' sååå' hissige.
      Men, ja. Skjønne beist 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg