Små perler i byen :-)

I byen er det mye som kan være vakkert i mine øyne….Alt fra natur, som vi faktisk har en del av, til kultur og kunst. Hvis man liker best den ” etablerte” kunsten, kan man besøke de forskjellige museene og galleriene i byen. Men hvis man liker litt mer “tilfeldig kunst” , så er det bare å ta seg en tur langs Akers-elva, så finner man mange forskjellige grafitti -kunstverk. 

Mange ligger ved kafeen og konsert-stedet BLÅ, og de har jeg vist på bloggen her før… Men en del er bare sprayet på bygg,  under broer og på tilfeldige steiner..

Jeg trodde jeg hadde sett all grafitti i byen, for jeg har vært mye ute og travet. Men jeg går kanskje mye de samme veiene. For noen dager siden var jeg og samboeren ute og ruslet og tok en litt annen vei enn JEG pleier å ta.. Og da dukket disse opp. Jeg synes de har noe veldig vakkert over seg, og er fint plassert i mine øyne. 

De er malt på et gammelt forlatt bygg, under noen trær…i en grusbakke…med solen som skinner inn på dem..Jeg liker disse, men er nok ikke like begeistret over, tag/ piecene under der… De føles mer som makering av revir…og det er vel det det er også… (den skriften altså)

 

Hva er ditt forhold til  grafitti?

Synes du grafitti er kunst?

 


 

#grafitti #kunst #akerselva #tag #piece
22 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Ja, jeg vet den veggen. Har selv sett en stå å male der 🙂 Kjempefint 🙂 Liker å ta bilder av det også jeg da 🙂

    2. Grafitti er absolutt kunst, i hvert fall det vi ser på veggene der. Sånn tullete skrift er ikke fint i det hele tatt, det ødelegger bare for det som virkelig er fint å se på. Nede ved Blå er det skikkelig fint, masse fine farger 🙂 Det samme ved Hausmannsgate, et bygg jeg aldri husker hva heter (det ligger ved siden av Elvebakken VGS) har veldig mye fin grafitti på den ene siden og i bakgården. Jeg så en fyr som sto å tagget i bakgården der før sommerferien og det er jo helt sprøtt at de strekene han drev med da senere ble til et fint motiv! 🙂

    3. Hanne: Ja, virkelig, jeg også <3 Liker mye forskjellig kunst, og jeg har virkelig fått sansen for å gå å fotografere grafitti. Var mange fine i Barcelona 🙂

    4. Helge: Ja, man har jo forskjellig smak, og det er jo som med annen kunst, noe liker man og annet liker man ikke i det hele tatt 🙂 Ha en fin dag 🙂

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg synes det samme, liker ikke skriblingen, men gjennomførte bilder…nydelig 🙂 Disse likte jeg veldig godt 🙂

    6. ravn73: Nei, jeg synes disse var veldig fine og likte plasseringen også 🙂 med den døra/ porten mellom 🙂 Og uttrykket på de to 🙂

    7. MOONBEAMSCORNER: Nei, før var jeg ikke opptatt av det, men jeg har sett så mange fine også nå. Sånn som de to over her f eks. Liker dem godt 🙂 Annnet uttrykk enn vanlig grafitti, men likevel grafitti 🙂 Klemmer <3

    8. Har vel egentlig bare “nyhetsbildet” av grafitti. Det vil si allt sinne det var før, vær gang ungdommer hadde vært ute med spaybokser på alle mulige og umulige steder. Synes mye kunst er vakkert, men må nok innrømme at grafitti ikke ligger mitt hjert nært. Klem 🙂 <3

    9. Grafitti har eg sansen for viss det er skikkelig gjort men er ikkje så glad i dei som bare srayer ned eit navn eller ein krusedull….men sånn som du viste over her syns eg er kunst 🙂

    10. annebe: Ja, jeg likte disse veldig godt. Og mange sånne fargerike, som utstråler et eller annet, er for meg kunst på nivå med andres kunst. Bare at den er litt mer tilfeldig en galleri-kunst. Men skibler/navne-tagger liker jeg ikke nei. Jeg prøver å overlever inne i blokka i dag ;-P Kos deg i skyggen du også 😀 Stor klem <3

    11. Nemi Rebella: Ja, jeg synes folk som har en tanke bak, og lager fine bilder, som pryder byen vår, det kalle jeg kunst hvertfall, på lik linje med andre kunstverk. Umotivert reklame for seg selv, som skrible-navne -tagger, synes jeg ikke er kunst, og jeg er nok litt for gammel kjenner jeg, til å skjønne poenget også 😀

    12. Disse bildene var jo veldig fine 🙂 Grafitti kan være råstilig ….eller helt forferdelig stygt…
      Sånne stygge ord som er skrivi rundt om kring, de har jeg ikke helt sansen for nei…
      Kos deg i varmen…helst i skyggen da <3

    13. Mye grafitti er kunst! Jeg er ikke spesiellt glad i den skribblinga jeg heller, men som regel får slike kunstverk stå i fred for all den navne-tagginga 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg